Ga naar inhoud

Pc crasht op random momenten, scherm in egale kleur, waar ligt het aan?


Ga naar oplossing Opgelost door Homer,

Aanbevolen berichten

Sinds kort crasht mijn pc vrijwel elke dag. Ik heb twee schermen en deze worden dan beide een willekeurige kleur (oranje, groen, zwart, wit of flikkerend). In principe deed hij het altijd prima, behalve dat ik sinds 3 maand af en toe geen geluid uit de boxen kreeg. Even friemelen met het kabeltje of een reset loste het probleem altijd wel op. Een tijdje terug probeerde ik echter een groot videobestand te downloaden en toen liep mijn pc vast zoals omschreven. Ook na een reboot (via de knop op mijn pc zelf) gebeurde dit weer. Ik dacht dat het wellicht aan de website lag (dropbox), maar iets later gebeurde het zelfde tijdens het spelen van een simpele game. Nu gebeurt heto ok als ik gewoon browse of direct na het opstarten. Echter, er zitten ook dagen tussen dat alles prima loopt, ook tijdens meer eisende games. Vandaag gebeurt het echter om de haverklap en ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Is het de videokaart? Het moederbord? Dat laatste lijkt me logischer ivm het geluidsprobleem, maar voor ik dit concreet begin te testen zoek ik hier nog wat advies. Elke hulp is welkom! Wat kan het zijn?
Link naar reactie
@Kasander1 Ehm ik heb een RX570, dus een losse als je dat bedoelt? Alle drivers zijn wel up to date, heb mijn gpu ook al opnieuw geinstalleerd. Persoonlijke bestanden backuppen ga ik even doen met een nieuwe installatie. Het rare is dat ie het soms ook gewoon prima doet, dan zou je toch zeggen dat het niet een hardware-probleem is? Of is dat te simpel gedacht? Dank voor je antwoord!!
Link naar reactie
Wil je een simpel antwoord wat bij bepaalde personen een enorme discussie uitlokt? Het is een computer en geen benzinemotor van 30 jaar oud. Je kan er geen klap op geven waarna die het ineens weer goed doet. Ik denk ook aan de hardware (vooral de videokaart want die "speelt" graag met kleuren als er iets mis mee is) maar voordat je onnodig geld gaat uitgeven kan je er beter eerst wat tijd in stoppen. Heb je erna nog steeds problemen, dan kan je altijd gaan denken aan een nieuwe videokaart of in het ergste geval een nieuwe computer.
Link naar reactie
@Kasander1 Vergeten te vermelden dat uit een gpu stresstest niks kwam, ging prima zowel qua prestatie als temperatuur. En wat je zegt snap ik volledig, precies wat er zo frustrerend aan is. Waar zou ik mijn tijd in moeten stoppen? Onderdelen testen in andere systemen?
Link naar reactie
  • Oplossing
Begin eens met de voeding, een stabiele stroomvoorziening is heel belangrijk en haperingen daarin kunnen vanzelf effecten geven vanwege de verschillende spanningen die aan de pc geleverd worden op diverse plaatsen. Testen van een voeding vereist wat meetspullen, heb je die niet dan is uitwisselen met een bekend goed werkende een vlot alternatief.
Link naar reactie
Bij problemen met Windows-pc's is het eerste wat ik doe een verse installatie van Windows en zet de laatste updates/drivers terug. Het is het minste werk en meestal haal ik daarmee de meeste problemen mee weg. Mochten de problemen blijven, dan zoek ik pas verder. Maar dat alles is natuurlijk (al jaren) mijn persoonlijke werkwijze. Eigenlijk is het wel goed om af en toe een verse installatie van Windows te doen. Daarmee haal je al het digitale afval weg en krijg je een (iets) vlottere computer terug.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op 31-5-2021 om 19:14, ralfkop zei:

Sinds kort crasht mijn pc vrijwel elke dag. Ik heb twee schermen en deze worden dan beide een willekeurige kleur (oranje, groen, zwart, wit of flikkerend). In principe deed hij het altijd prima, behalve dat ik sinds 3 maand af en toe geen geluid uit de boxen kreeg. Even friemelen met het kabeltje of een reset loste het probleem altijd wel op. Een tijdje terug probeerde ik echter een groot videobestand te downloaden en toen liep mijn pc vast zoals omschreven. Ook na een reboot (via de knop op mijn pc zelf) gebeurde dit weer. Ik dacht dat het wellicht aan de website lag (dropbox), maar iets later gebeurde het zelfde tijdens het spelen van een simpele game. Nu gebeurt heto ok als ik gewoon browse of direct na het opstarten. Echter, er zitten ook dagen tussen dat alles prima loopt, ook tijdens meer eisende games. Vandaag gebeurt het echter om de haverklap en ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Is het de videokaart? Het moederbord? Dat laatste lijkt me logischer ivm het geluidsprobleem, maar voor ik dit concreet begin te testen zoek ik hier nog wat advies. Elke hulp is welkom! Wat kan het zijn?

was geschreven 31-05,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Link naar reactie
7 uren geleden, Gast zei:

was geschreven 31-05,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Goed punt. Na vrijwel alles geprobeerd te hebben heb ik mijn moederbord terug gestuurd.HIerin vonden ze tenminste een defect aan de audiopoort en heb ik een nieuw moederbord gekregen. Echter was het probleem nog niet volledig opgelost, hierna heb ik een nieuwe voeding gekocht die ook een stuk groter is (van 500 naar 750). Ik heb het probleem nu een of twee keer weer gehad, maar elke keer dat dit gebeurde liep mijn pc verder niet vast en was een gewone reset voldoende om alles draaiend te krijgen. Het zat hem dus ergens in de voeding, en waarschijnlijk deze laatste crashes in een driver fout. Nu geen problemen meer :)

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...