Ga naar inhoud

Zanussi wasdroger stof bij onderkant verwarmingselement


Aanbevolen berichten

De waslijn gebruik ik ook, maar het weer is in Nederland niet altijd goed.

Inmiddels mijn nieuwe Zanussi wasdroger in huis, met 4 jaar gratis fabrieksgarantie, en 10 jaar op de motor; bij een defecte motor is alleen die gratis, de reparatiekosten (op dit moment een vast bedrag van € 185,-) niet.

Na enkele keren gebruik de zijwand er eens afgehaald, en deze Zanussi heeft dezelfde eigenschappen als mijn vorige Zanussi:

https://www.youtube.com/watch?v=ViQ3vxUAXhQ

De V-riem beweegt wat op de span-rol en op de motor-as tijdens het draaien.

En....

Weer zwarte stukjes rubber:
[attachment=0]V-riem nieuwe wasdroger.jpg[/attachment] Nu moet ik wel zeggen dat de trommel vrij zwaar draait omdat het een motor met magneten is, zonder condensator, dus blijkbaar lopen die niet soepel? Wat dan wel weer slecht is voor de V-snaar.
Tja, ik had ook een AEG kunnen kopen, maar daar zitten dezelfde onderdelen in, volgens de onderdelentekeningen van Zanussi en AEG.
Hoe dan ook, ik kan weer minimaal 4 jaar vooruit.
Link naar reactie
[quote=Witgoed post_id=5068 time=1630193357 user_id=3289] Inmiddels mijn nieuwe Zanussi wasdroger in huis, met 4 jaar gratis fabrieksgarantie, en 10 jaar op de motor; bij een defecte motor is alleen die gratis, de reparatiekosten (op dit moment een vast bedrag van € 185,-) niet. [/quote] Wat laat jij je commercieel bij de neus nemen. Neem nu van mij aan: GRATIS BESTAAT NIET!
De garantie op de motor van 10 jaar en het is een draaistroommotor met vaste magneten, daar kan haast niets aan stuk, want het zwakke deel de aanloopcondensator is hier niet meer bij.

Een gemiddelde aandrijfmotor kost 100 euro en jij betaalt dan met de gratis motor ook nog eens een vast bedrag van € 185,-.
Dan wordt je toch bedonderd?
[quote=Witgoed post_id=5068 time=1630193357 user_id=3289] Na enkele keren gebruik de zijwand er eens afgehaald, en deze Zanussi heeft dezelfde eigenschappen als mijn vorige Zanussi:
https://www.youtube.com/watch?v=ViQ3vxUAXhQ
De V-riem beweegt wat op de span-rol en op de motor-as tijdens het draaien.
En....
Weer zwarte stukjes rubber: [/quote]
Als ik dit zo zie, zal je nog wel eens aanspraak moeten maken op de garantie, want deze snaar houdt het geen 4 jaar vol, op deze manier.
De groeven zitten er speciaal in, dat het wrijvingsoppervlak maximaal wordt en de slip minimaal.
Deze riem fladdert ook maar wat en zit niet in de groeven, maar danst er over heen. Dat het net zo is als bij je oude machine, geeft alleen maar aan dat het hier gaat om een structureel probleem.
[quote=Witgoed post_id=5068 time=1630193357 user_id=3289] Nu moet ik wel zeggen dat de trommel vrij zwaar draait omdat het een motor met magneten is, zonder condensator, dus blijkbaar lopen die niet soepel? Wat dan wel weer slecht is voor de V-snaar.
Tja, ik had ook een AEG kunnen kopen, maar daar zitten dezelfde onderdelen in, volgens de onderdelentekeningen van Zanussi en AEG.
Hoe dan ook, ik kan weer minimaal 4 jaar vooruit. [/quote]
Dat een magneetmotor, als je die met de hand wilt draaien, wat schokkering aan voelt, dat ligt aan de constructie van dit type motor.
En is ook heel logisch.
De rotor heeft permanente magneten en de stator een aantal elektrospoelen die op een blikpakket rondom de rotor geplaatst zijn.
Als je met de hand wilt verdraaien, voel je weerstand van de aantrekkingskracht van de magneet naar de pool trekken, draai je door dan wordt hij op een gegeven moment aangetrokken door het volgende blikpakket.

En zo lijkt het misschien dat de motor schokkerig loopt, maar dat is beslist niet waar.

Er wordt door de inverter een dusdanige spanning gestuurd naar de 3 velden, dat er in de stator een perfect magnetisch draaiveld ontstaat, wat rond en gelijkmatig is. En dat wordt dan gevolgd door de rotor.
Dit in tegenstelling tot de motor met condensator, die het met een pseudo draaiveld moet doen, dat niet rond is, maar elliptisch, en dus veel schokkeriger volgt,
En dat magnetisch gezien.

Jouw veronderstellingen kloppen dus niet, je zult het echt richting riem (pasvorm en maatvoering), uitlijning motor en de functie van de spanrol moeten zien. dit in relatie met de veerspanning van de motor.

