Ga naar inhoud

Miele W861 wasmachine lampjes SPOELEN knipperen


Aanbevolen berichten

Hallo, 

Enkele dagen geleden begonnen mijn lampjes SPOELEN te knipperen van mijn wasmachine. Uit ervaring had ik mijn koolborstels gecontroleerd en toch maar vervangen. Lampjes bleven maar knipperen. Printplaat gecontroleerd , 1 relais was defect maar heb er toch 2 relais vervangen  RT 424012 en de zekering 6.3 a 250v Ook  geen resultaat. Wat nu?

heeft iemand hier al ervaring mee?  

Dank u.

Link naar reactie

Ik ga er van uit dat de borstels er op de juiste manier en onder de juiste hoek in gezet zijn en dat de borstel goed kan bewegen.

Meestal zijn dat versleten koolborstels, te lage koolborsteldruk, of doordat ze klemmen, maar dat gaat dus hier niet op.

Maar het kan ook een  defecte of losse tacho spoel op de motor zijn.

En een draadbreuk in dit circuit is ook nog een mogelijkheid.

Kijk ook eens naar de werking van de schokbrekers, want slechte schokbrekers kunnen  ook dit soort schade veroorzaken. Als je de trommel een zwiepert geeft, blijft hij dan nadeinen of stopt hij direct?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje wijzigde de titel naar Miele W861 wasmachine lampjes SPOELEN knipperen

Toen ik aan de trommel draaide bleef die toch nog een tijdje nadeinen maar stelde wel vast dat de riem nogal los zat. Heb een nieuwe besteld en als het probleem opgelost is had ik gedacht de schokbrekers te vernieuwen. Anders zal het een nieuw wasmachine worden. Al meer dan 25 jaar oud ( 2007 )

draadbreuk is er volgens mijn meter niet stuk

Zodaar ik nog even tijd heb zal ik tacho spoel even checken.

Alvast bedankt voor de reactie.

aangepast door emiele
iets vergeten
Link naar reactie

Het gaat om draadbreuk in het tacho circuit, dit zijn dunne draadjes, die nog al eens stuk getrokken worden als een trommel aan de haal gaat vanwege slechte schokbrekers. 

Ook kan de magneet defect zijn in de sensor.

Als hij nadeint, dan zijn de schokbrekers versleten en functioneren dus niet meer. 

Speciaal bij Miele, die veel zwaarder is, als andere fabricaten, geeft dit meer ellende.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dat denk ik niet, want de tachosensor zit op het as uiteinde.

En het kan niet anders dat er een sensor voor de toerenregeling is, want alle wasmachinemotoren met koolborstelmotoren zijn seriemotoren.

En seriemotoren mogen eigenlijk nooit gekoppeld worden via snaren of aandrijfriemen.

Want als een riem of snaar breekt, dan slaat een seriemotor op hol. En gaat het toerental zo hoog dat windingen uit elkaar vliegen en er zeer gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Vandaar moet er een terugkoppeling van het toerental zijn naar de aansturing die de spanning dan kan afschakelen.

Ik heb hier twee filmpjes

de ene waar ondeskundig een tacho verwijderd wordt, maar daar is wel goed te zien, hoe het geheel in elkaar steekt.

De andere film geeft zeer deskundige adviezen over wat er allemaal rondom dit onderdeel aan de hand kan zijn.

Tachogenerator van motor testen/ Wasmachine centrifugeert gelijk bij aanvang

Tachogenerator slopen, maar laat wel goed zien hoe het in elkaar zit

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

hallo lampje,  bedankt voor die leerrijke video's, maar het filmpje " Inside a Washing machine motor; explanation, pinout, teardownand experiments" is helemaal hetgeen wat ik nodig had. Net dezelfde motor . Testen maar, hopelijk ligt hier het probleem. Buiten de riem 

Bedankt voor alles en misschien tot later met goed nieuws

aangepast door emiele
Link naar reactie

Verder is de ohmse weerstand van het spoeltje van de tacho sensor tussen de 105 en 130 ohm, dus die kun je dus zonder demontage vanaf de motorplug doormeten op de positie 1 en 2, duidelijk te herkennen aan hun dunnere aansluitdraden.

Maak hiervoor een paar meetsnoertjes met geïsoleerde female faston stekkertjes.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...