Ga naar inhoud

Wasmachine Siemens (WM14E470FG/03)


Aanbevolen berichten

Hallo,

Sedert enkele weken heb ik problemen met mijn wasmachine.

Op een keer was de was kokend heet bij het uithalen terwijl deze op een programma van 40°C stond.

Iets later viel de differentieelschakelaar in ons bord regelmatig uit.

Ik heb ondertussen het verwarmingselement vervangen en dit heeft het probleem met de uitvallende differentieel opgelost.

Echter sedert deze vervanging (toeval of niet...) stopt de wasmachine bijna altijd op 1min en herbegint ze dan 1x of 2x.

Een was van 1u30 duurt dan dus bijna 4u.

Kan dit ook te wijten zijn aan het relais dat het verwarmingselement aanstuurt of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

Graag jullie deskundig advies aub.

Mvg,

Bert

Link naar reactie

Als ik het logisch kan beredeneren zijn er opeenvolgende problemen geweest.

Je machine is in de oververhitting geraakt, dat dat duidt op een fout in de sturing.

Dat kan zijn de thermostaat, die de temperatuur aan moet voelen, die uiteindelijk het relais aanstuurt, dat de stroom schakelt.

Gezien de volgorde van de problemen, heeft het element ook voeding gehad, toen het niet onderwater stond en is verbrand, vandaar de uitschakeling door de aardlekschakelaar.

Het element zal lek gescheurd zijn.

Dus, voor mij is het relais de hoofdverdachte.

Dus maak eens een proeflamp van een 60 watt gloeilamp, en sluit die aan i.p.v. het element en kijk hoe het proces zicht gedraagt.

Wel het element in de trommel laten zitten.

Ik denk dat de NTC vroegtijdig oververhitting signaleert en het element  afschakelt.

En is het vastgebakken relais, weer los gekomen. Maar geleidt slecht.

Dus haal het bedieningspaneel maar eens los en maak eens goede foto's van de soldeer zijde van de relais, en plaats die bijv. bij google photo in het originele formaat en plaats de link hier.

Want ,dat is de enige manier om wat te kunnen zien in de vergroting.

aangepast door Lampje
tikfoutje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...