Ik hoop wel voor je, dat in de garantie ook de reparatie en voorrijdkosten worden vergoed.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb online toch al wat verhalen gelezen dat de motor voortijdig stuk is gegaan, maar dat zijn inderdaad uitzonderingen.
Dat de 10 jaar motorgarantie gebakken lucht is, wist ik al veel langer omdat de motor gratis is vanwege de degelijkheid, en de voorrijkosten en arbeidsloon niet vergoed worden bij een defect, net zoals bij alle andere merken wasmachines en wasdrogers.
Toch heb ik wel een verhaal gelezen dat iemand bij Zanussi binnen de 10 jaar garantie, gratis een nieuwe motor kreeg, en deze er zelf in mocht zetten omdat hij of zij dit blijkbaar kon, waardoor deze consument geen kosten had.

Ik weet niet of dat van die V-riem een structureel probleem bij Zanussi is omdat ik video's en foto's heb gezien van gebroken snaren, waarbij er haast geen zwart gruis onder de motor-as ligt. En iemand in mijn familie heeft 9 jaar een Zanussi wasdroger gehad, die dag in dag uit, stond te draaien zonder problemen, en daar zat dezelfde motor en V-snaar in als in mijn vorige Zanussi wasdroger.

De vier jaar garantie is volledig, dus inclusief arbeidsloon en voorrijkosten.
Maar los daarvan: ik heb 30 dagen bedenktijd, dus ik kan altijd nog voor een Miele gaan, of Samsung, want daar hoor ik in persoonlijke kring, ook positieve geluiden over, maar of dit ook voor de service geldt bij problemen....
Link naar reactie
Ik zou jouw beide filmpjes opsturen naar Zanussi en hun vragen wat hier mee te doen, want dit is echt niet normaal.

En heel vreemd dat het bij jou nu 2 keer achter elkaar gebeurt.

In die korte tijd zoveel slijtagesporen en dan de onrustige bandloop, die maar niet in zijn spoor wil blijven.
Het lijkt op een misuitlijning of iets dergelijks of een verkeerd formaat riem.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
In het programma zit iets wat bij mijn vorige Zanussi niet zo was. Het valt mij op dat de wasdroger de tijd op het display tijdens het droogprogramma niet aanpast aan de belading en de hoeveelheid restvocht, maar dit pas aan het einde van het programma doet, dus stel dat een programma 2.09 duurt, en het wasgoed is na 1 uur droog, dan is er nog 1.09 aan tijd over, waarna het display van 1.09 naar 0 (einde) springt. Mijn vorige Zanussi wasdroger maakte niet zulke grote sprongen in de resttijd, was daar veel nauwkeuriger in door tijdens het programma de tijd aan te passen, en niet achteraf na het droogprogramma, want wat heb je anders aan een display met resttijd?! Is dit normaal bij de nieuwe Zanussi LINDO? Er is geen foutcode (E00). In de video is het einde van het programma te zien, de pomp draait dan bijna 2 minuten (wat veel langer is dan bij de vorige Zanussi) en klinkt trouwens ook nogal erg brommend, en ondanks dat de wasdroger al klaar is, staat er nog ruim een uur op het display:

https://www.youtube.com/watch?v=gC3ISx-VC9I

Volgens Zanussi is het het belangrijkste dat het wasgoed droog is, maar dat vind ik een soortgelijk antwoord die advocaten ook altijd geven, en dan had ik net zo goed een wasdroger zonder display kunnen kopen.
Link naar reactie
De tijd op het display functioneert inmiddels zoals het zijn moet, blijkbaar moest de wasdroger nog even wennen aan de nieuwe omgeving, want ik zou het zelf ook spannend vinden als ik bij een wildvreemde in huis geplaatst wordt (tja, we zullen er maar eens een grapje om maken).
Link naar reactie
je hebt wederom een machine van een budgetmerk gekocht, waar je zulke slechte ervaringen mee hebt, maar je wilt de features van een Miele hebben.

En nu vergelijk je van alles met die machine.

Dat begrijp ik dan niet, want die heb je toch naar de schroothoop gebracht?

Niet alleen van Zanussi en de advocaten, maar ook van deze technicus krijg je dit zelfde antwoord. Als het wasgoed maar droog is, waar maak je je druk om?

En ja, de machine zal misschien wel leverbaar zijn zonder display, maar wel tegen meerprijs, want deze heb je er gratis bij gekregen.

Jouw oorspronkelijke vraagstelling is opgelost en dit forum is niet bedoeld als "klaagmuur".

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Het display vertoont toch weer kuren, en het apparaat koelt ook niet af omdat er pas wordt afgekoeld als het display op 10 minuten verschijnt, maar de wasdroger stopt bij ongeveer 44 minuten (het is wel droog, maar dus nog erg heet).
Ik overweeg een omruiling met een warmtepompdroger, maar is een Zanussi warmtepompdroger, waar ook gratis 4 jaar garantie op zit, te adviseren? Ik lees dat ze op den duur, koelgas weglekken vanwege slechte soldeerverbindingen in de aluminium leidingen.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...