Ga naar inhoud

Aanleg Wireless Netwerk + printserver werkt niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Binnenkort wil ik mijn laptop ook eens makkelijk op mijn netwerk aan kunnen sluiten. Daarvoor wil ik een nieuwe router kopen. En om alles meteen compleet te maken ook een printserver aansluiten zodat mn printer overal vandaan kan worden benaderd. Ik had het volgende in gedachte: [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=O1SL51&source=highlight&pid=44780&]Linksys Wireless-G Broadband Router [/url] als router. Dit moet toch wel werken met ADSL lite van Xs4all.nl ?? Daarnaast als printserver: [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=WZ%23L01&]Linksys Printserver USB+ 4p Switch [/url] Ik heb namelijk de HP laserjet 1010 als printer thuis staan. Dit is een USB printer. Ik mag ervanuitgaan dat dit gewoon werkt?? Ik heb gezocht op google en op GoT maar niet echt iets kunnen vinden waar je nou op moet letten als je een printserver neer wilt zetten. Zou dit allemaal werken??? Daarnaast heb ik ook nog de vraag: als ik zo'n printserver neerzet kan ik dan de usb aansluiting ook aansluiten op een hub zodat ik daar een USB stick op kan aansluiten die door elke pc kan worden benaderd? Alvast bedankt
Link naar reactie
Ik heb geen ervaring met Linksys, alhoewel het wel een erg goed merk schijnt te zijn. Het zou daarom goed kunnen dat de Linksys router die je noemt al een usbportje heeft waarop je je printer zou kunnen aansluiten, zodat je geen printserver hoeft te installeren. Hierover kan ik echter geen info vinden. Andere goede merken waarvan ze zeker een usbport hebben waarop je een printer kunt aansluiten zijn Asus en Eminent. Ik gebruik ze zelf ook en vind persoonlijk de Eminent beter dan de Asus, maar het ligt eraan wat voor opties je wilt hebben bij je router. Bij mijn Eminent-router is ook een printer aangesloten, en dat werkt prima (goede beschrijving zit in de handleiding) :wink: Eventueel zou je trouwens ook een op een computer aangesloten printer kunnen delen; voorwaarde is dan wel dat de delende computer altijd aanstaat.
Link naar reactie
[quote:2f6aa28942="Rainmaker"][url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=O1SL51&source=highlight&pid=44780&]Linksys Wireless-G Broadband Router [/url] als router. Dit moet toch wel werken met ADSL lite van Xs4all.nl ??[/quote:2f6aa28942] Met die Linksys heb je er wel nog een adsl modem bij nodig, dus als je het adsl modem erbij gebruikt dat werd meegeleverd door xs4all, werkt dit. Wel kan je er dan beter voor zorgen dat het modem niet als router werkt, door hem gewoon al het internet verkeer door te laten sturen naar je linksys router. Hoe dit moet staat als het goed is in de handleiding van het adsl modem, of in de helpfunctie van de webinterface van het modem (zoek naar 'default server').
Link naar reactie
Helaas heb ik een USB modem destijds gekocht (was goedkoper en moest mn moeder nog overtuigen hoe geweldig adsl was). Nou heb ik de volgende gevonden van [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?showTechData=true&artno=LWAA05&#tecData]ASUS[/url]. Dit is met USB aansluiting. Maar nou is mijn vraag: Als ik een hub achter de router zet. Zou deze router dan nog wel de: Printer, USB modem en een USB stick herkennen?? Dan een hele andere vraag. Ik zit naar de specificaties te kijken van mn printer en die geeft aan dat hij compitabel is met USB 2.0. Wil dit zeggen dat hij 2.0 aankan of dat hij 2.0 nodig heeft. Want als hij 2.0 nodig heeft zit ik met het probleem dat de router 1.1 USB heeft.
