Ga naar inhoud

USB sloopt apparaten?


Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe PC laten maken, op een vertrouwd adres met zeer kundige mensen. Nu ben ik echter bang dat één van deze PC-nerds toch een fout heeft gemaakt. Wat is namelijk het geval? De PC heeft aan de voorkant 2 USB-poorten zitten. Toen ik de PC pas had, wilde ik eens kijken of een oud stuurtje van Microsoft het nog deed, en ik plugde het ding in één van de USB-poorten aan de voorkant. Nou, hij deed het dus niet! Na een aantal seconden rook ik de geur van verbrand plastic, en iets later begon het ding zelfs te roken. Snel stuurtje naar buiten, en een ander exemplaar van hetzelfde stuur van zolder gehaald (we hadden er toevallig twee). Wat denk je: hetzelfde! Ik dacht dat het lag aan het feit dat de stuurtjes al maanden stof hadden verzameld, en dat de plotselinge lading elektriciteit de stoffige bedrading had laten kortsluiten. Echter, een aantal weken geleden kreeg ik een nieuwe iPod (oude was kapot, en Apple gaf gratis een nieuwe). Ik laadde het ding op, en plugde hem in in de USB-poort. De iPod werd niet herkend door de PC (ik hoorde niet het speciale USB-toontje), en werkte daarna helemaal niet meer. Dus bracht ik de iPod weg, en kreeg ik weer een nieuwe. Nog steeds niet stilstaand bij het feit dat de USB-poort wel eens levensgevaarlijk zou kunnen zijn, plugde ik het apparaat erin, en het ding gaf onmiddellijk de geest. Na een reset deed hij het weer, maar ook op een oude PC die andere iPods altijd meteen herkende, kreeg ik geen reactie. Om eens te kijken of het inderdaad aan de USB-poort kan liggen, sloot ik een oude kaartlezer aan, en ja hoor, ook deze was in één klap waardeloos, terwijl het iets eerder op een andere PC nog wel deed. Ik vraag me nu af of de PC-boer misschien een fout heeft gemaakt met het in elkaar zetten van de PC, waardoor er nu een te grote spanning op de USB-poort staat. Ik wist toevallig dat er ook stroom door USB kan, omdat iPods opladen als je ze aan je PC hangt. Wat denken jullie?\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
Ik vrees ook dat men het niet goed heeft aangesloten.\nHet is soms ook wel verwarrend met die aansluitingen, de draden van de front-aansluitingen zijn vaak anders gemerkt dan de aansluitingen op het moederbord.\n \nJe kunt het beste even terug naar de \"kundige\" mensen en laat ze zelf eens wat USB apparatuur aansluiten....
Link naar reactie
[QUOTE=ctrlaltdelete;264197]\r\nJe kunt het beste even terug naar de \"kundige\" mensen en laat ze zelf eens wat USB apparatuur aansluiten....[/QUOTE]\r\n\r\nDat ga ik ook zeker doen, en ze mogen betalen voor de gesloopte iPod! Alhoewel, ik geloof dat het de USB-kabel van iPod is die stuk is, want de laatste iPod heb ik weer aan de praat gekregen. Maar toch, een nieuwe kabel kost 19 (!) euro...
Link naar reactie
[QUOTE=zeemeeuw_5;264210]Dat ga ik ook zeker doen, en ze mogen betalen voor de gesloopte iPod! Alhoewel, ik geloof dat het de USB-kabel van iPod is die stuk is, want de laatste iPod heb ik weer aan de praat gekregen. Maar toch, een nieuwe kabel kost 19 (!) euro...[/QUOTE]\r\nDat zal je tegenvallen, want uit je verhaal blijkt nog niet dat alles verkeerd aangesloten is. Verder heb je zelf ook getoond een beetje boter op het hoofd te hebben, want ondanks alle problemen blijf je de poort maar gebruiken.
Link naar reactie
USB-poorten zeker op de 12V-lijn van de voeding aangesloten, in plaats van de usb-aansluiting op het moederbord :mrgreen:\r\n\r\nIn ieder geval mee terug gaan naar die \"knuddige mensen\", zou ik zeggen.\r\n\r\nNa die twee kappotte stuurtjes zou toch ergens verlichting moeten gaan branden, dat je of eens naar die poorten laat kijken, of er mee terug gaat naar de winkel.
Link naar reactie
Ik ben geen grote PC-kenner, en het laatste dat je vermoedt is dat een \'onschuldige\' USB-poort alle apparaten die je erin stopt sloopt. Bij die stuurtjes dacht ik dus dat het kwam door al het stof (ontvlamt snel), en bij die eerste iPod zag ik niet meteen dat het mis ging na de aansluiting op de poort. Pas bij de tweede zag ik een patroon, maar toen was het al te laat.\r\n\r\nDie man komt meestal gewoon naar je huis toe als er iets is met een PC, dus ik laat hem die PC gewoon onderzoeken en dan komt hij vanzelf wel tot een conclusie. Het kan toch geen toeval zijn dat vijf apparaten die het eerst nog perfect deden, kapot gaan nadat je ze op een USB-poort hebt aangesloten?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Maar ik lees niets over de USB poorten aan de achterkant, die helemaal niet geprobeerd?\r\nOok ik denk dat het niet goed is aangesloten, maar het kan natuurlijk ook een moederbord fout zijn.\r\nBeide moet je \"leverancier\" oplossen. Hij is aansprakelijk als je USB spullen tenminste goed zijn.\r\nAls je weer zoiets hebt, probeer dan even de aansluiting achterop, dan weet je of dat wel werkt.\r\nMaar troost je hoor, ik heb ook wel eens een computer terug gehad, die was geupgrade met nieuw bord enz.\r\nWaren ze de draden vergeten aan te sluiten van de speaker en de resetknop.\r\nKijk dit is niet zó erg als doorbranden, maar toch heel slordig.\r\nAls je geen technisch oog hebt kan ik mij voorstellen dat je in paniek raakt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...