Ga naar inhoud

Computerbril of Varilux Computer [Updatet 9 maart 2008]


anoniem

Aanbevolen berichten

@Jolo: ik heb mijn ogen bij 2 opticiens laten meten, en ik heb de 1e uitslag gewoon op papier meegekregen. Je kunt van te voren aangeven dat je eerst je ogen wilt laten testen en op een later tijdstip terugkomt om een montuur uit te zoeken. Als een opticien niet meewerkt, zoek je gewoon een andere. Als je de uitslag niet meekrijgt op papier, dan schrijf je de waarden gewoon zelf op. :wink: Ik heb ooit wat microvezeldoekjes op de markt in Eindhoven gekocht. Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Wel zijn vloerdoekjes een stuk groter dan werkdoekjes. Sommige opticiens verkopen speciale schoonmaakdoekjes in kokertjes. Deze zijn een stuk duurder maar naar ze reinigen niet beter dan de goedkope variant van markt.
Link naar reactie
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En als de uitslag van de opticiens verschillend is? [quote:6a91dd0371="Mrs.Birdlover"]Bezuinig niet op de prijs het van het glas [/quote:6a91dd0371] Ik weet niet of een bril met echte glazen een goed idee is. Want als ik dat zojuist aangeschafte kuntstof leesbrilletje van Blokker vergelijk met mijn 30 jaar oude veiligheidsbril (met echte gazen) uit mijn schooltijd, dan vind ik dat kuntstof leesbrilletje toch prettiger dragen. Want kuntstof weegt tenslotte lichter dan glas. [quote:6a91dd0371="Mrs.Birdlover"]Wel zijn vloerdoekjes een stuk groter dan werkdoekjes. [/quote:6a91dd0371] Dan probeer ik de Microvezel werkdoekjes. Ik heb nog een vraag. Waarin kan ik het beste een bril vervoeren? In een brillenkoker? Of is een brillenhoes ook voldoende?
Link naar reactie
Kunsstofglazen zijn stukken lichter dan het echte glas, echt glas krast ook eerder, en bij het laten vallen blijft glas ook niet echt heel. Ik las nog wel eens, dan heb je altijd lasspetters, in glas branden ze direct in, op kunsstof laten ze een soort oliedruppeltje achter, is maar heel klein. Vervoeren van een bril doe je meestal op je gezicht :wink: , maar een 2e bril mag in een hoesje, maar dan moet je zeker weten dat hij niet klem komt te zitten, een te kleine bril in een koker gaat staan schudden, dit kan tot krassen leiden, dus gewoon aanpassen aan de situatie.
Link naar reactie
@ Jolo: Sorry dat ik niet duidelijk was, maar ik heb kunststof "glazen". (Tokay). http://www.tokai.be/Products16042fin.htm Tussen kunststof en kunststof zit echter heel veel verschil. Het ene kunststof "glas" is het andere niet. De duurdere "glazen" zijn aanzienlijk dunner, duurzamer en veel minder gevoelig voor krassen dan de goedkopere soorten. Mocht je dus t.z.t. een multifocale bril nodig hebben, dan adviseer ik je om voor het duurdere kunststof "glaswerk" te gaan. :wink: Wat betreft een brillendoosje of koker: Zelf heb ik een randloos montuur met zeer dunne titanium "pootjes". Deze brillen zijn kwetsbaar. Als ik hem afzet gaat de bril in een doosje, nooit in een hoesje.
Link naar reactie
Gebruik geen microfiber doekjes om glas/kunststof schoon te maken. Ze kunnen de glazen beschadigen (krassen) of de eventuele coating aantasten. Glazen zonder coating kunnen goed gereinigd worden in lauw water met afwasmiddel. Met coating alleen lauw water. Vochtige doekjes om glazen schoon te maken laten meestal een soort film achter. Doekjes die vaak meegeleverd worden bij een bril/brillenkoker werken redelijk, als ze tenminste niet pluizen. Opticien is een onbeschermde titel. Er zijn dus zaken (opticiens) die met vakkundig opgeleid personeel werken, maar je kunt ook een best aardige man/vrouw treffen die er de ballen verstand van heeft. De eerste leesbril (de ouderdomskwestie dus en als je verder geen problemen hebt met je ogen) kan je over het algemeen rustig goedkoop aanschaffen. Naarmate de behoefte aan sterkere glazen ontstaat is een bezoek aan een oogarts een goede optie.
