Ga naar inhoud

Siemens WT7U4675NL warmtepompdroger


Aanbevolen berichten

Wij hadden een Samsung warmtepomp droger, die 4 jaar oud was.

In het begin is er 2 keer een monteur bij geweest, eerste keer voor een nieuwe printplaat, en tweede keer om rubbers te vervangen.

Nu deed de Samsung er op het laatst 6 uur over om handdoeken te drogen, te gek voor woorden natuurlijk.

Omdat hier geen garantie meer op zat, was ik het zat en heb een Siemens WT7U4675NL gekocht (op 8-3-2024).

Erg mooi ogende droger, die ook nog eens eerder klaar is met drogen dan de tijd die hij/zij aan geeft, de vrouw is er erg blij mee.

Nu moest ik de bijkeuken (waar alle witgoed staat) de boel veranderen omdat de inmiddels gekochte nieuwe vriezer, breder was dan de oude vriezer (70 cm), ik had het opgemeten en dat kon net, maar toen de vriezer gebracht werd viel mij meteen op dat hij ook nog eens een stuk dieper was.

Tja een probleem, want nu moest ik alle witgoed plaatsen gaan veranderen, anders paste het niet meer in de bijkeuken.

Enigste optie die wij hadden, was de droger op de wasmachine plaatsen, zodat er een plek vrij kwam, en de deur van de vriezer helemaal open kon.

Nu moesten wij eerst een paar machines in de keuken zetten, zodat ik de ruimte had om de afvoer aan te passen, en nu komt het, bij het verplaatsen liep er water onder de Siemens droger uit, vond ik heel raar (want ik was er 100% zeker van dat het water reservoir leeg was), dus mijn vraag is, is dit normaal en waar komt dat water vandaan?


Dan het tweede dingetje, ik had op YouTube al gezien, dat je de warmtepomp droger ook rechtstreeks op de afvoer kon aansluiten, dit leek mij erg makkelijk vandaar ik de afvoer heb veranderd.

Het rare is (en dat had ik weer in de reviews gelezen, als de warmtepomp droger op de afvoer aangesloten zit, komt er tijdens een droog beurt, toch nog water in het water reservoir terwijl ik de slang had losgekoppeld naar het water reservoir, en de nieuwe slang aangesloten had en rechtstreeks in de afvoer gedaan heb (zit er dan nog een soort van veiligheid slang verborgen in de machine)? Op zich vinden wij het niet zo een probleem om toch alsnog het water reservoir te legen (en er zit natuurlijk veel minder water in), maar ik vind het een beetje raar, maar goed misschien is dit toch heel normaal, ik weet het niet.

Dan heb ik nog een vraag, en wel over het Care, dat blijkt een door spoel programma te zijn, om de self cleaning condensor schoon te spoelen, ik heb er een filmpje over gevonden op YouTube 

 
Alleen lees ik in reviews weer dat je 1.5 liter in het water reservoir moet doen (dom maar ik heb deze review niet opgeslagen), maar dat vind ik weer raar, want ik heb immers de machine rechtstreeks op de afvoer aangesloten. 

Dan als laatste de self cleaning condensor, ik las in reviews dat je deze toch nog alsnog regelmatig moet schoonmaken, nu kreeg ik op vrijdag dezelfde droger geleverd maar daar hadden aan de klep lopen trekken (onderin waar de condensor zit aan de linkerkant), ik heb dat eens zitten bekijken, maar ik zie geen soort van scharnieren, de klep zit aan de onderkant vast geklikt, en volgens mij kun je die klep helemaal niet open maken.

Ik stel deze vraag, omdat ik ook Siemens heb gebeld, maar het duurde even voor ik een antwoord kreeg, dat het bij deze machine niet hoeft, maar ik wil er graag zeker van zijn.

 

Alvast bedankt

Groeten Knakworst

Siemens WT7U4675NL.jpeg

Link naar reactie

Beste Knakworst,

Deze dure wasdrogers hebben wel een kort leven bij jou.

En deze droger zal ook spoedig niet meer tot tevredenheid van je vrouw functioneren.

Want ik krijg de indruk dat je de handleiding niet eens gelezen hebt en zelfs de afvoer, zoals het zo netjes staat beschreven in de handleiding, foutief hebt bevestigd.

