Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 2,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    2366

[QUOTE=reintje;464897]Het heeft ook een mooie kant hoor... kleintjes om je heen....[/QUOTE]\r\n\r\nOh jazeker! ik geniet er ook echt van hoor want de kids zien hun pa niet zo vaak doordeweeks en nu loopt de jongste constant \'pappa!\' te roepen en als ik ff de deur uit ga begint ze te gillen....\r\n[url=http://www.animaatjes.nl/plaatjes/babies][img]http://www.animaatjes.nl/plaatjes/b/babies/04.gif[/img][/url]
Link naar reactie
[quote=tjoekse;464913]en wat schiet je er mee op met die wetenschap ?[/quote]\n\n.... ik kan wel lopen klagen (bij de politiek bijv.), maar als ik niet met bewijs kom of gedegen onderzoek, kom je niet echt serieus over en ook geen steek verder....\nMijn kosten van levensonderhoud zijn in 9 jaar tijd gestegen met 84%! Je denkt toch niet dat ons inkomen hetzelfde is omhoog gegaan? \nHelaas moet ik me bij het overzicht beperken tot vaste (merk)artikelen... Je kan geen brood/vlees/groente-fruit vergelijken, omdat de prijs heel erg afhankelijk is van seizoen, kwaliteit en gewicht.
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;464936].... ik kan wel lopen klagen (bij de politiek bijv.), maar als ik niet met bewijs kom of gedegen onderzoek, kom je niet echt serieus over en ook geen steek verder....\nMijn kosten van levensonderhoud zijn in 9 jaar tijd gestegen met 84%! Je denkt toch niet dat ons inkomen hetzelfde is omhoog gegaan? [/QUOTE]\n\nRoerend met je eens! Als ik kijk met hoeveel mijn salaris gestegen is weegt dat nooit op tegen zulke prijsstijgingen en de euro heeft hier natuurlijk ook een grote invloed op gehad......\n\n@tjoekse: ben jij zo iemand die zich overal zomaar bij neer legt dan?\nik bedoel je hoeft geen zeikerd te zijn om zulke dingen bij te houden hoor :)
Link naar reactie
[quote=reintje;464936].... ik kan wel lopen klagen (bij de politiek bijv.), maar als ik niet met bewijs kom of gedegen onderzoek, kom je niet echt serieus over en ook geen steek verder....\nMijn kosten van levensonderhoud zijn in 9 jaar tijd gestegen met 84%! Je denkt toch niet dat ons inkomen hetzelfde is omhoog gegaan? \nHelaas moet ik me bij het overzicht beperken tot vaste (merk)artikelen... Je kan geen brood/vlees/groente-fruit vergelijken, omdat de prijs heel erg afhankelijk is van seizoen, kwaliteit en gewicht.[/quote]\n \nIk kan nog steeds hetzelfde en zelfs meer kopen dan 10 jaar geleden ,,en ik heb echt geen salaris verhogingen gehad ,,behalve dan de verplichte cao verhogingen.\nEr is inderdaat wel het een en ander duurder geworden ,maar vergeet ook je zorg verzekering ,het auto rijden ,en de energie kosten ,en de gemeente belastingen niet.\nEn daar tegenover staat weer dat electronica en de daarbij horende toebehoren wel heel erg goedkoop zijn.\nMaar we leven tegenwoordig wel steeds luxer ,en dat is er ook ongemerkt ingeslopen.\n \nEr is ook niet echt een goedkope supermarkt aan te wijzen.\nAls je echt voordelig uit wilt zijn zul je je boodschappen bij meerdere winkels moeten halen.\nZelfs AH is met sommige produkten goedkoper(en beter) dan de aldi of lidl.\n \nVerstandig boodschappen doen is de beste oplossing ,en zeker geen boodschappen gaan doen als je honger hebt.
