Ga naar inhoud

Hoe veilig is een virtuele computer voor het netwerk?


anoniem

Aanbevolen berichten

Stel. Je werkt in een beveiligde omgeving waarbinnen je zelf weinig tot niets kunt doen. Toch wil je één en ander uit proberen. Rechten om te installeren heb je niet. Welke mogelijkheden biedt een virtuele computer zodat je geen bedreiging vormt voor het netwerk. Bedoeling is wel dat je in ieder geval gebruik kunt blijven maken van de internet verbinding. John van der Elburg
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Inmiddels heb ik een aantal mogelijkheden geprobeerd om een virtuele PC te installeren (gewoon nog thuis), gebruik makend van de door jullie aangeleverde mogelijkheden. Dat werkt prima, hoewel ik nog niet alle mogelijkheden heb doorgrond. Mijn vraag is eigenlijk: stel, ik mag een virtuele PC installeren in een beveiligde omgeving. Welke gevaren levert die virtuele PC dan op voor het reguliere netwerk? Ofwel: hoe overtuig ik de beheerder van het netwerk?
Link naar reactie
Je kan een virtuele machine isoleren van de rest van het netwerk, door hem geen directe netwerkverbinding te geven. In dat geval heeft de host-PC gewoon de reguliere Internetverbinding en daarnaast een netwerkverbinding met de virtuele machine. Deze VM kan dan niet direct op Internet en heeft dus alleen een netwerkverbinding met de host PC. Op deze manier is een VM veilig voor je netwerk, als je een VM volledige netwerktoegang geeft, kan een virus op je VM het hele netwerk infecteren. Als de omgeving echter dichtgebouwd is, kan ik me voorstellen dat je niet eens iets van VMware of Virtualbox kan installeren op je PC en dus ook geen VM's aan kan maken. Je zal dan ook met sterke argumenten bij de netwerkbeheerder moeten komen waarin je aangeeft waarom je een virtuele machine moet hebben. Ik wens je veel succes, een goede beheerder is niet zomaar om te praten... 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...