Ga naar inhoud

Advies fotograaf gevraagd


Aanbevolen berichten

Helemaal mee eens, de hoge waarden zijn mooi, maar niet heus... ruis is af en toe om te janken.\n\nEn ik ben het ook eens met die ISO100 in een grot[B];[/B] je hebt immers een statief, dus waarom zou je hoge ISO waarden instellen. Gewoon 100, en langer belichten. Al is het wel zo dat een grot met grillige muren nou net wel een onderwerp is waarbij ruis wat minder opvalt.\n\nDe ISO1600 gebruik ik alleen wanneer ik in de avond bij bestaand licht fotografeer, en dan moet het diafragma helemaal open, en wordt het vaak een sluitertijd van 1/2 seconde. En dan met beeldstabilisatie aan (zit in het objectief), en uit de hand, b.v. door de hand met de camera strak tegen een paal te drukken om nog meer te stabiliseren. \nOverdag gebruik ik ISO100, en als het moet (in schaduwen, of als het onderwerp extreem beweegt) maximaal ISO 400.\n[QUOTE=BlackTiger;645530]...we spreken in delen van seconden, mij maakt het echt niet uit of ik een seconde langer wachten moet als dat de kwaliteit van de foto ten goede komt.[/QUOTE]\nEh... dat is voor die grotten dan, waarbij de camera op statief staat. Als je bedrijvige kinderen wilt vastleggen zal je wel merken dat 1/4 seconde sluitertijd je alleen een veeg van een koter laat zien.\n\nTip: er zit meestal een zelfontspanner op die modellen, van 2 seconden en 10 seconden, gebruik die altijd wanneer je statief-opnamen maakt, dan kan je je handen er af trekken voordat de sluiter open gaat, zodat de boel tot rust komt.
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Om die twee modellen even te zien:\n\nCanon PowerShot SX230 HS [url]http://www.youtube.com/watch?v=39PYgRspKEo[/url]\n\nPanasonic DMC-SZ3 [url]http://www.youtube.com/watch?v=7W11RJBhFNQ[/url]\n\nIk zei al eerder, de Panasonic vind ik zelf (bij heel veel modellen) mooier van uiterlijk. \n\nVergeten.... koop [I]gelijk[/I] een geheugenkaart met de hoogst mogelijke snelheid, anders koop je er eentje waar je later spijt van hebt omdat die geen lange HD opnamen aankan. Kost wat, maar later koop je hem toch. Dan beter gelijk doen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
De eigenschappen van de Canon lijken mij iets beter (sluitertijden), al maakt het niet veel uit, of de kwaliteit beter is is voor mij niet te zeggen, ik heb alleen goede ervaring met een Canon Compact.\nWaar je bij al die dingen echt zuinig op moet zijn is het uitschuivende objectief[B]; [/B] blokkeer het nooit, blijf er een beetje af, en hou vuil en stof ver uit de buurt want het is een fijn mechaniekje.\n\n\nIk heb nog een voordeeltje van die Canon gevonden, deze heeft namelijk de weergave van een histogram. Een histogram laat in een grafiekje zien wat de verdeling van de verschillende lichtwaarden in een opname is.\nDat is, als je wat serieuzer met fotografie bezig wilt zijn, soms een enorme hulp bij (vooral) de handmatige belichting.\nZo weet je misschien dat de hoogste waarde van een pixel 255 is (wit, rood=255, groen=255, en blauw=255) en de laagste waarde is nul. In een histogram kan je zien (ongeveer) hoeveel pixels er die 255 zijn, of 0, of een waarde er tussenin. Het geeft je ineens een rationele weergave van de vertegenwoordiging van diverse waarden, en dat kan verhelderend werken.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]\n[ATTACH]17736[/ATTACH]\n\nBovenstaande histogram met opmerkingen gelden voor een [I]gemiddelde[/I] foto. \nAls je een meer extreem onderwerp hebt, b.v. een afbeelding van een (zwarte) autoband op donker asfalt, dan zou je zomaar een prima beeld kunnen krijgen met een histogram als de onderste (gelabeld \'[I]onderbelicht[/I]\') omdat er bij zo\'n onderwerp nu eenmaal geen hoge lichten te vinden zijn, behalve misschien een steentje in het asfalt.