Ga naar inhoud

analoge video capturen via digitale camera


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een analoge videoband naar dvd gaan schrijven met de best mogelijke kwaliteit, dus de kwaliteit van de band behouden. Ik heb een Sony PC110 digitale videocamera en een uitgebreide Panasonic videomontagerecorder Het plan is om de videoband te vertonen op het lcd-scherm van de camera en dus vanaf de camera te capturen op de pc in Windows Movie Maker. Van de recorder gaat een SVHS kabel [img:529ee2ef74]http://www.beamerworld.de/beamer/beamer/zubehoer/beamerkabel_svhs.jpg[/img:529ee2ef74] naar de SVHS-ingang op de camera. De audio out l+r van de recorder gaat naar de A/V in/out ingang op de camera. Dat zijn 2 cinchpluggen die samenkomen in een mini jack: [img:529ee2ef74]http://www.hackerscomputersupplies.co.uk/Cables_Files/CA_2xPhono_1xJack.jpg[/img:529ee2ef74] Vervolgens zet ik mijn videocamera op play en start de band. De camera is tevens verbonden met de pc via een i-link. [img:529ee2ef74]http://www.video-computer.de/bilder/1394_4pin_prof200.jpg[/img:529ee2ef74] Beeld en geluid verschijnen keurig op het lcd-schermpje van de camera. Door die i-link verschijnt er op mijn pc-monitor de melding: Digitaal videoapparaat: VIDEO VASTLEGGEN MET WINDOWS MOVIE MAKER. OK, dat doen we maar. Maar vanaf dat punt gebeurt er niks meer. Na enkele opties te hebben aangegeven in WMM kom ik bij het laatste scherm VIDEO vastleggen / vastleggen starten. Hier staat ook het voorbeeldscherm. Maar dat blijft zwart! Wat is er mis aan deze opstelling?
Link naar reactie
Omdat het een geavanceerde digitale camera is, ga ik daar wel van uit. Maar zo'n technische berschrijving staat niet in de dikke gebruikershandleiding. Als ik volgens de beschreven opzet werk en kies voor CAPTURE AVI in VIRTUAL DUB dan zie ik 1 seconde de opname van de videorecorder en meteen schakelt hij daarna over naar het videobandje in de camera om die opnamen te gaan capturen!! Als ik het bandje eruit haal haal dan geeft hij aan dat het bandje ontbreekt om te kunnen capturen...! De hele opzet is gedaan op voorzet van [u:2c50b4ea73]rvwilligen[/u:2c50b4ea73] om zo meteen digitaal te converteren en geen kwliteitsverlies te hebben. Maar ik vraag me af of dat zo bedoeld is. Concreet: Hoe (en waarmee!) zet ik een analoge videoband zonder kwaliteitsverlies eerst op de pc om hem daarna met TMPGenc naar mpg om te zetten?
Link naar reactie
je opstelling is correct, zo zou het moeten lukken... blijft over een instellings probleem op de camcorder? of, winmoviemaker ligt dwars. Een handvol kennissen van me doen het ook zo met uiteenlopende camcorders DV-digital8, sony,jvc en bij allen lukt het uitstekend... Er vanuit gaande dat je camera een analoge in heeft neem ik aan dat de camera ook kan converteren, wat is anders het nut van de analoge ingangen? je moet mogelijk wel de dv-tape uit de camcorder halen(gebruiksaanwijzing?) Om te beginnen stop met wmm en download eens scenalyzer-live, een programma wat maar voor 1 doel gemaakt is; het capturen en playbacken van DV. http://scenalyzer.com/main.html Er is een demo die volledig werkzaam is maar wel om de zoveel seconden/minuten een watermerk door de video plaatst.(= op te lossen) ik doe exact hetzelfde met scenalyser maar dan met een DV deck wat feitelijk een camcorder zonder lens is. Als laatste omdat dit kennelijk toch niet helemaal duidelijk is; Virtualdub kan helemaal niets aanvangen met een DV camera/firewire, het programma is uitsluitend bedoeld om te werken icm een analoge capture kaart. Als je er al iets mee kan doen met een dvcam dan heb je mazzel doordat een ander programma een ds-vfw-wrapper heeft geinstalleerd, je herkent dit meestal door de entry "microsoft wdm image capture" die je moet kiezen om de dvcam te kunnen zien, geluid zal je echter zeker nooit horen. Bron: http://www186.pair.com/vdub/docs_capture topic2+3
Link naar reactie
Je uitgebreide antwoord wordt zeer gewaardeerd, hoor! Maar ik ben een leek en dan gaat het niet zo snel. Met name [quote:4418667a41]Als je er al iets mee kan doen met een dvcam dan heb je mazzel doordat een ander programma een ds-vfw-wrapper heeft geinstalleerd, je herkent dit meestal door de entry "microsoft wdm image capture" die je moet kiezen om de dvcam te kunnen zien, geluid zal je echter zeker nooit horen. [/quote:4418667a41] is acadabra voor me. Ik was blij met je aanwijzingen om de videoband via de digitale camera naar de pc te laten verlopen om zo, zoals je zei, geen verlies te hebben, alleen lukt het nog niet om het spul op de pc te krijgen. Ik heb geen idee of die PC110 een analoge ingang heeft. Ik krijg dus wel een fractie beeld van de videorecorder op de pc (zowel in Virtual Dub als in WMM) maar meteen schakelt hij over op opname van het camerabandje. Haal je het bandje eruit dan geeft Virtual Dub/WMM aan dat het bandje ontbreekt. Ik zal het met Scenalyzer gaan proberen, maar logisch lijkt het me niet.