Link naar reactie
Nou Animal... ik kan je zeggen... Ik heb geen auto dus ik moet me beperken tot lokaal boodschappen doen, maar er zijn hier meer dan genoeg supermarkten. Ik ga van het standpunt uit dat ik goed en verantwoord wil eten (aardbeien haal ik natuurlijk niet in de winter). Ik fiets iedere week alle aanbiedingen af. Handig hulpmiddel daarbij is: [URL]http://www.folderplaats.nl/folders-en-aanbiedingen/supermarkten/[/URL]\nAls het in de aanbieding is, koop ik extra en vries het bijv. in. Voorts zoek ik natuurlijk de goedkoopste supermarkt voor producten die ik nodig heb en die niet in de aanbieding zijn... dat is nog steeds Jumbo. De supermarkt die het minst aan prijsverhoging heeft gedaan is Aldi.... \nWat me opvalt... Iets is in de aanbieding... men noemt dan een oorspronkelijke prijs die hoger is dan in werkelijkheid, waardoor de aanbieding heel aantrekkelijk lijkt... We worden gewoon besodemieterd.\n\nOverigens... die 84% die ik noem, slaat alleen op kosten in de supermarkt... De andere kosten, zoals kleding, wonen en verzekeringen, heb ik niet eens meegenomen...\nVerder... anders dan je zou verwachten, viel de verhoging bij de omschakeling naar de Euro in 2002 wel mee..., de grote klap kwam in 2003...!
Link naar reactie
[quote=hj1;464956]Roerend met je eens! Als ik kijk met hoeveel mijn salaris gestegen is weegt dat nooit op tegen zulke prijsstijgingen en de euro heeft hier natuurlijk ook een grote invloed op gehad......\n \n@tjoekse: ben jij zo iemand die zich overal zomaar bij neer legt dan?\nik bedoel je hoeft geen zeikerd te zijn om zulke dingen bij te houden hoor :)[/quote]\nik bedoel ook niet dat het zeikerig is , ik was alleen nieuwsgierig naar de reden .\nen bij neerleggen of niet , je boodschappen zul je toch moeten doen .\nen wat het salaris betreft , mischien is het mijne wel wat harder gestegen dan de normale , cao overeen gekomen verhoging . ;)
Link naar reactie
[QUOTE=hj1;464956]Roerend met je eens! Als ik kijk met hoeveel mijn salaris gestegen is weegt dat nooit op tegen zulke prijsstijgingen en de euro heeft hier natuurlijk ook een grote invloed op gehad......\r\n\r\n@tjoekse: ben jij zo iemand die zich overal zomaar bij neer legt dan?\r\nik bedoel je hoeft geen zeikerd te zijn om zulke dingen bij te houden hoor :)[/QUOTE]\r\n\r\nJa, helaas, dat zijn nu eenmaal feiten..... Prijzen stijgen terwijl de lonen/uitkeringen niet (overal) gelijk mee stijgen (het geld is er vaak gewoonweg niet om dat volledig te compenseren).\r\nEn helaas, je zal je er gewoon bij neer moeten leggen, want je kan er gewoonweg niet veel aan doen.\r\nHet enige dat je zou kunnen proberen is om de baas om opslag te vragen of als deze daar niet aan wil een andere (beter betalende) baas te zoeken.\r\nVerder is er bar weinig wat je kan doen en zal je er mee moeten leren leven.
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;464936].... ik kan wel lopen klagen (bij de politiek bijv.), maar als ik niet met bewijs kom of gedegen onderzoek, kom je niet echt serieus over en ook geen steek verder....\r\nMijn kosten van levensonderhoud zijn in 9 jaar tijd gestegen met 84%! Je denkt toch niet dat ons inkomen hetzelfde is omhoog gegaan? \r\nHelaas moet ik me bij het overzicht beperken tot vaste (merk)artikelen... Je kan geen brood/vlees/groente-fruit vergelijken, omdat de prijs heel erg afhankelijk is van seizoen, kwaliteit en gewicht.[/QUOTE]\r\n\r\nHulpmiddeltje?\r\n[url]http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/pci.htm[/url]\r\nAl trek in twijfel dat het 84% is, overigens.
