Ga naar inhoud

Draadloos internet


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn zoon gaat in Wageningen studeren. Op zijn kamer is een internet aansluiting. Wat heb ik nodig om te zorgen dat hij draadloos internet krijgt. Want met een laptop is een kabel wel lastig. Moet ik een router of een acces point? Wat is het verschil en kan ik het vrijwel gemakkelijk aansluiten. Weet dus niet of het internet dus via de kabel of adsl is.
Link naar reactie
Zal ongetwijfeld een ethernet aansluiting over een (adsl) router zijn. Eerst even de laptop aansluiten op die aansluiting om te zien wat voor IP die krijgt. Die even onthouden. Stel hij krijgt 192.168.1.100 over dhcp Dan een wireless (cable) router nemen en nog niet aan sluiten op de betreffende "muur" aansluiting. Wel even via een lan poort met de laptop verbinden en IP achterhalen wat die krijgt (ipconfig /all) en inloggen op de router met het gevonden gateway adres. Belangrijk is nu dat het een verschillend subnet wordt dan de "muur" aansluiting. Stel de gateway is 192.168.1.1 dan in de router dat wijzigen naar 192.168.[b:85a93383aa]2[/b:85a93383aa].1 (we hebben het nu over de LAN kant van de router!) Even saven deze config en na 15 seconden even opnieuw ip opvragen bij de router. (die krijgt dan iets als 192.168.[b:85a93383aa]2[/b:85a93383aa].100 Nu kun de de "muur" aansluiting in de WAN poort van de router steken en de router met WPA gaan beveiligen. De WAN kant van de router krijgt IP in de trand van 192.168.1.101
Link naar reactie
Een accesspoint zou in principe de juiste keuze zijn. Ware het niet, dat deze duurder zijn dan een router. Door het uitzetten van dhcp, en een lan poort te gebruiken, degradeer je de router tot accesspoint. Zelfde resultaat voor minder geld. Plus dat je de router als router kunt gebruiken, mocht dat later nodig zijn, als ie verhuist.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...