Ga naar inhoud

processor-upgrade, hoe ?


Aanbevolen berichten

mensen, hoe kan ik mijn processor van een Dell Dimension upgraden ? Ik wil een Willamette 1.7 Ghz P4 gaan verwisselen. Waar moet ik op letten en is er ergens iets met plaatjes en wat moet ik doen met Artic Silver enz.... Bovenal: is het eenvoudig te doen ? en waar moet ik extra op letten als ik eraan begin. Mobo ondersteunt 400 fsb en wil een P4 2.4 Ghz northwood d'rin zetten. Chipset moet het ondersteunen.
Link naar reactie
Het verwisselen van de CPU is erg simpel. Maak de kast open, haal het koelblok van de CPU af (Waarschijnlijk zitten er twee hendels op die je moet overhalen, dan flipt-ie los. Vervolgens haakt hij nog aan het moederbord, die haakjes kun je gewoon opzij trekken.) De CPU heeft een metaalplaatje eroverheen, dus die beschadig je niet. Vervolgens haal je de hendel van de socket over en dan ligt de CPU los. Verwisselen, en alles in omgekeerde volgorde weer terugdoen. Vergeet niet een zo dun mogelijk laagje koelpasta op de CPU aan te brengen, voor een beter contact met het koelblok. Daarna zou je het systeem gewoon moeten kunnen opstarten, eventueel moet je eerst de BIOS resetten. Als het dan nog niet werkt heb je een nieuwere BIOS nodig.
Link naar reactie
[quote:281c2a6c65="egslim"]Het verwisselen van de CPU is erg simpel. Maak de kast open, haal het koelblok van de CPU af (Waarschijnlijk zitten er twee hendels op die je moet overhalen, dan flipt-ie los. Vervolgens haakt hij nog aan het moederbord, die haakjes kun je gewoon opzij trekken.) De CPU heeft een metaalplaatje eroverheen, dus die beschadig je niet. Vervolgens haal je de hendel van de socket over en dan ligt de CPU los. Verwisselen, en alles in omgekeerde volgorde weer terugdoen. Vergeet niet een zo dun mogelijk laagje koelpasta op de CPU aan te brengen, voor een beter contact met het koelblok. Daarna zou je het systeem gewoon moeten kunnen opstarten, eventueel moet je eerst de BIOS resetten. Als het dan nog niet werkt heb je een nieuwere BIOS nodig.[/quote:281c2a6c65] Egslim bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik gebruik de nieuwste BIOS die het moet ondersteunen. Jouw verhaal van het resetten begrijp ik even niet. Bedoel je daarmee opnieuw flashen ? En hoe dik moet het laagje koelpasta zijn ? Hou even rekening mee dat ik geen opties kan instellen in mijn DELL Dimension OEM-PC die geen overklokmogelijkheden kent en waarvan de systeemdocumentatie niet het "exacte Intell" mobo weergeeft en ook niet het risico kan lopen, de juiste Intell-bios erin te flashen om te voorkomen dat alles kapot gaat. Dus, waar ik wil uitkomen is een P4 2.4 Ghz met 400 fsb kopen (northwood, proctype A dus de 400 fsb) die in uitverkoop staat voor 150 EURO en die te verwisselen met mijn huidige Willamette P4 1.7 die een L2 Cache heeft van 256 en ook op 400 fsb draait en een 478 socket heeft en dan...... 1. Jouw verhaal uitvoeren 2. Moet de knop weer aangezet worden en moet het gewoon WERKEN !! :-)
Link naar reactie
De BIOS resetten doe je door de Clear CMOS jumper een paar seconden om te zetten, en dan weer terug. Het zorgt ervoor dat de BIOS de standaard instelligen laadt. Soms heeft het moederbord dat nodig om met een nieuwe CPU probleemloos te kunnen werken. Met flashen heeft het niets te maken en er is ook geen risico aan verbonden. Misschien heb je het niet eens nodig. Het laagje koelpasta moet zo dun mogelijk zijn.
Link naar reactie
Ik heb 'm aangeschaft, moet nog binnenkomen. Pent 4 400 fsb 2.4 Ghz, 512 Kb. Hij moet de 1.7 Ghz 400 fsb, 256 Kb gaan vervangen. En hoe zit dat met oude processorkoelblok schoonmaken enz.. ? Ik wil de Dell-spullen opnieuw gebruiken, dus niet evt bijgeleverde spullen. Ik lees over koelpasta en schoonmaken met wasbenzine enz..... Denken jullie dat mij dit gaat lukken in m'n Dell ? Heb het nog nooit gedaan. (voeding is 250 watt, ze zijn "underrated").
Link naar reactie
[quote:5d9d7b050a="micky.g"]ik denk wel dat je een probleem hebt nu..... willamette is socket 423 zover ik weet en niet socket 487. koelblok kan je weer gebruiken, goed schoonmaken en daarna met koelpasta (heel dun) zoals boven al aangegeven. 250watt voeding zal denk ik te weinig zijn.....[/quote:5d9d7b050a] Willamette bestaat ook in S478. Verder zou alles gewoon moeten werken, het enige probleem wat ik me kan voorstellen is als de BIOS moeilijk gaat doen met de nieuwe CPU.