En daarmee de automatische spoelfunctie om zeep hebt geholpen

Dat er water op de bodem blijft staan is vrij normaal, want de pomp zit op de vloer en niet eronder.

Kijk ook eens in de handleiding naar de montage van de afvoer en ook naar de functie van het service luik, dat is heel erg belangrijk.

Want onbegrijpelijk dat je bij Siemens geen behoorlijk antwoord krijgt, terwijl het in de handleiding zo duidelijk wordt uitgelegd

Anders kan deze machine ook na een jaar of 3, of misschien zelfs nog korter, naar de schroothoop.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje.

Tja als je een droger koopt en er moet binnen een jaar een monteur bijkomen voor een nieuwe printplaat, daar kun je volgens mijn mening erg weinig aan doen. Als dan na een tijdje een lekkage krijgt, hoe moet je dit voorkomen?
Ik denk dat je dan puur pech hebt, zoals iedereen kan overkomen.


Natuurlijk heb ik de handleiding doorgenomen, echter ik kon dit niet vinden, anders vraag ik het niet. Ik begrijp dan ook even niet, waar jij het vandaan haalt, dat ik de afvoer verkeerd aangesloten zou hebben. Volgens mij heb ik hier helemaal geen foto geplaatst van de aansluiting en de afvoer.

Zou ik de handleiding niet gelezen hebben, zou ik misschien de droger wel gelijk rechtstreeks op de wasmachine geplaatst hebben, maar omdat ik gelezen had dat je een verbinding set (met zo een uit trek plaat moet plaatsen, dat stond immers in de handleiding), heb ik deze eerst aangeschaft voordat de droger op de wasmachine geplaatst werd.
 

Dat de machine een automatische spoelfunctie heeft, dat heb ik gelezen, dat is geen probleem.

Echter de melding Care heb ik niet terug kunnen vinden in de handleiding, maar ik zal hem nog eens doornemen, dan zal ik dat gemist hebben.

Ok, dat er water op de bodem blijft staan is misschien voor jou gewoon erg duidelijk, maar bij mij kwam er alweer een angst gevoel, zo van neen he, toch niet weer.

Ik heb wel een antwoord gekregen van Siemens, maar omdat ik er verschillende dingen over lees in de reviews, dacht ik, ik zal het hier eens vragen.

 

Groeten Knakworst.

Link naar reactie

Water in het reservoir is om te spoelen. Mogelijk doet de droger dat zelf alsnog ongeacht of je de afvoer hebt aangesloten.

Om de afvoer te controleren, slang niet in de afvoer maar in een emmer hangen tijdens het droogproces. Water moet in de emmer komen.

Water op de bodem is normaal, dit kan eruit stromen bij verplaatsen.

Link naar reactie
10 uren geleden, Knakworst zei:

Ik stel deze vraag, omdat ik ook Siemens heb gebeld, maar het duurde even voor ik een antwoord kreeg, dat het bij deze machine niet hoeft, maar ik wil er graag zeker van zijn.

Deze klep moet wel open want hier moet je de bodemeenheid en zijn filters reinigen  zie blz 43-44-45 handboek.

Care = verzorging en dat moet voorbereid worden er moeten zaken geregeld worden als je op het riool bent aangesloten zie blz 46

Op het filmpje begrijp ik er weinig van en wordt ook de voorbereiding niet genoemd.

Maar op blz 47 wordt de eenvoudige apparaatverzorging Care wel genoemd.

Er moet ook bij een aansluiting op het riool wel degelijk water in de container staan want anders kan de automatische stortdouche van de condensor niet uitgevoerd worden.

11 uren geleden, Knakworst zei:

komt er tijdens een droog beurt, toch nog water in het water reservoir terwijl ik de slang had losgekoppeld naar het water reservoir, en de nieuwe slang aangesloten had en rechtstreeks in de afvoer gedaan heb

Hier maakte ik uit op dat je de afvoerslangen gewoon gekoppeld had. Omdat je alles van het internet plukt wat vaak niet zo betrouwbaar is want er wordt op dit gebied veel onzin uitgekraamd.

Het lijkt me veel beter om je te houden aan de officiele documentatie van de fabrikant zeker als nog eventueel aanspraak wilt maken op garantie.

