Ga naar inhoud

Computerbril of Varilux Computer [Updatet 9 maart 2008]


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:f10c064c04="Boei"]Mocht je toevallig een beroep hebben waarbij je veel achter de computer zit, is de kans ook nog eens groot dat een computerbril vergoed moet worden door jouw werkgever. [/quote:f10c064c04] Ik zit zo nu en dan wel achter een computer op mijn werk. Maar deze heeft alleen een oude kleine CRT monitor. Deze heeft als besturingssysteem nog steeds MS-DOS. Ondanks dat deze CRT monitor veel kleiner is dan mijn 22 inch TFT monitor, heeft deze toch een groter lettertype. Deze kan ik dus gewoon lezen. Maar heeft er dan nog niemand ervaring met een Multifocale bril en/of oefeningen voor de ogen?
Link naar reactie
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een multifocale bril voldoet mij persoonlijk niet om achter de computer te zitten. Het multifocale gedeelte zit namelijk onderin de glazen en omdat de monturen de laatste jaren steeds kleiner zijn geworden zijn de brilleglazen dus ook kleiner en ... je begrijpt het al. Als ik naar mijn 19" scherm kijk dan doe ik dat door met mijn ogen door het midden van de glazen te kijken. Moet ik naar de boven- of onderzijde van het scherm kijken dan moet ik mijn hoofd dus wat op of neer bewegen en zie ik minder scherp. In mijn computerbril zitten aangemeten glazen op een sterkte voor 50 cm vanaf het scherm. Het gehele glas heeft dezelfde sterkte dus als ik mijn hoofd op of neer beweeg kijk ik door dezelfde sterkte. Dit werkt dus veel rustiger en paracetamon is dus niet nodig. Wel is het zo dat zo gauw ik naar iets op m'n bureau kijk wat op een grotere afstand ligt het onscherper wordt voor mij. Dus dan moet je met je lichaam de verschilafstand weer goedmaken. De techniek staat voor niets want de fa. Essilor Nederland heeft al melding gedaan van een nieuwe ontwikkeling. De computerbril met varifocus. Andere bekende merken zoals Rodenstock zullen wel gauw volgen. Door mijn sterkte van -8 ben ik gebonden aan zeer goed glas van de grotere merken en dat komt dan terug in de prijs mede ook omdat ik geen jampotglazen wil maar ook hele dunne glazen. Ik hoop dat e.e.a. je nu wat duidelijker is geworden.
Link naar reactie
Het is duidelijk in zoverre dat er dus geen "perfecte bril" bestaat, neem ik aan. Maar zo te zien zijn er nog geen ervaringen oefeningen met de ogen, die een leesbril overbodig zou maken. Zoals ik las in een Dossier over brillen & opticiens van Consumentengids in februari 1999, die ik meldde in mijn bericht van 2 juli. In die Dossier over brillen & opticiens werd nog wel een boek met de titel: "Beter zien zonder bril" genoemd. Ik heb dit boek inmiddels al aangeschaft. En ga checken of ik hier enig resultaat mee kan boeken, alvorens ik een oogtest bij een opticien laat doen. Voor wat deze topic betreft. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.
Link naar reactie
http://www.pearle.nl/brillen/computerbril/ Pearle heeft een zgn Screenview computerbril, die scherp zou zijn tussen 40cm en 150cm, een soort variluxbril maar dan met een afgestemd gebied. Zal wel niet goedkoop zijn... Mijn eigen ervaring.... Sinds ruim anderhalf jaar is het voor de krant lezen prettiger om een leesbril te hebben, met goed licht kan het nog zonder, maar het leest toch meer ontspannen met (+1 tot +1.5). Met een goed scherm kan ik zonder bril werken maar met (dezelfde) leesbril gaat het ook prima. Geen behoefte aan een andere brandpuntsafstand, blijkbaar kunnen mijn ogen dit aan. En daarmee is meteen het belangrijkste punt gemaakt... het is zo persoonlijk. Test je eigen situatie wat kan. Ik heb gewoon een paar Hema brilletjes getest en die bevielen zo goed dat ik er uiteindelijk een aantal heb zodat ik er bijna nooit een mee hoef te nemen (werk, auto, thuis overal ligt er een...). De Hema brilletjes kwamen vorig jaar prima uit een test, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Van het Kruidvat waren ze destijds ook goed. Overigens.... de opticien heeft tegenwoordig ook goedkope brilletjes.... ze moesten wel.... meestal ca €7.50, dus iets duurder dan de Hema. PS via mijn werk heb ik wel mijn ogen laten doormeten.... kwam exact uit op wat ik zelf al uitgevonden had (+1 tot 1,5), geen afwijkingen (merk je zelf ook wel), geen veraf bril nodig (daar zat ik nog op bijna 140%).
