Ga naar inhoud

Suggesties voor tests met een dual Opteron?


Aanbevolen berichten

De vraag is wel duidelijk, lijkt me. ;) Helaas is het een server moederbord zonder AGP, maar ik wil game tests runnen met de nul-driver. Die emuleert dan een oneindig snelle videokaart. Verder natuurijk Sysmark en Cachemem lijkt me ook erg interessant. Hebben jullie nog ideeën voor interessante benchmarks?
Link naar reactie
SPEC heb ik niet, maar een linux kernel compliatie klinkt wel interessant. Enige probleem is dat ik daar geen verstand van heb. Wat moet ik daarvoor downloaden, waar haal ik het vandaan en hoe stel ik het in? Hoe kan ik het aantal threads instellen, en kun je daarmee ook kijken naar de verschillen tussen x86-64 en IA32?
Link naar reactie
SPEC en Linux e.d. vind ik juist wat minder itteressant, daar zijn al Legio benchmarks van te vinden en de gemiddelde Computer! Totaal lezer heeft daar minder een band mee vermoed ik. Voornaamste vind ik dat je een duidelijke uitleg van de CPU's geeft en ook mbt de Athlon64. Wat voor moederbord heb je ervoor eigenlijk? jammer dat het geen nForce 3 pro is.
Link naar reactie
Heb je wel gelijk in, maar benchmarkresultaten die niet zo goed in het blad passen kunnen in plaats daarvan ook op dit forum. Het was knap lastig om dit systeem te krijgen en hij zal ook wel snel weer weg moeten :cry: , dus ik wil er graag het maximale uithalen. Als mensen hier een speciaal Opteron verzoeknummertje hebben (wat me niet teveel tijd gaat kosten :wink: ) dan hebben ze nu dus de kans :D Voor bepaalde benchmarks en het artikel zelf zullen jullie wel het blad moeten kopen. :P Het moederbord is een MSI K8D Master.
Link naar reactie
Je hebt een standaar GNU/Linux distributie nodig (RedHat 9.0). Waarbij je ook de kernel-source installeert, vervolgens kun je met [code:1:fb69cd1fc4]make dep && make clean bzImage modules modules_install[/code:1:fb69cd1fc4] de kernel compileren. RedHat is echter niet geoptimaliseerd. Wat mij heel interessant lijkt is 2 Gentoo installatie's te doen op het systeem. Gentoo is een distributie die alles from source compileerd en waar je dus optimalisaties kan meegeven. Je kunt dan dus goed het verschil testen tussen x86 en x86-64. Dan kun je kiezen een 2.5.x kernel te gebruiken die al K8 support bieden :) Vervolgens zou je op beide versies een bench kunnen draaien en kijken hoe groot het verschil is. (met Gentoo optimaliseer je dus ALLE software)
Link naar reactie
Goed, en nu even langzaam :P Gentoo is dus een volledige distributie, net als Red Hat. Dan lijken de mogelijkheden van Gentoo me interessanter. Gebruikt Gentoo al de 2.5.x kernel? En ik heb er ook geen zin in om alle gegevens op de hd te verliezen. Is het ook mogelijk alleen een partitie op te offeren? Zitten de benodigde drivers al ingebouwd in Gentoo?
Link naar reactie
Ik zal het even stapsgewijs uitleggen: Gentoo bestaat uit een opstartbare live-cd en een grote collectie aan onlie ebuilds. Wat je doet is opstarten van de live-cd en de install handleiding volgen (alles is Nederlands). Gentoo haalt zijn basissysteem van de live-cd en gaat deze daarna updaten volgens de zogenaamde portage. De portage is een grote boom met ebuilds erin, een ebuild is een script om een pakket te compileren. Vervolgens kun je na de installatie, alles wat je wilt installeren met het commando [code:1:73b1bc8e58]emerge[/code:1:73b1bc8e58]. Bijvoorbeeld [code:1:73b1bc8e58]emerge kde[/code:1:73b1bc8e58] zou kde en alle onafhankelijkheden (dingen die je nodig hebt voor kde), zoals XFree en de Qt library's installeren. Dit is erg makkelijk en bovendien wordt alle software direct gedownload en gecompileerd, dit maakt het installeren van pakketen lang duren, maar het bied mogelijkheden tot optimalisatie en optionele delen te installeren. Bij Gentoo gaat alles via de commandline en het lijkt daardoor best ingewikkeld, maar omdat de documentatie-handleidingen zo goed zijn is het juist erg makkelijk. Je hoeft alleen maar de naam van het pakket te weten en je kunt het met één commando installeren. De optimalisaties geef je aan in een configuratiebestandje. Verder kun je met één commando je hele systeem updaten of opnieuw laten compileren (met andere optimalisaties bijvoorbeeld). Het handigste voor dit doeleinde is geen X of een windowsmanager te installeren, want het compileren duurt meerdere uren en je hebt toch geen grafische zaken nodig voor de bench. Gentoo maakt gebruik van de kernel die jij wilt. Tijdens de installatie moet je op een gegeven moment de kernel-source emergen. Standaard is dat de 2.4.21 denk ik, maar je kunt dus ook de source van de 2.5.x emergen en compileren. Je moet alleen even de optimalisaties voor de Opteron opzoeken en even uitzoeken hoe je progsels 64-bits maakt, want dat weet ik niet namelijk. De benodigde drivers zitten gewoon in de kernel, eventueel moet je even checken of er al een driver is voor de mobo-chipset. Lees eens wat op www.gentoo.org lijkt me erg interessant om het verschil tussen x86 en x86-64 nu eens goed in kaart te zien. Misschien haal ik de C!T dan nog eens uit het plastic :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...