Link naar reactie
Leuke link Lange Pier...\n\n\nIk heb een boekhouding:\n\n[LEFT][INDENT] [LEFT]Gemiddelde maandelijks kosten levensmiddelen\n \n 1999 : fl 590,-- = € 268,-- \n 2000 : fl 630,-- = € 285,-- (17 Euro/mnd meer t.o.v. 1999 = 6,3%)\n 2001 : fl 670,-- = € 304,-- (19 Euro/mnd meer t.o.v. 2000 = 6,6%)\n 2002 : ...................€ 325,-- = (fl 716,--) (21 Euro/mnd meer t.o.v. 2001 = 6,9%)\n 2003 : ...................€ 380,-- = (fl 837,-- )(55 Euro/mnd meer t.o.v. 2002 =16,9%)\n 2004 : ...................€ 376,-- = (fl 828.--) (4 Euro/mnd minder t.o.v. 2003 = -1 %)\n 2005 : ...................€ 406,-- = (fl 895,--) (30 Euro/mnd meer t.o.v. 2004 = 7,9%)\n 2006 : ...................€ 434,-- = (fl 956,--) (28 Euro/mnd meer t.o.v. 2005 = 6,9%)\n 2007 : ...................€ 467,-- = (fl 1029,--) (33 Euro/mnd meer t.o.v. 2006 =7,6%)\n 2008 : ...................€ 493.-- = (fl 1086,--) (26 Euro/mnd meer t.o.v. 2007 =5,6%)[/LEFT]\n [LEFT]De kosten voor levensmiddelen zijn in mijn gezin in 9 jaar tijd gestegen met 84%\n\n\nExcl. kleding, rookwaren en alcohol etc...., incl, persoonlijke verzorging, maar geen make-up.\n\nGezin bestaat uit 4 personen. Kinderen zijn in de groei en kosten natuurlijk steeds meer, maar in 1999 zat mijn jongste nog net in de luiers en dat is toch ook niet goedkoop...\n[/LEFT]\n [/INDENT][/LEFT]
Link naar reactie
Ik denk toch dat de leeftijd van de kinderen een grote rol speelt in deze verhoging.\nToen die van mij klein waren ,hadden ze bij Mac Donald ,ook nog genoeg aan een happy meal ,,maar als ze nu zoiets willen eten ,dan is dat toch minstens een soharma schotel van 10 euro per man (is ook 50% meer) .Dat geld ook voor het eten thuis.\nOok drinken ze nu bijvoorbeeld liters cola per dag ,terwijl dat vroeger maar enkele glaasjes waren.\nIk ben allang blij dat ze mooi op zich zelf wonen.
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;465095]Leuke link Lange Pier...\r\n\r\n\r\nIk heb een boekhouding:\r\n\r\n[LEFT][INDENT] [LEFT]Gemiddelde maandelijks kosten levensmiddelen\r\n \r\n 1999 : fl 590,-- = € 268,-- \r\n 2000 : fl 630,-- = € 285,-- (17 Euro/mnd meer t.o.v. 1999 = 6,3%)\r\n 2001 : fl 670,-- = € 304,-- (19 Euro/mnd meer t.o.v. 2000 = 6,6%)\r\n 2002 : ...................€ 325,-- = (fl 716,--) (21 Euro/mnd meer t.o.v. 2001 = 6,9%)\r\n 2003 : ...................€ 380,-- = (fl 837,-- )(55 Euro/mnd meer t.o.v. 2002 =16,9%)\r\n 2004 : ...................€ 376,-- = (fl 828.--) (4 Euro/mnd minder t.o.v. 2003 = -1 %)\r\n 2005 : ...................€ 406,-- = (fl 895,--) (30 Euro/mnd meer t.o.v. 2004 = 7,9%)\r\n 2006 : ...................€ 434,-- = (fl 956,--) (28 Euro/mnd meer t.o.v. 2005 = 6,9%)\r\n 2007 : ...................€ 467,-- = (fl 1029,--) (33 Euro/mnd meer t.o.v. 2006 =7,6%)\r\n 2008 : ...................€ 493.-- = (fl 1086,--) (26 Euro/mnd meer t.o.v. 2007 =5,6%)[/LEFT]\r\n [LEFT]De kosten voor levensmiddelen zijn in mijn gezin in 9 jaar tijd gestegen met 84%\r\n\r\n\r\nExcl. kleding, rookwaren en alcohol etc...., incl, persoonlijke verzorging, maar geen make-up.\r\n\r\nGezin bestaat uit 4 personen. Kinderen zijn in de groei en kosten natuurlijk steeds meer, maar in 1999 zat mijn jongste nog net in de luiers en dat is toch ook niet goedkoop...\r\n[/LEFT]\r\n [/INDENT][/LEFT][/QUOTE]\r\n\r\nEn dit lijstje gaat over exact dezelfde boodschappen als die je 10 jaren geleden kocht? Zelfde hoeveelheid melk, beleg, groente, vlees, fruit, snoep, zelfde merken etc?\r\nIk kan me haast niet voorstellen dat je het boodschappenlijstje van 1999 nog weet en dan 10 jaren later precies nog precies hetzelfde in dezelfde hoeveelheden koopt.......
