Ga naar inhoud

Videobestanden importeren


Aanbevolen berichten

Hallo medeforummers, Ik heb een vraag over het aansluiten van een redelijk oude camcorder op mijn pc. De camcorder beschikt over een "geel" aansluitingskabeltje (s-video toch?) en een zwarte, voor het geluid. De pc heeft de volgende hardware: MSI K8N Neo PE Geforce 6600GT Mijn vraag is nu: is het mogelijk de filmbestanden die op de band van de camcorder staan te importeren naar de pc met de huidige camcorder? Op het moederbord zit een S/PDIF aansluiting, maar ik weet niet wat dit precies voor een aansluiting is...het is in elk geval een gele ingang, waar ik de s-video plug van de camcorder in kan pluggen. [img:e73a1e2301]http://www.tomshardware.com/motherboard/20040420/images/nf3_250-connectors.jpg[/img:e73a1e2301] Als ik met deze ingang de videobestanden zou kunnen importeren, hoe zou ik dan het geluid kunnen importeren? Alvast bedankt voor de reacties, Aljosja
Link naar reactie
Ik heb even vlot gekeken, maar wat ik vond is dat je videokaart alleen een TV-out functie heeft... weet het alleen niet zeker, staat ongetwijfeld in je boekje... tv-in (evt. extern) is wel nodig als je wilt opnemen.. En ik weet niet wat voor geluidoutput op je camera zit... 1 kabel? 3,5 of 6,3 mm? 6,3mm kun je met een omzetstukje naar 3,5mm doen en dan gewoon in de ingang van je geluidskaart en Microfoon als geluidsinvoer kiezen...
Link naar reactie
Ik heb zelf geen ervaring met tv-in kaarten (gebruik zelf alleen DV). Dus daar zullen gebruikers van dergelijke kaarten meer over weten te vertellen denk ik. Ik weet wel dat Pinnacle het pakket "Studio AV/DV" heeft, voor zowel analoge als digitale video, hier zit ook Studio 9 bij zodat je ook direct je videomateriaal kan bewerken enz. Van S/PDIF had ik nog nooit gehoord, maar via google: [url]http://www.webopedia.com/TERM/S/S_PDIF.html[/url]
Link naar reactie
De spdif is een audio uitgang waarover ac3 geluid van dvd's getransporteerd kan worden naar bv een audio installatie. Het is dus niet de bedoeling dat je daar een video bron op aansluit. Het gele kabeltje welke bij je video camera geleverd is heet composiet. De stekker eraan noem je een tulp plug. Svideo is een stekker die erg lijkt op een ps/2 muis stekkertje, rond met 4 pennetjes/gaatjes. Svideo geeft een wat betere kwaliteit maar vind je zelden op normal8 cameras, op HI8 cameras zit het wel vaak evenals op dv cameras. Tv kaarten hebben over het algemeen wel een Svideo aansluiting en een composiet aansluiting of een verloopje bijgeleverd om van de Svideo aansluiting een composiet te maken. Overigens: dieplinken vanaf Tomshardware werkt niet; jij ziet wel een afbeelding omdat die in je cache staat, wij(de lezers) zien niets behalve een text "toms hardware"
Link naar reactie
Oke, bedankt :) ! Ik denk dat ik dan voor de pinnacle ga. Ik hoop dat deze ook een tv-tuner erop heeft, dan sla ik gelijk twee vliegen in een klap, maar hier zal ik wel even voor kijken. Begrijp ik goed dat daar pinnacle studio 9 bijzit, da's namelijk echt een mooi programma! Overigens, ik wil wel echt goede kwaliteit beeld hebben, dus dan is de Pinnacle nog steeds een goede optie? Bedankt, Aljosja
Link naar reactie
Pinnacle , als de meeste merken, maakt meerdere producten. een tv kaart is bedoelt om tv te kijken op d pc en heeft bijna altijd ook een video-in welke kan worden gebruikt voor video opnames. Of de kwaliteit daarvan voldoende is kan ik niet zeggen, dat is een persoonlijke smaak kwestie. ik vind tv kaarten niet slecht en zeker het aanzien waard maar het is niet te vergelijken met het resultaat van bv de hierboven aanbevolen studio dv/av9. Deze heeft echter geen tv mogelijkheden, het is een puur video capture en bewerkings pakket. Bij tv kaarten zit soms wel enige software bijgeleverd voor video bewerking maar daar moet je geen hoge verwachtingen van hebben, het prijsniveau van een tv kaart is daar nu eenmaal te laag voor om een pakket als de studio9 software "gratis" bij te leveren.
Link naar reactie
Je beslist wel erg makkelijk... Geld genoeg? Nou ja, ok. Overweeg nog even het volgende: de av/dv is een pci kaart met firewire en video in/uitgangen. De audio loopt dan dus via de audio kaart en het is in het verleden gebleken dat dit niet altijd even goed werkt. Ik heb van de av/dv niet van dergelijke problemen gehoord maar voorkomen is beter dan genezen. Een tweede overweging: de av/dv is een pci kaart en op dit moment staat in de pc wereld het pci slot op het punt te gaan verdwijnen en plaats te maken voor pci express. Een DV interface is wat dat betreft langer houdbaar. De pinnacle moviebo-DV9 ( [url=http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=1884&Langue_ID=6]klik[/url] ) zal via dv aan de pc moeten worden aangesloten maar als het meezit heb je dat al, zo niet zal je nog aanvullend een dv kaartje moeten kopen, deze zijn er vanaf 15 euro. Je bent zo uiteindelijk wel wat meer geld kwijt maar hebt dan een oplossing die beter doordacht is en waarschijnlijk ook in de verdere toekomst bruikbaar blijft. Prijzen: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/66
