Ga naar inhoud

Ik krijg een DV bandje niet gecaptured ('garbled' beeld)


Aanbevolen berichten

Ben net nieuw op het video editing front en krijg een DV bandje van mijn digicam niet gecaptured via mijn Firewire kaart. Andere tapes lukken prima, maar één tape lukt niet. Deze bewuste tape is destijds op een andere digicam opgenomen. De tape is echter wel prima afspeelbaar op mijn huidige digicam, dus het (b)lijkt gewoon een PAL opname te zijn. Ik werk met XP en Adobe Premier 6 LE / Windows Moviemaker. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Bedankt Teun
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Ik krijg geen echte foutmelding. De preview, voordat ik de capture start, ziet er al heel slecht uit. Als ik dan toch gewoon de Capture wil starten, gebeurt er niets; het beeld is gewoon bijzonder slecht en niet herkenbaar voor de PC/Software. De Firewire kaart werkt verder echter prima. Als ik niet via de Firewire, maar via de USB poort capture werkt het trouwens wel. Het rare is dat de tape prima op de digicam zelf afspeelbaar is.... Bedankt, Teun :)
Link naar reactie
Het lijkt er idd op dat de instellingen niet helemaal juist zijn omdat de tape wel goed te zien is op de cam zelf. Misschien tussendoor even een andere tape proberen waarvan je zeker weet dat ie het zou moeten doen. zou het anders misschien te regelen zijn om de camera waar hij destijds mee was opgenomen te gebruiken om te capturen? Dat kan soms wel wat uitmaken. Waarom het via de usb poort wel gaat en via de firewire poort niet is me een raadsel. Misschien anderen? Groet Kat
Link naar reactie
Probeer in dat geval tevreden te zijn met USB. Scheelt het echt zoveel dan? Ik zoek het nu toch in je moederbord- en firewiredrivers. Via firewire mag er namelijk geen een probleem optreden. Ik heb dan strubbelingen gehad met een vergelijkbaar probleem. Misschien trek je er wel iets uit. Ik heb een hoogwaardige GSM met alles erop en eraan. Via infrarood is communicatie naar de telefoon simpel. Werkt prima, maar de hele kast moest daarvoor uit het meubel en je telefoon moest je op een stoel leggen. Ik kocht me een Bleutooth adapter. Ik had 2 netwerkkaarten in de PC zitten en dat bleek achteraf de ellende te zijn. Door de correcte driver te gebruiken voor de onboard LAN moest deze eerst geïnstalleerd worden voordat ik internet op kan. Cd branden dus en de externe netwerkkaart eraf. Bleutooth key in vast USB slot en een verse installatie. Probleem opgelost.
Link naar reactie
De tape is opgenomen op een andere cam en dat is (waarschijnlijk)je probleem. 1 van de twee cameras heeft waarschijnlijk een tracking probleem waardoor tapes opgenomen op de ene niet goed af te spelen zijn op de andere. Dat de tape wel goed afspeelt op de camera zelf komt waarschijnlijk omdat de camera een hardware-based decoder heeft en die raakt niet zo makkelijk van slag en blijft gewoon zijn werk doen, de usb uitvoer is daardoor ook ok; de conversie van dv naar usb-video gebeurt in de camera. De software-decoder op je pc is echter gevoeliger voor storingen in het signaal en raakt van slag. Een zelfde effect is ook merkbaar bij slechte vhs tapes die je probeert te capturen op de pc; de capture software kan zo van slag raken van de slechte vhs tape dat deze gewoon weigert of bergen met "lost frames" genereerd. Je kunt andere software proberen, mogelijk heeft andere software minder last van de beeldstoringen. Of je laat jouw camera (of de andere camera) controlleren op tracking in een service centrum, kost natuurlijk wel geld... of: je probeert de tape in een andere dv cam af te spelen en naar de pc te zenden, doet ie het dan wel dan is dus jouw camera fout, doet die het ook niet dan is de camera waar de tape mee is opgenomen fout. Tracking is simpel gezegd de hoek waaronder de tape over de koptrommel draait,als je een camcorder stoot/valt is het mogelijk dat door de klap/tik het mechanisme iets verschuift en daardoor een andere tracking-hoek krijgt. tapes die je opneemt zijn op dezelfde camera zonder problemen af te spelen: de fout is zowel bij het opnemen als bij het afspelen identiek en dus niet merkbaar, bij het afspelen op een andere camcorder waarvan de koptrommel correct staat gaat het mis. Je zou ook nog een schoonmaak tape kunnen proberen, mogelijk(hopelijk) zijn je koppen wat vuil, de paar procent verbetering in het signaal na de schoonmaak kan er mischien voor zorgen dat ie het net wel doet. Lees de gebruiksaanwijzing op de schoonmaak tape goed en volg deze tot de letter op, ; niet meer dan 10 seconden cleanen per keer en niet meer dan 3x achter elkaar, de koppen zouden dan schoon moeten zijn en meer cleanen lost dan nix meer op. Een schoonmaak tape gebruik je maar 1x , is de tape aan zijn eind dan gooi je hem weg en koop je weer een nieuwe.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...