Ga naar inhoud

LED-verlichting


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Wat is dat volgens mij toch een grote oplichtersbende die branche. Kijk eens naar die prijzen van die LED-Lampen. Philips bracht in 2011 een led-lamp met een eindelijk eens fatsoenlijke lichtopbrengst van 75 Watt en die kostte in de VS een 45 US dollar. Nu ben ik gaan zoeken op internet en een vergelijkbare lamp kost hier 50,- euro en meer en iedereen weet dat het aantal euro\'s lager ligt dan de US dollar.\r\n\r\nBuiten die oplichtersprijzen heeft de gemiddelde LED-lamp totaal geen lichtopbrengst qua lumen vaak 350. Rotzooi is het en mensen moet dit nu helemaal niet kopen (veel en veel te duur). Ook die berekeningen met het aantal uren, kosten etc slaan totaal nergens op en is puur list en bedrog. Mensen gebruik je verstand en laat de LED-lamp links liggen. Ga pas tot aanschaf over als die drie tot vijf euro kost en dan een fatsoenlijke lichtopbrengst heeft van 850 tot 1150 lumen is 60 tot 75 watt en hoger. Je zult zien als je de led-lampen nu links laat liggen ze over een jaar of drie vier voor 10-15% van de huidige prijs aan te schaffen zijn. Dus het is gewoon dom en weggooid geld als je ze nu koopt.
Link naar reactie
Bij de meeste led lampen is de lichtopbrengst lager dan een spaarlamp met hetzelfde vermogen. Qua energie- en kostenbesparing zijn led lampen dus gewoon niet interessant. En inderdaad heeft het gros van de led lampen een lichtopbrengst, vergelijkbaar met een 15 of 25 watt gloeilamp. Kun je dus eigenlijk alleen maar gebruiken als oriëntatie- of sierverlichting. Voorlopig nog geen led lampen in mijn huis dus, zolang je goede spaarlampen voor een of twee euro kunt kopen.
Link naar reactie
Heb hier een 6 Watt LED-lamp van AH (€ 18,74 \'in de bonus\') sinds oktober 2009 in mijn toilet, omdat het toen slim leek omdat die geen opwarmtijd nodig heeft. Mijn enige LED-lamp. (Ik schrijf altijd de datum van ingebruikname op de fitting.)\r\nIk vind ze ook te duur om meer aan te schaffen, maar langzaam opstartende spaarlampen vind ik ook niks in snel te doorlopen ruimtes zoals gangen en portalen en toiletten.\r\nLED-lampen schijnen trouwens ook een stuk kortere levensduur te hebben door vaker aan/uit.\r\n\r\nHeb al een \'gewone\' spaarlamp van AH gehad die i.p.v. de beloofde 7000 uur niet meer als 4000 deed (1x per dag aan/uit, mijn eerste versleten), en aan het eind van dit leventje steeds maar zwakker werd. Ik verving hem na kaduuk, en ik schrok hoeveel helderderder de nieuwe van gelijke grootte was :o
Link naar reactie
Wat een lekker ongenuanceerd gebash weer, zeg...\n\n[QUOTE=De Hulk;627103]Wat is dat volgens mij toch een grote oplichtersbende die branche. Kijk eens naar die prijzen van die LED-Lampen. Philips bracht in 2011 een led-lamp met een eindelijk eens fatsoenlijke lichtopbrengst van 75 Watt en die kostte in de VS een 45 US dollar. Nu ben ik gaan zoeken op internet en een vergelijkbare lamp kost hier 50,- euro en meer en iedereen weet dat het aantal euro\'s lager ligt dan de US dollar.[/quote]\n\nJe vergeet even dat prijzen in Amerika exclusief belasting zijn. Bovendien is het voor elektronica altijd al zo geweest dat wij hier meer voor zo\'n apparaat betalen als in de VS. Welkom in Europa.