Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[QUOTE]Niet mee eens. \r\n\r\nStel, ik download de DVD van het spel Assassin\'s Creed uit een nieuwsgroep. Kan jij dan beoordelen of ik strafbaar bezig ben? \r\nDiegene die het erop heeft gezet is strafbaar. Ik niet, want ik heb toevallig een licentie, en mijn eigen key. [/QUOTE]\r\n\r\nJe kan het er wel niet mee eens zijn, maar zo werkt het helaas niet, de wetgever in Nederland heeft nu eenmaal bepaald dat het downloaden van spellen en software gewoonweg strafbaar is...... Of jij nu wel of niet een legale sleutel thuis hebt, dat doet niet ter zake.\r\n\r\n[QUOTE]Software, films, muziek an sich kan nooit illegaal zijn. Alleen het gebruik ervan kan illegaal zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nJawel, deze software is al illegaal tijdens en na het downloaden. Dus staat het op jouw pc, dan is het al illegaal, ongeacht of je het gebruikt (hebt) of niet. Ook dit heeft de wet zo bepaald.
Link naar reactie
  • Reacties 2,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    2366

[QUOTE=Lange Pier;465370][url]http://www.leerwiki.nl/Wanneer_is_downloaden_legaal_of_illegaal%3F[/url]\r\n\r\nLigt eraan welke rechter je treft.[/QUOTE]\r\n\r\nDat is altijd zo, maar de wet is gewoon erg duidelijk, daar staan de volgende regels in;\r\n\r\n[url]http://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/magdatopinternet/[/url] (in lekentaal)\r\n\r\nHoe een rechter een bepaalde wet toepast, dat is inderdaad geheel afhankelijk van de rechter en de omstandigheden op dat moment, maar dat doet dus niets af aan de wettelijke feiten.
Link naar reactie
[quote]De kans dat u veroordeelt zal worden is bijzonder klein omdat de scheidingslijn in het wetboek erg vaag is.[/quote]\r\n[quote] \r\nEen populaire activiteit is het van websites of via file sharing programma\'s downloaden van muziek of films. De auteurswet staat iedereen toe om \"enige exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik\" te maken van een tekst, film of muziek. Dit heet een thuiskopie. Op basis van dit artikel mag muziek en films worden gedownload van Internet. Dit moet dan natuurlijk wel strikt voor eigen gebruik gedaan worden. De kopie mag dus niet aan derden ter beschikking mag worden gesteld. Het is dan immers geen eigen gebruik meer. [/quote]\r\n[url]http://www.volkskrant.nl/economie/article1036160.ece/Downloaden_voor_eigen_gebruik_toch_illegaal[/url]\r\n\r\nHoezo duidelijk.
Link naar reactie
Mijn filmpje krijg ik gewoon niet geupload in een html-file met Dreamweaver... Ik snap er echt niks van.\nHeb het nu maar zo gedaan en dan zouden jullie het moeten kunnen zien:\n\n[URL]http://members.home.nl/reintjedevos/amalia.wmv[/URL]\n\n\nHeeft iemand trouwens een idee wat er nu fout ga als ik het wil embedden in een html?\n\n[URL]http://members.home.nl/reintjedevos/amalia.html[/URL]\n\n\nIk snap er echt niks meer van, want dit\n[url]http://reintjedevosathome.nl/johnny_presley/johnny_presley.html[/url]\nwerkt ook niet meer....