Link naar reactie
Inmiddels al geprobeerd en dat gaat wel goed met Sceneanalyzerlive. Dus van de videorecorder via de digitale camera naar de pc! Zo op het oog wordt de oorspronkelijke kwaliteit niet verminderd. Alleen vervelend inderdaad dat watermerk om de haverklap. En de omvang: 1.30 min. is 350 MB !!! Na bewerking door TMPGenc. (naar .mpg) nog slechts 42,6Mb Die opstelling zou toch ook met WMM moeten lukken? Misschien kun je de volgende vragen beantwoorden: 1. Waar kan ik nog kijken om dit te laten werken met WMM. 2. Als ik een stukje op een RW cd brand, kan ik dan hiermee uitgaan van de kwaliteit zoals die straks op een dvd gebrand gaat worden? (Stukje bij beetje komen we er wel....)
Link naar reactie
Nou, ik doe het graag. En daar is een forum ook voor, degene die het weet(of dat denkt) helpt degene die het niet weet. Heb je de camera wel goed ingesteld? Met name punt 3 uit de gebruiksaanwijzing is erg belangrijk. Jouw pc110 heeft een analoge ingang, dat is de svideo ingang op de camcorder waar je de montage recorder op hebt aangesloten. De instelling onder punt 3 in de manual zorgt er voor dat het analoge input signaal welke vanaf de montage recorder komt omgezet wordt naar dv en daar vandaan naar de pc kan gaan , net zoals het plaatje laat zien. Mocht de engelse taal van de manual een probleem zijn;als het goed is staat de bovenstaande uitleg uit de engelse manual ook in jouw nederlandse manual (die je naar ik aanneem wel hebt?). [edit] ai , we zaten tegelijk te typen, vergeet dus maar het bovenstaande want het is je dus gelukt met scenalyzer. waarom nu wel?; het DV-protocol is erg duidelijk maar kennelijk voor fabrikanten en software schrijvers niet duidelijk genoeg en daarom wil het nog wel eens gebeuren dat een bepaald programma problemen heeft om de camera aan te sturen, zoals (kennelijk) in jouw geval lukt het wmm niet helemaal om de camera correct aan te sturen. Een eenvoudige capture lukt nog wel maar iets moeilijker werkt gewoon niet... Scenalyzer is een programma speciaal ontwikkeld voor DV en dus is de kansd erg groot dat het daarmee wel lukt, en inderdaad: geen problemen meer, het werkt.
