Ga naar inhoud

Computerbril of Varilux Computer [Updatet 9 maart 2008]


anoniem

Aanbevolen berichten

[Edit] Topictitel gewijzigd 9 maart 2008 [/Edit] Ik heb inmiddels de leeftijd bereikt waarop veel mensen een leesbril nodig hebben. Namelijk 47 jaar oud. Er zijn verschillende mogelijkheden. Ten eerste de Kant-en-klare leesbrillen. Die zijn het goedkoopst. Zoals te lezen is in deze brillentest van [url=http://kassa.vara.nl/portal?_scr=thema_artikel&number=218136&thema=322159]Kassa.[/url] Of een leesbril op maat. Een ogentest bij een opticien is daarvoor vereist. Of een computerbril. Die zou beter zijn in combinatie met een computerscherm. Ik ben er nog niet zeker van welke keuze te maken. Dus als er onder de Computer!Totaal forum gebruikers brildragers van een Computerbril of leesbril zijn, die hun ervaringen erover zouden willen delen.
Link naar reactie
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die goedkope kant-en-klare brillen moet je wat mee oppassen. De lenzen zijn vaak vrij slecht, met veel vervorming bij de randen. En maar een klein vlakje waar je redelijk door ziet. Als ze er met glazen lenzen zijn, zou ik daar wel de voorkeur aan geven. Ik heb hier eentje van plastic dus. :-) Ik heb wel moeite met kleine lettertjes. Niet dat ik ze niet meer kan lezen, maar dat het soms erg inspannend is voor de ogen. Met mijn computerscherm heb ik geen enkele moeite (19" 1280x1024). Als jij dat ook niet hebt, zou ik een leesbril nemen. Misschien is een ander scherm ook een overweging, als je bijvoorbeeld een 17" hebt.
Link naar reactie
Het lijkt mij ook het beste als je even naar de opticien gaat om te laten meten welke sterkte en of je min of plus nodig hebt, een meting is gratis. Ik heb zelf een bril om op afstand beter te kunnen zien (voor in de auto, bij de computer en tv), aan een leesbril (+) zou ik niks hebben want dan zie ik nog minder en ik heb dus - glazen.
Link naar reactie
Ik heb al jaren een 'gewone' bril maar heb nu door m'n leeftijd ook een leesbril nodig. Inmiddels heb ik een superduper variofocus bril waarmee ik ook kan lezen en computeren. Maar eerlijk gezegd heb ik achter de PC het meeste plezier van m'n aparte échte computerbrilletje van ongeveer 100 euro. Dat kijkt 't rustigst.
Link naar reactie
[quote:2a17a899b2="gerben"]Misschien is een ander scherm ook een overweging, als je bijvoorbeeld een 17" hebt.[/quote:2a17a899b2] Mijn 17 inch CRT monitor heb ik al zo ongeveer anderhalf jaar geleden met pensioen gestuurd. Ik gebruik alleen nog maar TFT monitoren 2 x 19 inch. Waarvan 1 widescreen. En mijn onlangs aangeschafde hoofd monitor 22 inch (1680 x 1050) [quote:2a17a899b2="gerben"]Met mijn computerscherm heb ik geen enkele moeite [/quote:2a17a899b2] Ik kan de 10/12 lettergrootte van mijn TFT monitoren ook nog wel lezen. Maar dan wel met enige moeite. Als ik er een hand vergrootglas ervoor houd zien de letters er beter uit. Dat geldt ook voor de letters in de Spits en Metro kranten. [quote:2a17a899b2="Baltor"]Het kan voor geen een kwaad om zo nu en dan zijn of haar ogen te laten controleren bij een opticien. [/quote:2a17a899b2] Dat overweeg ik inderdaad te doen. Alleen is er nog wel enig twijfel. Want op [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Opticien]WikipediA[/url] staat:"Opticien kent in Nederland geen titelbescherming en is het dus toegestaan dat niet gediplomeerd personeel als opticien kan werken." Dat betekent dat ik dus niet naar een willekeurige Opticien kan gaan. Ik overweeg dus te gaan naar Opticien Pearle. Niet alleen omdat deze bij het intypen van zoekwoord"Opticien" in Google bovenaan staat. Maar ook vanwege de goed uitziende website, waar ook info is over een [url=http://www.pearle.nl/brillen/computerbril/]computerbril.[/url] Ook heeft deze een vestiging in mijn buurt. Overigens een speciale vergoeding zit er voor mij niet in. Want ik heb zorgverzekering Agis. Als iemand van mening is dat ik het beter kan proberen bij een andere Opticien, dan gaarne met onderbouwing waarom.
