Ga naar inhoud

Sint-Maarten (feest)


anoniem

Aanbevolen berichten

Het is binnenkort weer [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_%28feest%29]Sint-Maarten (feest)[/url] op 11 november. Dan is het gebruikelijk dat kinderen langs de deuren komen, om te zingen voor snoep of fruit. Mijn vraag is wat voor een snoep of fruit kopen jullie? En hoeveel? Want het aantal groepen kinderen dat langs de deuren komt, varieert jaarlijks. Ikzelf heb de laatste jaren in de plaatselijke supermarkt maar wat gekocht, wat ik zag liggen in het snoepschap.
Link naar reactie
Als je ze helemaal happy wilt maken, koop je Jaw-breakers bij de snoepwinkel ;) Zijn van die soort luxe kauwgomballen, 20 cent voor 5. Slaat altijd aan hier :) Edit: [url=http://www.starsweets.com/zed.html]Deze dus[/url]. En dan niet die extreem grote(A) Die passen niet in hun mondjes :lol: Een van deze: Jawbreaker Tropical 5 b Jawbreaker Fireball 5 b Jawbreaker Strawberry 5 b Jawbreaker Sour 5 b ;)
Link naar reactie
[quote:afa68290df="The Dragon"]Ik zet de bel af.[/quote:afa68290df] Ik denk dat je in de war bent met [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Luilak]Luilak[/url] of [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween]Halloween.[/url] [quote:afa68290df="Ramonster73"]Meestal is het iets van mini's. De bekende candybar dingen.[/quote:afa68290df] Ik ben vandaag in de plaatselijke supermarkt geweest. En heb een grote zak met 37 Minis gekocht. Als ik 6 minis per groep kinderen geef, zou dat voldoende moeten zijn. Maar helemaal zeker weet ik dit niet. [quote:afa68290df="Supersnail"]Hier zijn nog nooit kinderen langsgekomen met Sint-Maarten.[/quote:afa68290df] Ik had hier ook jaren lang geen kinderen zien langskomen met Sint-Maarten. Maar enkele jaren geleden veranderde dat. [quote:afa68290df="gerben"]Appels of taaimannetjes.[/quote:afa68290df] Ik heb wel even naar het fruit in de supermarkt gekeken. Maar ik zag er niks bruikbaars bij. Ik geef namelijk de voorkeur aan voorverpakte artikelen. Ik ben er niet zeker van of ik taaimannetjes heb gezien in het snoepschap. [quote:afa68290df="Torrentus"]kauwgomballen[/quote:afa68290df] Ik ben er niet zeker van of dit bij kinderen goed in de smaak zal vallen. @iedereen, in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik heb in ieder geval nog wat bedenktijd of ik nog iets extra's erbij koop.
Link naar reactie
[quote:100d59db2e="Supersnail"]Hier zijn nog nooit kinderen langsgekomen met Sint-Maarten.[/quote:100d59db2e] idem dito. En toen ik klein was gingen we met onze lampionnetjes (met echte kaarsen!) in een optocht achter sint maarten op paard aan naar een groot vuur kijken en aan het eind kregen we allemaal een zak snoep. (goh wat klink ik oud ;))
Link naar reactie
In mijn regio is Sint Maarten erg gebruikelijk [Zaanstreek], maar ik woon blijkbaar in een slechte straat want hier komen ze nooit, terwijl ik altijd tof spul koop [normale maat Mars, Snickers, etc]. Deed er vroeger zelf ook altijd aan, geweldig was het, lampion erbij, die halverwege stuk ging, rot werd [door regen], of weet ik wat. :D En zingen ! Kennen we de liedjes nog? Maak dit af zonder te googlen ! "Sintemaarten mik mak, m'n moeder is een dikzak..."
Link naar reactie