Link naar reactie
Je vragen: Heb je eigenlijk wmm al ge-update naar de laatste versie? De originele release die in winXP zit had een hoop problemen, met versie 2 die gratis is te downloaden bij msoft zijn een hoop problemen opgelost. Welke versie DirectX heb je? Wmm maakt gebruik van DirectX, een nieuwere versie zou problemen kunnen oplossen... start/uitvoeren en typ dxdiag.exe en dan enter, op het eerste scherm staat je versie van directX. Evengoed; waarom wil je zo graag opnemen met wmm? de video die je met scenalyzer hebt opgenomen kun je nog steeds bewerken met wmm. De filesize zal onder wmm evengroot uitvallen, het dv-avi protocol ligt nu eenmaal vast op 25 megabit per seconde(3.2 MByte/sec), de kwaliteit zal ook niet beter of slechter worden, die wordt bepaald door de camcorder. vraag2: ik weet niet precies wat je op een cd-rw wilt branden? vcd? dvd? dv-avi? De werkwijze is normaal gesproken: *dv-avi capture *bewerken *een kopie van het resultaat terugschrijven naar dv-tape zodat je een backup hebt van je hele avond knip en plak werk *de geknipte en bewerkte dv-avi coderen naar 1 of ander mpeg formaat(vcd-svcd-dvd-mpeg4/divx) *het tot mpeg gecodeerde bestand authoren(navigatie-menu's ed maken) zodat het op dvd gebrand kan worden *bij vcd en svcd kan het authoren gelijk met het branden, Nero heeft een ingebouwde vcd/svcd authoring waarmee, zij het eenvoudig, navigatie-menu's gemaakt kunnen worden. *branden vcd=videocd= mpeg1 in +/- vhs kwaliteit, de meeste dvd spelers spelen ook vcd,maximaal 80 minuten op 1 cd. Svcd=supervideocd= mpeg2 in +/-SuperVHS kwaliteit, sommige dvd spelers spelen geen Svcd, kwestie van proberen, ongeveer 40 Minuten op 1 cd. Dvd= mpeg2 in hoge kwaliteit, kan in principe niet op een cd worden gezet maar sommige dvd spelerws spelen zo'n "mini-dvd" toch, kwestie van proberen... Wil je dus een sample zien van hoe een dvd er uit gaat zien dan zit er nix anders op dan een stukje dv-avi met Tmpgenc te coderen tot dvd-mpeg2 en dit stukje op een dvd-rw te branden, evt zou je het ook op een cd kunnen branden(je moet dan dus een dvd maken op een cd)maar zoals al gezegd kan niet iedere dvd speler daarmee omgaan.
Link naar reactie
Wat ik zo vreemd vind, is, dat ik kennelijk de enige ben die een videoband zo moet gaan capturen! Niks mis mee maar ik dacht dat er meer voor de hand liggende progs voor waren om dit te doen.... En hoe kom ik nu van die popups af in Sceneanalyzer? En misschien nog een antwoord op mijn vraag ..???[quote:471f875cb0]2. Als ik een stukje op een RW cd brand, kan ik dan hiermee uitgaan van de kwaliteit zoals die straks op een dvd gebrand gaat worden? [/quote:471f875cb0]
Link naar reactie
Check je mailbox..... wmm is een erg voor de hand liggend programma en wellicht krijg je het met enige updates of wellicht SP1 update voor winxp toch nog aan de praat maar ik denk meer dat je probleem is dat alles erg nieuw is en er dus gecompliceerd uit ziet, komt daarbij dat je graag de hoogst mogelijke kwaliteit wilt maken en dan laat je (normaal gesproken) een programma als wmm links liggen. Zeker als je wilt gaan bewerken,titels,effecten toevoegen dan is u-lead media/video-studio of adobe premiere meer voor de hand liggend.
Link naar reactie
Een tip die ik bijna vergeet. Mocht je een alles in 1 programma zoeken, eenvoudig in gebruik maar toch voldoende mogelijkheden, niet te duur,ingebouwde dvd-authoring en brandmodule. Pinnacle studio8 of ,net uit, versie 9. Sommige mensen vervloekenb het programma anderen zweren erbij, je zult het zelf moeten proberen... Ik dacht dat er een demo van te downloaden is op pinnacle.com en anders is er kazaa.
Link naar reactie
We hebben elkaar wat gekruist in de reacties. Even een antwoord terug. [quote:4f6c264316] ik denk meer dat je probleem is dat alles erg nieuw is en er dus gecompliceerd uit ziet, komt daarbij dat je graag de hoogst mogelijke kwaliteit wilt maken [/quote:4f6c264316] Je slaat de spijker op z'n kop! Maar ik leer er wel van! DirectX versie 9.0 WMM versie 5.1 (build2600xpsp2.030422-1633 SP1) Daaronder staat Windows@Movie Maker, versie 2.0.3312.0 Ik ga met Sceneanalyzer aan de slag Wat ik wilde doen, is een stukje gecapturede videoband (= avi) omzetten naar mpg met TMPEnc, vervolgens branden op een CDRW en dan eens kijken op mijn standalone dvd-speler hoe er dat uitziet. Als die kwaliteit prima is, kan ik er dan uitgaan dat de kwaliteit in dvd-versie straks (met de hele film) hetzelfde is? Mijn dvd-speler kan trouwens (S)VCD aan. Nogmaals bedankt voor de service...!