Want de reparatie van je vorige machine is toch wel onder garantie uitgevoerd?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
17 uren geleden, Maus0611 zei:

Water in het reservoir is om te spoelen. Mogelijk doet de droger dat zelf alsnog ongeacht of je de afvoer hebt aangesloten.

Om de afvoer te controleren, slang niet in de afvoer maar in een emmer hangen tijdens het droogproces. Water moet in de emmer komen.

Water op de bodem is normaal, dit kan eruit stromen bij verplaatsen.

Hallo Maus,

Ok dan is dat duidelijk, water in het reservoir om te spoelen.

Met de afvoer, ik geloof wel dat het goed zit, want na een droog beurt zit er veel minder water in het reservoir bakje.
Ik had in de reviews gelezen dat als je de machine rechtstreeks op de afvoer aansluit, er toch nog water in het reservoir balkje terecht komt.
Voor mij was dat vreemd (maar goed daarom stel ik ook de vraag, ik heb geen enkele ervaring mee).

Dat er water op de bodem ligt, wat er weer uit komt bij het verplaatsen, daar schrok ik me de klere, ik had gelijk zoiets van, neen he niet weer u.a.b.
Maar ook dat is normaal, zo leer ik nog eens wat, ik heb me in deze zaken ook nooit eerder verdiept.

Bedankt voor de uitleg.

aangepast door Knakworst
foutje
Link naar reactie

Hier nog een nuttige toevoeging over de werking van het automatisch spoel systeem in de verbeterde versies, waar het condensorcompartiment niet meer dicht geseald zit en de filters ook in het spoelsysteem zijn opgenomen.

 

Bosch Siemens AutoClean Warmtepompdroger - De beste droger op de Markt? - Dat vertellen we

 

Bosch Siemens AutoClean Warmtepompdroger - Zo werkt de Reiniging werkelijk.

 

Bosch Siemens AutoClean Warmtepompdroger - 2e generatie ook het spoelen van de filters

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje.

Klasse.
Ik heb de filmpjes inmiddels eens bekeken, en tja nu wordt voor mij het 1 en ander wel duidelijk.
Ik vond het vreemd dat er bij het verplaatsen van de droger water lekte, of onder de machine vandaan kwam.
Nu zie ik in het onderstaande filmpje dat er een dubbele bodem zit (ik dacht dat het een enkele bodem zou zijn), en ik zie nadat hij de machine losgehaald heeft, de dubbele bodem.
Nu begrijp ik waar de pomp zit.
https://www.youtube.com/watch?v=7KHOLWXp9i4

Alleen ik wil niet eigenwijs zijn, of het beter willen weten, maar bij mij zit dat toch anders met dat onderste filter achter die klep.
Ik zie 2 verschillen met het YouTube filmpje (ook een iQ500, bij hem staan er ook 2  x een + teken, bij mij staan er 3 + tekens), en mijn droger.
Misschien is dit type ondertussen verandert, dat weet ik niet.
Ik heb namelijk echt niet dat clipje in het midden zitten van de onderste klep, zodat ik dat filter schoonmaken kan.
Ik zal ook 2 foto`s toevoegen van mijn droger.

Jij schrijft:
Deze klep moet wel open want hier moet je de bodemeenheid en zijn filters reinigen  zie blz 43-44-45 handboek, maar daar wordt ik verwezen naar het Care programma, en staat (volgens mij los) van die onderste klep te openen.

Of het zit zo, dat door het Care programma dat onderste filter wordt schoongespoeld, en wel zo (met mijn droger) dat de klep helemaal niet meer open hoeft. (En dat Siemens wel gelijk heeft)

Maar misschien heb ik dit verkeerd begrepen, ik heb de vraag gesteld, omdat ik er zeker van wil zijn.


Groeten Knakworst
 

Droger filter klep.jpg

Scharnier punten klep.jpg

Clip onderste klep-min.jpg

Geen scharnier punten onderste klep-min.jpg

Link naar reactie

Dit zegt blz 43 van jouw handleiding ervan. Want daarom is Youtube niet altijd ideaal omdat het een net ander en iets later model is, waar ook het deurfilter naar beneden verhuisd is.

