Ga naar inhoud

Schreivvouten


Anoniem2

Aanbevolen berichten

nauw ik vint datte juli nie soo moute klage ofer me nederlans wand ik doe me best dat best moelik is wand ik ken nie so goet nederlans dus as juli nog mir suren dan kom ik hier noooot mer keike en dat is dan juli zelv se schut\r\n\r\n{het klijne broertje van nafie}\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n[img]http://www.wurksjops.nl/forum/images/smiles/n13.gif[/img]
Link naar reactie
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote]ut moes verbóóje worre ![/quote]\r\nUt moes inderdaad verbooje wöre want zoe geit ut ouch neet.\r\n\r\nInderdaad, toen ik op school was leerde ik Nederlands. Wat er in al die jaren inmiddels niet verandert is, ik krijg er geen hoogte meer van hoor. Nu is een ei nog niet eens een ei meer, want het was dacht ik een kippeei en moet nu weer kippenei zijn of weet ik het wat ze weer met al die woorden doen.\r\n\r\n@Navy: Geweldig! Ik lig hier net zo te rollen als je smiley! (proud) :lol: :mrgreen:
Link naar reactie
Nu het topic weer wat vrolijker wordt, zal ik hier ook eens wat posten, vond eerst niet dat ik iets toe te voegen had aan de discussie.\r\n\r\nOmdat het een gegeven is dat bepaalde mensen grote moeite hebben met het Nederlands, zul je altijd taalfouten blijven houden op een forum. Breezah taal laat ik me niet over uit, dat is een apart taaltje, hier sprekn we gewoon Nederlands.\r\n\r\nWel kan ik de reactie begrijpen van de mensen die reageren op taalfouten. Zelf zie ik die fouten ook snel, en ben soms geneigd hier wat van te zeggen. Waarom? Misschien wel goed voor je eigen ego, \"ha, ik heb weer een taalfout ontdenkt, wat ben ik toch goed\" :-$ . Als ik mezelf daarop betrap, kan ik gelukkig die reactie achterwege laten. Heeft niets met de vraagsteller te maken dus in dat geval.\r\n\r\nWel zou je als foutenmaker je wat meer open kunnen stellen voor de verbeteringen. Als je slecht bent in Nederlands, zou je dit forum ook kunnen gebruiken om het Nederlands je wat meer eigen te maken. Dus leren van de fouten die je maakt. En als de foutenmaker daarvoor open staat, is het alleen maar goed dat mensen de fouten verbeteren. Probleem is hier wel dat dit forum daar niet voor bedoeld is, en dat je natuurlijk nooit weet wie dit als een belediging en wie dit als een wijze les ziet. Blijft dus een moeilijk punt.
Link naar reactie
Als nog even reageren.\r\n\r\nDe tip van MODJE, zeer goed.\r\nMaar hoe los ik dit voor mezelf op ?\r\nHet CID nr:14 van 2005 had als bijlage \"Beter browsen met Firefox\" op blz 26 staat vermeldt \"Spellingscontrole\" en hoe dit is te downloaden en te instaleren.\r\nZelf werk ik met Firefox, dus dit medium wordt geïnstaleerd.\r\nMochten er forumers onder u zijn, die deze bijlage niet bezitten en interessen hebben , gaarne een seintje .\r\nAlsnog kan dit kleine artikel hier geplaatst worden.\r\n\r\n.
Link naar reactie
[quote]Blijft dus een moeilijk punt.[/quote]\r\nPrecies. Van mezelf weet ik bijv. dat ik problemen heb met d en t en dt. Maar ik kom hier op het forum vanwege m\'n hobby c.q. werk om mensen te helpen, ook wel om te leren, maar dan betreffende de hobby, en niet om Nederlands te leren.\r\nNu schrijft Sjouwer bijv. \"gezegt\", moest dat niet \"gezegd\" zijn? Maar het is overduidelijk dat als het al met een d zou moeten zijn, dat hij dit echt niet expres doet. Moet daar dan iets over gezegd worden? Ik vind van niet.\r\n\r\nBij mij is dat probleem behoorlijk aan de orde en ik weet dat ik gewoon niet goed ben met d en t op het einde.\r\nEen beetje fatsoenlijk Nederlands schrijven, oke en dat probeer ik ook wel, maar heb bijv. echt geen zin om tijdens het uitvoeren van een hobby een school-gevoel te krijgen als in de Nederlandse les, en heb ik geen zin om continue op elke letter die ik type te gaan letten.\r\nDoor het snelle typen, zal er bij mij ook wel eens neit staan i.p.v. niet ofzo. Typo. Moet kunnen. Het moet leuk blijven.\r\n\r\nDus zoals je zegt Eagle_Erwin, moeilijk punt.
