Ga naar inhoud

Hub, switch, router, modem, ???


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil een ADSL-abonnement nemen, en dit vervolgens delen met meerdere PC's (Al zeggen sommige aanbieders dat dat niet mag..) Wat heb ik hiervoor nodig? Ik heb netwerkkaarten voor de PC's, maar verder alleen een cross-cable. Eigenlijk weet ik het verschil niet tussen een hub, een switch en een router (of is dat allemala hetzelfde?). Het enige wat ik weet is dat een switch goedkoper is dan een router. Eerder in dit forum heb ik iemand horen zeggen dat een Mxstream-mdem samen met een switch als router dienst kan doen. Ik zat zelf te denken aan een abonnement bij Euronet of Concepts IT - weet iemand misschien of die modems dat ook kunnen? Ik weet het, een hoop in één keer, maar ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen! Gr., Herman
Link naar reactie
Gaan we dan. Hub = verdeeldoos voor netwerkaansluitingen (bandbreedte delen) Switch = intelligente verdeeldoos voor netwerkaansluitingen (brandbreedte blijft voor iedere client hetzelfde) Router = je verbinding naar buiten toe, je gateway Mogelijke oplossing: ADSL modem komt aan een router met ingebouwde switch. Aan deze switch hang je je pc's met een straight UTP kabel. Instellingen in router maken (verbinding opzetten, DHCP aanzetten, etc) en werken maar. Voordeel van een router is dat deze altijd aan blijft en dat je dus onafhankelijk van welke pc dan ook het i-net op kan. Door mappen/bestanden op de pc's te delen kun je ook de andere pc's benaderen (filesharing) Suc6
Link naar reactie
[quote:e9f309edbb="Sellis"]Hub = verdeeldoos voor netwerkaansluitingen (bandbreedte delen) Switch = intelligente verdeeldoos voor netwerkaansluitingen (brandbreedte blijft voor iedere client hetzelfde)[/quote:e9f309edbb] Hier moet je toch even meer uitleg over geven... Wat bedoel je met bandbreedte delen en bandbreedte blijft hetzelfde? Het enige verschil tussen een hub en een switch is dat een hub het signaal over iedere poort repeteert, terwijl een switch intern opslaat welk MAC-adres aan welke poort hangt en zo de signalen alleen die kant op stuurt waar het naartoe moet. Kortom, de bandbreedte blijft gewoon gelijk, maar een switch gaat er effectiever mee om dan een hub, zodat het netwerk uiteindelijk wat sneller wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...