Link naar reactie
[quote=qpc;465120]En dit lijstje gaat over exact dezelfde boodschappen als die je 10 jaren geleden kocht? Zelfde hoeveelheid melk, beleg, groente, vlees, fruit, snoep, zelfde merken etc?\nIk kan me haast niet voorstellen dat je het boodschappenlijstje van 1999 nog weet en dan 10 jaren later precies nog precies hetzelfde in dezelfde hoeveelheden koopt.......[/quote]\n\n\nIk heb alle bonnen 8-| van 9 jaar bewaard, dus weet exact wat ik heb gekocht. Verder heb ik een boekhouding bijgehouden (per bon totaalprijs genoteerd en zo kun je per jaar zien wat je hebt uitgegeven en ook het gemiddelde berekenen). Het zou \"lichtelijk\" :rolleyes: vreemd zijn als ik exact hetzelfde zou hebben gekocht. Dat beweer ik ook niet. Ik zeg dat de uitgaven van levensmiddelen in 9 jaar tijd in mijn gezin zijn gestegen met 84%. Dat is veel... dat kan ik niet louter en alleen verklaren doordat kinderen meer gaan consumeren... \nNaast deze totaallijst maak ik een lijst van producten waarbij ik de prijsontwikkeling wél kan vergelijken omdat het veelal (merk)artikelen zijn, die ik over de jaren heen kocht. Ik vermeld bovendien de reguliere prijs van de goedkoopste winkel. Vroeger was dat in mijn woonplaats Edah (afgezien van Aldi die een ander assortiment voert) en nu is dat Jumbo. Aanbiedingprijzen vermeld ik niet in die lijst, maar ik koop ze wél. Maak de keus voor een merkproduct zelfs vaak alleen maar als het in de aanbieding is en neem dan ook nog eens extra in voorraad... (De oorspronkelijke prijs staat wel vaak op de kassabon). Die goedkopere prijs zit dus wél in de totaallijst van gemiddelde maandelijkse kosten. Ik kan bovendien per product van de Aldi zien (als ik dat door de jaren heen vaker kocht) dat daarin amper prijsverhoging zit. ...\nVlees, groent, fruit etc... kun je niet vergelijken omdat die prijs ook nog eens afhangt van seizoen, gewicht en kwaliteit. Maar ik heb het uiteraard wel gekocht en die kosten zitten ook in de gemiddelde kosten per maand...\nRare hobby hé?\nIk had de bonnen toch (omdat ik inzicht wou in mijn financiën) en kon op het net nergens een vergelijkingslijst vinden van prijzen van supermarkt artikelen en ben daarom bezig om hem zelf te maken... Ik heb van ieder product echt niet voor ieder jaar een verkoopprijs staan, maar de lijst geeft wel een indicatie van het prijsverloop.... Het laat zelfs zien dat, toen er een Jumbo kwam bij ons en Edah wegging, de reguliere prijs van merkartikelen goedkoper werd.... De reguliere prijs van C1000 en AH neem ik niet eens mee in de vergelijkingslijst, omdat ik nu zie dat die merkartikelen daar altijd duurder zijn (tenzij het in de aanbieding is).
Link naar reactie
Overigens... ik heb het even laten bezinken... het is ook best wel interessant om te weten in hoeverre de hoeveelheid van consumptie is veranderd...\nIk hou dat zeker in gedachten... misschien maak ik ook daarvan nog wel eens een afturflijst...zoveel melk, zoveel dit, zoveel dat...\nIs wel heeeeel veel werk, want alle bonnen moeten weer door je handen.....