\nHet is dus een hulpmiddel wat je moet leren interpreteren.\n\nVoor wat betreft dat geheugenkaartje, als die niet snel genoeg is raakt de interne buffer snel vol bij film of \'burst\' opnamen (het equivalent van de motordrive bij analoge camera\'s, een aantal foto\'s per seconde), en wordt je filmopname na b.v. 10 seconden onderbroken, of de burstopnamen vertragen na een stuk of wat.\nGrofweg, een snelle geheugenkaart kan zo 2 - 3 maal zo duur zijn als een langzame.\n\nO ja, en de camera\'s hebben tegenwoordig GPS om de locatie vast te leggen, maar neem maar aan dat je daar onder een berg niets aan hebt....\n\n\nNou, al een beetje een overkill voor je BlackTiger ? Je gaf me namelijk de reden wat van dit spul op het forum te plaatsen, het is eigenlijk zo standaard als wat, maar het weer (het giet hier al een flink dagje...) maakt het verhaaltje wel makkelijk af.\n\nIk moet zeggen dat het voor mensen die een digitale camera als eerste camera hebben, het net iets moeilijker is om door te krijgen welke uitwerking bepaalde instellingen hebben, vooral het diafragma, simpel omdat het diafragma niet meer te observeren is, en je niet even kan spelen met het openen en sluiten van dat ding. Dat was bij een oude analoge camera met los objectief nog te doen, tegenwoordig wordt ook het diafragma elektronisch aangestuurd, en is daarmee min of meer uit zicht verdwenen. Alleen met een spiegelreflex zit er vaak nog een apart knopje naast het objectief om het diafragma te sluiten, waardoor je het effect op je display kan waarnemen, maar bij ene compact heb ik dat niet gezien.\n\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Eh.... ik wil geen spoelbreker zijn, maar mocht je € 40 onder die Canon prijs willen gaan, dan heb ik hier iets gevonden wat je keuze mogelijkheid uitbreidt. Is op veel plaatsen voor € 109 te koop : -)\r\n\r\nTe overwegen afwijking van de andere modellen: loopt op 2 AA cellen, dus eventueel aparte lader + accuset aanschaffen. Is maar net \r\n\r\n[url]http://www.saturn.nl/mcs/product/CANON-PowerShot-SX160-IS-Zwart,95952,484011,469122.html?langId=-11&channel_code=472&gclid=CPXS6JLhk7oCFQZZ3godk3UAUA&referer=google-shopping&product_code=53496696[/url]\r\n\r\n[url=Canon PowerShot SX230 HS]http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX160_IS/[/url]
Link naar reactie
Eh.... ik wil geen spelbreker zijn, maar mocht je € 40 onder die Canon prijs willen gaan, dan heb ik hier iets gevonden wat je keuze mogelijkheid uitbreidt. \nIs op veel plaatsen voor € 109 te koop[COLOR=\"White\"].. [/COLOR] : - )\n\nTe overwegen afwijking van de andere modellen: \n* loopt op 2 AA cellen, dus eventueel aparte lader + accuset aanschaffen. Is maar net wat je als voordeel ziet op dat gebied.\nZie ook bericht #11 voor mijn ervaring met AA batterijen in een Canon Compact camera.\n* En het doet geen full HD, maar maximaal (HD) 1280 x 720, 25 fps.\n\n[url=Canon PowerShot SX230 HS]http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX160_IS/[/url]\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@Sjouwer: Bedankt, ik zal er op letten als ik ga filmen.\n\n@Erik: Nou overkill misschien een beetje, maar het is in elk geval zeer interessant en altijd nog eens handig om terug te lezen als ik of andere geinteresseerden die meelezen, straks wat meer willen doen, dan staat hier toch een boel info.\n\nMaarreh... dat laatste advies begrijp ik niet helemaal. Ik wil best 40 euro onder die Canon prijs gaan, maar niet als ik daar dan iets voor heb wat minder is dan duurdere Canon of de Panasonic (die ook maar iets van 109 kost).\n\nOf is die goedkopere nu beter of gelijkwaardig aan de duurdere, behalve de batterijen dan? Ik zie zo vlug ook niet of je hier handmatig sluitertijd kunt aangeven.
