Ga naar inhoud

herinstallatie W7 op schijf met Ubuntu


Aanbevolen berichten

Ik heb naast W7 ook Ubuntu geinstalleerd (dual boot), waarbij bij het opstarten de bootsector van Ubuntu wordt gebruikt.\r\nNu wil ik W7 verwijderen om deze opnieuw maar nu schoon te installeren naast Ubuntu.\r\nNu ben ik bang ,dat ik straks het risico loop ,dat er niet meer opgestart kan worden, dus mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken.\r\nGroet Troef
Link naar reactie
Dit is helemaal duidelijk, dus weer bedankt.\r\nNu moet ik een regenachtige dag afwachten ( ik woon in Spanje !), want het is wel een tijdrovend karwei en is zonde om met mooi weer binnen in mijn \"computer hok\" te gaan zitten !!!\r\nMocht ik nog op problemen stuiten dan kom ik zeker nog bij je terug.\r\nFijn weekend en Carpe Diem\r\nGroet\r\nTroef:p;)
Link naar reactie
[QUOTE=Joman;655210]Wel listig als W7 en Linux op één HD staan in partities; ik zou dan wel eerst een back-up van de hele HD maken.[/QUOTE]\r\n\r\nIn gparted kan je makkelijk zien wat je Windows drive is, deze is namelijk NTFS geformatteerd. Een backup maken is dus niet een noodzaak, echter wel een goed gebruik.
Link naar reactie
Heb ik gedaan en Windows opnieuw geinstalleerd en van Ubuntu de try versie geopend, maar nu heb ik 2 problemen :\n- als ik het commando\" sudo grub-install/dev/sda5\" in de terminal intyp krijg ik de mededeling \" command not found\"\n- verder slaag ik er niet in het toetsenbord dat standaard op qwerty staat te wijzigen in azerty ( ik heb nl. een frans toetsenbord)\nDus ik heb weer hulp nodig !!!!!
Link naar reactie
Ik zie het probleem al. Je moet GRUB niet installeren op de partitie waar Windows op staat, maar in het [URL=\"https://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record\"]MBR[/URL] van je harde schijf waarvan je opstart. Dus niet:\nsudo grub-install /dev/sda5\nMaar:\nsudo grub-install /dev/sda\nsudo update-grub\n\nSorry, dit had ik eerder moeten zien. Mijn fout.
Link naar reactie
[QUOTE=troef;655239]Met sudo grub-install dev/sda krijg ik de zelfde foutmelding ??!!\r\nOverigens is sda 5 de Ubuntu partitie en NIET Windows>\r\nHeb je nog iets in de hoge hoed zitten ??:o[/QUOTE]\r\n\r\nIk nog wel een paar foefjes ja ;)\r\n\r\nProbeer eens het [URL=\"http://askubuntu.com/a/88432\"]volgende[/URL]. Vervang de sda2 die daar wordt beschreven met de partitie waar jouw Linux installatie op staat. De rest is kopiëren en plakken. Sla stap 6 over en ga gelijk door naar stap 7.
Link naar reactie
Nou Jeroen dat heeft me de ,nodige zweetdruppels gekost !!!\nEn alles is mislukt; zal wel m\'n eigen schuld zijn ...!\nTen einde raad heb ik eerst W7 weer geinstalleerd en daarna opnieuw Ubuntu, maar een geheel nieuwe installatie ,want de mogelijkheid met behoud van bestaande instellingen gaf steeds een verloren curser en ja dan begin je niet veel met een pc !\nNu heb ik natuurlijk weer vragen :\nUbuntu :\nmijn in W7 geinstalleerde all in one printer ziet Ubuntu en werkt ook ,maar het scan gedeelte niet. Hoe krijg ik nou ook dat werkend ?\nW7:\nhier is een resolutie probleem onstaan, nl. nu heb ik max 1152x864, terwijl dit was 1600x 900 ( dit was wel een andere W); \nIn Ubuntu heb ik wel de 1600x900\nVraag hoe kan ik dit in W ook bereiken . In Configuratiescherm, Beeldscherm is deze mogelijkheid niet en wordt 1152x864 als max aangegeven\nOok de driver voor draadloze netwerken is er niet. Kan ik dit ergens vandaan halen ?\nIk hoop dat je nog tijd voor me hebt en oplossingen kan aandragen.\nGroet\nTroef
Link naar reactie
[QUOTE=troef;655274]Nou Jeroen dat heeft me de ,nodige zweetdruppels gekost !!!\r\nEn alles is mislukt; zal wel m\'n eigen schuld zijn ...!\r\nTen einde raad heb ik eerst W7 weer geinstalleerd en daarna opnieuw Ubuntu, maar een geheel nieuwe installatie ,want de mogelijkheid met behoud van bestaande instellingen gaf steeds een verloren curser en ja dan begin je niet veel met een pc ![/QUOTE]\r\n\r\nDat is wel heel erg radicaal, ik neem aan dat je wel in Windows kon opstarten en je data veilig kon stellen! In principe zou het herinstalleren van Ubuntu al genoeg zijn geweest. Geloof me ik heb toen ik aan Linux begon Ubuntu wel 5 keer verwijderd, naderhand gezien onnodig :D\r\n\r\n[QUOTE=troef;655274] Nu heb ik natuurlijk weer vragen :\r\nUbuntu :\r\nmijn in W7 geinstalleerde all in one printer ziet Ubuntu en werkt ook ,maar het scan gedeelte niet. Hoe krijg ik nou ook dat werkend ?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nPrinters kan in Linux lastig zijn. Voor het scannen is er een programmaatje dat \'simple scan\' heet. Kun je hiermee je printer/scanner zien? Zo niet laat hij na ongeveer 10 seconden een oranje balk zien met daarin \"No scanners detected\".\r\n\r\n[QUOTE=troef;655274]\r\nW7:\r\nhier is een resolutie probleem onstaan, nl. nu heb ik max 1152x864, terwijl dit was 1600x 900 ( dit was wel een andere W); \r\nIn Ubuntu heb ik wel de 1600x900\r\nVraag hoe kan ik dit in W ook bereiken . In Configuratiescherm, Beeldscherm is deze mogelijkheid niet en wordt 1152x864 als max aangegeven.[/QUOTE]\r\n[QUOTE=troef;655274]\r\nOok de driver voor draadloze netwerken is er niet. Kan ik dit ergens vandaan halen ?\r\nIk hoop dat je nog tijd voor me hebt en oplossingen kan aandragen.\r\nGroet\r\nTroef[/QUOTE]\r\n\r\nHeb je wel alle driver geïnstalleerd? Sprokkel bij de fabrikant even alle drivers bij elkaar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...