Er zit dan wel geen lipje aan, maar gaat op dezelfde manier, van boven  open.

Door aan de zijkant te trekken.

Maar het moet ook daar wel grondig worden schoongemaakt.

2024-03-30(7).thumb.png.56d8dfbafe940a444c68d5fa20c12854.png

2024-03-30(8).thumb.png.ca670f50941b418f2ff0e5067757b0b3.png

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik vraag me af of dat wat bijdraagt aan het functioneren van jouw machine.

De onderste etage moet gewoon brandschoon zijn en ook de compartimenten van pomp en vlotter moeten schoongespoten zijn.

Dus een natzuiger in het pompcompartiment en van alle zijden van voren en van boven via het filtergat met heet water spoelen.

Het alternatief is dat de hele machine uit elkaar moet en of je daarop zit te wachten?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Klopt wat je zegt, echter zie ik dat ik 1 ding niet heb verteld.

Op vrijdag kreeg ik mijn droger geleverd, deze werd in de bijkeuken gezet.
Nu zag mijn vrouw direct dat aan de linkerkant de onderhoud/service klep los hing.
Omdat de bezorgers een vreselijke haast hadden, zei ik tegen mijn vrouw, laat maar even ik kijk er straks naar.
Toen de bezorgers weg waren, heb ik geprobeerd, de klep terug te klikken, maar dit ging niet, omdat het gewoon afgebroken was.
Mijn vrouw had nog een natte was liggen, die ze de avond ervoor nog in de wasmachine had gedraaid, ik zei, die droger kun je wel gebruiken, leek mij geen probleem.
Ik ging na een half uur in de bijkeuken kijken, en zag een behoorlijk plas water onder de machine vandaan komen,
leek mij niet goed.


Ik heb gelijk met de zaak gebeld, waar ik de droger gekocht had,
en ik kreeg een uiterst vriendelijke man aan de telefoon, ik heb de situatie uitgelegd.
Hij vroeg mij of ik zaterdag thuis was, ja ik was op zaterdag thuis.
Ok ik heb al een nieuwe machine in het systeem gezet zei hij, komen ze morgen brengen.
Volgende dag is s ochtends de nieuwe droger inderdaad gebracht.

Dat is een beetje mijn angst, omdat bij de eerste droger die klep ook was losgetrokken,
ik zit er niet op te wachten dat ik ook die klep ook sloop, stel dat het wel vast zit.
Ik heb al een paar keer geprobeerd of ik hem los krijg, maar ding zit gewoon vast.

Kan toch niet zo zijn, dat je er bijna een koevoet achter moet zetten, lijkt mij.

Het is van mijn kant echt geen eigenwijsheid of het beter willen weten,
maar daarom dacht ik, nog een keer bellen met Siemens, en dan maar afwachten wat ze erover zeggen.
En neen, natuurlijk zit ik er niet op te wachten dat de hele droger uit elkaar moet.
Ik begrijp je heel goed, dat het schoon moet zijn, maar zo een klep moet toch op een fatsoenlijke manier los te krijgen zijn?


Groeten Knakworst.

Link naar reactie
1 uur terug, Knakworst zei:

En neen, natuurlijk zit ik er niet op te wachten dat de hele droger uit elkaar moet.
Ik begrijp je heel goed, dat het schoon moet zijn, maar zo een klep moet toch op een fatsoenlijke manier los te krijgen zijn?

Ja dat zou je denken, maar bij de eerste versie moest je er zelfs een stuk plastic uit snijden om bij de verdamper te kunnen komen, en mag je nu bij Bosch Siemens blij zijn dat je er voorzichtig met een dunne schroevendraaier bij kunt.

En als ik naar de gebruiksaanwijzing kijk, dan moet je het gewoon doen, zoals aangegeven en zou het dus niet stuk mogen gaan, zowel dan is Siemens aan de beurt.

En ja dat moet wel eens met wat meer kracht, maar zo zit de hele montage wereld in elkaar geklikt, kijk maar naar de stofzuigers.