Link naar reactie
Phuu... ben even zelf gaan vergelijken maar dat maakt de keuze weer moeilijker. Hogere resolutie, al vanaf 1 cm scherp te stellen dus leuk voor macro.\nVan de andere kant weer wat korter bereik van de flitser, minder TTL instellingen.\nMinder modi, geen hd filmen.\nMaar wel weer mogelijkheid tot 2 types externe flitser. Lastig kiezen weer. :)
Link naar reactie
Ja ik maak het wat lastiger, sorry.\r\n\r\nIk denk dat de lagere prijs inderdaad het ontbreken van de accu+lader is, en het feit dat het nog net geen full HD is. \r\nIk gaf je de tip omdat je toch op de rand van je budget zit met die andere Canon, welke ook nog een geheugenkaart + extra accu nodig heeft. In totaal zit je dan minstens aan zo\'n € 210.\r\nVoor de Panasonic moet je natuurlijk ook wel een bedrag bijtellen, geheugenkaarten zitten er al zo niet bij, of een heel kleintje van een paar MB, overgebleven uit de voorraad van 1995.
Link naar reactie
Is niet erg hoor. Gaat er mij om wat beter is.\nDat maximum van het budget dat kan. Een extra batterij kan ik altijd later bij kopen dus dat is niet zo erg. Als het toestel beter is dan de beide anderen, ondanks de wat mindere resolutie, dan maakt me dat niet uit.\n\nMaar ik kan beter geen recensies lezen heb ik gemerkt. Bij kieskeurig staan er een hoop over die duurdere Canon, de helft zeer goed en de andere helft best slecht. De een zegt prachtige scherpe foto\'s, de ander zegt dat er een waas over zit en niet goed scherp etc.\nPffff... ik begin hoe langer hoe meer respect te krijgen voor fotografen en mensen met een fotografie hobby. :)
Link naar reactie
Geheugen kaartjes kosten tegenwoordig bijna niks.\nAls je niet filmt met het ding en ook niet tig foto\'s snel achter elkaar wilt maken (burst) dan is ieder kaartje geschikt.\nBij burst wordt er vaak eerst een intern geheuge van de kamera gebruikt en dat is dan al de beperking van het aantal foto\'s wat je zo kunt maken.\nPenlight accu\'s kan ook een voordeel zijn.\nDie heeft bijna iedereen al in huis ,zo ook een lader voor die dingen.\nEn in geval van nood als je onderweg met lege accu\'s staat ,kun je er altijd gewone batterijtjes in doen die overal verkrijgbaar zijn.\n \nHet voornaamste van een kamera waar je op moet letten is de lens ,brandpunts afstand en diafragma (grootste lensopening)
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Uit oogpunt van dank naar alle mensen die geholpen hebben met allerlei adviezen en het uitzoeken van e.e.a. wil ik graag laten weten wat het geworden is.\n\nBijna had ik een Canon PowerShot SX230 HS nieuw gekocht toen ik net nog even tussen de spiegelreflex camera\'s op marktplaats aan het snuffelen was.\nEn daar stond een mooie tussen met enkele lenzen voor een nette prijs.\nHet heeft daarbij wel geholpen dat ik deze maand Abraham geworden ben want dat leverde wat extra op zodat er ook iets meer besteed kon worden.\n\nEen telefoongesprek met de verkoper leerde dat het geen rappe verkoper was maar iemand die zelf ook interesse en deskundigheid heeft en was ook al de nodige jaren actief op marktplaats. Dat wekte ook wel vertrouwen want normaliter koop ik niet snel duurdere dingen op marktplaats van mensen buiten mijn bezoekafstand.\n\nHet is dus een spiegelreflexcamera geworden een Sony A 300. Heel mooi dingetje, werkt prima.