Link naar reactie
[quote:44e05ca8f5="jolo"]Ik ben er niet zeker van of die goedkope leesbrillen wel bruikbaar zijn. Want in die dossier over brillen & opticiens van Consumentengids in februari 1999 staat, omdat dat soort leesbrillen worden aangeboden in graaibakken, er daardoor al krassen opzitten.[/quote:44e05ca8f5]1999.... die heb ik net weggegooid.... :oops: Volgens mij 2006, lijkt me imho meer relevant....
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
[quote:68073c27de="gertcor"]Dus mensen die niet brildragend zijn kunnen naar mijn mening volstaan met een simpel leesbrilletje [/quote:68073c27de] Na lang aarzelen heb ik afgelopen zaterdag een simpel leesbrilletje van kuntstof gekocht bij Blokker voor 3 euro. Het is er 1 met sterkte +1.50. Voor die prijs kan deze ermee door. Het is om aan een bril te wennen. Ik kan er in ieder geval beter mee lezen. Ook vanaf mijn 22 inch TFT monitor. Heeft nog wel last van spiegeling. Maar dat zal wel gebruikelijk zijn bij goedkope brillen. Een andere reden voor een goedkoop brilletje is om 'm op een goede manier schoon te maken. Anders zit ik met krassen op een dure bril. Ik vond er een topic over op het forum.fok.nl En dan gaat het me vooral om die reactie van paultjuhhh http://forum.fok.nl/topic/894108#45126155 Ofwel wat zijn de ervaringen hier over het schoonmaken van een kunstof- en/of glazenbril.
Link naar reactie
Ik maak mijn bril (kunststof glazen) altijd schoon met een vloeistof die ik bij m'n opticien haal, maar je kunt hem ook gewoon onder warm water afspoelen. Voor het wat hardnekkigere vuil zijn er ook een soort vochtige brillendoekjes in de markt. Na het afspoelen kun je hem prima afdrogen met een keukendoek (zo'n doek waar je de afwas mee droog maakt).
Link naar reactie
Als je een bril wilt laten aanmeten,altijd en zeker de eerst keer naar een oogarts gaan! [quote:c02d9fe4b5]Maar ik kan me best wel voorstellen dat een huisarts iemand niet zomaar naar een oogarts verwijst.[/quote:c02d9fe4b5] Op grond van welke argumenten,moet een huisarts wel of niet verwijzen denk je?Uiteindelijk die van jou :wink: Overigens heb ik de laatste keer,zonder verwijzing van m'n huisarts,een afspraak bij de oogarts gemaakt meen ik mij te herinneren. Een telefoontje naar de receptie van de oogarts en je weet het. Greetz
Link naar reactie
Zelf heb ik sinds m'n twaalfde een bril en sinds iets minder dan een jaar lenzen, inmiddels met sterkte -3,75x0,75x70 en -3,50x0,75x100 (dpt x cilindersterkte x cilinderhoek). Zonder bril kan ik m'n scherm (15.4" laptop @ 1280x800) tot 30cm volledig lezen, maar normaal heb ik m'n ogen op iets van 85cm van m'n scherm en heb ik m'n bril of lenzen dus nodig. Maar je moet niet alleen kijken naar wat kan, maar vooral ook naar wat lekker kijkt. Als je per dag een paar uur achter je scherm zit wil je toch wel lekker ontspannen kunnen kijken. Het is dus verstandig om je ogen eens te laten testen bij een goede opticien, nadeel is alleen dat je een goede opticien niet zo makkelijk herkent. Eigenlijk pas als je je bril of lenzen hebt en ze dan wel of niet bevallen. Overigens kom je niet alleen prutsers als opticiens, maar ook prutsers als oogartsen tegen. Ik ben zelf twee keer bij een oogarts geweest waarbij ik het gevoel had van "kan je je kunsten niet in het circus gaan vertonen", nu zit ik bij een opticien in Enschede (Danel Optiek) en die bevalt zeer goed.
