Ga naar inhoud

netwerk probleem (externe hd en ftp)


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb het volgende: ik heb een netwerk met een fritzbox modem. Aan deze fritzbox heb ik een externe harde schijf gehangen via een usb ingang. Ik kan nu bij de instellingen kiezen dat ik deze via het netwerk toegankelijk wil hebben, en dat werkt op zich goed. Ik kan deze schijf ook als FTP server laten draaien. Dit werkt op zichzelf ook.\r\n\r\nHet probleem is nu, dat wanneer ik een FTP server wil maken ik per se een wachtwoord moet maken van de fritzbox. Op zich geen probleem, maar wanneer ik nu via het netwerk bij de externe harde schijf probeer te komen, vraagt hij ook om het wachtwoord. Vul ik dit in, kom ik er (via het netwerk) niet in.\r\n\r\nNu staat er bij de instellingen in de fritzbox wanneer ik een username in moet voeren deze \'ftpuser\' moet zijn. Bij het invoeren van het wachtwoord in het netwerk staat er bij username standaard \'[ip adres]/gast\' en dit kan ik niet wijzigen. Bij het inloggen via de FTP server kan ik zelf de username invoeren en kan ik wel gewoon inloggen.\r\n\r\nIn een notendop: ik wil graag zowel via het netwerk als via FTP bij mijn externe harde schijf aan de Fritzbox kunnen komen. Kan iemand mij hier uit de brand helpen?
Link naar reactie
Ja aangezien dit een ongebruikelijke situatie is. Een schijf aan een USB aansluiting is per definitie geen netwerkschijf.\nIn jouw geval is het de Fritz die er een netwerk schijf van maakt. Daarvoor zou je dus al iemand moeten hebben die zo\'n modem heeft (Fritz heeft ook nog vele types) en dat kan testen of zin heeft om de handleiding hieromtrent te gaan uitpluizen.\n \n[quote]Bij het invoeren van het wachtwoord in het netwerk staat er bij username standaard \'[ip adres]/gast\' en dit kan ik niet wijzigen.[/quote]\nWaar staat dit dan? Ik neem aan dat je dit op een of andere wijze in een windows scherm ziet.\nDat is wel aan te passen maar dan moet je handmatig een verbinding gaan maken, dat zal wel via samba gaan neem ik aan of iets soortgelijks.\nIn dat geval zou je gebruikersnaam in windows met het wachtwoord gelijk moeten zijn aan dat wat jij op de Fritz/hd hebt aangemaakt.\n \nDa\'s onhandig, dus je kunt het eens proberen door handmatig een verbinding op te zetten.\nIn XP werkt dat als volgt als je het icoontje van de netwerk omgeving op je bureaublad hebt, ik weet niet hoe het moet (behalve via de command prompt) hoe het anders zou moeten.\nRechter muisknop op netwerk verbindingen, kies netwerkverbinding maken, dan zie je 2 vakjes, het bovenste vakje heeft een driveletter, bijv. F.\nDaaronder staat echter ook \"Verbinding maken via een andere gebruikersnaam\". Dat kun je dus proberen.\nJe kunt ook voor de andere optie kiezen die daar weer onder staat. Belangrijk is dat je die inlognaam en wachtwoord daar wijzigt anders blijf je problemen houden.\n \nLukt dat niet weet ik het ook niet.
Link naar reactie
[QUOTE=drezic;480211]Het lijkt erop dat niemand een oplossing of een tip voor mij heeft. Is dit probleem zo complex?[/QUOTE]\r\n\r\nIn de Fritz!Box heb je de optie om wel of geen wachtwoord aan een USB-device te koppelen, schijbaar staat dat bij jou dus aan. Zet deze dus eens uit.\r\nProbeer daarna eens in de zoekbalk van de verkenner het volgende in te tikken:\r\n\r\n\\\\fritz.box\r\n\r\nAls je alles in de Fritz!Box goed hebt staan, zou je nu meteen op die schijf moeten zitten.
Link naar reactie
Hallo,\r\n\r\nBedankt voor jullie reacties! Ik ga het voorstel van BlackTiger gelijk uitproberen. \r\n\r\nMaar om even terug te komen op qpc: Ik kan via de fritzbox inderdaad het wachtwoord uitzetten; het enige probleem is dat de fritzbox een ingebouwde beveiliging heeft waar ik vooralsnog niks op kon vinden, namelijk dat je zonder wachtwoordbeveiliging geen ftp server kunt aanmaken.\r\n\r\nVerder moet ik eerlijk zeggen dat die fritzbox goed bevalt; ik heb al mijn muziek op een externe HD die via USB aan mijn fritzbox zit, en omdat de fritzbox de optie musikbox heeft kan ik deze afspelen met mijn PS3 zonder een PC aan te zetten. Het enige wat jammer is, is dat dit alleen mogelijk is met muziek en niet met foto\'s of video\'s, daarvoor moet ik mijn PC aanzetten om via een programma\'tje (TVmediaserver) mijn externe HD te vinden. Als iemand daar een oplossing voor weet ben ik helemaal gelukkig :)\r\n\r\nIk laat zsm weten of het gelukt is om handmatig een gebruiker in te stellen.
Link naar reactie
Hallo mensen,\r\n\r\nDe tip van BlackTiger heeft gewerkt; Weliswaar op een iets andere manier, ik heb een nieuwe netwerkverbinding gemaakt waarbij ik idd kon kiezen om aan te melden met een andere gebruikersnaam/wachtwoord. Ik kan nu met de computer zowel via het netwerk als via FTP bij mijn externe HD. Het enige probleem dat ik nu heb is dat ik er met mijn PS3 niet meer bij kan via de PC; maar dat ligt waarschijnlijk aan TVersity. \r\n\r\nHeb ik eigenlijk nog 1 vraagje: Is het mogelijk om via de usb van de Fritzbox een FTP op te zetten zonder wachtwoord?\r\n\r\nBedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...