Ga naar inhoud

Linksys router en Linksys modem werken niet samen


anoniem

Aanbevolen berichten

Eerst gebruikte ik een USB modem, maar nu heb ik een router gekocht (WRT54GS) met een ethernet adsl-modem (ADSL2MUE), allebei van Linksys. Ik heb de modem met de router verbonden en mijn pc met de router. Hoe moet ik nu de router instellen? Ik kan kiezen uit PPTP (wat ik volgens mij moet hebben), PPPoE, Automatic configuration (DHCP), Static IP en L2TP. Zie het volgende plaatje: [img:5121b87ef4]http://home.hetnet.nl/~naverbeek/plaatjes/linksys1.jpg[/img:5121b87ef4] [size=9:5121b87ef4]Ik heb ADSL bij HetNet, waar ik dus de volgende instellingen heb ingesteld via USB (werkt goed met alleen de modem zonder router) Encapsulation: PPPoA VPI/VCI: 8/48 Multiplexing: VC[/size:5121b87ef4] Volgens mij moet ik PPTP gebruiken om met de modem te communiceren en het wachtwoord/ gebruikersnaam te verifiëren, [b:5121b87ef4]maar wat is de standardgateway, subnetmask en ip address van HetNet??? [/b:5121b87ef4] [size=8:5121b87ef4](De interne subnet masks e.d. zijn wel goed, want ik krijg tenslotte verbinding.)[/size:5121b87ef4]
Link naar reactie
De modem heeft geen IP-adres. Dat hebben modems nooit - modems behoren "bridged" te zijn, dus zo dat de pc of de router de loginprocedure regelt (PPTP, PPPoA, PPPoE) en het publieke IP-adres aan de pc/router doorgeeft. Alhoewel veel modems zoals deze wel kunnen worden ingesteld met een IP-adres. Het is ook overbodig om de modem een IP-adres te geven als de router er al een heeft. En als die modem ook nog eens een NAT-firewall heeft, wordt het helemaal lastig, want dan heb je dubbel NAT (ook op de router) en moet je dus port forwarding toepassen op zowel de router als de modem. Inmiddels heb ik uitgezocht hoe je deze modem samen kan laten werken met de router, namelijk toch met dubbel NAT. Nu krijgt de modem dus een IP-adres van de provider, de router van de modem en de pc's van de router. De modem op bridged zetten kon niet want ik moet echt PPPoA hebben en dat ondersteunt de router niet. Het vervelende is alleen dat deze modem geen port forwarding heeft. Ik heb contact opgenomen met Linksys en ze gaan kijken of het mogelijk is een nieuwe firmware te maken waarmee de ADSL2MUE wel poorten kan forwarden. Wil je van deze ellende bespaard blijven dan kun je een WAG54G kopen (die ook draadloos is maar met in ingebouwde ADSL modem - ook PPPoA) i.p.v. twee losse apparaten. Alleen die schijnen heel warm te worden en 's zomers af te slaan tot je er een ventilator op zet. :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...