Link naar reactie
[quote:916e3c3e4c="human printer"]Na het afspoelen kun je hem prima afdrogen met een keukendoek (zo'n doek waar je de afwas mee droog maakt).[/quote:916e3c3e4c] Een theedoek vind ik wat groot om mee te nemen naar het werk. Maar in die link die ik gaf, stond onder andere [quote:916e3c3e4c] Droog de bril daarna af met een zachte, schone doek (een theedoek of een speciaal microvezel doekje).[/quote:916e3c3e4c] Ik lees zojuist in het nieuwe Blokker blaadje: [code:1:916e3c3e4c] Microvezel doekjes Keuze uit raam-, vloer-, of werkdoekje. [/code:1:916e3c3e4c] Heeft er al iemand ervaring met het schoonmaken van een bril met 1 van deze doekjes? @wanderer en kid jansen, de keuze tussen een oogarts en opticien had ik eigenlijk al gemaakt. Ter zijner tijd bezoek ik een opticien. Ik weet nog niet welke. Mogelijk dat ik nog eerst overstap naar een andere zorgverzekeraar.
Link naar reactie
Nou, ik heb een multifocale bril en deze voldoet uitstekend, ook tijdens het kijken naar het beeldscherm. De bril die ik heb is overigens wel behoorlijk aan de prijs. Ter vergelijking: ik heb 2 jaar geleden een zonnebril op sterkte gekocht met meekleurende glazen (zonder leesgedeelte) bij Pearl. Deze bril kostte rond de 150 euro. Het glas is in deze bril is bij lange na niet zo goed geslepen als het glas van mijn (multifocale) bril die ik bij een particuliere opticien gekocht heb. Deze bril kostte echter wel ruim het 5-voudige, maar ik heb dan ook geen last van krassen. Op alle afstanden groter dan 10 cm zie ik met deze bril gewoon haarscherp. Mijn advies: -Ga naar 2 opticiens en laat je ogen daar meten en vergelijk de metingen. - Bezoek aan een oogarts is niet nodig: een goede opticien test niet alleen je visus, maar ook op glaucoom. - Bezuinig niet op de prijs het van het glas - Kies een randloos montuur - Informeer bij brildragenden in je omgeving welke opticien goed aangeschreven staat. Heb je alleen een "leesbril" nodig, dan hoeft deze echt niet zo duur te zijn, maar laat je ogen altijd vooraf testen bij een opticien. Mogelijk heb je (net als ik) een cilinderafwijking. Een bril van het kruidvat corrigeert die niet. Microvezeldoekjes zijn zeer overigens geschikt om je bril mee te reinigen. Gewoon met een sopje reinigen onder de kraan en afdrogen met een schone stoffen zakdoek werkt ook prima.
Link naar reactie
Let er wel op bij het schoonmaken met die kant-en-klare doekjes, dat deze krassen achterlaten, dit is niet direct te zien, maar na een wat langere tijd. In die doekjes (Action, Blokker, Kruidvat...enz.) zitten een soort houtachtige substantie, dit krast dus, op glas zie je het sneller als bij gehard, of dubbel gehard kunsstof, maar uiteindelijk zie je het daar ook op. Ook laten die doekjes een licht waas achter, kan je als nog met een theedoek aan de slag. En die microvezeldoekjes?? heb ik nooit gezien, gebruik wel de grote versie ervan om de auto droog te maken.....ideaal.
Link naar reactie
[quote:d66c9bdc4b="Mrs.Birdlover"]-Ga naar 2 opticiens en laat je ogen daar meten en vergelijk de metingen. [/quote:d66c9bdc4b] Ik had anders begrepen dat je een bril moet kopen, bij de opticien waar je de ogentest laat uitvoeren. En dat je de uitslag van de ogentest, niet op papier meekrijgt. [quote:d66c9bdc4b="Mrs.Birdlover"] Microvezeldoekjes zijn zeer overigens geschikt om je bril mee te reinigen.[/quote:d66c9bdc4b] Maakt het nog uit welke van de drie? Dus raam-, vloer-, of werkdoekje?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...