Link naar reactie
[quote:ab301385e5="gerben"] Je kunt ook gewoon naar een oogarts gaan. [/quote:ab301385e5] Een oogarts in een ziekenhuis. Daar is toch een verwijzing van de huisarts voor nodig. Ik weet ook nog niet hoe het voelt om uren achter elkaar een bril op te hebben. De enige ervaring die ik heb met een bril, is een oude veiligheidsbril uit mijn schooltijd. (LTS) Ik was toen 16/17 jaar oud. Deze vergroot/verkleint (vrijwel) niet. Maar voelt nu niet echt prettig (meer) aan. [quote:ab301385e5="Baltor"] Vraag aan vrienden en familie met een bril waar zij goede ervaringen hebben. [/quote:ab301385e5] Met mijn bril dragende familie (ooms, tantes) heb ik geen contact (meer). Van mijn tweeëneenhalf jaar oudere broer weet ik het niet. Ook vrijwel geen contact meer mee. En mijn moeder heeft er geen. Zij leest nog met een hand vergrootglas. Ik heb alleen enkele collega's die een (lees)bril dragen. 1 daarvan heeft een goedkoop brilletje van Blokker. Ik zou dat inderdaad wel eens kunnen vragen.
Link naar reactie
Een leesbril heb je ook niet constant op toch? Die prop je in een kokertje, en haalt hem eruit als je hem nodig hebt. Tenzij je gewoon een + afwijking hebt natuurlijk. Een verwijskaart moet geen probleem zijn. Je kunt het zelf ook eens proberen, met zo'n brilletje van een paar euro (+0.5 of +1.0 bijvoorbeeld). Die zijn van plastic dus heel licht. En ook als je een bril op maat laat maken, kun je een titanium montuur nemen, met geslepen plastic lenzen.
Link naar reactie
Ik heb zelfs drie brillen. M'n gewone bril voor het scherp kijken in de verte (ben dus bijziend) en sinds een paar jaar een leesbril EN een computerbril. Die laatste heb ik geregeld via mijn werk, anders had ik dat niet zo gauw gedaan. (Ik krijg komende week trouwens weer een nieuwe computerbril.) Er zit toch echt wel verschil tussen een leesbril en een computerbril. Een computerbrik moet toch wel een iets langere afstand overbruggen. Het hangt er denk ik wel vanaf hoe slecht je ogen zijn. Als je nu opeens IETSJE minder goed kan lezen, dan kan een simpele leesbril ook wel werken voor de computer. Maar als je ogen echt slecht zijn en je ze al gauw opvallend moet inspannen om goed te kunnen lezen, dan zijn die verschillende brillen wel nodig. Variofocus is een optie als je al een bril hebt, maar dat wordt dan wel een verkijk/leesbrik combi. Niemand stopt een computerbrilsterkte in variofocus glazen. Ik heb trouwens geen variofocus omdat ik nog op de leeftijd ben dat alles nog steeds veranderd (verslechterd). Vanwege de hoge prijs van (goede) variofocusglazen kan je daarmee beter wachten tot je ogen wat meer gesettled zijn.
Link naar reactie
Ik ga altijd naar een opticien die tevens is opgeleid tot optometrist (kan net weer iets meer). Dat is wel volgens mij wel een beschermde titel (weet ik niet zeker trouwens). Trouwens, ik zou sowieso kiezen voor een opmaat gemaakte bril en niet voor een kant-en-klaar bril. Je ogen zijn een waardevol iets en je hebt er maar één paar van. Je kunt wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar ik persoonlijk heb het extra geld er wel voor over.
Link naar reactie
[quote:9d221100c4="gerben"]Je ogen gaan echt niet kapot van een verkeerde bril hoor. Het ergste wat je kan overkomen is wat hoofdpijn.[/quote:9d221100c4]En dan pijnstillers gaan slikken :D? Dat lijkt me niet de handigste oplossing. Binnenkort zit er ook aan vast. Het zal wel een computerbril worden. Alleen lijkt het me echt onhandig om 3 brillen te hebben. Eentje voor ver weg, eentje voor lezen, en tot slot de computer.
