Ga naar inhoud

harde schijf bijplaatsen en oude backup erop


Aanbevolen berichten

Ik heb een backup van mijn c,d,e,f en g-schijf van mijn oude configuratie. Ik heb de PC opnieuw geinstalleerd en werkt prima, op 1 ding na. Een programma van de zaak draait niet meer en krijg het niet opgelost. Nu heb ik een 2 harde schijf gekocht (WD800BB) en wil daar de oude backup op terugzetten met Drive Image 2002, onder handhaving mijn huidige configuratie. Nou meen ik me te herinneren dat dit een bootprobleem kan opleveren, omdat deze image ook een bootsector heeft. Misschien haal ik zaken door elkaar en mis ik belangrijke details. Kan iemand me behouden voor grote problemen. Kan ik de nw gewoon als slave configureren? Krijg ik automatisch een bootmenu van XP? Enz, enz
Link naar reactie
Ik denk dat na het terugzetten geboot moet worden met een windows opstart diskette. Met het commando fdisk /mbr zou het toch goed moeten gaan. Indier geval je oude schijf niet schoonmaken voordat je nieuwe systeem werkt. Wat ook niet werkt is je primary partitie tijdens het terugzetten laten vergroten, houd de oude samenstelling aan. Desnoods kan je later met Partition Magic de boel nog wijzigen.
Link naar reactie
Het kan idd zo zijn dat het MBR niet wordt terug gezet. Dan kun je zoals polinski zegt met de Windows XP installatie CD kiezen voor installatie repareren oid en dan kom je dus op een prompt waar je [code:1:70d6f11ded] fdisk /mbr[/code:1:70d6f11ded] intyped. Het is een dualboot systeem als ik het goed begijp? Want normaal heb je geen XP bootmenu namelijk en ik vrees dat je dat ook niet hebt na fdisk /mbr Iig kun je dan naar XP booten en alsnog je bootloader goed configureren. Je kunt bijvoorbeeld ook bootmagic gebruiken van Partition Magic. Partition Magic is zoiezo erg handig in jouw geval omdat je dan je bestaande partities groter kunt maken en dat is waarschijnlijk waarom je die nieuwe schijf gekocht hebt.
Link naar reactie
Misschien eerst wat basalers. Ik heb nu ook C t/m G De nieuwe schijf moet ik actief gaan maken. Maak ik die volledig extended en met voorlopig even 1 logisch (H:) station of moet daar een primare part aangemaakt worden? Wat gebeurt er als ik van mijn backup de C: naar H: schrijf. In die oude C: van mijn backup zit dus ook een bootsector? Voorlopig is het bijplaatsen en herkennen in BIOS gelukt. Nu de rest.
Link naar reactie
??????? Je kunt niet een schijf met maar 1 logische partitie hebben als je er van wilt booten. Iig 1 moet primair zijn en actief en dat is meestal je Windows partitie. Bovendien moet de schijf dus dadelijk master worden hè als je wilt testen of hetw erkt en als je het MBR gaat herschrijven met fdisk /mbr Het MBR zijn namelijk de eerste cilinders op de eerste master schijf. Je moet gewoon je huidige schij erin laten op IDE 1 als master en de nieuwe op IDE 2 als master (ivm snelheid kopieren) en dan de backup van de oude schijf terug zetten op de nieuwe schijf. Vervolgens haal je de oude schijf eruit en zet je de nieuwe schijf erin op IDE 1 als master. Dan doe je met de XP CD fdisk /mbr Vervolgens doe je de oude schijf als master op IDE 2 en veeg je die vanuit je nieuwe schijf leeg met fdisk en repartitioneer je hem. Nu heb je dus op je nieuwe schijf alles wat eerts op de oude stond en de oude is leeg. Vervolgens kun je het beste je brander op IDE 1 slave gooien en je CD/DVD op IDE 2 slave.
Link naar reactie
Iets uitleggen blijft moeilijk, sorry. Ik wil mijn huidige schijf met alles erop behouden zoals die is. De nw schijf wil ik voorzien van alleen het C: gedeelte (van mijn oude Backup) omdat daarin het wel werkende programma staat. Ik heb de 2e schijf inmiddels via Part Magic 8.0 als logisch station verdeeld. Via Drive Image de C: van de backup teruggezet onder handhaving van het feit dat het een primair station is maar tegelijkertijd aangegeven dat die niet zichtbaar moet zijn (drive image gaf dit aan in een helpbestand om geen problemen bij opstarten te krijgen). Ik denk dat men bedoelt dat hij dus niet als actief aangemerkt wordt. De PC start nu gewoon op met inderdaad de H: schijf niet zichtbaar. (daar staat mijn vorige XPHome op) Wanneer ik nu via de CD opstart en R kies, kan ik kiezen uit C:Windows en M:Windows (alhoewel ik M: niet begrijp want hij zou op H: moeten staan) Ik heb M: gekozen en fixboot gedaan. Maar PC staat gewoon van C op en niets is veranderd. Dus Marcel, ik wil niets wissen maar alleen de keuze krijgen welke XP ik wil opstarten. Ik hoop nu iets duidelijker te zijn geweest. Alvast bedankt voor jullie moeite en aandacht Hans
