Ga naar inhoud

W2008Server stap voor stap, maar welke volgorde?


anoniem

Aanbevolen berichten

Net hele discussie gehad over het installeren van Windows 2008 Server. In W2k8S kan, na het installeren van een soort kale XP versie gekozen worden om verschillende rollen/functies door de server te laten vervullen. Tijdens het opzetten zijn er een paar keuzes: welke zouden jullie maken? Wij kiezen voor de volgende functies: AD Domain services, DHCP en DNS. De discussie is nu, welke en of je een bepaalde volgorde hierin aan houdt. Als je alles in een keer aanvinkt en installeerd, ben je direect even zoet met instellen. Soms is dat qua tijd niet handig. Kies je voor een voor een, dan kun je per functie de tijd nemen en het direct goed instellen. Maar, is er een 'minder goede' of juist 'handige/verstandige'volgorde? Dus eerst DHCP, dan DNS en dan pas AD....HOe zien jullie dat?
Link naar reactie
Als de betreffende server een domain controller moet worden hanteer ik altijd deze volgorde: 1) DNS 2) AD DS, vervolgens DCPROMO. 3) De rest wat op die server nodig is (DHCP, File en Print Services, IIS, WSUS, WDS, Network Policy services, Terminal Services) 4) Eventuele extra features die nodig zijn op die server (telnet client, Desktop Experience) Ik hanteer deze volgorde, omdat Active Directory afhankelijk is van DNS, dus als ik een domain controller installeer, wil ik eerst een DNS zone voor het AD domein aanmaken. AD DS kan niet samen met andere rollen geinstalleerd worden, dus die moet apart. Ik doe er dan ook meteen dcpromo achteraan. Vervolgens installeer ik de andere rollen die de server moet hebben, allemaal tegelijkertijd. Sommige van deze rollen worden geintegreerd in Active Directory, dus vandaar dat ik die doe zodra AD DS is geinstalleerd. Als laatste installeer ik nog wat features specifiek voor die server. Als de server geen domain controller wordt, vervallen stap 1 en 2...
Link naar reactie
Helder! Even theoretisch (ik zal het niet uitproberen, daar heb ik dan net weer niet genoeg tijd voor), als ik bij het toekennen van de rollen bij de serverfuncties zowel DNS als AD aanvink, na het installeren van de benodigde software waarschijnlijk de software dusdanig geinstrueerd is, dat ze een bepaalde instel-volgorde afdwingen. Dus dat de AD programmatuur allereerst controlleert of DNS aanwezig is, etc. T.
Link naar reactie
Als je AD DS, samen met een andere rol aanvinkt, krijg je de melding dat AD DS niet tegelijk met andere rollen geinstalleerd kan worden. Met andere woorden: als je AD DS aangevinkt heb, kun je geen andere rollen selecteren en als je andere rollen geselecteerd hebt, kun je geen AD DS selecteren. Als tijdens dcpromo blijkt dat DNS nog niet is geinstalleerd, krijg je de mogelijkheid om dat via de dcpromo wizard te doen, maar ik heb graag alles zelf in de hand, dus ik zorg ervoor dat DNS eerst draait en er een forward en reverse lookup zone is aangemaakt voor de AD domeinnaam.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...