Ga naar inhoud

VOB bestanden editten


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb het volgende probleem. Ik ben in het bezit van een aantal dvd"s. Net als bij cd's heb je goeie nummers en minder goeie nummers. Nu wil ik de echt goeie nummers (clips dus) op mijn computer zetten. Muziek editten is niet zo moeilijk want daar gebruik ik cool edit voor. Maar hoe kan ik nu een vob bestand editten want in een vob betand zitten meerdere clips. Bestaat er een programma gelijk als cool edit maar dan voor vob bestanden. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Link naar reactie
Ik gebruik virtual dub om vob-bestanden te editten. Opslaan als avi. en daarna met bijvoorbeeld nero express weer naar dvd. Mij gaat dit prima als ik niet te veel hoofdstukken toevoeg (bij Nero) . De kwaliteiit is ook goed. Het vreet helaas wel veel harde schijfruimte. Je kunt ook MPEG Video Wizard 2003 eens proberen. Trial versie van 30 dagen kun je downloaden bij www.womble.com/products.htm. Dit laatste proggie geeft bij mij nog het probleem dat geluid ca 3 seconden voorloopt op het beeld. Ik denk dat ik wat fout heb gedaan maar ik heb nog geen tijd gehad om de uitgebreide help-pagina's te doorlopen w.o. de settings. Het ziet er wel gelikt uit en het maken van een dvd verloopt sneller dan via de avi-bestanden.
Link naar reactie
met elk goed videoberkingsprogramma kun je er op los knippen en plakken aangeien die een dvd als een geheel zien en dus ook alles toestaan. je kunt ook de bron naar een groot bestand omzeten en dan aan het ninppen slaan of met bv Vision expres de dvd inladen en en met het tooltje de niet gewenste stukken er eenvoudig uitknippen en de rest weer als een dvd wegschrijven naar schijf. piece of cake
Link naar reactie
[quote:69d60712b4="jgbteg"][quote:69d60712b4="Long John"]Hoezo avi of Mpg???? een dvd is ALTIJD Mpg2 en nooit avi :o[/quote:69d60712b4] Als je de VOb renamed naar mpg dan kan je hem gewoon inlezen in Pinnacle studio9 en vervolgens bewerken. Probeer het maar Long John[/quote:69d60712b4] Een .vob file is echter geen .mpg bestand. De beste manier (en enig goede?) is editen met b.v. 'VobEdit' ( http://www.ifoedit.com ) of de-multiplexen in de afzonderlijke bestanden, waarna deze, eventueel in een gewenste combinatie, door geschikte programma's zijn te openen. Nero Recode 2 is een (heel) makkelijk programma om het een en ander te bewerkstelligen zonder je te moeten verdiepen in het bovenstaande.
Link naar reactie
[quote:80ab907c21="jgbteg"]Jaap H , heb je het geprobeerd? Volgens mij niet, het werkt namelijk echt. En rename is heel wat minder werk dan opnieuw renderen, waarbij je met de vertaalsl ag toch weer extra compressie er op los laat.[/quote:80ab907c21] Jazeker, het werkt! Echter, een bestand hernoemen is iets anders dan de aard van een bestand veranderen. Je kunt, bijvoorbeeld, een .mpg hernoemen naar .avi maar daarmee is het nog geen .avi. Zo'n bestand heeft een specifieke opbouw. Als je een programma, dat normaliter enkel .mpg bestanden kan openen, min of meer dwingt een .vob te openen doordat je het hernoemt tot .mpg, neem je een zeker risico op onbedoelde (door de programma-makers) effecten/uitkomsten. Denk bijvoorbeeld aan het ontstaan van foute synchronisatie tussen beeld en geluid.
