Ga naar inhoud

AEG 61270AC LAVATERM PROTEX WASDROGER FOUTCODE E63


BRN
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Bedankt
Dank voor jouw donatie aan het forum. Deze bijdrage zullen wij gebruiken om de kosten van het forum te dekken en zo het forum onafhankelijk te kunnen houden!

Met vriendelijke groet,

Beheerders & moderators van DIYreparatie

nogmaals vriendelijk bedankt voor de hulp ;-)
Link naar reactie

Zo moeilijk is het niet hoor, je schreef dat de gemeenschappelijke niet de spanning doorgaf. Ik van jouw specifieke machine geen schema. Maar dit is ook van AEG en heeft hetzelfde principe.
Als het deurcontact slecht is dan zal de gemeenschappelijke geen spanning krijgen. Dit is wel de voeding voor de motor en voor de verwarmingselementen en zal dit problemen geven bij zowel de motor als het verwarmingselement en als de motor daarvan de grootste problemen ondervindt dan zal het de hele oververhitting verklaren. Zie de blauwe lijn op het schema.

Ik ben er van overtuigd dat de microschakelaar in het deurslot de dader is.

 

schema env06 met heaters.png

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo ,

Bedankt ,, ik heb de printplaat al verzonden .
Maar zulk microschakelaar kan toch niet veel kosten ?
Kan ik dan beter niet eentje bestellen ?
Want sorry, dit schema is ,,,,,,,, ben geen elektroman .
kan ik daar gemakkelijk bij ? en waar zit deze juist ?

Mvg. Berno
Link naar reactie

ok, dan zal deze ook bestellen

Bedankt ,

ps;; ik zou dit logisch vinden , dat als de schakelaar stuk is ; de droger niet werkt !
omdat hij dan denkt dat de deur open is ?
Of ben ik verkeerd ?

https://photos.app.goo.gl/KkrgeDvVxR38mzVA7


schakelaar besteld .( is wel een ander nr. dat op mijn schakelaar staat ?)

https://shop.electrolux.be/nl/c/deurschakelaar-wasdroger/p/1366111118 Deze is besteld , zelfde dan als u me doorstuurde. maar ik kon daar niet bij bestellen omdat ik in Belgie woonde .

Link naar reactie
  • Oplossing
Nou dat is niet perse nodig, want als ook maar 1 mm wel contact maakt, dan wordt het signaal wel aan de electronica doorgegeven.
Maar als dan de motor samen met de verwarming op vol vermogen moet presteren, dan gaat het contact staan branden en blijft daar het benodigde vermogen steken en gaat de motor aan het hakkelen. Waardoor de ventilator ook langzamer gaat lopen en het deelvermogen wat de elementen levert niet voldoende door de luchtstroom wordt gekoeld en de overtemperatuur bereikt.
Voor mij is de puzzel rond.

Dit is de Belgische vestiging

https://shop.aeg.be/nl/

De link die ik noemde is aan de hand van het PNC nummer wat je gaf, het zal een vervanger kunnen zijn, maar dit klopt meestal wel. Electrolux-AEG heeft dat altijd goed voor elkaar, vandaar dat het PNC nummer voor ons zo belangrijk is, want daar draait alles om.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo ,
Eindelijk wasdroger hersteld .
Gisteren printplaat terug aangekregen van de printplaat monteur .
Die heeft er een relais op vervangen .
Nu werkt ze weer als een zonnetje.

De deurschakelaar was het niet ., want de oude heb ik dan ook eerst mee getest .
Maar alles werkt nu .

gtz Berno
Link naar reactie

Is het te zien welk relais hij vervangen heeft?
Want je zou er van uit mogen gaan dat het niet weer het veiligheidsrelais was.

Dit is trouwens weer een bevestiging voor mij, dat mijn adviezen om bij relaisproblemen, als je de print er dan toch uit hebt, ze allemaal maar te vervangen, want dat zijn de kosten niet.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF voor € 4,50

Relais 12v 10A voor €2,75 per stuk

Dan ben je slechts:
voor 3+1 relais 12,75,
voor 4+1 relais 15,50,
voor 5+1 relais 18,25 kwijt.

Dus nooit halfbakken klungelen en gewoon in een keer alles vervangen.
Het moeten uit- en inbouwen en de ergernis, is dit vast wel waard.

Maar in ieder geval is het mooi om te horen, dat je via dit forum, jouw droger weer werkend gekregen hebt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...