Ga naar inhoud

Internet in studentenhuis


anoniem

Aanbevolen berichten

Mensen, Heb een vraag, wij willen in ons studentenhuis ons internet gaan veranderen, nu gaat het over 3 verdiepingen met ieder ongeveer 7 kamers. Die mensen willen allemaal internet. nu willen we UPC gaan nemen, daar een router achter zetten. Maar hoe moet het daarna dan, want er moeten in totaal 21 computers op kunnen, en ken geen router met 21 aansluitingen. Optie 2 die we hebben is nog een aparte ADSL aansluiting erbij nemen, zodat we de verbinding kunnen delen, ongeveer 10 man op UPC en ongeveer 10 op ADSL, is dat nog slim, of kunnen we beter optie 1 doen? Graag hoor ik jullie mening, want ik kom er niet helemaal uit. alvast bedankt. Gr. Roy
Link naar reactie
Dus gewoon op de onderste verdieping een router zetten, met een kabel naar de switch voor de begane grond. Vanuit de router 2 kabels naar de switchen op de 1ste en de 2de verdieping? En dan werkt het zo maar? Voor het draadloos zit ik ook al te kijken, maar dan heb ik wel betere antenne modem voor op de router, want anders haal ik dat niet tot de bovenste verdieping, bv. deze: http://www.wifishop.nl/products/wifi-antennes/omni-antennes/hawking-hai7sip-hi-gain-7dbi-omni-antenne-voor-windows.htm Dat klopt toch allemaal wat ik zeg of ziet iemand het toch anders?
Link naar reactie
[quote:6233ed3961="royveekens"]Voor het draadloos zit ik ook al te kijken, maar dan heb ik wel betere antenne modem voor op de router, want anders haal ik dat niet tot de bovenste verdieping, bv. deze: http://www.wifishop.nl/products/wifi-antennes/omni-antennes/hawking-hai7sip-hi-gain-7dbi-omni-antenne-voor-windows.htm[/quote:6233ed3961] Het bereik van een draadloos netwerk vergroot je niet door de antenne van je access point te vervangen door eentje met een hogere antenna gain. Hoe groot je bereik is wordt namelijk bepaald door de client. Het heeft namelijk geen zin dat je access point staat te schreeuwen als je laptop terug fluistert... De manier om draadloos netwerk door heel je huis te hebben, is het access point op de middelste verdieping plaatsen, of twee access points te plaatsen.
Link naar reactie
Dank je wel voor de tip, dacht echt dat een grotere antenna het bereik beter zou maken, tenminste als natuurlijk de clients een goede netwerk adapter in hun pc/laptop hebben zitten. Nog een vraag voor die beveiliging, is er nog een router die stuk goedkoper is dan die Cisco, maar waar ik bv. alleen een wachtwoord in kan stellen, die dan voor iedereen geldt, dat vind ik voorlopig genoeg.
Link naar reactie
[quote:fb73163f0e="PS"]Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de snelheid dacht te waarborgen met 21 studenten op een internetaansluiting. Als er een paar tussen zitten die 24/7 aan het downloaden zijn, heb je binnen de kortste keren gedoe met de rest van de groep omdat het internet te traag is.[/quote:fb73163f0e]Je kunt toch een router nemen die QOS heeft en dus de bandbreedte per MAC-adres regelt... koppel de toegang tot interenet ook meteen aan dat MAC adres dan heeft het veranderen ook geen zin meer.... Wij zitten in de piek hier met 8 pc's aan... op een 20/1 ADSL en inderdaad als iemand vol upload (vooral dat) dan wordt het traag. Ik heb daar afspraken over gemaakt. Laat iedereen in een meeting zeggen wat hij ervan vindt, stel een text op en laat ze tekenen. Ook tekenen dat ze een penalty krijgen als er gemeten wordt dat zij de oorzaak zijn. als ze het beter weten mogen zij het systeem beheren..... meestal blijkt dat ze zelf nog strenger zijn... want ze willen zelf toch ook een snelle verbinding....
Link naar reactie
De Zyxel 2602 HW, maar die is al weer een paar jaar oud... er zijn toch wel weer betere.. edit: probeer anders Smoothwall, draait al op een Pentium I of II... Dus neem een zo zuinig mogelijke oude bak en experimenteer... Die heeft ook QOS. http://www.linux.com/archive/feature/154568 Even registreren (hotmail mailadres werkt) en je kunt de laatste manual hier downloaden http://www.scribd.com/doc/16563879/Smooth-Wall-Express-3-Administrator-Guide-V2?autodown=pdf Zag hem niet zo snel ergens anders staan. QOS op p23.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...