Link naar reactie
Pijnstillers zijn maar zelden een goed idee. Uiteindelijk bpaal je toch zelf wat je draagt. Ook bij de oogarts krijg je een paar lenzen voor je neus, en moet je zelf maar zeggen of het (zo beter? of zo) beter is of niet. Ook een keer bij hans anders geweest, die had dan een eigen systeem met kleurtjes. Kwamen ze 6 punten hoger uit dan ik had, terwijl ik het gevoel had, dat ik eigenlijk iets lager zou moeten hebben. Drie brillen is natuurlijk omslachtig. Maar als je moet kiezen tussen hoofdpijn en met drie brillen rond sjouwen, tsja, wat doe je dan. Meestal heb je alleen maar last van vermoeide ogen trouwens. Maar als je gevoelig bent voor migraine, kan dat wel getriggerd worden door een verkeerde bril.
Link naar reactie
[quote:658d15f7ac="gerben"]Een verwijskaart moet geen probleem zijn.[/quote:658d15f7ac] Maar ik kan me best wel voorstellen dat een huisarts iemand niet zomaar naar een oogarts verwijst. Daar zou toch een medische reden voor moeten zijn. Bovendien heeft mijn huisarts geen inloop spreekuur meer. Zodat ik daarvoor ook een afspraak zou moeten maken. Heeft er ook al iemand ervaring met een Multifocale bril? Die zou op alle afstanden te gebruiken moeten zijn. En op [url=http://www.helder-zien.nl/NL/lessen/leesbril.php]deze site[/url] wordt beweerd dat je een leesbril overbodig kunt maken, door bepaalde oefeningen te doen. Is dat te overwegen? Of is zoiets onzin? In een Dossier over brillen & opticiens van Consumentengids in februari 1999 werden ook al dit soort methoden genoemd. Maar er stond ook bij dat het niet te bewijzen is of zo een methode werkt.
Link naar reactie
[quote:7146ebb99c="jolo"]Maar ik kan me best wel voorstellen dat een huisarts iemand niet zomaar naar een oogarts verwijst. Daar zou toch een medische reden voor moeten zijn.[/quote:7146ebb99c]Nee, wanneer je een bril wilt, dan kan er best meer aan de hand zijn. Dus een extra reden voor de huisarts om iemand door te verwijzen. Nu is iha zo dat een opticien meestal zelf (of iemand in dienst heeft) kan bepalen of je echt naar de oogarts zou moeten gaan.
Link naar reactie
Mocht je toevallig een beroep hebben waarbij je veel achter de computer zit, is de kans ook nog eens groot dat een computerbril vergoed moet worden door jouw werkgever. Maar goed, dat is puur een financiele overweging. Bron: [url=http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=zpobw910]Arbo[/url]
Link naar reactie
Hmmm, die twee zijn _HEEL_ verschillend... Leesbril werkt tot een cm of 40 oid, een 'computerbril' werkt juist tussen de 60 en wat 100cm? Zoiets. Ik heb het geprobeerd omdat ook ik last van mijn ogen heb op de monitor-afstand [en verder], een leesbril maakt het erger, niet beter. Eik is een 'computerbril' gewoon een bijziende bril [geoptimaliseerd voor de monitor-afstand], meer kan ik er niet van maken.
Link naar reactie
Vanaf m'n 12e jaar ben ik aan een bril begonnen met -2 en nu 50 jaar later heb ik -8 en varifocus. Varifocus, het woord zegt het al, varieert de scherpte van het op korte afstand lezen door je hoofd zodanig op en neer te bewegen tot het beste resultaat bereikt is, als je bijvoorbeeld een krant leest moet je vaak je hoofd bewegen om het constant helder te kunnen lezen. Ik heb ook een computerbril waarbij het gehele glas dezelfde sterkte heeft, in mijn geval 1,5 punt lager dan het glas in m'n gewone bril. Dus geen -8 maar -6,5 (gebaseerd op een afstand van 50 cm tot de monitor)dit geldt voor beide glazen al is er wel iets verschil tussen links en rechts. De computer bril is aangemeten door mijn opticien die ook optimetrist is. Hij bepaalt niet alleen de sterkte maar controleert het gehele oog en de oogdruk en is verplicht om je bij verdachte zaken door te verwijzen naar de oogarts. Bij zelfstandige opticiens ben je wel meer geld kwijt dan bij de landelijke winkelketens, maar als degene die je helpt bij bv Hans Anders ook beschikt over het optimetrist diploma dan kun je daar gerust op vertrouwen. Dus mensen die niet brildragend zijn kunnen naar mijn mening volstaan met een simpel leesbrilletje en brildragende mensen en zeker zij die varifocus glazen hebben zouden met een computerbril het beste uit zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...