\n\n[quote]Buiten die oplichtersprijzen heeft de gemiddelde LED-lamp totaal geen lichtopbrengst qua lumen vaak 350. Rotzooi is het en mensen moet dit nu helemaal niet kopen (veel en veel te duur). Ook die berekeningen met het aantal uren, kosten etc slaan totaal nergens op en is puur list en bedrog. Mensen gebruik je verstand en laat de LED-lamp links liggen. Ga pas tot aanschaf over als die drie tot vijf euro kost en dan een fatsoenlijke lichtopbrengst heeft van 850 tot 1150 lumen is 60 tot 75 watt en hoger. Je zult zien als je de led-lampen nu links laat liggen ze over een jaar of drie vier voor 10-15% van de huidige prijs aan te schaffen zijn. Dus het is gewoon dom en weggooid geld als je ze nu koopt.[/QUOTE]\n\nDe lichtopbrengst kan inderdaad nog beter, dat ben ik met je eens, maar er zijn al lampen van 500 à 600 lumen. Dat komt overeen met 50 à 60 Watt gloeilampen dus zo slecht is het allemaal niet meer.\n\nIk zeg dus - gebruik je verstand en beslis dan gewoon op basis van wat je nodig hebt, of je LED lampen koopt. Als je nergens meer als 40 Watt gloeilampen gebruikt, dan zijn LED lampen een prima alternatief. Als je nog steeds 75 Watt gloeilampen gebruikt, dan moet je je misschien eens af gaan vragen of je sowieso nog wel slim bezig bent, want als je zoveel licht moet hebben zijn er veel betere oplossingen.\n\nIk heb jaren met gloeilampen gezeten. Dat werkte prima, maar ze gingen geregeld kapot en dat was ik op een gegeven moment ook beu. Dus spaarlampen.\nProbleem - die krengen kon je toen nog niet dimmen. Tegenwoordig gaat dat al beter, maar het blijft onhandig want ze gaan vaak flikkeren. Bovendien duurt het minuten voor zo\'n lamp zijn volle sterkte bereikt, ondanks de beloftes dat hij snel opstart.\nDus ik heb een jaar geleden wél alles vervangen door LED. Dimbaar, licht genoeg en ze zijn gewoon gelijk aan, als je dat wilt. Bovendien gaan ze jaren mee.\n\nHet is leuk dat je hier gal gaat spuwen over dat de berekeningen van de duurzaamheid list en bedrog zijn, maar je draagt geen enkel greintje bewijs aan voor die bewering. Hoe weet jij dat? Kun je dat aantonen? Heb je testrapporten waaruit blijkt dat ze inderdaad zo snel kapot zijn?
Link naar reactie
Ik hoef niets bij te dragen aan mijn beweringen. Iedereen die zijn huis vol met gloeilampen heeft gehad en nu al 25 jaar zijn huis vol heeft met spaarlampen heeft genoeg ervaring om goed te kunnen oordelen. Toen Philips op die markt kwam met die zware kolossen en PL-verlichting heb ik alle gloeilampen vervangen, hoofd en wandverlichting alles. PL7, PL9, PL11, SL9, SL13. De laatste met een lange opwarmtijd en ook de latere generatie hadden een langere opstarttijd en de lichtkracht ging met de levensduur sterk achteruit. Nu starten ze snel en ik kies voor een hoger aantal lumen, want als je ogen achteruitgaan heb je meer licht nodig. \r\n\r\nDat ik wat overdreven schrijf komt omdat er mensen bij de overheid, milieuorganisaties en de branche zijn die de zaken onjuist weergeven, niet eerlijk zijn en consumenten de zaak door de strot duwen. Kijk alleen maar eens op de verpakkingen van die LED-lampen, dan is het bijna altijd zeer moeilijk te vinden of staat er helemaal niet hoeveel Watt of Lumen het is. Ja, heb je gekocht en (duur) betaald dan zit je ermee in de maag. Ik blijf erbij dat die berekeningen flauwekul zijn. Kijk als je alle neergestorte vliegtuigen gaat afzetten tegen alle kilometers die alle toestellen vliegen op wereld dan is vliegen altijd veilig. Kwestie van een beetje handig goochelen met cijfers. Ja, zo kan ik het ook. En die levenduur van lampen dat is zuiver theoretisch en laboratoriumwerk. Ik heb veel spaarlampen gehad, die binnen zeer korte termijn het loodje gaven. Ja, heb jij dan nog het bonnetje, ga jij dan terug? Ik niet.