[quote:e9e35c7d37="Phrea"] "Sintemaarten mik mak, m'n moeder is een dikzak..."[/quote:e9e35c7d37] M'n vader is een dunnetje, geef me een pepermunnetje LOL, als Jutter (Den Helder) ken ik ze wel. Woon tegenwoordig in Almere, en er zijn heel veel nieuwe en leukere liedjes... Als vader van een zoontje van 7 die dit jaar ook weer gaat lopen kan ik alleen aanraden voorverpakt snoep te geven, alles wat niet verpakt is, gaat zo in de prullenbak, sorry, maar helaas.
Link naar reactie
Bij ons in de buurt gaat Sint Maarten vrij georganiseerd (in deze regio ook niet zo gebruikelijk). Je krijgt een week van tevoren een briefje in de bus wat je voor het raam kan hangen als de kinderen mogen komen zingen. De kinderen houden zich hier dan ook strikt aan. Wij kopen ieder jaar zo'n grote zak met mini-reepjes en zodra deze op zijn gaat het briefje weg voor het raam, maar dat is in de afgelopen 5 jaar slechts 1x voorgekomen.
Link naar reactie
Ik ben dit jaar op mijn oppasadres..Normaal gesproken ben ik met St. Maarten wel thuis. Ze zullen wel zingen van: Hier woont juffrouw Kikkerbil,... :P Een aantal jaren geleden had ik nog wel es zo'n 80 kinderen aan de deur maar de laatste paar jaar neemt dat af. Of dat nou aan het weer te wijten is... Anyway, Byron krijgt zo wat van mij voor St. Maarten, hij hoeft er niet voor te zingen, :D Ik heb trouwens geen flauw idee hoeveel kids er op mijn oppasadres aan de deur komen...nou ja, we zien wel... Het valt me op dat elk jaar zo'n beetje een nieuw versje wordt bedacht. Vind ik op zich best wel leuk. Wat ik niet zo leuk vind is dat als er een nogal 'gemengd' gezelschap aan kids komt, wat nogal varieert in leeftijd, laten de groten de kleintjes zingen maar strijken wel de snoep op.. Toen mijn dochter nog St. Maarten liep kreeg ze op een adres zo'n rolletje Rolo. Errug lekker zal ze wel gedacht hebben, dus wat deed dat groepje: een paar huizen verderop gingen ze van jas verwisselen en weer terug naar dat adres. Zo kregen ze nog wel es meer dan een rolletje Rolo per avond, hihi.
Link naar reactie
Liedjes ? Ik ken maar een paar zinnetjes nog : "Sinter Merte's veugelke Hèt ein roët neugelke En ein blouw stertje, ...." (ff Google erbij gehaald voor de spelling) "Vandaag is sinter merte morge sinterklaoske ..." (ik meen echt dat we het over Sinterklaas hadden en niet over een andere heilige/sint) en "Joeperdepoep zat op de stoep en leet er eintje vleege ... " (op een of andere manier heb ik het idee dat hier een stuk uit een oud venloos carnavalslied werd gezongen). Het sloeg werkelijk nergens op.
Link naar reactie
[img:4f48617e1d]http://i33.tinypic.com/21nr0jk.jpg[/img:4f48617e1d] In vlaanderen reeds jaren de gewoonte, buiten de Mars en andere repen. Tot zo'n twintig jaar geleden, waren met suiker geglazuurde koekjes een gewoonte. Heden nergens meer te vinden. Ter verduidelijking; een deegkoekje bedekt met gekleurde suiker (alle kleuren waren mogelijk).
Link naar reactie
Leuk onderwerp. Ik heb altijd een gevarieerd aanbod. Maar de vraag wisselt per jaar. Een aantal jaren waren kauwgommetjes en mandarijnen populair. Vorig jaar opeens niet meer. Dus het assortiment is nu aangepast. En als na aanbellen de deur niet snel genoeg open ging plachten we te zingen: Hier woont een gierigaard, snoer hem met prikkeldraad. Geef zijn vrouw een dikke zoen, dan zal ze de deur wel open doen. Hoe dat moest met die zoen als de deur nog dicht is, ben ik me pas later gaan afvragen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...