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;465381][url]http://www.volkskrant.nl/economie/article1036160.ece/Downloaden_voor_eigen_gebruik_toch_illegaal[/url]\r\n\r\nHoezo duidelijk.[/QUOTE]\r\n\r\n[I][B]De woordvoerder benadrukt bovendien dat het ‘slechts’ gaat om de uitspraak van één rechter. ‘Een andere rechter heeft eerder al gezegd dat het niet illegaal is.’ [/B][/I]\r\n\r\nNogmaals, de wet in Nederland is hier duidelijk over, de interpretatie van de bewuste rechter is dus afwijkend en niet tekenend voor hoe deze wet bedoelt is.\r\nDeze rechter heeft zich in deze zaak meer laten leiden door een Europesche richtlijn, dan door de Nederlandse wetgeving.\r\n\r\nDit soort afwijkingen kom je dagelijks in de rechtgang tegen, dat komt omdat sommige rechters de wet anders interpreteren dan hoe deze in beginsel bedoelt is.\r\nDit soort uitspraken kan 2 kanten opgaan;\r\n\r\n- in hoger beroep wordt de uitspraak van de rechter vernietigd.\r\n- de wet zal aangepast worden omdat blijkt dat deze wet niet duidelijk is. \r\n\r\nIn dit geval zal het eerste het geval zijn, totdat Nederland de wet veranderd/aanpast conform de EU wet welke op dit moment enkel nog maar een [B]richtlijn [/B]is waar elk land van af mag wijken.
Link naar reactie
Bedankt allemaal voor het proberen...\n\nIk had zelf de Addon WMP Dynamic Link Library uitgeschakeld in Firefox...\nNu doet ie het bij mij gelukkig ook weer.\n\nDie ActiveX download, moet ik nog even wat aan gaan doen in Dreamweaver, want dat is lastig...\n\n\nMaar euh... als jullie het melodietje kennen en de naam, dan hoor ik het graag...
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;465403][I][B]De woordvoerder benadrukt bovendien dat het ‘slechts’ gaat om de uitspraak van één rechter. ‘Een andere rechter heeft eerder al gezegd dat het niet illegaal is.’ [/B][/I]\r\n\r\nNogmaals, de wet in Nederland is hier duidelijk over, de interpretatie van de bewuste rechter is dus afwijkend en niet tekenend voor hoe deze wet bedoelt is.\r\nDeze rechter heeft zich in deze zaak meer laten leiden door een Europesche richtlijn, dan door de Nederlandse wetgeving.\r\n\r\nDit soort afwijkingen kom je dagelijks in de rechtgang tegen, dat komt omdat sommige rechters de wet anders interpreteren dan hoe deze in beginsel bedoelt is.\r\nDit soort uitspraken kan 2 kanten opgaan;\r\n\r\n- in hoger beroep wordt de uitspraak van de rechter vernietigd.\r\n- de wet zal aangepast worden omdat blijkt dat deze wet niet duidelijk is. \r\n\r\nIn dit geval zal het eerste het geval zijn, totdat Nederland de wet veranderd/aanpast conform de EU wet welke op dit moment enkel nog maar een [B]richtlijn [/B]is waar elk land van af mag wijken.[/QUOTE]\r\n[QUOTE=qpc;465366]Je kan het er wel niet mee eens zijn, maar zo werkt het helaas niet, de wetgever in Nederland heeft nu eenmaal bepaald dat het downloaden van spellen en software gewoonweg strafbaar is...... Of jij nu wel of niet een legale sleutel thuis hebt, dat doet niet ter zake.\r\n\r\n\r\n\r\nJawel, deze software is al illegaal tijdens en na het downloaden. Dus staat het op jouw pc, dan is het al illegaal, ongeacht of je het gebruikt (hebt) of niet. Ook dit heeft de wet zo bepaald.[/QUOTE]\r\n\r\nEn welke duidelijkheid bedoel jij dan?:confused:
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;465410]En welke duidelijkheid bedoel jij dan?:confused:[/QUOTE]\r\n\r\nIk bedoel de duidlijkheid van de wet waaarin (grofweg) staat vermeld dat het niet strafbaar is om films en muziek te downloaden, wel strafbaar is om software en games te downloaden en het altijd strafbaar is om een van deze vier te uploaden of te delen (bv limewire).\r\nuiteraard komt er nog veel meer bij kijken zoals dat het downloaden van films en muziek alleen voor eigen gebruik mag geschieden, dat je dit niet mage vertonen in openbare ruimten of in ruimten die bestemd zijn om een \'voorstelling\' met die muziek of films te geven, dat je het niet mag verkopen, dat je het niet door mag geven aan anderen, dat je het niet mag delen etc....\r\n\r\nWat hier dus gebeurde, is dat een rechter daar (persoonlijk) anders over dacht en daarom door zijn eigen interpretatie iets strafbaar stelde dat dus volgens de Nederlandse auteurwet niet strafbaar was. De rechter hield in deze zaak de ongewenstheid van het downloaden aan, zoals die vermeld wordt in de EU aanbevelingen en richtlijnen en ging even voorbij aan het feit dat onze Nederlandse wet boven de EU richtlijn staat.\r\nVandaar zoals ik al eerder schreef, zal deze uitspraak in hoger beroep vernietigd worden.\r\nDit was dus een 1-mans aktie van 1 rechter.....\r\n\r\nJe kan de Auteurswet er zelf op na slaan en dan met name de artikelen 16b en 16c (muziek en films)\r\nVerder in de auteurswet worden ook de uitzonderingen op deze artikelen genoemd, namelijk in artikel 45n (spellen en programma\'s)\r\n\r\nHieronder volgt nog een bron waar je makkelijk verder kan zoeken en waar het zeer makkelijk uitgelgd wordt:\r\n\r\n[url]http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=tjoekse;465407]dat is duidelijk . :confused:[/QUOTE]\r\n\r\nNee, je moet goed lezen, ik schrijf dat 2 kanten op [B]kan [/B]gaan....\r\n\r\nAangezien de wet weldegelijk duidelijk is, gaf ik [B]ook [/B]aan dat in [B]dit [/B]geval de uitspraak vernietigd zal worden bij een hoger beroep.\r\nNogmaals, dit is maar 1 rechter die 1 maal 1 uitspraak doet die afwijkend is van de vele soortgelijke rechtzaken die jaarlijks gevoerd worden.
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;465366]Je kan het er wel niet mee eens zijn, maar zo werkt het helaas niet, de wetgever in Nederland heeft nu eenmaal bepaald dat het downloaden van spellen en software gewoonweg strafbaar is...... Of jij nu wel of niet een legale sleutel thuis hebt, dat doet niet ter zake.\r\n\r\n\r\n\r\nJawel, deze software is al illegaal tijdens en na het downloaden. Dus staat het op jouw pc, dan is het al illegaal, ongeacht of je het gebruikt (hebt) of niet. Ook dit heeft de wet zo bepaald.[/QUOTE]:|\r\n\r\nHier verkondig je toch echt wat anders.:confused:\r\n\r\n[url]http://www.alforto.nl/index.html?fouten.html[/url]
Link naar reactie
@Erik... Prachtige foto van de Margrieten weer... Plaatselijke fotograaf heeft aardigheidje: foto van de maand... wordt ie ingelijst en komt in de etalage te hangen... En na afloop krijg je die ingelijste foto. Ik zie nergens staan dat iemand die niet uit de omgeving komt niet mee zou mogen doen... Jij hebt prachtige foto\'s; Interesse? Even Pbeetje dan graag...
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;465544]Hoi Lange Pier, copy\\paste foutje?? Ik zie nl geen verband met voorgaande discussie.[/QUOTE]\r\n\r\nIk wel, lees iets verder terug alhoewel dat punt nu wel is afgesloten anders wordt het weer zo\'n ellelange wellus nietus discussie en daar heb IK geen trek in.;)\r\n\r\nDoorgaan met mooie nietszeggende lenteplaatjes is nu het theme geworden.^o)
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;465532]:|\r\n\r\nHier verkondig je toch echt wat anders.:confused:\r\n\r\n[url]http://www.alforto.nl/index.html?fouten.html[/url][/QUOTE]\r\n\r\n[B]Ik[/B] verkondig niks, ik geef alleen verwijzingen naar uitleg over de betrokken wet.\r\nEnne.... ik zie het ook niet hoor.. Ik weet niet waar je op doelt...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...