Link naar reactie
Gefeliciteerd BT, zowel met je aankoop als met je verjaardag. \nIk heb dit draadje sowieso met interesse gevolgd, alhoewel ik alleen foto\'s maak met m\'n GSM, de theorie erachter vind ik zeker boeiend.\n(btw: je hebt Abraham gezien, je bent het niet geworden. Wees maar blij, want anders zou iedere man van 50 en ouder, Abraham heten en de vrouwen Sara, saai....
Link naar reactie
Ook felicitaties BlackTiger, Abraham opent blijkbaar nog perspectieven voor je.\n\n[url]http://www.sony.nl/support/nl/product/DSLR-A300/specifications[/url]\n\nDie dus ?\n\nDaar kan ik niet veel tegen inbrengen, het is een budgetverschuiving die niet te voorzien was. Maar al je twijfel is er wel netjes mee weggenomen, het doet alles wat je wil. Behalve misschien de resolutie (10 mp), maar daar zou ik mij gezien alle voordelen in het geheel niet druk om maken.\n\nIk wil je nog wel wat ervarings-advies geven, want het wiel hoeft niet nog een keer uitgevonden (of gekocht) te worden:\nVooral over het objectief is er wel wat algemeens te zeggen:\n\n1) Aangenomen dat je een zoomlens hebt:\nzie je die pijp die bij zoomen telkens uitrekt en inkrimpt ? Die zuigt zich elke keer dat je dat doet vol met \'verse\' lucht. Wees daarom voorzichtig met inzoomen in vuile omstandigheden zoals langs snelwegen, in rokerige- of dampige ruimten (i.v.m. schimmelvorming met vocht), want er zitten heel wat lensdelen in waar het vuil op neerslaat, wat overstraling van lichte delen veroorzaakt. Vooral tegenlicht opnamen raken dan verstoord.\n\n2) Hetzelfde geldt ongeveer als het (zelfs licht) regent; zodra het lange deel van \'de pijp\' zichtbaar is, en je schuift hem bespetterd dicht (uitzoomen) dan komt dat vocht gelijk op de vilten afdichtingen van die pijpdelen, en maakt het objectief ook van binnen vochtig. Dat is gewoon niet goed. Voordat ik hem dichtschuif pak ik altijd de schone zakdoek uit mijn zak en veeg hem eerst goed droog, tenminste als ik hem per ongeluk toch in wat regen gebruikt heb.\n\n3) Je hebt maar één objectief ? Bekijk hem dan eens goed uit interesse, en klik hem vervolgens vast, en, zolang je geen tweede hebt, laat hem vanaf dan voor altijd op de body zitten, want vuil op de sensor is niet wat je wilt (23,6 x 15,8 mm). En wat mij betreft is het grote voordeel van een blijvend schone binnenkant dat de sensorreiniging (het laten vibreren van de sensor) uitgeschakeld kan worden en blijven. Scheelt batterij gebruik, scheelt het in trilling brengen van onderdelen.\nIk heb zelf in drie jaar nog nooit de sensorreiniging hoeven gebruiken, ik heb ook pas één keer heel, kort het objectief verwijderd omdat ik vanuit de kou in een warme ruimte kwam (had ik even niet door) en vervolgens door mijn zoeker keek, en echt niets meer zag... Ik schrok, en schroefde het objectief af, en zag toen dat alles onder de condens zat. \nIk laat dat ding forever op de body zitten, ik heb toch geen ander objectief.\n\nNadeel van tweede hands kopen is hierbij helaas duidelijk, je weet niet hoe de vorige eigenaar dit deed, ik heb hem zelf schoon gehouden vanaf nieuwkoop, al is dat aan de buitenkant niet meer zo te zien.\n\nBen benieuwd hoe dit bevalt (P)\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Heej Erik.