Ga naar inhoud

Netwerk verdwijnt deels in windows 7


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beetje raar netwerk probleem.\nIk draai Windows 7 pro en op de andere pc Windows XP pro, beiden in dezelfde werkgroep, dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde bijbehorende wachtwoord. Dus gewoon werkgroep, ik maak geen gebruik van Thuisgroepen en wens die ook niet te gaan gebruiken.\nIn Windows 7 is ipv6 uitgeschakeld, maar dat mag de pret niet drukken want voorheen deed het euvel zich ook al voor.\nEnergiebesparing voor de netwerkkaart is uitgeschakeld, dus pc mag de netwerkkaart niet uitzetten.\n\nWat is er aan de hand?\nIn eerste instantie zie ik in de verkenner van Win 7 bij netwerk alle pc\'s. Maar na verloop van tijd is mijn XP pc opeens weg, alhoewel de vermelding bij \"andere apparaten\" wel nog gewoon blijft bestaan. Maar dat is iets van Samsung alhoewel ik geen flauw benul heb wat het daar doet. M\'n NAS en Fritzbox zijn daar ook zichtbaar. Zie afbeelding (gamepc is de windows 7 pc, zwarte streep is de xp pc).\n\n[url]http://i39.tinypic.com/294tq46.jpg[/url]\n\nEn dit zie je als je bij andere apparaten op m\'n xp machine klikt.\n[url]http://i42.tinypic.com/2zghemt.jpg[/url]\n\nRariteit is dat dit probleem zich niet voordoet bij mijn NAS, die is continue zichtbaar.\nVerder is de XP pc ook gewoon te benaderen door \\\\computernaam te gebruiken, dus de verbinding is er wel nog steeds, alleen de zichtbaarheid niet.\n\nIk heb ook al geprobeerd op beid pc\'s netbios via tcp/ip in te schakelen, maar dat lijkt ook niet te helpen. In het begin is alles goed en opeens is het feest voorbij.\n\nMaak ik verbinding middels \\\\xpcomputernaam naar mijn xp pc, verschijnt de xp pc niet in de netwerkomgeving van windows 7. Wel kan ik gewoon m\'n shares gebruiken.\n\nAndersom echter, als ik vanaf de XP machine via de netwerkomgeving gebruik maak van de Windows 7 pc, staat opeens daarna in de win 7 pc ook weer mijn XP machine als PC bij de computers zichtbaar.\n\nHoe los ik dit probleem nu op zodat m\'n xp pc zichtbaar blijft en niet opeens verdwijnt?
Link naar reactie
Nee is niet van de TV. Ik denk dat het iets van mijn telefoon is. Geen van de pc\'s is op de TV aangesloten, de TV zit ook niet op het netwerk of zoiets. En Samsung is alleen van de XP machine. Het is puur de windows 7 machine die zijn \"zicht\" op de XP machine verliest. De XP machine heeft nergens last van, die ziet alles, de NAS en ook andere pc\'s in het netwerk en ook de windows 7 machine.\n\nHet lijkt op een soort energiebeheer toestand. Nu ook... werkte prima, op de bank gezeten, kom terug en hups... de win7 machine ziet weer de xp machines niet meer (zijn er meer dan 1 in huis).\nIk heb dat ook ergens bij Microsoft gezien, ook exact met mijn probleem, dat de shares dus wel gewoon te benaderen zijn via \\\\computernaam enzo, maar ik kan het niet meer terug vinden. De oplossing die erbij stond was toch niet goed voor zover ik me herinner.
Link naar reactie
[QUOTE] ik maak geen gebruik van Thuisgroepen en wens die ook niet te gaan gebruiken.[/QUOTE]\nDie valt me nu pas erg op.\nAls je nu alles uit die werkgroep mikt en je start de zaak opnieuw op.\nDan maak je op de W7 pc een thuisgroep aan en maakt daarna de andere pc\'s lid van dezelfde thuisgroep.\nZo doe ik het hier, als ik mijn pc opnieuw heb geïnstalleerd. Werkt perfect, zolang er geen Vista bij betrokken is en geen zwaar \"all in one\" internet beveiliging pakket in het spel is. \nVista blijft een \"dweil\" waar het delen betreft.\n\nNiek
Link naar reactie
Dit draadje ooit tegengekomen ?\r\n\r\n[url]http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/932e8866-9f05-40d2-b86e-12a3bffeae75/windows-7-shares-not-always-visible-on-other-computers?forum=w7itpronetworking[/url]\r\n\r\nWindows Firewall Service uitschakelen deed de fout in ieder geval stoppen, maar of het dan ook de oplossing is...
