Ga naar inhoud

Bosch vaatwasser


Aanbevolen berichten

Kun je eens kijken of je met veel licht kunt ontdekken wat de kleuren van de ringen van de weerstand zijn?

Dit zijn weerstanden die niet alleen als weerstand dienen maar ook als zekering.

En daarom moeten ze brandvrij zijn.

Dit soort onderdelen zijn te bestellen bij Onderdelen Ik maak mijn witgoed zelf

Ik denk dat het een bewuste keuze van de fabrikanten is, want deze spanningsomzetters zijn werkelijk spotgoedkoop. en als ze er een zwaardere inzetten kost dit nog geen 10 cent, maar wordt wel hun verdienmodel om zeep geholpen. Want, dan gaan ze nooit meer stuk.

En als tweede oorzaak, de enorm toenemende netvervuiling met zeer hoge uitschakelpieken, omdat werkelijk overal de transformatoren in voedingen worden wegbezuinigd en vervangen worden door schakelende voedingen die deze problemen van de hoge stoorspanningen geven van soms duizenden volts. En dat geldt niet alleen voor windmolens, omzetters voor zonnepanelen, laders voor wat dan ook, maar zelfs de ledlampen hebben een schakelende voeding.

En heel veel kunststof materiaal rondom ons heen (kleding en aankleding) veroorzaken bij wrijving zeer hoge statische ladingen

Vandaar dat als je aan een print wilt werken, je altijd moet werken met een geaarde polsband om te voorkomen dat statische ladingen de kleine gevoelige elementen op je print opblazen.

Deze bezuiniging geldt ook voor de weerstand, als de machine stil gestaan heeft en van de spanning af is geweest dan is de inschakelstroom door de lege condensatoren, een fractie van een seconde, zeer hoog. En dat geeft de weerstand elke keer een klap.

De praktijk heeft uitgewezen dat het verhogen van de weerstand naar de volgende stap in de reeks, de werking niet verandert, maar ze gaan dan nooit meer stuk.

Een veel gebuikte waarde is 47 ohm, dan vervangen door 100 ohm.

En bij 22 ohm er één van 47 ohm plaatsen ook te bestellen in de webshop, die als service aan de forumleden is opgericht, want particulieren kunnen kunnen meestal niet aan deze handel komen. En zijn de minimum bestellingen dan ook nog eens een doos vol.

Ook zou ik je aan willen raden de print grondig te reinigen met een kwast of tandenborstel met alcohol. Want ik zie veel kruipsporen aan vuil die de werking kunnen verstoren.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb grote twijfels over wat de kleuren nu nog zeggen

bruin grijs oranje geeft een weerstand van 18Kohm

Dat is veel te hoog voor een voedingsstroomkring

zou grijs misschien zwart zijn geweest en oranje rood dan kom ik nog op 1 Kohm wat me nog rijkelijk veel lijkt.

Misschien dat Tukkertje nog een foto van een soortgelijke print heeft, want op basis van deze gegevens zou ik de reparatie niet aandurven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Intussen heb ik lopen zoeken en heb op het forum van  Circuits online bruikbare info gevonden.

Bosch vaatwasser 709004 aka printplaat weerstand defect, maar ook triacs

Daar stelt men:  

vandaag heb ik het printplaatje uit mijn kapotte vaatwasser gehaald. deze heb ik onderzocht, in het midden zat een hele grote weerstand die doorgebrand is (bij het los solderen viel hij in 2 stukken)

de kleurcode is bruin zwart bruin goud. dus dat vertelt mij dat dit een
100 ohm, tolerantie 5% weerstand is.

Mooi, had men ook een aantal foto's toegevoegd. 

Maar het lijkt er op dat dit ook van 2 verschillende machines is.

De ene met een defect voedingscircuit en de andere met een ontplofte triac waarbij de print echt overleden is.

