Ga naar inhoud

ISA of PCI?


Aanbevolen berichten

Er zijn nogal wat verschillen tussen PCI en ISA, o.a.: - PCI is sneller (heeft een bredere bus) - PnP bij PCI is betrouwbaarder (sterker nog, oude ISA-componenten zijn niet eens PnP). - ISA heeft over het algemeen een grote bruine connector op het moederbord en PCI een kleinere witte, met kleinere "pootjes" en meer aansluitingen. ISA is min of meer de voorloper van PCI.
Link naar reactie
Even wat kleine correcties en aanvullingen: - PCI heeft idd een bredere bus (32 bit vs. 16 bit) dan ISA - Een ISA connector is [b:9f7723169e]zwart[/b:9f7723169e] en forser van formaat dan een PCI slot (idd wit). De [b:9f7723169e]bruine[/b:9f7723169e] connector die tussen processor en PCI sloten in geplaatst is, is een AGP slot. Idd is PCI de logische opvolger van ISA, ondanks dat er behoorlijk verschillen zijn in architectuur. Meer info over beide vind je o.a. hier: http://www.pcguide.com/ref/mbsys/buses/types/pci.htm http://www.pcguide.com/ref/mbsys/buses/types/older.htm
Link naar reactie
ISA is flink verouderd, en zul je eigenlijk alleen op wat oudere systemen tegenkomen. Er zijn nog wel enkele borden met een enkel ISA slot, maar dat zijn uitzonderingen. Als je achter merk en type van je moederbord kunt komen, moet het eenvoudig te bepalen zijn. Ouderdom en CPU type geven ook wel een redelijke indicatie.
Link naar reactie
[quote:c2e56439d9="peetvadertje"]gewoon in douwen als het niet past dan weet je wel wat het is :D[/quote:c2e56439d9] nee, dat is een intelligente oplossing....... wie moet hier nu wat leren? (over een probleem wat zowiezo al geen probleem is, alleen goed typen had je al geholpen....) hier vind je een voorbeeld van pci en isa slots: http://www.ontrack.com/images/techsupport/pci.jpg de witte zijn de pci sloten, de zwarte erboven is isa
Link naar reactie
[quote:d6067508dd="wigets"]Nee H'uruum, ze hadden het bij mij op school toch echt over Isa sloten, en dat zouden ze een keer op tweakers.net gelezen hebben. Maar goed, ik zal na het weekend wel eens verder informeren, dan kan ik jullie wellicht meer vertellen.[/quote:d6067508dd] Ben benieuwd wat ze jullie wijsgemaakt hebben, ;) maar ISA komt echt nooit meer terug. Intel is volledig gefixeerd op PCI-Express. Er worden nog steeds moederborden gemaakt met ISA sloten, omdat er sommige ISA kaarten bestaan die duizenden Euro's kosten en niemand dus weg wil doen als er nieuwe pc's komen.
Link naar reactie
Bepaalde kaarten die voor een speciaal doel zijn gemaakt, in erg kleine hoeveelheden. Bij ons op de universiteit staan bijvoorbeeld sensoren om radioactieve straling te analyseren. Die sensoren moeten worden aangesloten op een speciale ISA kaart. Een dergelijk systeem (sensoren + ISA kaart) is peperduur en er zijn nooit PCI kaarten gemaakt waar dezelfde sensoren op aangesloten kunnen worden.
Link naar reactie
Er zijn ook nog veel mensen die oude ISA-scanner kaarten gebruiken. Deze zijn ook behoorlijk duur en mensen hebben geen zin om de zaak te vervangen, omdat een mobo fabrikant geen ISA op een bord stopt. @egslim jij doet toch elektrotechniek? Op welke universiteit zit je? Ik twijfel namelijk tussen elektrotechniek en technische informatica en of ik naar Delft of Eindhoven wil
Link naar reactie
[quote:12b874e09c="Marcel de Reus"]@egslim jij doet toch elektrotechniek? Op welke universiteit zit je? Ik twijfel namelijk tussen elektrotechniek en technische informatica en of ik naar Delft of Eindhoven wil[/quote:12b874e09c] Zoooo, dat is wel erg off-topic. BTW, er zijn ook nog ISA moederbord test kaarten in omloop die ongeveer 1000 dollar kosten. En ja, die kunnen ook met een upgrade de nieuwste moederborden testen. (als er een ISA slot op zit tenminste :wink: )
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...