Ga naar inhoud

AEG droger piept en knippert 3x (oranje) bij start/pauzeknop


Aanbevolen berichten

Mijn AEG Lavatherm protex droger

Model T5127AC, type TC09H50HW

Knippert 3x oranje bij start/pauze knop. Eerst deed hij dit als de droger zo goed als klaar was. Nu al direct als ik een programma wil starten. Eerst lijkt het normaal maar zodra ik op de start knop drukt spingt lampje op 3x oranje met piep.

Via google kwam ik op een manier om foutcode op te sporen. Dan knippert oranje lampje 11x en daarna 14x rood. Kan nergens goed vinden wat dit betekent.

Komt wel printplaat fout, (solderen) of condensator stuk tegen maar voor ik het een of ander ga vervangen zou ik graag weten welke van de 2 het meest waarschijnlijk is. Iemand een idee?! Beiden zien er optisch oké uit maar dat zegt waarschijnlijk niet alles ;-).

20240217_152113.jpg

Link naar reactie

Start/pauzeknop knippert dus steeds 3x oranje met pieptoon. Dit doet hij nu direct nadat ik een programma heb gekozen en de startknop indruk. Apparaat doet verder niks. 

Spanning is eraf geweest. Hielp niks. Apparaat gaat meteen weer op 3x oranje knipper en pieptoonstand als ik een programma wil starten.

Machine helemaal "af/uitgestoft".  Hielp ook niks.

Had filmpje gevonden waar je foutcode machine zonder display kon "uitlezen" en daar kwam het 11x oranje en 14x rood knipperen vandaan.

Maar ik kan dus nergens vinden wat die code dan betekent, wat er dus stuk is..... 

Hoop dat iemand het wel weet. Dan weet ik wat ik evt. moet vervangen.

 

aangepast door Chris1702
Link naar reactie

Heb je nu wel of niet die 11 x en 14 maal code?

 

MODELLEN ZONDER DISPLAY

  Schakel de programmaknop in de UIT positie. ,

  Houd de toetsen VOORWAS en INWEKEN ingedrukt, of bij sommige modellen  VOORWAS en KORT

  Draai de programmaknop naar de 95 graden positie, ,

  Wacht tot dat de programma-verloopleds oplichten,  je kunt nu zien wat de code is doordat eerst twee lampjes samen knipperen (meestal EINDE en START/PAUZE en dan 1 lampje apart. De samen zijn tientallen de aparte enkel oftewel samen knipperen ze 5 keer en apart 3 keer is code E53 

  Laat nu de twee toetsen los.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Citeer: "Via google kwam ik op een manier om foutcode op te sporen. Dan knippert oranje lampje 11x en daarna 14x rood. Kan nergens goed vinden wat dit betekent."

 

Ja dus, hij knippert 11x oranje en 14x rood als ik die knoppen indruk. Als de 11x knipperen de tientallen zijn zouden het dus 11 tientallen en 14 enkelen zijn.

Is het dan 110 en 14= code 124? Maar daar vind ik geen storing bij of is het 11 en 14= dus code 54

Hij piept overigens niet 11x oranje. 

Link naar reactie

Yep, reset poging had ik al eerder uitgevoerd.

Als ik machine dan weer aanzet begint hij meteen weer 3x te piepen en 3x pieptoon als ik een programma wil starten

Als ik dan weer alles herhaal kom ik weer op die 11 oranje 14 rood.

Hij blijft dus ook na reset steeds zelfde aangeven......

Link naar reactie

Bij 3 x piepen denk ik aan de deursluiting, die andere combinatie zou ik ook niet weten.

 

Hoewel ik wel ergens de 11 x ben tegengekomen en die stelde dat de voeding te laag is.

Zou het dan en slecht deurcontact zijn die de spanning opvreet?

Want vaak loopt het hele vermogen via het deurcontact.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

De microschakelaar is aangesloten met 2 faston schuifstekkers female.

Fastonstekkerfemale.png.26a9dd1ddd8668df8924201b2c83c59e.png

Deze haal je los van de microschakelaar en verbind beide stekkers met dit hulp stukje wat je zelf zult moeten maken.

Wel even met isolatieband isoleren voordat je er spanning op gaat zetten.

Als de machine het wel goed gaat doen dan weet je zeker dat het probleem in het slot zit.

Dat slot kun je compleet vervangen, maar ook kijken welke microschakelaar in het slot zit en alleen de schakelaar vernieuwen.

Fastonmaledoorverbinding.thumb.jpg.260b596ac7bf64b361c30542690fe5ad.jpg

 

 

Zo overbrug je de deurschakelaar die normaal de hoofstroomkring onderbreekt, als je de deur opent.

 

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Na veel zoeken heb ik afwijkende foutcodes gevonden, Foutcode EB3 dit betekent dus definitief een te veel afwijkende spanning of frekwentie.

Frekwentie kan niet afwijkend zijn want heel Europ is gekoppeld, dus moet er ergens of in de huisinstallatie (slecht wandcontact of slechte verbinding lasdoos) of in het veiligheidsrelais/ of indien niet aanwezig, het deurcontact, de spanning te laag zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het is aan jou om de mogelijk oorzaken, te controleren en af te vinken.

Ik heb je mogelijkheden genoeg gegeven.

Anders kom je nooit tot een oplossing.

Hoe constateer je dat de spanning goed is? Heb je de spanning gemeten? 

En iets wat er al jaren goed werkt, geeft geen enkele zekerheid, want eens gaat er wat stuk, corrodeert of geeft andere problemen.

En terugkijken op andere apparatuur uit het jaar kruik, heeft ook geen zin, want toen zaten al die beveiligingen er niet op.

Ik denk dat je er beter aan doet om er iemand bij te halen, die kennis van zaken heeft.

EB3 is de foutdefinitie van de fabrikant voor 11 en 14 maal knipperen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Gemeten spanning is goed. 

Je hebt zeker genoeg opties gegeven om langs te gaan.

Tot nu toe alleen nog niks kunnen afvinken. Voor de laatste optie met de 11 en 14x knipperen moet ik even wachten op mijn zoon. Net als het doorverbinden. Daar heeft hij meer ervaring mee.

En anders inderdaad op zoek naar een echte reparateur.......

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...