Ga naar inhoud

Concrete vragen over mini-DV naar DVD (sorry!)


Aanbevolen berichten

Sorry, :oops: omdat dit onderwerp al honderden malen her en der op het www beschreven staat en ook in dit forum. Maar dit is tevens een manco, omdat er overal wel wat staat en ik zie uiteindelijk door de bomen het bos niet meer. Ik weet zeker dat er heel veel newbe's zijn die wat aan dit topic hebben. Daarom wat CONCRETE vragen. Vooraf info: Ik leen af en toe een Sony Digital HandyCam voor leuke opnames te maken. Ik heb een FireWire card in de pc en een kabel. Uploaden mbv Mviemaker lukt me nog net. Echter, het resultaat in wmv formaat is bedroevend. Ik heb ooit van iemand een CD gehad met daarop een film in avi formaat van 600 MB groot en 45 minuten film. Rechtsonder in beeld zag ik het logootje DIVX. 1. Mbv welke software kan ik het beste die DV-data op mijn pc krijgen? 2. In welk formaat moet ik dat dan doen? 3. Kan het formaat onder 2 dan afgespeeld worden op elke DVD-player? 4. Hoe krijg ik 45 minuten film naar een max 650 MB voor CD of max 3,5 GB voor DVD? Ik heb in Moviemaker ook een avi upload gedaan, maar toen werd het bestand bijna 8 GB (!) groot. Echter de kwaliteit was er ook naar, heel scherp. Hoe en met welk programma kan ik deze grootte zelf aanpassen? 5. Kan je beter eerst de hele DV-data overzetten op je pc, of is het beter direct tijdens het uploaden de slecht stukken eruit te halen en digitaal te monteren? 6. Welk formaat is geschikt voor weergave op een (mijn nog af te maken) website? Ik gebruik nu idd wmv-extensie, echter zie mijn opmerking over kwaliteit. 7. Als ik de DV-data in een goede kwaliteit formaat (avi?) op DVD of CD heb, kan ik dan de DV-teepies overschrijven met nieuwe opnames? Of is het beter de originele opnames te bewaren op teep? 8. Weird: Op mijn DVD-player (notabene ALDI !) kan ik CD's in avi-formaat afspelen, maar op die van mijn schoonvader (merk) niet. Waar kan dat aan liggen? Als er iemand een goede site weet met duidelijke STEP-BY-STEP uitleg over dit onderwerp, ook hartelijk dank.
Link naar reactie
1. MovieMaker is heel geschikt. 2. DV-avi, lijkt mij. 3. Nee. Het is in DV-avi (type 1 of 2) en dvd vereist mpeg-2. 4. Gebruik voor cd svcd-formaat mpeg-2 en voor dvd dvd-formaat mpeg-2. Het programma TMPGEnc van www.pegasys-inc.com is erg populair en goed geschikt voor encodering naar mpeg-2 voor zowel svcd als dvd, met ruime instel mogelijkheden. 5. Indien je voldoende opslagruimte hebt op de pc zou ik de hele tape capturen, tenzij er disproportioneel veel slechte stukken opstaan: erin knippen is op de pc zo gebeurt en gaat m.i. makkelijker dan hetzelfde bewerkstelligen met de camera bediening. 6. .wmv is heel geschikt: kun je encoderen van slecht tot heel goed. Mpeg-1 is mogelijk universeler. 7. Verstandig is de originele tapes te bewaren: opslag op tape heeft z'n relatieve duurzaamheid bewezen, maak tevens een kopie van de dv-data op dvd als je dat medium ook vertrouwt en een kans wilt geven. :wink: 8. Niet elke dvd-speler is ook een DivX-speler! Veel info: www.videohelp.com .
