Ga naar inhoud

Siemens WT48Y701NL: droogproces door stroomuitval onderbroken


Aanbevolen berichten

In de buurt van de chip zit een forse weerstand vaak is die 47 ohm, dan moet hij 100 ohm worden.
maar er zijn ook printen met een weerstand van 22 ohm dan zal hij 47 moeten worden.

Dus maak eens een goede foto in close up van dit gebied en kunnen we je nader informeren.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Aan de foto's kan ik geen juiste kleur meer vinden als het 47 ohm zou zijn dan zijn de kleuren geel-violet-zwart.
Meten op de print kan de meting misleiden omdat je niet zeker weet of je ergens anders door heen staat te meten.
Dus uit solderen en meten is de enige optie, om zeker te stellen om welke weerstand het gaat.
Of dat jij nog wel een juiste kleurcode kunt ontdekken bij goed daglicht?

Maar met alle afwijkingen van de weerstand, de meetapparatuur die niet geijkt is, gok ik op 47 ohm en zou hem vervangen door een van 100 ohm.

Mocht dat niet werken dan kun je die altijd nog terugzetten, maar dat verwacht ik niet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Pfoe, vandaag heb ik de LNK en de weerstand vervangen.

Die 100 ohm weerstand ging nog wel.

De speciale “paperclip” gemaakt en extra draadjes onder de LNK door gevlochten.

Soldeerbout op 450 graden maar het lukte me niet om de LNK van de printplaat te solderen. Uiteindelijk kwam hij gedeeltelijk los en heb ik de resterende contacten doorgeknipt.

Zo voorzichtig mogelijk heb ik de nieuwe LNK weer vast gesoldeerd.
Toen weer in elkaar gezet...
Alle stekkers weer terug...
Stekker in het stopcontact....
Op de aan knop gedrukt: een zacht geknetter en een steeds erger wordende stank van smeltend plastic ofzo...
Kortom: reparatie mislukt.
Het was het proberen waard maar dat priegel soldeerwerk is niet voor iedere hobbyist weggelegd. Ik denk dat ik volgende week een kompleet nieuwe besturingunit 108 ga bestellen. Of heb je een beter idee?

Link naar reactie
Ja dat is jammer, en een ander idee heb ik ook niet.
Want als je de print geroken hebt dan is er intussen meer aan de hand.
Het is wel een dure les.
Maar solderen, speciaal de SMD componenten is wel een vak, waar je soldeervaardigheid voor moet hebben.
Als je met de paperclip los wilt solderen moet je geen klein boutje hebben, maar gewoon een 60 watt bout en de contacten van soldeer voorzien, zodat de warmte goed geleidt.
Want je moet wel 7 contacten tegelijk heet stoken.
Daar is vermogen voor nodig.
Het soldeer wat achter blijft haal je later met litze of de zuiger wel weg.

Voor ongeoefenden is het zaak om eens componenten van een oude print te desolderen en weer te plaatsen.
En dit goed te oefenen voordat je aan een LNK begint
Want snel solderen is essentieel, electronische componenten houden niet van warmte.
Speciaal de LNK's overlijden vaak bij te lange soldeerprocessen.
En als er daardoor sluiting ontstaat krijg je dit soort kettingreacties.
Ik zie ook dat je verbindingen slecht gevloeid zijn, heb je geen extra flux gebruikt om het vloeien te verbeteren?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Lampje en Bennie, toch bedankt voor deze interessante reis naar het binnenste van mijn droger! Ik heb er veel van geleerd en met mijn volgende witgoed probleem kom ik zeker weer bij jullie. Biertje is gedoneerd.

Ondertussen heb ik nog één vraag voor jullie: vaak hoor je dat Miele echt langer mee gaat; jullie zien al die apparaten van binnen, is daar toch een kwaliteitsverschil?

Groet, Hans
Link naar reactie
Ja dat kwaliteitsverschil is er wel degelijk, maar of dat nu altijd het verschil in prijs ook rechtvaardigt is soms de vraag.
Want als ik een relais van Miele moet kopen, kan ik voor een ander merk er wel 20 van kopen.
Bij Miele is de montage typisch Duits vernuft, daar ben ik dan ook gek van.
Hartelijk dank voor het biertje.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ach en of een Miele het langer uithoudt als bijv AEG dat is wel een kwestie van geluk en ook van onderhoud.
Mijn vorige AEG wasmachine was 27 jaar oud. Alleen de motor van vernieuwd, omdat de toerenmagneet gebroken was,
Nu was het inlaatventiel verkalkt en bleef hangen.
Was met een azijnbadje op te lossen geweest, maar heb er niet meer naar gekeken en de lokale witgoedboer ook een boterham gegund en een nieuwe gekocht.
Die vanwege allerlei verbeteringen het nog weer beter en zuiniger doet.
Want in die 27 jaar was er aan techniek natuurlijk wel het een en ander veranderd.

Vroeger konden mijn wasdroger en wasmachine niet tegelijkertijd draaien op 1 groep.
Maar nu is dat geen punt meer en draait alles tegelijk.

Erg fijn als je met de caravan van vakantie terugkomt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...