Link naar reactie
Zoals gezegd, ik wens geen thuisgroep te gaan gebruiken. Ik kan o.a. op mijn satelliet ontvanger geen \"thuisgroep\" aangeven, alleen een werkgroep. Daarnaast moet het ook gewoon kunnen werken in een werkgroep. Er is zelfs een support artikel van Microsoft wat aangeeft dat je bij verschillende soorten OS systemen het beste een werkgroep kunt gebruiken.\n\nMaar ik denk dat ik de oorzaak al gevonden heb. Ik had al eens over de browser service en master browser gedacht maar dacht dat het dit niet was.\nMaxstar op het pcwebplus forum verwees er nog eens naar en toen kwam het idee in \nme op dat ik misschien de waarde van de XP machine ooit eens verhoogd had.\nDaarnaast las ik dat de browser service elke 20 a 30 minuten een broadcast doet en dat is dus ongeveer de tijdspanne waarop de xp machines opeens verdwijnen.\n\nDus weer zoeken. En als je dan zoekt kom je dit probleem enorm veel tegen. Met name bij statische adressen.\nNa wat zoeken is me gebleken dat het kan liggen aan de volgorde van het opzoeken van een naam, dat gaat als volgt:\n1.) files (hosts, lmhosts)\n2.) dns\n3.) netbios\n\nEn daar gaat het vermoedelijk mis. Omdat de pc\'s niet via dns zijn aangesloten weet mijn router niet wat de namen zijn. Om een of andere reden wordt er dan niet meer naar netbios geschakeld en worden ze dus ook niet meer teruggevonden.\n\nNu zijn er wat oplossingen te bedenken. Ik zag al het advies om de DNS client uit te schakelen op de windows 7 machine. Maar dat lijkt me niet zo\'n goed idee.\nIk zou de windows 7 machine een waarde kunnen geven om deze als master browser te laten fungeren, of toch maar weer dhcp gaan gebruiken.\n\nFeit is dat dit euvel zich alleen in windows 7 (misschien ook vista en 8) voor doet, in XP heb ik dat probleem niet, alle computers blijven daar gewoon zichtbaar.\n\nWel grappig is dat de Qnap dus wel gewoon in windows 7 zichtbaar blijft. Hetgeen dus ook meteen bewijst dat het probleem niet ligt aan het wel of niet gebruiken van een thuisgroep.
Link naar reactie
@Erik: Ja ik ben zelfs ergens een KB artikel tegen gekomen over dissapearing pc\'s van Microsoft, kan het helaas alleen niet terugvinden.:(\n\nHet is geen firewall issue, de pc\'s zijn immers gewoon te pingen en ook via \\\\computernaam te bereiken.\nHet artikel waar je naar verwijst lijkt er wel heel erg veel op, ook daar heeft de nas het probleem niet. Alleen staat erbij dat het probleem zich ook voordeed bij xp machines onderling en dat probleem heb ik dus niet.\nEn soms blijft het ook langer dan een half uur gewoon goed werken, met name als de zaak in gebruik blijft bijv. door kopiëren van files.
Link naar reactie
@Erik: Misschien is dat draadje toch wel de oplossing. Ik ben het eens helemaal gaan doorlezen om te zien of er geen andere oplossingen aan de man gebracht werden.\n\nEn dan komt onderaan opeens een stuk waarmee er getest gaat worden met tijden en er een vermoeden ontstaat dat de NAS de oorzaak is.\nMet de NAS uitgeschakeld doet het probleem zich niet meer voor. Het zou dus kunnen dat de NAS met zijn Samba een verstoring op het netwerk veroorzaakt. De NAS is immers ook de enige die altijd zichtbaar blijft.\n\nDus misschien heb je me toch de oplossing aangeboden, ik ga daar nog eens verder naar zoeken en testen. Thanks!