Link naar reactie
Een beetje aanvulling op jaap zijn uitstekende antwoord; DV video op de pc wordt een avi file met daarin de dv video avi is dus een soort van container waarin video en audio kan zitten, de term avi zelf zegt dus niets over de kwaliteit van datgene wat erin zit. DV kent maar 1 formaat en compressie; de dv norm (720x576 en dv compressie) Als je dv op de pc importeerd doe je dat dus in principe altijd in dv formaat, verwarrend is dat sommige programmas zoals movie maker de mogelijkheid hebben om realtime on the fly de dv om te zetten naar een ander formaat. Zo heeft microsoft erg graag dat je de dv stroom opneemt in het wmv formaat en standaart staat het programma dus ook zo geconfigureerd en dat is dus geen goed ding. De prachtige dv kwaliteit die je pc binnen stroomt wordt dan dus verlaagt naar een wmv met mindere kwaliteit. Als je vervolgens met de wmv aan het bewerken slaat dan wordt het nog beroerder. Wmv is echter wel een uitstekend formaat voor webpublicatie mits je de wmv maar maakt van een dv-avi en goed let op de bitrate instelling(56Kbs-128 Kbs-320 Kbs enz enz), deze bepaalt nl grotendeels de kwaliteit. Een programma welke geen conversie doet (en geeneens kan): Scenalyser live: http://www.scenalyzer.com/main.html Scenalyser neemt altijd dv-avi op en daar kun je dus bijna niet mee in de fout gaan. Nog meer verwarring: dv is er in twee soorten type I en type II. De kwaliteit is identiek alleen de manier waarop de data is weggeschreven verschilt iets waardoor sommige programmas niet goed met de ene of andere soort overweg kunnen. Type II is echter het meest gangbaar en wordt door de meeste recente prorammas geacepteerd. In Scenalyser kun je instellen in de options of je type I of II wilt wegschrijven, stel deze dus in op type II. Programmas waarin deze keuze niet gemaakt kan worden schrijven over het algemeen in type II.
Link naar reactie
Hardstikke bedankt voor de gedetailleerde antwoorden. Hier kan ik (en anderen) zeker iets mee. Verdere vragen die opduiken: 9. De HandyCam moet binnenkort weer terug. In wat voor formaat kan ik de data van tape nu het best (tijdelijk) op mijn pc opslaan ter verdere bewerking in de toekomst? Zie ook voorgaande vraag 4. Het lukt mij in Moviemaker maar past dan niet op een DVD. Hoe "hak" ik het in brokken van 3,5 GB voor DVD zodat ik het later eens rustig op m'n gemak (en als ik er meer thuis in ben) kan bewerken? Zie voorgaande vraag 8. Hoe krijg ik het dan voor elkaar de CD's (clipjes met extensie. avi) af te spelen op de DVD van mijn schoonvader? Kan ik deze data dan weer verder converteren naar iets anders? Ik veronderstel dat het door de persoon van wie ik de CD's ooit gekregen heb, ook omgezet is van teep naar die CD. Krijg ik bij verder converteren (noemenswaardig) veel tijdverlies? P.s. Pa kijkt niet op een krasje meer of minder, hij is 74! :wink:
Link naar reactie
[quote:6a57979b42]9. De HandyCam moet binnenkort weer terug. In wat voor formaat kan ik de data van tape nu het best (tijdelijk) op mijn pc opslaan ter verdere bewerking in de toekomst? Zie ook voorgaande vraag 4. Het lukt mij in Moviemaker maar past dan niet op een DVD. Hoe "hak" ik het in brokken van 3,5 GB voor DVD zodat ik het later eens rustig op m'n gemak (en als ik er meer thuis in ben) kan bewerken?[/quote:6a57979b42] Als je de bestanden op je pc wilt opslaan als soort van "bron" zou ik dit in zo hoog mogelijke kwaliteit doen, dus DV-avi... kost je de nodige schijfruimte dus een extra HDD is misschien geen overbodige luxe, al is MPEG-2 in DVD kwaliteit (720x576 en hoge bitrates) wellicht afdoende voor je kwaliteitseisen. Voor makkelijk gebruik zou ik dit gewoon ruw bewerken (in stukken knippen) tot filmbestanden van 4,7 GB (dat gaat op een DVD) of zelfs 9GB als je dual layer hebt... en dan gewoon branden als DATA dvd... kun je het niet direct afspelen maar heb je wel het makkelijkste en beste behoud van je bron.