Daar moet je een hele studie van maken, alles is dicht geklikt en moet vaak met het toepassen van enig geweld open worden gebroken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Lampje zei:

Ja dat zou je denken, maar bij de eerste versie moest je er zelfs een stuk plastic uit snijden om bij de verdamper te kunnen komen, en mag je nu bij Bosch Siemens blij zijn dat je er voorzichtig met een dunne schroevendraaier bij kunt.

Klopt ook weer wat je daar zegt, heb ik ook in een filmpje gezien, dat ze dat open moesten snijden.
Vind ik raar, helemaal bij een droger van dat bedrag.
Dat zou je toch fatsoenlijk maken zodat een ander het zo los kan halen.

1 uur terug, Lampje zei:

En als ik naar de gebruiksaanwijzing kijk, dan moet je het gewoon doen, zoals aangegeven en zou het dus niet stuk mogen gaan, zowel dan is Siemens aan de beurt.

En ja dat moet wel eens met wat meer kracht, maar zo zit de hele montage wereld in elkaar geklikt, kijk maar naar de stofzuigers.

Daar moet je een hele studie van maken, alles is dicht geklikt en moet vaak met het toepassen van enig geweld open worden gebroken.

Aha, dus Siemens zou daar voor verantwoordelijk zijn, mocht het toch stuk gaan?
Dat zou de hele zaak veranderen natuurlijk.

Ja geloof mij, ik heb ook echt zitten twijfelen, weer geprobeerd, maar damned ik durfde het niet aan om eraan te trekken, het zat naar mijn mening zo vast.
En nu heb ik dat met stelpoten ook gehad, onder de wasmachine, ik heb mijn buurman erbij gehaald (moest toch even helpen met de droger op de wasmachine te zetten, en die kreeg het wel voor elkaar, ook daarbij durfde ik niet door te draaien, hij wel.
Maar bij die klep had ik zoiets, van stel voor, het gaat stuk, tja wat dan, zo een klep zal ook wel weer 50 euro kosten ofzo.
Nu moet ik vanmiddag naar de mond hygiënist, dat is op een rot tijd, en morgen en ook donderdag ben ik er niet.
Maar ik zal van de week mijn buurman eens vragen, die durft vaak wat meer als ik, en die is op dat gebied veel beter dan ik.

Groeten Knakworst
 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Goedemorgen Lampje,

De patiënt staat er nog steeds, zoals ie er al bij stond.

Ik heb natuurlijk nu weer een ander probleem.

Omdat de droger op de wasmachine geplaatst moest worden, heb ik zo een tussenstuk (met uitschuifbare plaat) besteld.

Vanaf het begin schoof de plaat niet helemaal terug in de behuizing, dus ik dacht het zal wel zo horen.

Maar het lijkt of die plaat steeds minder ver in wil schuiven, dus ik heb Coolblue eens gemaild en gevraagd of dit normaal was, antwoord was neen, hoort helemaal terug te schuiven.

Ik kon het tussenstuk terugsturen, en kiezen voor een nieuwe of voor geld teruggave, ik heb gekozen voor geld teruggave, omdat ik gisteren alweer een nieuw tussenstuk heb besteld, en ik wil eerst zien of die helemaal terugschuift zoals ik denk dat het hoort.

Stel dat hij netjes terugschuift, en ik installeer hem en ik krijg weer hetzelfde, kan het naar mijn mening nog zijn, dat de droger te zwaar is (ik heb wel eerst gebeld met Coolblue voordat ik het tussenstuk had besteld, dat moest gewoon makkelijk kunnen volgens Coolblue).

De vrouw heeft de droger continu nodig, en die zit ook nog eens op de afvoer, dus ik moet hulp hebben, en dan wil ik gelijk de beide tussenstukken kunnen wisselen, niet dat ik later weer hulp moet inschakelen.


Dus eerst (mits alles goed lijkt) daar vandaag mee aan de gang, met de koelkast heb ik nog geen haast, maar daar ga ik zeker een poging mee doen, ergens in de komende weken.
Nou sorry, maar weer een heel verhaal.

Maar zodra ik een poging met de koelkast heb gedaan, ga ik jou zeker even netjes vertellen hoe het verlopen is, jij hebt mij fantastisch geholpen met al mijn probleempjes.

Je gaat dus nog wel wat van mij horen, al weet ik nog niet wanneer.

Groeten Knakworst.

Plaat gesloten.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...