Link naar reactie
[quote:2b294c4819="Mrs.Birdlover"]Het ene kunststof "glas" is het andere niet. De duurdere "glazen" zijn aanzienlijk dunner, duurzamer en veel minder gevoelig voor krassen dan de goedkopere soorten. [/quote:2b294c4819] Dus je raad een budget bril van een opticien af. Ik zal voor alle zekerheid een brillenkoker aanschaffen. Ik check dat wel bij een plaatselijk drogisterij. Ik heb inmiddels al twee 40x40 cm microvezeldoekjes aangeschaft. Of deze echt bruikbaar zijn zal de tijd moeten leren. Tot zover iedereen bedankt voor de ervaringen en info.
Link naar reactie
[quote:5f95382077="jolo"][quote:5f95382077="Mrs.Birdlover"]Het ene kunststof "glas" is het andere niet. De duurdere "glazen" zijn aanzienlijk dunner, duurzamer en veel minder gevoelig voor krassen dan de goedkopere soorten. [/quote:5f95382077] Dus je raad een budget bril van een opticien af. [/quote:5f95382077] Dat is afhankelijk van de tijd dat je hem draagt. Als je het grootste deel van de dag (of de hele dag) een bril nodig hebt, koop dan een bril met kunststof "glazen" van goede kwaliteit. Draag je de bril maar een uurtje per dag, dan kun je volstaan met een budget exemplaar. :wink:
Link naar reactie
Ik draag die leesbrill toch wel meerdere uren per dag. En in welke prijsklasse zit zo een bril met kunststof "glazen" van goede kwaliteit? Bij [url=http://www.pearle.nl/acties/budget/]Pearle[/url] zie ik een budget leesbril van 39 euro en een Multifocale bril € 139,-. Een Multifocale bril is dacht ik alleen nuttig voor degenen, die ook een bril nodig hebben om veraf te kunnen zien. Op de site van [url=http://www.pearle.nl/uwogen/oogmeting/]Pearle[/url] staat de oogmeting omschreven. Onder andere [quote:7e05967cdb] Na deze subjectieve oogmeting stelt u samen vast bij welke sterkte u het scherpst ziet.[/quote:7e05967cdb] Dus daarom kan er bij verschillende opticiens verschillende sterktes uitkomen als uitslag. De 40x40 cm microvezeldoekjes van Blokker zijn bij nader inzien toch niet de beste oplossing. Is iets aan de grove kant. Wellicht kan ik dan beter een gewoon stofdoekje gebruiken om een leesbril schoon te maken.
Link naar reactie
jolo merkt op:[quote:ea89526b9e]Dus daarom kan er bij verschillende opticiens verschillende sterktes uitkomen als uitslag.[/quote:ea89526b9e] Als je wel eens een oogmeting gehad hebt bij de oogarts of bij een opticien dan weet je dat alleen jij bepaalt wat de juiste sterkte is. Want bij elke verdraaiing aan de "testbril" op je neus of een ander glaasje wat hij er voor zet zeg jij of je zo beter ziet dan bij de vorige. Dus ze beginnen met de sterkte zoals door de computer gemeten en dan wordt het fijnstellen en eventuele as-verdraaiingen en oog voor oog. Dus als jij bij de ene opticien een iets andere sterkte krijgt dan heb je dat zelf aangegeven. En vergeet niet dat je ogen 's morgens best net iets beter/slechter zien dan 's middags, maar dat is altijd hooguit een kwart punt. Ik dacht dat ik enige kennis van zaken heb, ben op 12 jarige leeftijd met min 2 begonnen en zit nu na 50 jaar aan de min 8,5. Dus dat samen vaststellen is niets anders dan de glaasjes bepalen aan de hand van jouw mededeling dat de vorige beter of slechter was of dat je geen verschil merkt. Het is dus beslist geen koehandel. Een optometrist of een oogarts zal jouw nooit een andere sterkte geven dan wat hij aan de hand van jouw antwoorden heeft bepaald. Hij zal jou ook altijd doorsturen naar een oogarts als hij iets niet vertrouwd, dus zonder een nieuwe bril dat komt later wel.
Link naar reactie
[quote:f137a7d1ff="gertcor"]Dus dat samen vaststellen is niets anders dan de glaasjes bepalen aan de hand van jouw mededeling dat de vorige beter of slechter was of dat je geen verschil merkt. [/quote:f137a7d1ff] Dat is goed om te weten. Ik heb inmiddels nog een tweede leesbril bij Blokker gehaald van een andere sterkte. Ik zie eigenlijk geen verschil tussen +1.5 en +2.0 leesbril. Dus zou het kunnen dat zo een ogentest, bij de laagste sterkte wordt begonnen? Op die Pearle site staat ook nog:"De perfecte bril is een bril waarvan u niet merkt dat u 'm draagt." Is dat zo? Ik dacht dat je een bril altijd voelt.