\r\n\r\nNatuurlijk zou ik niets liever dan alles vervangen door LED, ik wil graag mee gaan met de tijd, maar wil me niet laten oplichten. Goed, John, als jij wel alles vervangt, prima. Maar jij hebt veel te veel betaald want die producten zijn helemaal niet zo duur. Straks komen al die produkten uit China en Korea etc. en over een paar jaar kost alles drie tot vijf euro, ook de grote lampen. Ja, dan heb jij veel te veel betaald. \r\n\r\nKijk ook eens naar die bliksemstop die overal worden aangeboden. Wat een oplichters! Eerst kosten ze 29,95 per stuk! Later zag je er twee voor 29,95. Toen zag je ze onder een tientje per stuk en nu verkoopt Action ze per stuk onder de vijf euro. Dat is toch pure oplichting geweest. En kijk het maar na op internet, het is te vinden. En het gaat om hetzelfde product en merk! \r\n\r\nEn dan kun je ook gezien de feiten en onderzoek grote vraagtekens zetten bij de werkzaamheid van die bliksemstop. Mensen begrijpen vaak niet hoe zoiets werkt en denken dat ze op die manier 100 beveiligd zijn. Nou, lees alles maar eens op internet, dan zul je snel genezen van die gedachte.\r\n\r\nOh ja, en als je werkelijk wilt besparen dan is het uit, uit, uit, uit, uit, uit,uit etc.\r\n\r\nLeuk is die reclame van Essent over die energiemeter waar de man in de spot vaststelt dat de krultang van zijn vrouw de oorzaak is van het hoge energieverbruik. Essent heeft hier namelijk een tool voor met software. Ga je naar de site dan moet je een abonnement afsluiten en daarvoor maandelijks betalen. Kan het idioter. Je moet wel gek zijn om dat te doen. Nogmaals één zeer simpele en meest goedkope oplossing is uit, uit, uit, uit, uit en nog eens uit en zeker geen maandelijkse lastenverhoging door een totaal nutteloos abonnement.
Link naar reactie
De eerste spaarlampen waren destijds ook erg duur ,35 gulden.\r\nDe ledlamp advertentie\'s zijn misleidend want ze vergelijken daar de ledlamp met een gloeilamp ,niet met een spaarlamp.\r\nLichtopbrengst van een spaarlamp van 5 watt en een goede ledlamp van 5 watt is ongeveer gelijk.\r\nDe goedkoopste verlichting is nog steeds een tl buis ,tld (T8 ) de normale en T5 de dunnere uitvoering.\r\nDe tl buizen zijn er in de zelfde kleuren als de spaarlampen (warm en koel wit)\r\nDe beste tl lampen hebben een licht opbrengst van ongeveer 100 lumen per watt.
Link naar reactie
Je bent niet verplicht die LED lampen en andersoortige spaarlampen te kopen, buiten dat of je nu wel of geen spaarlampen gebruikt of dat je op enkel een fiets rijd of de nieuwste Bentley maakt toch ook geen yota uit aan het eind van je leven kom je tot de conclusie dat je teveel hebt gezeurd en te weinig geleefd (en dat moment komt altijd onverwacht, ondanks dat het een zekerheid is).\nNiet doen dus LÉÉF en geniet van elke dag dat je leeft, en erger of stoor je niet aan pietluttige prietpraat als de prijs van lampen. Daarbij nachts is het donker en overdag licht heb je helemaal geen lampen nodig als je zo denkt (is ook een zekerheid).
