Ga naar inhoud

netwerk opzetten met router achter modem/router problemen


anoniem

Aanbevolen berichten

Dames en Heren, Bij een kennis van mij is de volgende situatie: Thompson TG789VN modem/router (192.168.1.xxx) - pc1 fixed ip - pc2 fixed ip - lan printer fixed ip - nas - server (bedrijfs software) - icidu 300n wifi router Op de icidu zitten engenius outdoor antennes Het gaat hier om een bedrijfje waar op de thompson de bedrijfsapparatuur aangesloten zit. De icidu verzorgt een wifi wat vrij te gebruiken is voor de klanten. De icidu is dus DHCP (192.168.111.xxx) Het probleem: Vaak is een wifi verbinding met internet niet mogelijk (alleen lokaal). En regelmatig komt er een windows melding: er is een IP-adres conflict .... Ik heb mijn laptop aangesloten via LAN rechtstreeks op de thompson (zou fixed IP moeten zijn). Mijn DHCP ingestelde laptop ontving keurig een IP adres binnen de reeks van de Thompson ??? Verder zou ik heel graag weten wat de correcte instellingen zijn voor zowel de thompson als de icidu? De Thompson: DHCP uit IP range: 192.168.1.xxx subnetmask: 255.255.255.0 gateway adres: 192.168.1.254 wat stel ik dan in de icidu in??? DCHP aan IP range: 192.168.111.xxx (afwijkende range om te voorkomen dat klanten met fixed ip instellingen de boel verstoren) gateway: ????? Waar haalt ie zijn DNS server vandaan? Ik hoop dat het duidelijk is! Info te weinig? vraag het alsjeblieft! Dank u ....
Link naar reactie
De gateway is altijd het adres van het apparaat zelf. DNS verloop via de Thomson, als je daar wat kunt instellen OK, anders gaat het automatisch via de provider. Ik gebruikte vroeger (en thuis nog steeds) vaste IP's. (die domme tele2 router (thuis) kent geen vast DHCP uitgeven) Als je router echter vaste DHCP adressen ondersteund is dat veel handiger. Hoef je nooit meer bang te zijn dat er een conflict ontstaat als een apparaat even uit staat. Want let goed op! Als het apparaat uit staat is zijn vaste IP vrij gekomen (na de lease). En kan dus een ander apparaat zijn adres krijgen. Zet je hem weer aan dan zegt hij "auw conflict"
Link naar reactie
Je beseft dat je met deze opstelling het risico loopt dat gasten op het bedrijfsnetwerk rondneuzen? Ze hebben via de Icidu toegang tot het netwerk van de Thomson. Als je deze functie omwisselt (Thomson voor gasten, Icidu voor bedrijf) loop je dit risico niet of veel minder. Gaat natuurlijk alleen op als je de outdoor antenne(s) over kunt zetten naar de Thomson.
Link naar reactie
@Hans, duidelijk verhaal. Op dit moment steekt het geheel in elkaar als omschreven (waarom weet ik niet). Maar het werkt niet. Achter de Icidu krijg je vaak een netwerk verbinding "alleen lokaal". Ik denk dat ik dit eerst moet zien op te lossen, voordat we de functie eventueel omwisselen. @wisperbird als ik een apparaat opnieuw aanzet, vraagt ie dan niet elke keer een vers adres op? lease zo kort mogelijk instellen lijkt me? Wat vul ik dan bij dns in in de icidu?
Link naar reactie
Dat je alleen lokaal krijgt verbaasd me bij nader inzien niet. De Thomson geeft alleen adressen uit van 192.168.1.xxx en nu wil jij verbinding maken via 192.168.111.xxx, maar die geeft de Thomson niet uit helaas. Ik vind het adres van de Thomson wat vreemd, moet dat niet 192.168.1.1 zijn ?? Als je verschillende range wilt kun je de Thomson beperken tot 192.168.1.2 tot en met 100. Als je dan de Icdu op 192.168.1.100 zet dan is dat dus zijn gateway Voor de DNS gebruik je dan 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (is publieke DNS van Google) Hier kun je dan 101 tot 255 uitgeven. Hier is een korte lease handig omdat anders er te vaak een ip bezet blijft staan. Het is veiliger om de Wifi van de Thomson uit te zetten. Je weet het zelfs WPA2 is te kraken. Alleen als er veel B.O.D. kan dat natuurlijk niet. Succes. P.S. weet al of die Thomson vast IP over DHCP ondersteund ? P.P.S. Nee hoe korter de lease hoe groter de kans op conflicten. Staat je lease op 24 uur dan zal er pas een probleem zijn als het apparaat 24 uur + 1 minuut, uit staat. Voor klanten is een korte lease inderdaad te verkiezen, maar dat is de Icidu.
Link naar reactie
mijn leken-beleving: De thompson is zelf 192.168.1.254 enkele fixed ip clients zijn 192.168.1.12 ..13...14 etc etc De ICIDU krijgt 192.168.1.17. De WAN instelling van de ICIDU moet zijn 192.168.1.17 Gateway daarbij is 192.168.1.254 Hij is ook DHCP server met de reeks 192.168.111.2 ~ 254 Zijn eigen IP is 192.168.111.1 Zo raken de twee reeksen niet in conflict. Iedere wifi client krijgt een 111.XXX ip van de ICIDU, en maakt gebruik van zijn gateway naar de WAN (wat de thompson is). dat moet toch kloppen??? hier nog iets aan??? [img:223c9bab4d]http://i42.tinypic.com/16h7ond.jpg[/img:223c9bab4d]
Link naar reactie
[url]http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/715295-Ziggo-zakelijk-meerdere-publieke-ip-addressen-hoe-inloggen-extern/[/url]Hier vind je een vergelijkbaar probleem. Je zou dus je Wireless router een eigen vast (Extern) IP adres kunnen geven. Wat je nu doet vind ik moeilijk en soms in thuis situaties kan je niet anders.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...