Link naar reactie
Inderdaad het zogenaamd renamen van .vob naar .mpeg gaat niet op. Zeker niet van .vob naar .avi, want dan kan ik niets meer met het bestand, tja met wmp wel... Ik zit met een groot probleem namelijk; Ik edit mijn eigen opgenomen video met Premiere en schrijf het op dvd. De bekende .vob files. Nu heb ik dus een aantal zelf gemaakte dvd's en wil nu van die dvd's weer wat rippen om zodoende weer wat nieuws te editen. Dus ik de .vob file kopieren naar mijn hdd en renamen naar .mpeg. Hier gaat het dus degelijk fout, want ik wil die .mpeg file weer importeren in premiere, maar dan krijg ik géén beeld, maar alleen geluid. Zelfs als ik de boel render heb ik geen beeld. Overal codecs vandaan gehaald zonder effect. Hoe moet ik nou in vredesnaam de .vob file weer converteren naar mpeg of avi? Iemand ervaring? Bvd. Leon
Link naar reactie
Je hebt geen codecs nodig, premiere is NIET instaat om aan een vob structuur te editten, hoe je hem ook noemt. Je zult de vob moete opdelen in de video en audio die erin zit en deze weer aan elkaar plakken (heet: multiplexen of muxen) tot een geldige mpeg. Je kunt dit allemaal uitvoeren met TMPGenc met de mpegtools die in het programma aanwezig zijn. Eerst de vob de-muxen tot een mpa en mpv Vervolgens weer de mpa en mpv muxen tot een mpg met dvd profiel. Overigens: Premiere is sowiezo niet echt geschikt om mpeg te editten neem daarvoor liever een er voor gemaakt programma zoals bv powerdirecter/powerproducer van Cyberlink ter verdere info: dvd is een uitvoer/productie formaat waarmee bedoeld wordt dat het een formaat is om naar te kijken en verder nix. Het is niet de bedoeling dat je dvd's ript en weer opnieuw gaat bewerken, mpeg/dvd is nooit daarvoor ontworpen. Dit is de reden dat je een eenmaal gemaakte dvd verder niet meer in premiere kunt bewerken. In de gedachte van Adobe is editten aan mpeg prutsen. gelukkig zijn er firmas als Cyberlink die toch programmas maken om toch aan mpeg te editten...
Link naar reactie
oefff... Ik begrijp het nog niet helemaal.. Met decrypter krijg ik een mpeg2-m2v file en een vob file wat het geluid is. Hoe kan ik dit nu weer gaan importeren in adobe premiere? Wat rwilligen aangaf te doen met tmpgenc heb ik ook geprobeerd, maar daar krijg je ook de soort gelijke files welke ik weer moet muxen naar een dvd profiel ?? Hoe moet ik nu tewerk gaan? Simpel stukken rippen van dvd en vervolgens weer branden wil natuurlijk best, maar editen niet, want de mpeg2/m2v file in adobe importeren lukt niet, zwart beeld. Wie o wie wil mij verder helpen? bvd. Leon
Link naar reactie
[quote:cb986265a9="wildervanksterdallen"]oefff... Ik begrijp het nog niet helemaal.. Met decrypter krijg ik een mpeg2-m2v file en een vob file wat het geluid is. Hoe kan ik dit nu weer gaan importeren in adobe premiere? Wat rwilligen aangaf te doen met tmpgenc heb ik ook geprobeerd, maar daar krijg je ook de soort gelijke files welke ik weer moet muxen naar een dvd profiel ?? Hoe moet ik nu tewerk gaan? Simpel stukken rippen van dvd en vervolgens weer branden wil natuurlijk best, maar editen niet, want de mpeg2/m2v file in adobe importeren lukt niet, zwart beeld.[/quote:cb986265a9] Indien de gebruikte versie van Premiere het resultaat van het demultiplexen van video en audio uit .vob niet kan importeren, dan kun je misschien beter bij TMPGEnc blijven. Voor Premiere Pro bestaat een plugin (hulpprogramma) van www.Mainconcept.com : MPEG Pro, waarmee Premiere .m2v en .mpa (of equivalent, eventueel aanpassen extensie) kan editen. Voor eerdere versie's bestaan ook dergelijke plugins, bijvoorbeeld: MpegMarvel. Wil je dit alles, op dit enigzins elementaire niveau, vermijden en software wat meer laten doen kijk dan naar Nero's (Ahead) Recode 2; relatief comfortabel knippen en plakken met als basis een bestaande video-dvd. Vanzelfsprekend veel minder mee te doen dan met Premiere.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...