Ga naar inhoud

Algemene vraag over WiFi kanalen


anoniem

Aanbevolen berichten

In mijn [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=220350]andere topic[/url], waar ik tot mijn grote wanhoop steeds weer authentication errors bleef krijgen, wat ik ook probeerde, was het probleem plotseling opgelost toen ik van kanaal 2 naar kanaal 13 verhuisde. (Waar kanaal 2 het rustigste was, terwijl kanaal 13 dicht in de buurt zit van veel buur netwerken) Is daar een verklaring voor? Ik ging er altijd van uit dat een WiFi kanaal alleen maar een weg defineerde waar over de devices communiceren, verder niks. Dus linksom, of rechtsom, maar dat het verder geen enkel verschil maakt welk kanaal je kiest.
Link naar reactie
Ik woon zelf in een flat met veel wifi gebruikers. Terwijl ik met bv. de laptop/I-pad dichtbij de router/modem zit, werkt niet elk kanaal even vlot. Het meest word op kanaal 1 t/m 11 gewerkt, waarvan hier kanaal 3 en 9 goed werken. Maar als het voor jou mogelijk is, probeer dan toch maar kanaal 13.(niet die tv serie) Je zou je router op de meest centrale plek in huis kunnen zetten. De meeste mensen gebruiken een 24,5Ghz verbinding. Je zou indien mogelijk een 50Ghz verbinding kunnen overwegen.
Link naar reactie
Hier even een korte uitleg over kanalen in draadloze netwerken... Tegenwoordig worden er voor draadloze netwerken twee frequentiebanden gebruikt: de 2,4 GHz band en de 5 GHz band. Een frequentieband kun je vergelijken met het bereik van frequenties die je op je autoradio kan ontvangen in bijvoorbeeld de FM band. Een frequentieband is weer onderverdeeld in kanalen. Deze kanalen kun je vergelijken met de frequentie van een radiostation in de FM band (bijvoorbeeld 96,8 Mhz voor radio 3FM op de zendmast bij Lopik). In de 2,4 GHz band zijn kanalen 20 Mhz breed, wat wil zeggen dat het verschil in frequentie tussen de kanalen 20 Mhz bedraagt. In de 2,4 GHz band wordt echter een signaal uitgezonden, wat zo breed is, dat het 5 kanalen bezet. Met andere woorden: een access point wat op kanaal 6 uitzendt, zendt ook uit op kanalen 4, 5, 7 en 8. Vandaar dat het in een grotere omgeving met meerdere access points, best practice is om de access points in te stellen op kanalen 1, 6 en 11, zodat deze elkaar niet zullen storen. In de 5 GHz band zijn de kanalen 40 Mhz breed, maar hier zitten de kanalen dusdanig ver uit elkaar, dat ze elkaar niet zullen storen. In deze band is er dus geen overlap naar naastliggende kanalen. Vaak wordt ten onrechte aangenomen dat men best een access point op kanaal 2 in kan stellen, als de buurman op kanaal 1 zit. Deze twee access points zitten dus toch in elkaars frequentiegebied en de kans op storing is dan ook groot. Probeer dus altijd minimaal 5 kanalen van je buren af te gaan zitten. Houd er ook rekening mee dat er apparaten zijn, die niet met kanaal 12 en 13 overweg kunnen. Deze kanalen gebruiken namelijk een frequentie, die in Noord-Amerika niet gebruikt mag worden. Veel apparatuur van Amerikaanse afkomst kan dus alleen overweg met de kanalen 1 t/m 11.
Link naar reactie
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het was me bekend dat de kanalen elkaar overlappen. Dat valt mooi te zien in de 'parabolen' grafiek op mijn WiFi app. Ik had hem toen op kanaal twee gezet omdat de rest allemaal op zes en hoger zat. Nou ja, blijkbaar met een reden :) Ik begrijp nu ook de voordelen van die 5Ghz band. Die staat bij mij disabled, maar wellicht kan ik hem gewoon gebruiken. (Volgens mij kunnen de laptops het niet aan, maar de TV zit ook op de WiFi en volgens mij kan die wel 5Ghz aan)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...