Ga naar inhoud

Bosch wasmachine aanknop brandt niet


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Beste,

Wie kan mij helpen?

Ik heb een Bosch wasmachine, type Logixx8 sensitive, E-nr.: WAS28791NL/18, type WNM52. Kreeg foutcode F43. Koolborstels vervangen. Foutmelding blijft in scherm. Startknop brandt niet, waardoor ik de machine niet kan resetten. Wie weet wat ik nu moet doen?

Groet,

Cobi Dijkstra

Link naar reactie

Probeer dan eens de stekker te trekken en draaiknop op een programma te zetten en de startknop voor 5 seconden in te drukken.

Hopelijk komt dan de processor weer op orde, want de procedure die getoond is is toch echt de procedure.

Kijk nog eens de stekkers van de motor en de aansluitingen van de koolborstels na.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb nog even verder gezocht, dan is de vraag: Je hebt de koolborstels verwisseld, hoe lang zijn de oude koolborstel nog?

Want je hebt je wel gefocust op de koolborstels, maar dat is slechts één van de redenen, dat je deze storing hebt.

En omdat deze fout niet te resetten is, lijkt het er op dat je de storing niet hebt opgelost, door de borstels te vernieuwen.

Koolborstels is wel een vaak voorkomend euvel, maar er zijn nog andere mogelijkheden.

Want de foutbetekenis is, dat de controller een niet draaiende of een geblokkeerde motor heeft gedetecteerd.

Dat kan komen door een defecte koolborstel, maar ook door een defect in de rotor van de motor.

Maar het kan ook zijn, dat de trommel geblokkeerd is, omdat er wasgoed vast is komen te zitten, tussen kuip en trommel of tussen de deurafdichting en trommel.

Dus maak de aandrijf snaar eens los van de motor, en controleer of de trommel soepel loopt, door hem met de hand te bewegen.

Is dat niet het geval, dan is het verder zoeken

Want je zult niet de eerste zijn, die een sok kwijt is, die later vast is gaan zitten, rondom het verwarmingselement en daarmee  de trommel blokkeert.

Kijk dit filmpje maar eens Sokken, het geheim van de verdwenen sok.

BH beugels die door een gaatje steken en de trommel vasthouden, zijn ook berucht.

En niet te vergeten, muntjes, schroeven, spijkers, die vast gaan zitten in de trommelrand en de deurafdichting.

Daarvoor is er tegenwoordig voor heel weinig geld een apparaatje op de markt gebracht, dat je daar bij kan helpen.
Afkomstig uit de medische wereld, de endoscoop, waar darmonderzoek mee gepleegd wordt, later heb ik dat technisch gebruikt voor inwendig onderzoek in straalmotoren. 
en nu is er een versie voor op je smartphone, die waarschijnlijk  beter beeld geeft als toen hij in de medische wereld voor het eerst gebruikt werd.

En dat voor een paar euro.
Paul laat je ook zien hoe je voorwerpen uit de machine moet verwijderen.

 Schroef vinden met Endoscoop-Borescoop

 

 

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Beste,

Hartelijk dank voor het verder uitzoeken.

Via iemand anders in deze community (duits bericht) zijn we erachter gekomen dat een ander type machine dezelfde menu en knoppenstructuur heeft. En met de combinatie van het indrukken van de aangegeven combinatie was de foutmelding verdwenen en is de machine weer te gebruiken. Mocht je deze oplossing willen weten, dan kan ik hem met een screenshot toevoegen aan dit bericht.

Dank voor je hulp in ieder geval.

Link naar reactie
Op 21-1-2022 om 18:31, Dijkstra1 zei:

Beste,

Hartelijk dank voor het verder uitzoeken.

Via iemand anders in deze community (duits bericht) zijn we erachter gekomen dat een ander type machine dezelfde menu en knoppenstructuur heeft. En met de combinatie van het indrukken van de aangegeven combinatie was de foutmelding verdwenen en is de machine weer te gebruiken. Mocht je deze oplossing willen weten, dan kan ik hem met een screenshot toevoegen aan dit bericht.

Dank voor je hulp in ieder geval.

 

Screenshot_20220123-135544_Chrome.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Dank je wel Cobi,

Nu is het me helder wat er aan de hand was.

Want je hebt niet gemeld dat je geen knop centrifugeren hebt, omdat je een machine met display hebt.

Dus ik begreep dan ook niet, waarom het niet lukte.

Het verschil tussen beide types is dat er in beide gevallen van 12 uur naar 6 uur geschakeld moet worden, maar voordat er doorgedraaid wordt naar 7 uur moet de toets "menu <" de taak van de "centrifuge" toets overnemen.

Het proces is dus de programmaknop naar 6 uur; toets indrukken; toets vasthouden, programmaknop naar 7 uur; toets nog 5 seconden vasthouden; doordraaien naar 12 uur en na enige seconden kan de machine weer gebruikt worden en is het foutgeheugen gereset.

Met verwijzing naar de originele vermelding van Bosch Servicedienst

zie Kundendienst Bosch

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...