Link naar reactie
Aha, ok. Je hebt dan de optie om een Svcd te maken of een "mini-dvd" Een Svcd maken is niet moeilijk, eerst met tmpgenc (mbv de wizzard) het bestand tot Svcd-mpeg2 coderen en daarna met Nero een Svcd aanmaken, sleep de mpeg naar het compilatie venster en branden. De kwaliteit die je zo krijgt kan heel behoorlijk zijn maar is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het originele bronmateriaal, het is echter geen match voor een dvd wat betreft kwaliteit, een dvd heeft nu eenmaal veeeeeeel meer data tot zijn beschikking en dus ligt de kwaliteit vele malen hoger. De andere optie om een mini-dvd te maken is ook mogelijk maar niet iedere speler speelt deze, meestal omdat de cd op minimaal 8 speed moet worden afgespeeld en de meeste spelers komen met cd's niet verder dan 2 speed. Als het niet wil lukken kun je ipv een cd-r een cd-rw proberen(of vice versa). Een mini dvd maken is in essentie exact hetzelfde als een dvd maken alleen stop je een cd-r in de brander ipv een dvd op het moment dat je gaat branden. Op een mini DVD past ongeveer 15 minuten video als je de datarate niet al te hoog neemt. een Mini-dvd geeft wel de correcte indruk van hoe een echte dvd er uit zou zien. Dat betekend dus eerst de dv-avi omzetten naar dvd-mpeg2 mbv tmpgenc, vervolgens de mpeg "authoren" mbv bv. Tmpgenc-author en daarna de complete dvd-structuur op een cd-r(w) branden. lijst van players die mini-dvd (zouden) spelen: http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers.php?DVDname=&Submit=Search&minidvd=1&Search=Search Mini-dvd uitgelegd: http://www.dvdrhelp.com/minidvd.htm dvd(en mini) branden met nero: http://www.dvdrhelp.com/nerodvd.htm Mogelijk moet je zo branden om het te laten lukken: http://www.dvdrhelp.com/forum/viewtopic.php?t=127624
Link naar reactie
Al verschillende keren 's nachts een avi proberen om te zetten naar MPEG. Tevergeefs. Het resultaat is dat de MPEG na enkele frames stilstaat en dat een (ander) geluid doorloopt. Hier de werkwijze (via de wizard!): 1. Template KSVCD 352/576_PAL gekozen (next) 2. AVI binnengehaald incl. audio (next) 3. next 4. videoresolutie ingesteld op 352 x 576 (next) 5. output file = .m2v (vinkje weg bij [u:66ba7b6a53]start encoding immediately[/u:66ba7b6a53]!) 7. OK 6. streamtype ingsteld op SYSTEM (Video + Audio) 7. START Het groene pijltje van VOBSUB verschijnt ook dus de ondertiteling wordt ook meegenomen. Na zo'n 3/4 uur is hij klaar met transcoderen. Maar met bovengenoemd resultaat. Ik weet dat een dvd een betere kwaliteit geeft maar ik las over de KSVCD templates waarmee je een hele film op een enkele cd friemelt. Er schijnt er zelfs een te zijn die 360 minuten op 1 cd perst. Dat wilde ik dus eens proberen maar WAAR ZIT DE VAUT........???? die wil gewoon eens proberen hoe een SVCD uitpakt. Ik vermoed bovendien dat me het maken van een dvd zo ook niet lukt. Ik had gelezen dat een SVCD veel data
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Na veel tobben met een Pinnacle TV kaartje dacht ik op dit forum de oplossing te hebben gezien; gewoon de oude analoge band afspelen en via mijn JVC (GR-DVL167EG digicam met Firewire in en- out) digitaliseren, en inlezen op de PC via de Firewire. De manier zoals hiervoor omschreven dus. Maar helaas, doorverbinden lijkt niet te werken, de S-video van mijn camera lijkt geen input te zijn maar uitsluitend een output. Heeft iemand daar ervaring mee of is een andere TV/capture kaartje de enige oplossing?
Link naar reactie
Om te beginnen: erg oude topics naar boven slepen is niet echt de manier om aandacht te krijgen voor je probleem, open dan liever een nieuw vers topic. Je probleem: ik heb zelf ook een jvc camera waarvan de S-video alleen een uitgang is. Waarom deze beperking er is is mij een raadsel want miz kan een dergelijke functie eenvoudig worden toegevoegd. Maar met jouw camera zal het dus niet lukken. Je zult dus aan wat anders moeten en een tv kaart is dan het eerste wat dichtbij komt gevolgd door echte capture apparaten zoals capture kaarten of de steeds populairder wordende convert-boxen zoals de pinnacle moviebox-dv of usb waarbij de dv versie altijd de voorkeur heeft als je gaat voor de beste kwaliteit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...