Link naar reactie
Ik vraag me af waarom je het steeds over oplichting hebt, alleen maar omdat over tien jaar die lampen veel goedkoper zijn als nu. Nog nooit van ontwikkelingskosten gehoord, zeker?\nBovendien, als een product eenmaal begint te verkopen, dan springen er meer fabrikanten bij. Daardoor gaat het aanbod omhoog en komt concurrentie erbij kijken. Bovendien zal de productiemethode steeds aangescherpt worden, zal de inkoop bijgesteld worden en wordt het dus steeds goedkoper om ze te maken. De prijs kan dan ook omlaag.\n\nDat jij denkt dat ik teveel betaald heb - daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Als ik van mening ben dat die lampen te duur zijn, dan koop ik ze niet. Ik denk echter dat ze op dit moment juist eindelijk realistisch geprijsd worden, de prijzen zijn al een tijd aan het zakken en er komen steeds krachtiger lampen op de markt.\nHet omslagpunt waar de investering jou het geld waard is, ligt alleen bij iedereen anders. Jij bent blijkbaar van mening dat het geen probleem is dat je energierekening hoger uitvalt, omdat je geen alternatief voor een gloeilamp hebt met dezelfde prijs als een gloeilamp. Prima, maar dat is jouw keuze. Maar om dan maar gewoon te zeggen dat je met LED lampen opgelicht wordt, dat is ook jouw mening. Doe dan alleen niet alsof het een feit is.\n\nOh, een tip - in een discussie is het nog altijd zo dat degene die een stelling inneemt, die stelling ook onderbouwt. Oftewel, als jij beweert dat de berekeningen voor levensduur niet kloppen en dat daarmee gefraudeerd wordt, dan wordt ook van jou verwacht dat je daar dan op zijn minst een onderbouwing voor geeft.\nDat jouw ervaring is dat spaarlampen snel kapot gaan, zegt helemaal niets over wat LED lampen gaan doen. Een spaarlamp is geen LED lamp, en één huishouden is geen bewijs - je kunt rotte bekabeling hebben of gewoon botte pech hebben. Ik heb ook jaren op spaarlampen gezeten, en er is er bij mij nooit ééntje kapot gegaan. Op diezelfde basis zou ik dus kunnen zeggen dat spaarlampen juist hartstikke betrouwbaar zijn, want de mijne zijn nooit kapot gegaan...
Link naar reactie
By the way, ik heb 10 LED lampen besteld in Australië voor de prijs van 55 Euro inclusief verzendkosten.\nDeze lampen hebben 108 Led\'s per lamp en geven voldoende licht voor toilet, douche, gang, hal en slaapkamers maar ook voor de Carport.\nEen woonkamer en keuken wil je natuurlijk anders uitlichten dus daar gebruik ik o/a LED spots voor en halogeen.