Maar nu weet ik niet, of dit al een gemodificeerde weerstand is. En er weer 100 ohm in moet. Maar ik zou gokken op 100 ohm en de chip vervangen709165408_Weerstandvoeding3.thumb.jpg.e18c3e2c80229175b1642aebd3953e09.jpg

1373309916_Weerstandvoeding.thumb.jpg.d45d31b337c53bda6e91201f7e311a2d.jpg1742406327_Weerstandvoeding2.thumb.jpg.0a14a0ad38b6708512dbfb407c6aa24a.jpg

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Als je bij het solderen van de LNK niet snel genoeg bent geweest, dan is de kans groot dat de LNK weer gesneuveld is.

Meet maar eens of er ohms goed contact is tussen de pennen van het IC en de componenten die op het zelfde koperspoor zijn aangesloten.

Is dat goed dan is het een kwestie van ohms meten op het IC tussen de alleenstaande poot en de kruislingse poot aan de andere zijde. Daar zit de vermogens mosfet tussen, deze moet zeer hoogohmig zijn.

In het voeding circuit gaan meestal de LNK en de weerstand stuk. Maar soms ook een smoorspoel of diode. Die zitten allemaal in de buurt.

Dit zijn tekeningen uit de datasheet van de LNK fabrikant, maar hoeft niet exact hetzelfde te zijn als in jouw machine, maar die info geven de fabrikanten helaas niet vrij.

1241356153_Functieblockdiagram-pinmosfet.thumb.png.0b7c08a9ef5757a1531ba49bbb0906f9.png1900508090_LNK-2controle.thumb.jpg.0c31b7a1be07b919a76e23d67c0deebc.jpg

Lees ook mijn antwoorden op een soortgelijk probleem: https://community.kieskeurig.nl/topic/278945-na-koolborstels-en-aandrijfriem-vervangen-geen-stroom-meer/?do=findComment&comment=1699688

 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ja ik zie het.

De chip zit verschoven en ik zie een volle kortsluiting op pen 3 links.

De bovenste 4 pennen is allemaal source, maar de 3 onderste pennen zijn allemaal verschillend.

Ik kan op de foto niet goed zien wat de schade is.

Maar begin eens de procedure te volgen die ik in mijn laatste link heb aangegeven.

en neem het volgende in acht.

Draag altijd een aardingspolsband.

Gebruik veel Soldeerfluxpasta  om de tin snel te laten vloeien.

Zuig alle tinresten weg met zuiglitze

Fixeer de chip met een stukje tape of laat een 2e persoon met een satehprikker de chip op zijn plaats drukken tijdens het solderen

En gebruik ook bij het solderen veel flux. 

 

 

20190511_212015.thumb.jpg.6d8492cabb78778d6fca7dc435400c8b.jpg

20190511_211442cu.thumb.jpg.14496823f2815b9c112d14f8fa7b439d.jpg

 

20190511_212313.thumb.jpg.27dfa27f5458eed667f7e1735b1e0105.jpg

Wat er verder voor schade aan de print is kan ik van afstand niet beoordelen.

Wel zie ik een spoor wat is weggebrand dat zou je met een geïsoleerd stukje draad kunnen overbruggen naar een sterk punt op het zelfde spoor.

Maar ga eerst een oefenen op het solderen van kleine componenten op een oude print. Of laat het doen door iemand, die wel deze vaardigheden bezit.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje, 

Heel hartelijk dank voor je goede uitleg en advies. Na weer een poging zat er nog geen leven in de vaatwasser. Ben er eigenlijk zeker van dat de printplaat niet meer te redden is aangezien ik er zonder aarding mee bezig ben geweest, en met slechte soldeerverbindingen, ook al omdat de machine minimaal 15 jaar oud is. Ik ga proberen op de printplaat wat dingen los te solderen en weer vast te solderen om te oefenen. Dan kom ik beslagen ten ijs om een volgend project wel tot een goed einde te brengen. Nogmaals heel hartelijk dank voor je hulp.

Groetjes Hans

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...