Ga naar inhoud

Computer reset zomaar.


Aanbevolen berichten

Als ik een tijdje, ongeveer 1 a 2 uur m'n pc aan heb staan, reset deze zomaar. Als de pc dan weer opstart, start tie door tot Windows XP laden en dan reset de pc weer. Ik denk dat of mijn CPU of mijn mobo te warm wordt. Ik heb een epox8KTA3+ mobo en een 1,34 ghz Amd athlon processor. Mij CPU temp is 16 C en mijn systeem temp is 14 C als ik de pc opstart. Na ongeveer 15 min is mijn CPu 41 C en mijn systeem temp. 28 C. Nu na ongveer 45 min werken is mijn CPU 52 en mijn systeem 33 C. Is het misschien slim om een chassis fan te plaatsen? Zo ja welke en waar kan dit in mijn PC kast?
Link naar reactie
Wat ik ook een keer heb geprobeerd toen de pc bleef resetten, om mijn pc kast aan een kant open te zetten. Het probleem was gelijk opgelost, dus waarschijnlijk mobo temp toch te hoog. Wat voor chassis fan raad je aan. Ik zoek er een die niet al te veel herrie maakt. En waar moet ik deze bevestigen. Zijn hiet aansluitingen voor in je kast?
Link naar reactie
Wat ik ook een keer heb geprobeerd toen de pc bleef resetten, om mijn pc kast aan een kant open te zetten. Het probleem was gelijk opgelost, dus waarschijnlijk mobo temp toch te hoog. Wat voor chassis fan raad je aan. Ik zoek er een die niet al te veel herrie maakt. En waar moet ik deze bevestigen. Zijn hiet aansluitingen voor in je kast?
Link naar reactie
Wat ik ook een keer heb geprobeerd toen de pc bleef resetten, om mijn pc kast aan een kant open te zetten. Het probleem was gelijk opgelost, dus waarschijnlijk mobo temp toch te hoog. Wat voor chassis fan raad je aan. Ik zoek er een die niet al te veel herrie maakt. En waar moet ik deze bevestigen. Zijn hiet aansluitingen voor in je kast?
Link naar reactie
Koop een enermax fan oid, die zijn lekker stil. Als je meer airflow wilt, dam kan je Delta fans kopen, maar die zijn wel lawaaiger. Ik blijf er trouwens bij het aan je CPU temp ligt, het mobo moet die temp makkelijk kunnen hebben. Dus als je problemen houd, dan kan je misschien beter een andere CPU cooler kopen.
Link naar reactie
Mijn ervaring in deze configuratie is dat het inderdaad met de koeling te maken heeft. Echter de basis ligt er in dat de voeding onvoldoende spanning levert of dat er een korte kortsluiting plaats heeft. (Resetten ontstaat door sluiting) Zoek een voldoende sterke voeding met 2 fans. (één die de kast leegzuigt en een die de lucht naar buiten blaast)
Link naar reactie
[quote:64e03dcfba] Op 06-05-2002 20:01 schreef BA: Ehm, leh dat eens uit? te kort koeling is te kort koeling, en een slecht voeding is een slechte voeding? [/quote:64e03dcfba] Een voeding hoeft niet slecht te zijn om onvoldoende vermogen te kunnen leveren. De voeding kan gewoon ook te licht zijn voor alles wat stroom vraagt. In dat geval, of wanneer de voeding zelf onvoldoende lucht kan aanzuigen voor zijn koeling, kan de voeding zelf oververhit raken. Door uitzetting van componenten kan hierdoor sluiting ontstaan wat leidt tot een korte onderbreking van de stroomtoevoer naar het MB. Gevolg: RESET. Het typische verschijnsel bij deze oorzaak is dat het in eerste instantie pas gebeurt wanneer het systeem al een tijdje aan staat en vervolgens reset het systeem zich al gedurende de opstartfase. De enige manier dan om het systeem aan de praat krijgen, is dan gewoon wachten tot alles afgekoeld is. Nu even de praktijk met voedingen: Vaak zit er alleen één ventilator in die lucht naar buiten blaast. Overvolle systeemkasten maken het aanzuigen van lucht niet gemakkelijk. Daarom adviseer ik in een dergelijke situatie een voeding die geforceerd vanuit de systeemkast lucht aanzuigt. Ik heb het betreffend probleem zelf ook gehad. In mijn servercase zitten nl. 3 HDD's een DVD en CDRW en verder nog wat kaarten die zelf ook electriciteit verbruiken en warmte veroorzaken. Deze servercase staat bij mij in een geventileerde kast omdat ik het kabaal van die ventilatoren niet aan min hoofd wil hebben. De TD van Gistron wilde niet geloven dat het aan mijn voeding lag. Zij konden het probleem niet reproduceren. Ik zal verder niet uitwijden over het resultaat van wat ze wel gedaan hebben maar ik heb later bij MultiPC voor 65 Euro een simpele Starnet Voeding van 350 Watt met 2 fans gekocht. Sindsdien is de temperatuur in de servercase 10 graden lager en zijn mijn problemen opgelost. Verder hebben professionals in mijn omgeving ook van begin af aan aangegeven dat spontane resetproblemen in 9 van de 10 gevallen op de voeding terug te voeren valt. Ik hoop dat dit informatief genoeg is.
Link naar reactie
Dat slechte geheugen klopt ook, echter de indiener van deze topic gaf aan dat het 1 à 2 uur duurde voordat de eerste reboot optrad. Vervolgens gebeurt het al direct tijdens of op het eind van het booten. In geval van slecht geheugen (wat vaak eerder een BLUE Screen geeft in Win XP of 2k)is dit in het algemeen verbonden aan het adresseren van dit slechte blok. Geheugen testen? Gewoon even een Linux kernel compilatie.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...