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;627148]Deze lampen hebben 108 Led\'s per lamp en geven voldoende licht voor toilet, douche, gang, hal en slaapkamers maar ook voor de Carport.[/QUOTE]\r\n108 leds per lamp zegt niet zo veel, maar het is wel een mooie prijs. Zelf heb ik wel allemaal verschillende lampen in verschillende ruimtes:\r\nbadkamer 11W\r\ntoilet 9.5 W\r\nslaapkamer 2x 6W (in 1 armatuur)\r\nhal 2x 4.3W (2 lichtpunten 4-5 meter uit elkaar)\r\n\r\nIn woonkamer en keuken heb ik geen led lampen, precies om de reden die jij zegt. :)
Link naar reactie
Ah, dat is van een heel ander kaliber dan wat je hier in Nederland koopt. Hier krijg je iets wat lijkt op gloeilamp. Dit lijkt meer op een cactus :)\nIk begrijp dat je van de verpakking niet wijzer wordt.\n\nHier, dit lijkt er wel op: [url]http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dtools&field-keywords=108+led+e27+220v&rh=n%3A228013%2Ck%3A108+led+e27+220v&ajr=0[/url]\nWaarschijnlijk is het dus 7 W. Dat is vergelijkbaar met een 40W gloeilamp. Dus overal bruikbaar waar je nu een 40W gloeilamp hebt zitten :)
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;627173]de kleurtemperatuur[/QUOTE]\n\nLeuk dat je die naar voren brengt. Ik heb hier lampen van Philips en van Ikea. Beide beweren een kleurtemperatuur van 2700 Kelvin te hebben. Die van Philips zijn mooi wit, ergens tussen spaarlamp en gloeilamp in. Die van Ikea hebben een roze-achtige schijn. Dan betaal ik toch liever meer voor de dure Philips-lampen.\n\nAangezien ik toch nieuwsgierig werd naar de kosten ben ik het sommetje maar eens gaan maken.\nUitgaande van het volgende: Philips 11 W LED lamp, aanschaf 25 euro, levensduur 10000 uur. Volgens Philips vergelijkbaar met 60 W gloeilamp, aanschaf 1 euro*, levensduur 1000 uur. Stroomtarief 0,22373 euro/kWh.\n\nGedurende zijn levensduur gebruikt de LED lamp 24,61 euro aan stroom, de gloeilamp 13,42 euro. Je hebt echter 10 gloeilampen nodig om net zo lang licht te hebben als de LED lamp.\n\nOm 10000 uur licht te hebben kost je dat in LED dus 50 euro (aanschaf en stroomkosten). In gloeilampen kost je dezelfde hoeveelheid licht echter 144 euro (10x aanschaf en stroomkosten)! Dus ondanks de hoge investeringskosten leveren zelfs de dure Philips lampen op termijn een besparing van 65%. Met goedkopere LED lampen is de besparing nog groter.\n\n*) Uitgaande van de prijs van gloeilampen van een paar jaar geleden, velen van jullie zullen thuis nog een stapeltje gloeilampen hebben liggen. Ik ook, maar ik overweeg nu om ze niet meer te gebruiken.
Link naar reactie
Dat zijn ze en daar heb ik dus een jaar geleden 1,55 per stuk voor betaald een mooie prijs, het was wel even schrikken dat er 35 euro verzending bij kwam, welke pas bij het afrekenen in beeld kwam nadat de bestelling was geplaatst (was niets aan te doen).\nMaar dan zijn de lampen eigenlijk nog goedkoop.\n\nAls ik de prijzen zie die er nu staan dan is het wel schrikken of het moet inclusief verzending zijn, hoewel dan is het nog duur.
Link naar reactie
De 25 euro voor de Philips lamp is de prijs die ik beneden bij de Gamma heb betaald. Dus zonder verzendkosten. Lampen met een lager vermogen (heet dat zo bij lampen?) zijn wel goedkoper, maar ze hebben er geen waarvan de zeggen dat hij precies vergelijkbaar is met 40 W gloeilamp, vandaar dat ik voor het sommetje voor de 60 W versie ben gegaan.
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;627173\r\nDie chinese lampen zijn dan wel erg goedkoop ,maar zullen heel veel korter mee gaan dan de philips lampen. Dat is met de spaarlampen ook zo.[/QUOTE]\r\n\r\nDeze redenering snap ik niet, er worden namelijk dezelfde in waarschijnlijk Taiwan gemaakte onderdelen voor gebruikt, zoals LED\'s, weerstanden en condensatoren.\r\nHet is hetzelfde als dat de Apple Ipad schermen uit de fabriek van Samsung komen waar ook Samsung haar eigen schermen maakt.\r\nIn alle elektronica zit voor zo\'n 80% onderdelen gemaakt door dezelfde fabriek en waarschijnlijk zelfs een Phillips onderdelen fabriek gevestigd in Taiwan. :confused:;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...