Ga naar inhoud

router, printerserver voor draadloos thuisnetwerk?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een netwerk tussen mijn PC en laptop, zodat ik van mijn PC ook toegang heb tot bestanden die op de laptop staan kan werken (en omgekeerd). Misschien komt er ook nog wel een PC of laptop bij, die moet er ook op aangesloten kunnen worden. Op beide/alle apparaten wil ik uiteraard internet hebben. En dan heb ik ook nog een USB-printer die ik vanaf beide apparaten wil kunnen benaderen. En dan zoveel mogelijk draadloos. Hoe ga ik dat doen? In de woonkamer staat mijn Telfort ADSL modem. Ik dacht dan dáár een 'draadloze' router (met ingebouwd wireless accespoint) op aan te sluiten. In mijn laptop steek ik dan een PCMCIA kaart, en in mijn PC (staat op zolder) een PCI draadloze netwerkadapter. Op de router sluit ik dan ook nog een printerserver aan (als het kan & betaalbaar is draadloos, anders met draad), waaraan mijn USB printer hangt, zodat ik vanaf PC en laptop kan printen. [b:d3fc68d1a6]Klopt dit? Of kan het slimmer, gemakkelijker?[/b:d3fc68d1a6] En what about de standaarden (zoals 802.11n, 802.11a, 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u, 802.3ab)? Wat betekent dat/wat moet ik daar mee/waar moet ik op letten? En heeft iemand dan nog tips voor die router en die printerserver, of een mogelijke combi daarvan? Belangrijke vereiste is, naast dat het gewoon moet werken en niet binnen een half jaar kapot moet gaan, dat het goedkoop is :-) Dan nog twee andere vragen: - Maakt het voor de prestaties van het draadloze gebeuren nog uit dat veel aluminium kozijnen in huis zijn? - Hoe houdt ik het netwerk een beetje inbraakveilig? Zit er versleuteling of firewall op dergelijke routers? Alvast hartelijk dank voor alle reacties!
Link naar reactie
[quote:4ffde58277="Ener Nestraa"]Op de router sluit ik dan ook nog een printerserver aan (als het kan & betaalbaar is draadloos, anders met draad), waaraan mijn USB printer hangt, zodat ik vanaf PC en laptop kan printen. [/quote:4ffde58277] Dat is mogelijk. Alleen als het om een (oude) (budget) printer gaat, kun je waarschijnlijk beter een (draadloze) netwerk printer/all-in-one aanschaffen. Dit in verband met de aanschafprijs van een [url=http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=printserver&fuzzyterms=0&fuzzyterms=1&catID=&priceMin=0&priceMax=&land=all&scoreMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0]Printer Server.[/url] [quote:4ffde58277="Ener Nestraa"]En what about de standaarden (zoals 802.11n, 802.11a, 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u, 802.3ab)? [/quote:4ffde58277] De belangrijkste info daarover staat op [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11]Wikipedia.[/url] [quote:4ffde58277="Ener Nestraa"]En heeft iemand dan nog tips voor die router en die printerserver, of een mogelijke combi daarvan? [/quote:4ffde58277] Ik heb nog geen concrete tip voor een bepaald merk/type router. Maar op Tekstenuitleg.net staat er wel info over [url=http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/router_kopen/router-kopen.html]Router kopen? Tips en aandachtspunten.[/url] [quote:4ffde58277="Ener Nestraa"]Zit er versleuteling of firewall op dergelijke routers? [/quote:4ffde58277] Info over beveiliging van draadloze routers is onder andere te vinden op Tekstenuitleg.net [url=http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/draadloos-netwerk-beveiligen/intro.html]Een draadloos netwerk beveiligen.[/url]
Link naar reactie
Update:Ik heb gisteren spullen gekocht. Ik heb een setje (router, PC-kaart en laptop-kaart) van Sitecom (300N XR) gekocht. Heb me bij de keuze voor merken vooral laten leiden door prijs, en de beschikbaarheid in de winkel van een volledige set (ik wilde niet een router van de een, een pc-kaart van de ander en een laptopkaart van weer een derde). 802.11n, dus snel. Vandaag de boel aangesloten. het werkt goed en ik heb idd een hoge verbindingssnelheid (270 Mbps). Sitecom biedt een erg gemakkelijke 'automatische' manier van beveiliging (WPS), maar daarvoor moet je wel bij elke sessie opnieuw een knop op de router drukken. En dat vond ik nu weer niet makkelijk. Ik heb het beveiligd volgens de informatie in de link die je me gaf, maar dan mbv WPA2. Ook dat lijkt goed te werken. Heb ook de andere punten van de beveiligingstips doorgevoerd (MAC adres filtering, SSID uitzenden uitzetten en een ander wachtwoord op de router), dus ik ga er van uit dat ik nu 'safe' genoeg ben. Mijn USB-printer hang ik eerst aan de PC, later koop ik nog wel eens een draadloze printerserver of een netwerkprinter. En (maar dat is een heel ander verhaal) een NAS.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...