\n\nDat is hem inderdaad. Die verschuiving was inderdaad niet te voorzien maar is wel mooi meegenomen.:)\nDat het 10mp is en ook niet filmen is inderdaad niet erg. Het filmen zou vermoedelijk toch niet gebeuren maar als het er op zit had ik het liefst natuurlijk iets goeds gehad. Daar zitten de nodige andere voordelen weer tegenover.\n\nEven gelijk naar je adviezen kijken.\n1.) Oh dat is handig om te weten, daar zal ik goed rekening mee houden.\n2.) Ook dat is goed om te weten, alhoewel dat vermoedelijk niet van toepassing zal zijn want het ligt niet in m\'n plannen om in de (mot)regen te gaan fotograferen, maarja men wete maar nooit.\n3.) Een objectief is dat een lens wat je zo ervoor schroeft? Zoja dan ben ik voorzien van 3 stuks. Die wat momenteel het meest gebruikt wordt is een 18-70. Dus het is beter die er op te laten zitten? Goed dat je me dat zegt want ik haal nu elke keer alles uit elkaar om het ook weer netjes terug in de tas te stoppen.\nIn dat geval is het dan misschien beter om de andere beide lenzen ergens anders een goed bewaarplekje te geven dan de tas aan te passen zodat de camera met de meestgebruikte lens aan de bod vast in de tas past.\nVan de zomer zal de tele-lens (70-300) ook wel gebruikt gaan worden. De kleinste is een 25-35 en die zal misschien op feestjes gebruikt worden voor de gewone snelle familie kiekjes enzo.\n\nNadeel is inderdaad dat je niet weet hoe de vorige eigenaar dat deed, dat klopt.\nMaar er blijkt wel een truukje te zijn wat je kunt doen om te controleren of de sensor zuiver of beschadigt is. Dat leerde ik van een kennis van me die al sinds zijn kindertijd met fotografie bezig is. Kwam ik weer tegen op facebook.:)\nDe bedoeling was een foto te maken met de kap er op, handmatig zetten en dan eentje met iso 100 en eentje met iso 3200, ongeveer 10 seconden \"belichten\".\nDan moet de zaak mooi zwart zijn aldus m\'n kennis en dat bleek het geval.\n\nEen aantal foto\'s zijn er al mee gemaakt en potverdikke wat is dat een verademing ten opzichte van de oude HP 3 Megapixel camera. En wat een opties. Ook al eens met macro fotografie wat getest, echt leuk!\nIn de grotten kun je er ook mooi foto\'s mee maken dus ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee. Dat zal vermoedelijk veel meer gaan bevallen dan een \"gewone\" camera en nu loop ik dus toch het risico dat dit een nieuwe hobby gaat worden. :mrgreen:\n\nBedankt voor de adviezen!
Link naar reactie
Gefeliciteerd BT met zowel je verjaardag als de camera. Heb dit topic met interesse gevolgd. Fotografeer zelf ook. Het is een mooie instapcamera. Als je echt fanatieker zou gaan fotograferen, loop je tegen beperkingen van je apparatuur aan. Maar dat is nu niet aan de orde.\nGoede tips van Erik als je netjes met je apparatuur om wilt gaan, dank!\nIk heb mijn apparatuur ook van Marktplaats gehaald... het is een gok en je moet wat geluk hebben. Ben altijd persoonlijk naar iemand toegereisd om de spullen te halen.. dan weet je ook wat voor vlees je in de kuip hebt en deed vooraf Googlen op de persoon. Moet het afkloppen, maar heb tot nu toe geluk gehad daarmee.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...