Link naar reactie
Zijn er nu al PEG kaarten dan? Ik moet voorlopig nog wel even voort met dit moederbord, dus ik zal dan voor PCI moeten kiezen :( . Ik heb firewire, dus ik zou in principe ook in plaats van de AV/DV Studio de MovieBox kunnen aanschaffen, en deze heeft dus het voordeel dat deze zowel Analoog/Digitaal beeld als geluid kan importeren, of begrijp ik dat niet goed. Het budget is niet echt een probleem, aangezien mijn ouders het betalen, dus dat maakt niet zoveel uit, als het maar goede kwaliteit levert!
Link naar reactie
[quote:90094d5578="Aljosja"]Zijn er nu al PEG kaarten dan? Ik moet voorlopig nog wel even voort met dit moederbord, dus ik zal dan voor PCI moeten kiezen :( . Ik heb firewire, dus ik zou in principe ook in plaats van de AV/DV Studio de MovieBox kunnen aanschaffen, en deze heeft dus het voordeel dat deze zowel Analoog/Digitaal beeld als geluid kan importeren, of begrijp ik dat niet goed. Het budget is niet echt een probleem, aangezien mijn ouders het betalen, dus dat maakt niet zoveel uit, als het maar goede kwaliteit levert![/quote:90094d5578] PEG = PCI Express Graphics... Het woord wat jij bedoelt is gewoon PCI-e in dit geval :wink:
Link naar reactie
Voor zeover ik weet hebben alle mobo's die op dit moment uit komen pci express veelal nog gecombineerd met enige gewone pci sloten Ik heb me nog totaal niet in het fenomeen verdiept maar voor zover ik heb begrepen bestaat er niet zoiets als een specifiek peg slot, het zijn allemaal pci-express sloten zij het in verschillende uitvoering. De verschillende uitvoeringen van de pci-e sloten hebben te maken met de bandbreedte van het slot: hoeveel data er door het slot kan lopen. Voor peg zijn uiteraard de sloten met de hoogste datadoorvoer het fraaiste, ik heb begerepen dat zo'n slot PCI-E-X16 heet. Maar zo'n PCI-E-X16 slot zou prima twee of drie maal op 1 mobo kunnen zitten en je zou ieder PCI-E-X16 voor een videokaart kunnen gebruiken maar je zou er ook rustig een audio kaart /netwerkkaart of wat dan ook in kunnen stoppen. Je gaat dan niet erg efficient om met je sloten maar dat is weer een ander verhaal. VB: mobo met twee PCI-E-x1 sloten en een PCI-E-x16 slot en 3 ouderwetse gewone pci sloten ; http://www.asuscom.de/products/mb/socket775/p5ad2-p/overview.htm# De PCI-E-x1 sloten zijn die twee hele kort witte slotjes, de zwarte is het PCI-E-x16 slot [color=red:173296342d]@carlobernardini : klopt mijn verhaal? [/color:173296342d] Kern van het verhaal: het komt er aan en als er eenmaal 1 schaapje over de dam is.... De eerste pci-e tv kaarten schijnen ook al in de laatste fase van ontwikkeling te zitten... Nu nog een dure ouderwetse pci kaart kopen met het idee er jaren plezier van te kunnen hebben is dus niet erg realistisch.... Firewire is dan een betere keus omdat deze norm sowiezo backwards compatible is; op dit moment hebben we Firewire I met 400 Mbs en firewire II met 800 Mbs komt er aan/is er al. FirewireI apparaten zullen echter probleemloos werken op een firewireII aansluiting die mogelijk op je toekomstige pc zit. Zo'n firewire apparaat zul je dus waarschijnlijk de aankomende 5(mischien wel 10) jaar kunnen blijven gebruiken. Zolang er firewire zal zijn zul je het apparaat kunnen blijven gebruiken. De mogelijkheden van de moviebox is min of meer hetzelfde als die van de av/dv met het verschil dat bij de moviebox zowel video als audio door het apparaat lopen en daardoor onmogelijk uit sync kunnen lopen.(uit sync= verschil in tijd tussen audio en video;het geluid loopt bv voor op het beeld) Bij de av/dv loopt het geluid apart door je geluidskaart en dat is een potentieel gevaar voor asynchroniteit tussen audio en video. Er zijn overigens twee uitvoeringen van de moviebox; standaart en deluxe, de laatste heeft uitgebreidere software en ziet er fraaier uit, de videokwaliteit is hetzelfde. Er is ook een moviebox-usb maar deze is niet aan te raden omdat deze niet met het dv formaat werkt maar met het mpeg formaat welke moeilijker te bewerken is en niet zo'n hoge kwaliteit levert als de dv box.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...