Link naar reactie
De WL500-G is een prima router, maar je moet wel meteen even een firmware update uitvoeren omdat de meegeleverde versie waarschijnlijk wat bugs bevat. Met betrekking tot je vraag over het plaatsen van een hub; hier kan ik geen antwoord mee geven. Daar heb ik geen ervaring mee. Je printer heeft waarschijnlijk zelf ook een 1.1 USB aansluiting, maar kan wel met de 2.0 werken. Voor zover ik weet, zou je een 2.0 printer gewoon op een 1.1 aansluiting kunnen gebruiken. Dan gaat het alleen wat trager. Omgekeerd moet ook kunnen; een 2.0 op de router en een 1.1 printer.
Link naar reactie
Rainmaker, Linksys lijkt mij een goede keus, ik ben er zelf ook tevreden over, je kunt er zowel draadloos als bedraad routeren (4 aansluitingen) en de draadloze datasnelheid is 54 MB/s (een 11 Mb router als die er nog zijn zijn niet veel goedkoper meer). En de printserver die je beschrijft heeft ook weer mogelijkheid om 4 pc's aan te sluiten zie ik. Voor de Asus zal ik niet gaan omdat hier de datasnelheid maar 11 Mb is. Waarom zou je nog een Usb antenne willen aansluiten?? dat begrijp ik niet helemaal. De router die je beschreef is tevens draadloos. Wil je je laptop draadloos aansluiten? Ik heb dezelfde router en voor de laptop heb ik een sweex wifi kaart gekocht, het werkt perfekt. En voor de printer heb ik toendertijd een sweex printserver/router (parallel) gekocht, deze heb ik sinds kort ook weer in het netwerk aan de praat gekregen. Je moet in dit geval wel een ethernet modem hebben, dus geen usb. Verder sluit je de router op de modem aan en de printserver sluit je gewoon op een van de 4 aansluitingen van de router aan, configureren, driver voor de printserver op de pc's installeren en configureren, en het zal moeten werken.
Link naar reactie
Drupke bedankt voor je uitvoerige beschrijving (tis altijd handig om eens ervaringen van andere te horen) maar de ASUS router waar ik een link naar heb gegeven is weldegelijk 54Mbps hij ondersteund namelijk zowel 802.11b als 802.11g. Daarnaast is hij heel handig omdat hij USB ondersteund (trouwens ook een hub voor de geintresseerde). Jouw stukje over die USB antenne snap ik niet. Waarvoor ik USB nodig heb is voor mn printer welke usb is en ooit voor een harde schijf voor gedeelde documenten. En de ethernetmodem wordt een Sitecom of een linksys (effe kijken welke er is)
Link naar reactie
[quote:b11884957f="Rainmaker"]En de ethernetmodem wordt een Sitecom of een linksys (effe kijken welke er is)[/quote:b11884957f] Als je maar niet [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=O1SL53&]deze[/url] neemt... Die heb ik ook gehad en daar krijg je alleen maar problemen mee (ik was niet de enige, op internet zijn allemaal verhalen te vinden over mensen met problemen met dit ding, zoals een wegvallende internetverbinding, enz.). Ik heb daarna een 3Com gekocht en daar nooit problemen mee gehad... Wel een paar tientjes duurder helaas.
Link naar reactie
[quote:a2eadba387="Rainmaker"] Daarnaast heb ik ook nog de vraag: als ik zo'n printserver neerzet kan ik dan de usb aansluiting ook aansluiten op een hub zodat ik daar een USB stick op kan aansluiten die door elke pc kan worden benaderd? [/quote:a2eadba387] Dit verhaaltje bedoelde ik, Rainmaker. Met name die usb stick die door elke pc benaderd kan worden?? Want als je een situatie wireless router plus usb printserver hebt wordt de printer door middel van de printserver via het netwerk, dan al bedraad of draadloos, benaderd. Deze vraag kan ik niet anders interpreteren, en ook niet beantwoorden want ik heb ook verder geen usb printer. By the way, wat ik nog niet vermeld heb, is dat ik geen WPA enchryptie kon toepassen, door een firmwareupgrade op de draadloze router heb ik dit euvel verholpen (firmware versie 3.03.9).