Link naar reactie
Blokker verkoopt "leesbrillen" maar is natuurlijk geen opticien. Uit een bak moet je maar wat pakken en er zit een stikker op wat de betreffende sterkte zou zijn en je betaald 2 of 3 euro en de kwaliteit? Je kunt ook naar de speelgoedzaak gaan en daar een vergrootglas halen en dat voorhouden, je ziet tekst op je scherm dan perfect. Sorry maar mensen die echt een bril of een leeesbril nodig hebben die halen hem niet daar. En meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:7c9562b1ca="gertcor"]Je kunt ook naar de speelgoedzaak gaan en daar een vergrootglas halen en dat voorhouden, je ziet tekst op je scherm dan perfect.[/quote:7c9562b1ca] Dat hoef ik niet meer te doen. Die vergrootglazen had ik al enig tijd geleden aangeschaft, en gebruikt. Om vast een indruk te krijgen hoe het is om een bril op te hebben, kwamen die Blokker brillen goed van pas. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Een bril via de opticien is beter. Omdat ik ik verzekerd ben bij Agis, zou ik het bij opticien Hans Anders kunnen proberen. Maar waarschijnlijk zal ik dan eerst een nieuwe Agis klantenpas moeten aanvragen. Die ik nu heb, is blijkbaar een te oude. En verder ben ik er ook nog niet zeker van welke vragen ik beslist niet moet vergeten te stellen bij de opticien. Ik heb alvast op de site van Hans Anders gekeken. Ze hebben daar wel veel monturen, zo te zien.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Na lange tijd te hebben getreuzeld, ben ik afgelopen zaterdag toch maar naar een opticien gegaan, voor een gecertificeerde oogmeting. Het ging inderdaad zoals gertcor zei. Ik zag niet altijd een duidelijk verschil tussen twee glaasjes. Het linker oog was volgens de opticien iets luier dan het rechter. Linkeroog +2.75 en het rechteroog +2.25 . En ook nog een -0.5 cilinder voor het linkeroog. Omdat het mijn eerst leesbril gaat heb ik uiteindelijk maar gekozen voor een budget leesbril van 39 euro. En mogelijk dat ik de volgende keer een duurder model kies. Een Multifocale bril is voor deze keer nog niet nodig. Ik heb er 1 met een blauwe montuur besteld. Dat duurt doorgaans twee weken. Met de Kerst ertussen zal het wel iets langer duren. Dat zal dan wel januari worden. Dan nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en het delen van je ervaringen. //Edit 24 december 2007 Om dit topic af te ronden, meld ik een bericht te hebben ontvangen van de opticien, dat mijn bestelde leesbril binnen is. Zodat ik 'm vandaag heb kunnen ophalen. Ik heb er meteen een brilkoker bij gekocht voor 7,50 euro. Er zaten al twee schoonmaak doekjes bij. Mijn eerste indruk is dat de op maat gemaakte bril inderdaad beter voldoet, dan een standaard leesbril van Blokker of de drogisterij.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Leuke discussie. Maar ik heb hem niet helemaal gelezen. Een regelmatige oogmeting is erg aan te raden als je twijfelt aan je gezichtsvemogen. Want slecht zien kan ongemerkt de kwaliteit van je leven en werk verminderen. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om de lettergrootte/tekengrootte op je beeldscherm te vergroten. Daarbij kan het wel handig zijn om een groter beeldscherm te kopen. Bovendien kan ook een scherm met een hogere resolutie een beter beeld geven. En lettertype Arial is volgens onderzoek het best leesbaar. Ik kan me voorstellen dat er zelfs mensen zijn die met twee beeldschermen tegelijk werken, bij ingewikkeld computerwerk. Is dat trouwens mogelijk?
Link naar reactie
[quote:358d7b7106="gramps"]Gebruik geen microfiber doekjes om glas/kunststof schoon te maken. Ze kunnen de glazen beschadigen (krassen) of de eventuele coating aantasten. [/quote:358d7b7106]Ik heb daar geen informatie over. Ik weet wel dat het heelbelangrijk is dat er absoluut geen harde korreltjes in dat doekje zitten. Dus het doekje mag niet op de grond vallen en er mag beslist geen zand of zoutkristallen inkomen. Dat is op het strand wel iets om rekening mee te houden, want zout water droogt op in heel kleine kristalletjes die kunststof glazen kunnen krassen. Als kunststof brilleglazen zijn gekrast, kun je die krassen laten verwijderen door de bril te laten ontcoaten bij de opticien. Brilleglazen van echt glas, lijken me onveilig, want bij een ongelukje kan er een breken. En je wilt geen glasscherf in je oog.