Link naar reactie
[quote:97b8c67273="Marcel de Reus"]Ow in dat geval liggen de zaken veel makkelijker. Stel gewoonb via Partion Magic, Bootmagic in als bootloader en geef daar beide schijven aan. Dan zou het moeten werken.[/quote:97b8c67273] Helaas, was dit het maar. Bootmagic ziet alleen schijf 1. Met part magic ook de H: met de andere XP erop active gemaakt. Geen verandering (ook geen conflicten!) Ook getracht via de XP en R te repareren. Windows geeft dan de vraag welke ik wil benaderen: C:\windows of D:\windows. Ik geef D als keus en doe dan fixboot. Geen verandering. Daarna zelfde met fixmbr. Geen verandering. Kan dit te maken hebben met het feit dat de 2e XP op H staat? Andere suggesties?
Link naar reactie
[quote:1eab10d488="Marcel de Reus"]Doe eens fdisk /mbr op de eerste HD ipv op de tweede. Dat is namelijk het MBR dat aangesproken wordt aangezien die schijf master is.[/quote:1eab10d488] Gedaan, geen verandering. Maar even voor alle duidelijkheid. Jij zegt doe via XP fdisk /MBR. Je komt via R en je keuze van schijf in c:\windows en daar typ ik fixmbr achter. Als dat hetzelfde is, dan ok. Maar helaas geen verandering? Nog andere suggesties?
Link naar reactie
[quote:bd5ced765d="polinski"]dan weet ik het ook niet meer ....[/quote:bd5ced765d] Nieuwe schijf formateren XP erop en dan programma van de zaak er schoon opzetten, data van andere schijf eraf halen en invoegen in nieuwe C. Volgens mij zijn alle andere mogelijkheden veel tijd verlies, je komt vrijwel nooit achter het feit waarom het toch maar niet lukt. Of kun je de data van het programma ook niet meer benaderen?? Dan terug naar je backup ik neem tenminste aan dat je een recente backup hebt. Regelmatig schone instalatie geeft de minste problemen, data en programma's scheiden in 2 partities/schijven. Sinds ik dit doe en regelmatig backup en images maak weinig problemen meer. Helaas weet ik ook geen betere oplossing
Link naar reactie
[quote:4d404967c2="Marcel de Reus"]De beste oplossing, maar ook de tijdrovenste is gewoon ALLES opnieuw installeren. Dat kost nu enorm veel tijd, maar als je daarna gelijk een image van alles maakt heb je daar later nog veel lol van.[/quote:4d404967c2] 2 weken geleden reeds alles opnieuw geinstalleerd en 2 backups gemaakt van die nw installatie. 1 na het basisgedeelte, xp, updates en drivers en de 2e na installatie van de rest. Voor de nw installatie natuurlijk een backup van de oude config gemaakt. Ik kan nog 2 dingen proberen, of 1. Een nw xp installatie op de nw schijf, dan moet die toch een bootmenu gaan aanmaken en daarna de backup van mijn oude confug daarop terugzetten. 2. Beide schijven als master met de CDRW en CDr als slaves en dan in het bios de oude schijf uitschakelen zodat hij van de nw moet gaan opstarten. Commentaar? mmm dat laatste kan natuurlijk niet want dan ben ik de C van de andere schijf kwijt. Zal het eerste maar eens doen
Link naar reactie
Het slot wil ik nog wel even meedelen. Op de nw schijf heb ik op de H: XP geinstalleerd, zonder toeters of bellen. Daarna kreeg ik een bootmenu en koos voor de nw install. Ging goed. Daarna wilde ik naar mijn oude install en kreeg de beroemde fout :missing Hall.dll. Via de XPcd opgestart en koos vooroude install fixmbr, en zowaar kon ik naar beiden opstarten. Vervolgens wilde ik via Drive Image vanuit de oude install mijn oude bacjup terugzetten op de part H: waar ik net de nw XP had geinstalleerd. Dat ging dus niet omdat DI zei dat er niet genoeg ruimte was. Derhalve via DIfloppy opgestart en die wist dan eerst die H: en plaatst de oude backup terug. Vol verwachting opgestart en jawel een bootmenu en zowaar kreeg ik mijn oude config te zien met de werkende kantoorappl. (en die werkte nog!) En ook de andere XP mijn verse van 2 weken geleden te benaderen en alles is ok. Maar..... in dit proces kwam ik erachter waarom die kantoorapplicatie niet in mijn nieuwe config werkte. Één bestandje overgezet en verdomd het werkt nu ook in mijn nw install. Dus........ al het werk voor niets en kan de 2e XP weer gaan wissen! Dit tot lering en de vermaak en dit wilde ik jullie niet onthouden. Bedankt allemaal. :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...