Link naar reactie
Ik heb intussen even de moeite genomen om op de asus website te kijken, inderdaad, de router die jij bedoelde kan meer aan dan ik aanvankelijk dacht. Tenminste de beschrijving van Alternate vond ik wel magertjes, op de asus website is deze tenminste uitgebreider, sorry. Alleen met Asus heb ik verder geen ervaring, volgens de beschrijving kun je er ook een usb printer op aansturen, verder is er ook een overzicht van printers die werken of eventueel problemen kunnen leveren. De asus heeft in feite dezelfde functionaliteit als de linksys draadloze router plus printserver. Als asus verder een goed merk is en je kunt met de usb poort een usb printer aansturen is 79 euro, zoals ik die bij alternate zag, niet veel.
Link naar reactie
Ik heb ondertussen de spullen gekocht. De WL500G en de Linksys ADSL2MUE. En ik ben ze aan het aanleggen geweest. Als eerste de modem maar eens geïnstalleerd. Na eerst heel dom @xs4all.nl te zijn vergeten krijg ik het internet aan de praat op mijn laptop (nog niet via de router). Daarna maar eens naar mn router apart gekeken. Verbinding maken lukt goed. Instellingen aangegeven. Ook goed. Wireless lan helaas niet maar das niet mn eerste zorg. Na het aansluiten van de modem met de router gaven deze aan dat ze elkaar niet konden zien. Na wat gekloot, en mn modem het ip adres 192.168.1.2 te hebben gegeven. Geven beide aan dat ze het goed met elkaar kunnen vinden en dat ze dus verbinding hebben. Ik dus kijken op[ mn laptop: GEEN INTERNET. Ik heb al verschillende firmware geprobeerd maar niets aan de praat gekregen. Ik heb geprobeer automatische en aangegeven DNS-servers. Ook statische en automatisch aangegeven ip-adressen. Maar niets werkt. Heeft iemand toevallig een soortgelijke opstelling dat wel werkt?? Kzou graag de instellingen willen overnemen.
Link naar reactie
Mooi, al wat geprobeerd? Al wat aan het werk gekregen zie ik, nu alleen nog router plus modem aan de praat zien te krijgen. Ik heb even op de websites van linksys en asus gekeken. Je moet wel even een ding in de gaten houden dat je geen twee routers in jouw netwerk moet gebruiken, waarschijnlijk zul je een van de twee als bridge in moeten stellen. Bij de linksys is dit mogelijk zag ik, dan moet je wel de gegevens van jouw provider die je in het modem had staan over zetten naar de router en vooral niet vergeten de beide apparaten een ip adres in dezelfde reeks te geven zoals bijvoorbeeld 192.168.0.xxx en 192.168.0.xxx. Dus niet de ene in 192.168.0.xxx en de andere in 192.168.1.xxx, dan zullen ze elkaar waarschijnlijk niet vinden. Verder kun je op de websites ook uitgebreide gebruiksaanwijzingen vinden. Laat het effe weten als je he tzaakje aan de praat heb gekregen. Ben er wel benieuwd naar.
Link naar reactie
Ik heb de linksys al een ander ip adres gegeven namelijk 192.168.1.2 en de ASUS router heeft 192.168.1.1 en de DHCP heb ik de opdracht gegeven om vanaf 192.168.1.3 te werken. DHCP heb ik op de modem overigens uitgeschakelt. Jij heb het ook steeds over een Linksys Router maar het model dat ik heb is toch echt een MODEM. Dus zou je je wat verder willen verduidelijken. EDIT sorry typfoutje
Link naar reactie
Ik heb ondertussen met hulp van het wl500g.info forum alles werkend gekregen :D. Ook het draadloze werkt goed. Nu alleen nog de printer werkend krijgen maar dat zal ook nog wel gaan. Dan hebben we alles wat we moeten hebben. Ik zal later kijken of ik een tutorial of iets dergelijks zal schrijven. Iig zal ik de eventuele vragen beantwoorden. Ik zit nu trouwens beneden te werken en mijn signaalsterkte is tussen de zeer goed en de uitstekend. Groeten Rainmaker
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...