Link naar reactie
Klopt, ik heb nu het hele artikel heel aandachtig gelezen en uiteindelijk komt onderaan de oplossing te staan. Als je dat als oplossing markeert wordt het tevens het eerste bericht zo blijkt daaruit.\nEn dan blijkt het toch weer die windows firewall te zijn.\n\nToch blijf ik het vreemd vinden. Waarom hebben XP machines dit probleem dan niet?\nMijn windows 7 machine, andere XP machines en de NAS blijven op de XP machine niet alleen zichtbaar, maar ook bereikbaar.\nAlleen op de windows 7 machine verdwijnen ze uit de netwerkomgeving terwijl ze wel bereikbaar blijven. Moet de firewall op de windows 7 machine dan uit?\nIk ga het eens proberen als het weg valt. Maar het is dan toch een bug die al lang verholpen had moeten worden.\n\nOhja, nog een handig commando wat je in een command prompt kunt gebruiken om te kijken wie master browser is in een netwerk hoef je niet elke pc apart te raadplegen:\n[code]for /f \"delims=\\= \" %C in (\'net view ^| find \"\\\\\"\') do @echo -Checking %C && @nbtstat -a %C | find \"MSBROWSE\"[/code]
Link naar reactie
Ik dacht te lezen (voor zover mijn aandacht bij dit voor mij toch \'ver van mijn bed\' probleem kon blijven) dat [I]alle [/I]firewalls uitgeschakeld werden, vandaar dat ik ook even wat cynisch afvroeg of dat een oplossing genoemd kan worden.\nMaar het proberen kan je misschien een stap verder in de goede richting sturen, als je tenminste kan- of durft te gaan zonder firewalls, of het zonder Internet probeert.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;649280]\r\nEn dan blijkt het toch weer die windows firewall te zijn.\r\n\r\nToch blijf ik het vreemd vinden. Waarom hebben XP machines dit probleem dan niet?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nAl naar gelang de oplopende versies, is volgens mij de netwerk beveiliging behoorlijk opgeschroefd. (Vista het zwaarst) Met W7 werd het weer werkbaar. \r\nMogelijk daarom zal de ene firewall de andere niet zijn.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
@Desperado: Jij maakt de mensen echt aan \'t lachen. :mrgreen:\nMaar da\'s een andere discussie. Er zijn dingen verandert maar het is voor grote delen best nog te vergelijken. Niet wat netwerk betreft inderdaad.\n\n@Erik en Niek:\nZojuist waren weer mijn shares pleite. Het blijkt dat inderdaad de firewall niet van windows 7 maar van XP de boosdoener is.\nIk heb die van windows 7 gewoon laten draaien en die van XP eens uitgeschakeld (dus echt de firewall service uitgezet) en na enige tijd hups... daar was XP weer in het overzicht van windows 7 zonder dat ik iets gedaan had verder op de machines.\n\nHet artikel blijkt dus inderdaad te kloppen en de schuldige is de firewall van windows XP. Duidelijk dus een bug in de XP firewall.\n\nProbleem niet opgelost, maar veroorzaker wel duidelijk nu. Raar dat Microsoft dat probleem gewoon jaren lang heeft laten slingeren.
Link naar reactie
Kijk eens bij de uitzonderingen, misschien heb je daar ooit veranderingen aangebracht ? \'[I]UPnP[/I]\' en \'[I]Netwerkcontrole voor XP[/I]\' staan bij mij b.v. [I]standaard[/I] aan (zie ik nu), bij jou ook nog ? Zo maar twee die ik in verband met het netwerk kan zien, al weet ik niet wat de rest van je netwerk (met b.v. UPnP) ingesteld heeft staan.\n\nEdit: \noh, \'Netwerkcontrole voor XP\' zal het wel niet zijn, dat gaat om\nC:\\WINDOWS\\Network Diagnostic\\xpnetdiag.exe\nwat wel met de hand gestart zal moeten worden, en is meer diagnostisch.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ik heb niets verandert. Netwerkcontrole voor XP en UPnP framework staat aangevinkt. Maar ben wel aan het zoeken geweest met de zoekterm \"xp firewall blocking file sharing\" en dan kom je er ook een hoop tegen.\nWaaronder deze:\n[url]http://forums.cnet.com/7723-6122_102-340473/problem-with-file-sharing-with-windows-xp-firewall/[/url]\nEn dat is misschien ook wel een oplossing. Poort 445 had ik ooit wel eens toegevoegd vanwege de nieuwere windows versies (Vista en 7), maar deze stond ook net als de rest van het netbios verkeer op \"subnet\". Dat zou ook voldoende moeten zijn. Nu heb ik dat eens op \"any\" gezet, zoals in het artikel staat beschreven, dus nu even afwachten of dat inderdaad de oplossing is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...