Link naar reactie
DV-avi kost voor iedere 18 minuten 4 GB. Nauwkeuriger: op een dvd5 past 4464 MB en daar past 23 minuten dv in. Je maakt dan dus gewoon een data-dvd en kiept de dv-avi erop. Met de laatste versie van virtualdub(.com) ; 1.6.4 kun je dv-avi openen en zonder conversie en dus verliesvrij weer weg schrijven in de "direct-stream-copy" mode. direct stream copy dien je dan wel in te stellen onder video en audio. Het programma kent een zogeheten segmented avi waarmee je avi kan wegschrijven in een vooraf opgegeven grootte. workflow: open je dv-avi,stel onder audio en video direct stream copy in, kies file/save segmented avi, geef in het save venster op hoe groot de segmenten moeten worden. Bij het openen van de eerste van een segmented avi zal virtualdub deze herkennen en automatisch de andere avi's die erbij horen ook openen en erachter plakken, je kunt de file dan dus weer als 1 grote avi wegschrijven. gewone dv-avi aan elkaar plakken zonder verlies kan ook met virtualdub; je opent de eerste dv-avi en vervolgens kies je file/append avi segment en kiest de tweede dv-avi, enz enz, daarna kun je alles als 1 grote avi wegschrijven, of juist weer als segmenten wat je maar wilt. Gezien de prijs van een dvd+/-r lijkt dit me een reele manier van werken: je bewaard het originele bronmateriaal voor de prijs van 2,6 DVD's per dv-tape(60 minuten)als een dvd 1 euro kost dan kost de backup van 1 tape je dus €2,60 en dat lijkt me wel te doen, zeker als je weet wat een dv tape kost..... Virtualdub is een erg coole tool die erg veel handige dingen kan die geen ander programma kan maar het is geen video programma alla premiere/studio, het is puur bedoelt om video te converteren en evt te restaureren. edit ps; versie 1.6.4 is een goed werkende beta maar mogelijk kom je een bug tegen. de iets oudere versie 1.5 is de stabiele release maar deze kan geen dv-avi openen en wegschrijven zonder een aanvullende codec, helaas. Een goede dv codec kost geld al is het niet zo heel veel, Mainconcept(.com) maakt een dv codec die algemeen als de beste wordt beschouwd.
Link naar reactie
Many TNX voor de reacties. Het is me (zeker wat die backup aangaat) helemaal duidelijk. Ik ga zo gelijk even speuren naar dat Virtual Dub. 10. Wat is eigenlijk een codec? Ik ken de term, maar weet eigenlijk nog steeds niet wat het doet. Heb er ook regelmatig (maar lijkt wel minder te worden dan vroeger) mee te maken als ik weer eens een clipje gedownload heb en die wil afspelen, maar weer eens niet lukt. Mediaplayer gaat dan zoeken op het internet en vind vervolgens niets. Ik speel dus alleen clipjes af die het toevallig doen op mijn pc.
Link naar reactie
Codec: COder + DECoder Een apparaat of software die video kan comprimeren of decomprimeren waardoor het bestand kleiner in omvang wordt. Video wordt nagenoeg altijd gecomprimeerd omdat ongecomprimeerde video kollosaal is, volle pal neemt ongecomprimeerd zo'n dikke 30 MB per seconde in beslag. met compressie is dat vele tientallen malen te verkleinen en daar heb je dus een codec voor nodig, bij het afspelen heb je weer dezelfde codec nodig die de video weer "uitpakt" waarna hij kan worden afgespeeld. Mocht je dus tegen videdo aan lopen die niet wil spelen en kan mediaplayer geen codec er voor vinden dan zul je zelf even de juiste codec moeten opsnorren. Dat begint met uit te vinden welke codec gebruikt is bij het maken van de video (en audio). Dat doe je bv met AVIcodec ( avicodec.duby.info ), na het openen van het bestand geeft het progje aan welke compressie is toegepast en vervolgens kun je met google gaan zoeken. Grofweg gezien heb je niet zo veel codec's nodig en raad ik het installeren van een zogeheten "codec-pack" absoluut af. Codec packs bevatten behalve een aantal nuttige codecs meestal ook een hoop rotzooi. De meeste webvideo is divx-codec gecomprimeerd en met de divx5 codec zou je toch wel in staat moeten zijn om het overgrote deel aan webvideo af te kunnen spelen. Nog andere veel voorkomende zijn Xvid(soort divx) en op het audiovlak is er AC-3 welke eigenlijk dvd-audio is, dat is dus de audio van een video-dvd. Xvid wordt vaak gecombineerd met AC-3 audio, je hebt dan erg mooie video(nagenoeg dvd kwaliteit) met het originele dvd-audio geluid erbij. Een alles in 1 codec is er ook : FFD show en deze speelt zo goed als alles af maar heeft als nadeel dat ie een wat sneller systeem nodig heeft om soepel te kunnen werken. FFd show vind je hier: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=53761&package_id=59355&release_id=274595 Je zou 1 van de drie 20041012 moeten hebben afhankelijk van de processor in je systeem, sse=pentium3,sse2=pentium4 en 20041012.exe is voor alle andere systemen incl. AMD.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...