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;465139]Overigens... ik heb het even laten bezinken... het is ook best wel interessant om te weten in hoeverre de hoeveelheid van consumptie is veranderd...\r\nIk hou dat zeker in gedachten... misschien maak ik ook daarvan nog wel eens een afturflijst...zoveel melk, zoveel dit, zoveel dat...\r\nIs wel heeeeel veel werk, want alle bonnen moeten weer door je handen.....[/QUOTE]\r\n\r\nDat is wat ik bedoel...... kinderen worden groter, eten meer, drinken meer, pakken vaak even wat meer snoep of andere dingen tussendoor, er wordt meer energie verbruikt omdat ze \'sa avonds langer op de kamer het licht, radio, tv, pc, gamecondsole aanhebben, ze nemen (hopelijk) wat vaker een douche etc. etc.Dat kan ongemerkt behoorlijk oplopen......\r\nAan de andere kant, ook zijn er zaken goedkoper geworden, internetten, telefonie, electronica, vakanties etc.\r\nMaar goed, in het algemeen is \'leven\' waarschijnlijk wel duurder geworden denk ik, huizen zijn in die 10 jaren in prijs verdubbelt, brandstofprijzen zijn gestegen, tabak.\r\nEchter is ook het bestedingspatroon veranderd. Mensen kochten vroeger (10 jaren geleden) veel minder electronica en andere luxe artikelen. Tegenwoordig is het \'normaal\' dat je minimaal 2 LCD-TV\'s in huis hebt, minstens 2 pc\'s en/of laptops, digitale tv-ontvangst, dvd-speler, blu-ray, gameconsoles, afwasmachines, magnetrons GSM\'s en wat al niet meer.\r\nDit betekend uiteraaard dat mensen net zo weinig geld overhouden als 10 jaren geleden, ze kopen er alleen andere spullen en diensten voor. Volgens mij had ik 10 jaren geleden bijvoorbeeld nog niet eens (of net wel, dat weet ik niet zeker) internet.... Toch weer een vaste last per maand.\r\n\r\nEn of het een rare hobby is? Ik denk het niet, ik denk dat iedereen voor zich uit moet maken welke hobby hij of zij neemt, maar ik moet eerlijk gezegd er zelf niet aan denken om dat allemaal bij te houden en uit te puzzelen, dan zou ik gillend gek worden.\r\nIk zou het persoonlijk als een obsessie gaan zien en gefrustreert raken denk ik.\r\n\r\nHet is wel wat anders (makkleijker) als je het wat ruimer hebt dat geloof ik graag, maar om elk dubbeltje 3x om te moeten keren daar moet ik niet aan denken.\r\n\r\nvoorbeeldje van mijn situatie:\r\n\r\nIk woon samen en we hebben 3 honden en 2 kattten.\r\nWij geven wekelijks ongeveer € 250,- uit aan boodschappen en rookwaar.\r\nWe gebruiken behoorlijk wat energie (€ 360,- per maand) en hebben daarnaast nog een auto (30.000km/jaar), 2 internet abonnementen, diverse abonnementen op tijdschriften, bestellen bijna wekelijks ook nog eens een keer eten van buiten (van € 20,- tot € 50,- per keer) en lopen we langs een kledingzaak, dan kopen we ook maandelijks wel wat kleding of schoenen.\r\nBijna elke maad kopen we ook nog eens een luxe artikel, zoals afgelopen maand 2 extra decoders voor digitale tv (we hebben dus 3 tv\'s elk met een decoder), deze maand ga ik het hele netwerk thuis vervangen voor een bedrag van rond de € 700,- en volgende maand gaan we (eindelijk zelf) kijken voor een LCD TV voor in de woonkamer.\r\nDus ja ik heb misschien makkelijk lullen omdat ik dat eigenlijk altijd kon en (nog) kan doen, maar aan de andere kant, ik heb geen kinderen, we houden niet van lange vakanties, dus gaat het geld bij ons gewoon aan andere dingen op.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...