Link naar reactie
Ook ik heb deze discussie met argusogen gevolgd.\r\nSommige leden van het forum willen wel eens vreemd reageren op een opmerking die gemaakt wordt over een schrijffout. Dit gaat dan over en weer en van kwaad tot erger. Wat opvalt is dat steeds dezelfde personen zich er kwaad om maken en stekelige opmerkingen plaatsen.\r\n\r\nHet probleem is dat een schrijffout meestal niet de oorzaak is. Waar de meeste onvrede over heerst is dat de Nederlandse taal door sommige personen niet gehanteerd wordt. Hier wordt SMS/MSN taal gebruikt en er zijn een hoop mensen (waaronder ikzelf) die dit verafschuwen.\r\n\r\nLaten we gewoon afspreken dat we niet reageren op een schrijf- of tikfout want dat kan iedereen overkomen. Is er een topic waar SMS/MSN gebruikt wordt en je wilt dit niet lezen, sla het dan gewoon over. Is het geschrevene niet te lezen door het ontbreken van hoofdletters, punten, komma\'s enz. wijs deze persoon er dan op een rustige manier op dat het onduidelijk is en of hij/zij de vraag nog eens wil stellen. Iedereen komt hier tenslotte om hulp te bieden of een vraag te stellen, laten we een ander dan net zo behandelen als dat we zelf behandeld willen worden.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote=reintje]We weten allemaal dat het eigenlijk \"not done\" is om commentaar te leveren op iemands schrijfwijze. Ik verbaas me er over dat het toch nog steeds gebeurt. Eigenlijk getuigt dit van weinig inlevingsvermogen.... Nu heb ik het niet over commentaar op iemand die expres het Breezerstaaltje bezigt.. dat doen we hier gewoon niet - conform huisreglement.\r\nEr zijn mensen die sowieso al een drempel over moeten om hier een vraag te stellen. Bekritiseer ze niet op hun taalgebruik. Het is kwetsend. Je kan niet weten of ze dyslect, Fransoos, doof of gewoon niet zo goed in taal zijn......[/quote]\r\n\r\nIk had de topic nog helemaal niet gezien. Ik begrijp wel wat je bedoelt Reintje. Je weet idd niet of het om iemand die van een ander land komt of dislectisch is. Soms is het ook gewoon luiheid, zo van ach ze weten toch wel wat er staat. \r\n\r\nEn eerlijkheids halve ben ik ook schuldig aan schreivvouten. Maar goed ik denk dat ik de Nederlandsche taal redelijk machtig ben voor een amerikaan die 22 jaar in nederland heeft gewoond. Alleen waar ik helemaal kots ziek van word is dat Nederland altijd om de zoveel tijd, de spelling veranderd. Dus i.p.v. kippenei wordt het kippe-ei of andersom. En het DT gebeuren daar moet je bij mij ook niet mee aankomen want dat heb ik nooit begrepen. Verleden tijd, voltooid verleden tijd. Mijn naam zegt het al. Gek word ik er van haha
Link naar reactie
Graag nog een keer en dan is het stop voor mij.\r\nNederlands is een levende taal voor hyprocriten die elke keer weer bepaalde woorden willen veranderen .\r\nDe mooiste en levendigste taal, is nog altijd het Vlaams dit zegd geen Belg maar een ras echte Mestreechteneer.\r\nAlle dialecten zijn veel en veel mooier als het koude Nederlands, al hoewel dit ook maar een dialect is en geen taal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...