Ga naar inhoud

Omzetten XVid naar DVD: resultaat schokkerig


anoniem

Aanbevolen berichten

Met VirtualDubMod een breedbeeld XVid (PAL) gesplitst in Video en AC3 audio. Resultaat van het beeld is hier nog net zo goed als het origineel: vloeiend. Vervolgens met TMPGenc hiervan een m2v gemaakt. Instellingen via de wizard: PAL (VBR MPEG-1 Layer II Audio (mps), in het 4e scherm Expert gekozen en onder de Tab Advanced de Source aspect ratio op 4:3 625 line PAL en de Video arrange Method op Full screen (keep aspect ratio) gezet. In het 4e scherm zelf de resolutie op 720x576 en de file size op 99% gezet. Aangezien de film een lengte heeft van 81 minuten, wordt de gemiddelde bitrate o'n 6600 kbits per sec. Lijkt mij geen probleem. Als ik vervolgens in het laatste scherm als Stream type ES(Video Only) kies en druk op start, staat mijn rekentuig zo'n 4 uur te rekenen. Het resultaat is helaas een schokkerige mpeg file. per seconde zo'n twee schokken. Niet om aan te zien. Hoe is dit te voorkomen?
Link naar reactie
Weet je wel zeker dat je bron een pal video is?, heb je dit gecontrolleerd?--->vdub, file/information. Je moet bovendien niet kiezen voor een elementary stream maar voor een system stream als je er een dvd van wilt maken. Je hebt wel eens kans dat de missende "padding" die een system stream wel heeft je parten speelt. Padding is een soort van masker waar de video in geplaatst wordt zodat bij het afspelen van een apparaat zoals een dvd speler welke alleen sequentieel kan lezen er geen async ontstaat en de weergave vloeiend is. Bij het afspelen van een harddisk is , in principe, geen padding nodig maar je hebt best wel eens kans dat ook een pc-software-dvd player in de war raakt als er geen padding aanwezig is. Verder nog: is je systeem wel snel genoeg om dergelijke video af te spelen?, welke decoder (en hoe: programma?) wordt er gebruikt bij het afspelen?
Link naar reactie
Dank voor je antwoord. De bron is zeker weten PAL. Gecontroleerd met G-Spot. En Vdub zegt hetzelfde. M’n systeem is snel zat, daar ligt het niet aan. Ik gebruik gewoon Windhoos Media player en WinDVD 6 om het resultaat te kunnen bekijken. Maar ik moet nog iets anders vermelden waarvan ik toevallig achter kwam dat dat invloed heeft. Op http://www.dvd-guides.com/content/view/70/59/ heb ik een erg duidelijke beschrijving gevonden over hoe je XVid met AC3 behoorlijk op DVD kunt krijgen. Deze handleiding heb ik letterlijk gevolgd. Hierin wordt uitgelegd dat je eerst van de film het AC3 geluid er af moet demuxen (wat kent het Nederlands toch mooie werkwoorden). Dit om het AC3 geluid er later bij het authoren weer bij te kunnen zetten. Die truc met VDub, save wav en daarna hernoemen van de extensie van wav naar ac3 werkte namelijk bij mij niet. Verder moet je dan de video opslaan zonder geluid. Maar deze werkwijze geeft dus een schokkerig resultaat. Nu heb ik 4 kleine filmpjes gemaakt met VDubMod uitgaande van de originele XVid met de volgende instellingen: 1. met geluid, Video > Full processing mode 2. met geluid, Video > Direct stream copy 3. zonder geluid, Video > Full processing mode 4. zonder geluid, Video > Direct stream copy Alle 4 filmpjes heb ik geTMPGEnced (nou nou) met eerder genoemde instellingen. Nou komt het: m2v file 1, 2 en 3 schokken niet, 4 schokt wel! Nu kan ik dus twee dingen kiezen: of de video in VDubMod opslaan met geluid en het in TMPGEnc eraf laten met ES (Video only) of System (Video only), of de Full processing mode kiezen. Mijn kennis is onvoldoende om de juiste keuze te maken (al kan ik natuurlijk wel wat gokken). De suggestie om een System stream type te gebruiken lijkt geen goede. Dat gaf hele rare effecten op m’n WinDVD en hetzelfde schokkerige effect op de Winhoos Media Player.
Link naar reactie
Je zou sowiezo in vdub niet moeten kiezen voor full processing aangezien dan de video opnieuw wordt gecodeert. Jij schetst problemen die mij niet bekend zijn en ik heb dan ook het vermoeden dat er mogelijk wat mankeert aan de Xvid. Dit hoeft niets erstig te zijn, een paar deffecte frames, een kreukeltje in de sync enz, maar het kan voldoende zijn om de conversie naar mpeg te laten stranden. Ik zou kiezen voor datgene wat werkt maar wel full processing in vdub uit de weg gaan. De save wav methode is ook geen aanrader maar dat had je zelf zo te zien ook al ondervonden.
Link naar reactie
Ik verwacht niet dat het aan de XVid ligt. Behalve dat die er prima uit ziet heb ik het bij deel 2 en deel 3 ook gezien en ook wel bij andere XVids, maar dan in mindere mate. Ook is het schokkerige er veel te regelmatig voor. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat de header informatie (zo die er is) verkeerde informatie bevat waardoor je denkt dat het 25fps is maar in werkelijkheid iets anders. Wat ik ga proberen is de optie met Direct stream copy waarbij ik het geluid er in TMPGEnc af fiets en de AC3 er in TMPGenc Author weer bij zet. Ik hou jullie wel op de hoogte van het resultaat.
Link naar reactie
Ten alle tijden, wanneer je avi (wat voor compressie je ook gebruikt) files om wilt zetten 2 dingen in gedachten houden: 1) Avi Audio Decompressor. Decompresseer hiermee je audiostream om niet goed lopende synchronisatie van beeld en audio te voorkomen 2) Framerate Is je avi file 23, 25 of hoeveel frames dan ook? Dan zul je de conversie naar MPEG ook met dezelfde framerate moeten uitvoeren. Dit is de enigste oplossing om 'schokkerigheid' te voorkomen.
Link naar reactie
Dan heb je hem of: 1) Omgezet naar MPEG-1 (VideoCD) 2) Zo snel omgezet, dat het gewoon niet meer identiek kwa kwaliteit is als het bronmateriaal... Het is onmogelijk een DivX van 710 mb in 55 minuten om te zetten naar MPEG-2, DVD. Of je moet een slordige 9 GHz + 3 GB aan geheugen hebben... en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren...
Link naar reactie
Ik heb de 2 films nu ff bekeken op de zelfde scene Idd de vob is korreliger en iets schokkeriger. De vob is wel de complete film, ik denk dat de kwaliteit zo'n 10 -15% minder is. Maar dat is voor mij goed genoeg. Ik heb 2 DVD stand alones, een dure Panasonic en een goedkope kruidvat speler. Op de dure zie ik niets alleen maar zwart beeld maar op de kruidvat heb ikacceptabel beeld. Dus het is niet de beste manier, ik ga die andere manier ook eens proberen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...