Ga naar inhoud

Netwerk aanleggen middels Draytek Router


anoniem

Aanbevolen berichten

Geachte lezers, ik heb een aantal vragen met betrekking tot het aanleggen van een netwerk middels een Router. Aangezien ik waarschijnlijk vroeger slecht heb opgelet op school is mijn kennis van de engelse taal ronduit slecht, vandaar dat ik de engelstalige User manual slecht kan lezen. Ook de site van Draytek levert niet de informatie die ik zoek, nl; Middels de simpel aan te leggen en te installeren Router Draytek Vigor 2200e is het me gelukt om beide pc te voorzien van internet, maar nu wil ik ook bestanden halen en sturen, printen, scannen, kortom alles wat in een netwerk mogelijk is. Kan ik dit instellen door de wizard in winxp een klein thuisnetwerk in te stellen of moet dit via de softwere van de router? Natuurlijk heb ik het eerst zelf geprobeerd door een beetje aan te klungelen, maar zonder hetgewenste resultaat. Nu kom ik steeds dse afkorting NAT tegen. De vraag is wat is dat? Zoals jullie wel duidelijk is moet ik nog een hoop te leren en bieden de boeken voor senioren vaak geen antwoord op wat men nodig heeft, vandaar mijn vragen, wie o wie wil mij helpen.......... Alvast dank
Link naar reactie
Een netwerkje aanleggen is niet zo moeilijk. De router zorgt alleen voor de verbinding naar buiten toe. Dat is dus de gateway. De ingebouwde switch is de verdeeldoos voor i-net en gewoon netwerk tussen de pc's. Het makkelijkst is dan om op één pc de wizard thuisnetwerk te doorlopen (als het tenminste om WinXP gaat). Bij win98 is het zo dat je iedere pc dezelfde werkgroepnaam geeft. De router zal vast een DHCP server, deze zorgt voor het uitdelen van de IP nummers, dat hoe je dan niet meer handmatig te doen. Verder moet/kan je dan nog mappen/bestanden/printers/cd-rom spelers gaan delen, zodat deze vanaf een andere pc te benaderen zijn. Bij XP zit dit allemaal en een wizard en gata het veel makkelijker. Een scanner is alleen op het netwerk te gebruiken als deze dat hardwarematig ondersteunt, je hebt dan wel de software van de scanner erbij nodig. NAT= Network Adress Translation. Hierbij maak je gebruik van één IP adres (dat van de router) waarbij alle andere pc's met hun eigen IP nummer toch via dat ene IP nummer i-net op kunnen. NAT vertaalt dat IP nummer dan. Verder biedt het wat veiligheid omdat nu vanaf de kant van internet er maar één IP nummer bekend is en dat is het nummer van je router. Verder komen ze dus niet. Vandaar dat ze ook wel zeggen dat NAT als een firewall functioneert. Dit verandert wel als je op de router bepaalde poorten open gaat zetten / poorten gaat redirecten. Hierbij laat je een bepaalde aanvraag (bijv. 8080 = HTTP of 21 = FTP) doorsturen naar een IP nummer op je netwerk. Of als je een pc in DMZ zet. Hierbij zet je een pc buiten die 'beveiliging' zodat alle protocollen e.d de pc kunnen bereiken zonder dat de router eerst kijkt of de aanvraag wel van binnen uit het netwerk komt. Ik hoop dat je hier wat een hebt. Suc6
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...