Ga naar inhoud

Hoe maak ik mijn wasmachine schoon?


Aanbevolen berichten

Je wasmachine regelmatig schoonmaken is belangrijk als je van schone was houdt. Het is aan te raden om echt grondig te werk te gaan. Schoonmaken doe je niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant. Dit zijn de belangrijkste tips.

trommelstrommels.thumb.jpg.8f1bdefbf98feefcb60f6e8754d56bf4.jpg

  • Schoonmaakazijn in wasmachine

- Giet een fles schoonmaakazijn in je lege wasmachine en laat deze draaien op 90/95 graden.

- Regelmatig wassen met azijn is daarnaast ook een goed idee. Hiermee ontkalk je de wasmachine.

  • Vaatwastablet in wasmachine

- Gooi 2 vaatwasblokjes in het zeepbakje of in een wasbol. Laat de machine vervolgens zonder was op 90/95 graden draaien.

  • Filter schoonmaken

- Onderin de wasmachine zit een klepje met het filter erin. Laat eerst het water weglopen en draai daarna het filter los. Schrob het filter vervolgens, met een tandenborstel, onder de kraan schoon.

  • Afvoer schoonmaken

- Draai een kookwas van 90/95 graden. Het hete water spoelt de verstopping weg. Kokend water in combinatie met soda door de afvoer van de wasmachine is ook een optie. Hiervoor moet je eerst de wasmachine uit de afvoer halen. Werkt dit allemaal niet, gebruik dan een hogedrukreiniger met een rioolslang.

  • Wasmiddellade schoonmaken

Check regelmatig of er wasmiddelresten in het doseerbakje zit. Zet de lade wat vaker open zodat deze kan drogen. Ook is het goed om de lade helemaal schoon te maken in een sopje. Ook als je het doseerbakje niet gebruikt.

  • Het rubber schoonmaken

Tussen en rondom de rubberen rand kan ook vuil zitten. Maak daarom een sopje en gebruik een doek om het rubber goed schoon te maken.

Meer artikelen over wasmachines, inclusief handige videos, zijn op onze artikelen pagina te vinden.

- Ook hierbij stel je de wasmachine in op 90/95 graden zonder wasgoed. Gebruik maximaal 1 kopje per keer.

Welke tip werkt voor jou het beste? Laat het hieronder weten.

Link naar reactie
  • Alex prikte dit topic vast
  • 1 maand later...
  • 3 maanden later...
Op 4-10-2021 om 13:08, Alex zei:
  • Wasmiddellade schoonmaken

Check regelmatig of er wasmiddelresten in het doseerbakje zit. Zet de lade wat vaker open zodat deze kan drogen. Ook is het goed om de lade helemaal schoon te maken in een sopje. Ook als je het doseerbakje niet gebruikt.

Vergeet ook het hemeltje van de wasmiddellade niet, met zijn spuitmondjes, want die zitten niet in het zicht, maar worden wel stinkend smerig en verstoppen ook nogal eens.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Verwijder vreemde voorwerpen zoals draden en kleine voorwerpen die tijdens het wassen per ongeluk in de trommel kunnen zijn gevallen. Open na het wassen de deur even om te voorkomen dat geurtjes zich in de trommel ophopen. Maak de rubberen delen van de was-droogcombinatie vrij van zeepresten en veeg ze droog.

aangepast door Terkaletka
Link naar reactie
1 uur geleden, Terkaletka zei:

Open na het wassen de deur even om te voorkomen dat geurtjes zich in de trommel ophopen.

Veel fabrikanten geven aan in de handleiding dat de deur geopend MOET blijven om te drogen en daarmee het schimmelen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik ben altijd gewend om de deur goed open te zetten zodra het wasprogramma is afgelopen. Daarbij doe ik de machine elke maand op een heet programma, af en toe een kookwas, met een lege trommel en een vaatwastablet! Dat werkt supergoed voor ons wasmachine. Wij gaan binnenkort een nieuwe wasmachine kopen en ik zit eens te kijken of er wasmachines zijn met een automatisch reinigingsprogramma, net als dat een oven zelfreinigend kan zijn. Ik las iets over apparaten met een trommelreiniging programma, maar ik vraag me af of dit de moeite waard is. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Ik vraag me echt af, of dit, in het verband met de huidige constructies van de wasmachines, nog wel een goed advies is.

De lagers zijn niet meer te vervangen omdat de kuip niet meer deelbaar is en aan elkaar gelast. En daarnaast is het trommelkruis nu vaak vervaardigd van aluminium. 

En aluminium en soda zijn aartsvijanden van elkaar.

Het vreet de beschermingslaag van aluminium continu op.

Aluminium wordt omgevormd tot poeder, waardoor de trommelkruizen breken en een wasmachine leven vroegtijdig eindigt.

318675577_Trommelkruisdefect.png.461aab68ffc5a5ae373b9e5c9699241a.png

Want al heel gauw, is het compleet vervangen van het duurste onderdeel, dat nu bestaat uit een Kuip, as, lagers, afdichting, en de trommel economisch niet meer haalbaar. Want het is ook geen eenvoudige reparatie.

Dus bij de nieuwere wasmachines geen soda meer!!! Want het brengt meer schade toe, als dat het helpt de machine te onderhouden.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...