Link naar reactie
[quote:a0188053ec="micky.g"]ik denk wel dat je een probleem hebt nu..... willamette is socket 423 zover ik weet en niet socket 487. koelblok kan je weer gebruiken, goed schoonmaken en daarna met koelpasta (heel dun) zoals boven al aangegeven. 250watt voeding zal denk ik te weinig zijn.....[/quote:a0188053ec] Nee, t'is socket 478. De vroegere dimension 4300 en eerder had 423. Deze is op dat vlak al voorbereid. Het enige is de BIOS, die is geflashed naar versie A06 waarin in txt-file staat dat deze tot 4Ghz ondersteunt, echter het is een BIOS waarin je niks kunt inregelen. Verder verwacht ik dat het Mobo, 1 1/2 jaar oud dus eigenlijk de nieuwe processor zelf herkent. Dus je zit niet zoals vroeger te klooien met jumpers. Tja, verder moet ik 'm op 400 Mhz FSB houden dus met socket 478, dacht ik .... "ik bestel 'm, de Pent 4 2.4".
Link naar reactie
Althans ik hoop dat de BIOS 'm automatisch herkent :-) Anders zit ik met dat verhaal van die andere AMD 2600+ waarin een defaultsetting op disabled staat, dat er zgn. geen aanpassingen in de BIOS kunnen plaatsvinden, dat ik die eerst op enabled moet zetten. En laat DELL nou net die optie in de BIOS niet in hun eigen DELL-bios hebben zitten. Dan heb ik een probleem
Link naar reactie
De CPU heeft idd een metaalplaatje d'roverheen. Ik heb de spullen binnen. Moet ik iets doen met dat metaalplaatje of gewoon zo laten en daarboven op de koelpasta ? En er zit een zwart plaatje op het koelblok, moet ik die eraf halen ? Dit zijn de specs van de nieuwe: P4-2.4G (512KB L2) 1.525V (1.35V~1.43V) 1.75V 50.7A 59.8W W 71° C Dit zijn de specs van de oude: P4-1.7G (256KB L2) 1.75V (1.580V~1.75V) 2.1V 50.2A 64W 85.3W 76° C
Link naar reactie
Dat metaalplaatje is de heatspreader, onderdeel van de processor. Laten zitten dus. Onderop de koeler zit een laagje "pasta" om de kiertjes tussen koeler en CPU op te vullen. Dat laagje wordt vaak beschermd door een velletje papier of iets dergelijks. Pasta-laagje laten zitten, beschermlaagje verwijderen.
Link naar reactie
Ok, hij zit erop en aangezet en ik zit nu te internetten: In Winxp en Sisoft Sandra geeft ie aan: Pent 4 2,4 Ghz 4 x 100 mhz datarate Alles werkt perfect op dit moment. Ik heb koelblok van Dell moeten hergebruiken, idd die pasta met wasbenzine eraf gehaald - toen tegen ventilator gehouden en effe iets anders gedaan voor half uurtje. Toen processor uit de verpakking en die ging er prima op - helemaal geen moeite, lever omhoog halen, cpu d'rin en lever terug, klaar. Koelpasta op koelblok gedaan en met bankpas beetje verspreid en koelblok erop gezet met de klemmen van Dell. Ik had vooraf de BIOS de default settings laten laden. Ik had vooraf in de BIOS ingesteld dat ie zichzelf moet clearen (PNP/PCI clear op yes) en meteen uitgezet na bewaren instellingen. Nou ik boot op en dat BIOS-Dell logo zat ervoor maar bootte gewoon op en in Windows zie 'k 'm netjes staan. Welnu, beetje voorbereiding en dan gaat het goed. Bedankt jongens voor alle info he :-)
Link naar reactie
Nou zeg, wat me nu overkomt ??? Win98 werkt niet meer. Bekend probleem bij Microsoft (article Q312108). Ik krijg dit bij opstarten Win98, XP doet het perfect (multiboot): "While initializing device Ndis. Windows protection error. you need to restart your comp". Het article Q312108 zegt dat ik een nieuwe Ndis.vxd driver nodig heb en gefixed. De CPU is in het artikel te snel (> 2.1 Ghz). Maar de sukkels, hebben geen download-mogelijkheid gegeven en ik moet bellen met een Microsoft-support iemand en nou, dan weet je het wel. Heeft nu iemand die Ndis.vxd voor mij te mailen ??????? Erg bedankt. Het article staat op: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;312108 En bij verwijzing naar Microsoft is er een artikel. Nou Leuk, maar gvd dat lost m'n probleem niet op. Ik moet die file hebben !! (p.s. moet dit in OS-windows of mag ik het ook aan deze draad laten hangen ? Want dan komt het allemaal overeen met elkaar). Mailen : doe maar webmaster@aswin.tmfweb.nl ... effe die file doorsturen. De specs van de file zijn: The English version of this fix should have the following file attributes or later: Date Time Version Size File name --------------------------------------------------- 28-Nov-2001 11:05 4.10.0.2000 157,909 Ndis.vxd Alvast bedankt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...