Link naar reactie
Henk Meerwijk, leuk om mee te praten maar lees dan eerst alles wat vooraf gegaan is. Ik denk ook dat jij geen brildrager bent anders reageer je wel anders. Dan had je geweten hoe een brildrager zijn glazen schoonmaakt. Microvezel doekjes zijn pas van de laatste tijd, hoe denk je dat ik mijn glazen schoongemaakt hebt de laatste 50 jaar. De opticien verkoopt overigens prachtige "Betsy" doekjes en dat is een soort microvezel. Vroeger had je geen keuze tussen glas of kunststof en zeker niet in de sterkte van min 8 er was maar 1 soort en dat was "jampottenglas". Gelukkig is er nu glas en kunststof met een dikte van 1,8 mm in het midden. En in al die tijd is er pas 1 maal een glas gebroken doordat mijn bril op de grond viel en 3 of 4 keer tijdens het sporten dat een glas door breuk van het montuur er uit is gevallen. Zo'n montuur werd dan gelijmd en je kon weer verder. En wie na 3 à 4 jaar geen "cirkels" in zijn glazen heeft, zowel kunststof als echt glas, heeft de bril niet dagelijks op en nooit gepoetst. Alleen is een bril tegenwoordig bij velen een mode verschijnsel, dus na een jaar moet er weer een nieuwe komen en dat niet omdat de sterkte niet meer juist was. Dit is dan gelijk mijn laatste bijdrage aan dit onderwerp want het lijkt me nu wel voldoende uitgediept en aan gezwets heb ik in ieder geval geen behoefte.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:a41973da9b="jolo"]Na lange tijd te hebben getreuzeld, ben ik afgelopen zaterdag toch maar naar een opticien gegaan, voor een gecertificeerde oogmeting. (..) [/quote:a41973da9b] Die bij opticien Pearl bestelde leesbril heb ik intussen ongeveer een maand kunnen gebruiken op mijn werk. Ik kan daarmee zelfs de kleine letters op [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/SMT]SMD componenten[/url] lezen. Mits er natuurlijk voldoende licht beschikbaar is. Om de hele kleine letters op een SMD component te kunnen lezen heb ik toch wel iets meer licht nodig, dan voor het lezen van een krant. Ik wilde ook nog even terugkomen op deze oude reactie van Boei van 02 jul 2007 [quote:a41973da9b="Boei"]Mocht je toevallig een beroep hebben waarbij je veel achter de computer zit, is de kans ook nog eens groot dat een computerbril vergoed moet worden door jouw werkgever. [/quote:a41973da9b] Inmiddels is er ineens wel een bril beschikbaar van de werkgever. Weliswaar een veiligheidsbril. Maar ook deze wordt op maat gemaakt. Dus onder andere varia focus en ontspiegeld. Een nieuwe ogentest was niet nodig. Ik heb gewoon de gegevens van die gecertificeerde oogmeting van december 2007 ervoor kunnen inleveren, bij een Pearl opticien in Amsterdam Noord. Mijn werkgever heeft daar een contract. Hoe zal ik het zeggen. Beter laat dan nooit.
Link naar reactie
[quote:56219841bf="jolo"]Ik kan daarmee zelfs de kleine letters op [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/SMT]SMD componenten[/url] lezen. Mits er natuurlijk voldoende licht beschikbaar is.[/quote:56219841bf] Ik zelf heb altijd het probleem, bij het lezen van kleine lettertjes, dat ik denk meer licht nodig te hebben. Als ik dan meer licht erbij pak, wordt het alleen maar onleesbaarder... Erg irritant. Hoe los jij dit op, als ik vragen mag ? /me is ook brildragend (-7.5...)
Link naar reactie
Allereerst dit, je ogen worden niet zo zeer slechter, maar het accomodatievermogen van je ooglens neemt door het minder soepel worden ervan bij het ouder worden af. En daardoor kun je soms verschillende brandpuntsafstanden nodig hebben zoals voor veraf en een leesbril, soms ook nog eentje er tussen in zoals een computerbril. Voorts schijnen de warenhuisbrilletjes op zich goed te zijn, alleen ze zijn alleen maar gemaakt op brandpuntsafstand. Een cilindrische afwijking (waardoor je een cirkeltje als een ellips ziet of een punt als een streepje) wordt niet gecorrigeerd. Om dat vast te stellen zal toch het beste even een oogmeting zijn. Tenslotte wordt bij een opticien ook nog de afstand tussen beide ogen gemeten en worden de brandpunten van de glazen daarop geslepen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...