Ga naar inhoud
  • 0

Heb ik nu een virus?


anoniem

Vraag

Ik opende vanmorgen Outlook om een document (Word) te versturen aan mijzelf (werkplek)en collega's. Terwijl ik daarmee bezig ben kreeg ik post binnen. Welke ik ging bekijken nadat ik mijn post verzonden had. Er zat een mailtje bij van de ANWB in het engels met de mededeling dat het mailtje dat ik hen gestuurd heb een virus bevatte. Maar ik heb nog nooit een mailtje naar de ANWB gestuurd. Het bericht van de ANWB was gericht aan mijn E-mail adres bij Chello. Alleen dat adres gebruik ik niet. Voordat ik een kabelaansluiting had, gebruikte ik HCCnet en ik heb de monteur verzocht alles zodanig te installeren dat alle post op mijn HCCnet account doorkomt, zodat ik mijn kennissen geen E-mailadres wijziging hoef te sturen. En alles werkt nog steeds naar wens vanaf begin 2001. Toen ik het mailtje kreeg was ik verbaasd. Ik ben lid van de ANWB, vanwege de wegenwacht, en heb dit in eerste instantie geopend en nadat ik het gelezen had en had afgesloten had ik hier een beetje spijt van. Ik heb het toen pas weggegooid. Ook uit het vak verwijderde items. Op mijn werk is het bericht dat ik verstuurde nooit aangekomen, tenminste niet bij mijn werkplek. Ik heb een aantal collega's benaderd en verteld wat er gebeurt was. Zij zouden mijn post direct weggooien. Dat het niet is aangekomen klopt volgens de systeembeheerder. Volgens hem moet de Server virussen tegenhouden en het zou beicht moeten sturen. Ik weet niet naar wie. Naar de geadresseerde of naar de afzender. Aangezien ik beide ben geweest kan ik zeggen dat ik geen bericht heb ontvangen. Thuis kan ik het beschouwen als verzonden en op mijn werkplek weet ik van niets. heb ik nu een virus? Hoe kom ik daarachter? waar kan ik het checken? Ik merk niets van een virus op mijn PC, ik heb contact met het internet, dat bewijst deze topic. henk.
Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
De ANWB staat wel in je adresboek, thuis of op je werkplek? Als dat thuis zo is, kijk dan wie er nog meer in je adresboek staan en vraag die mensen, of zij mail hebben gehad. Wat ik van e-mailvirussen weet, is dat ze soms zichzelf openen, soms moeten ze door een attachment geopend worden. Weet je zeker dat je niets geopend hebt, dan kan het dus een zelfuitvoerend virus zijn - een e-mail die zijn attachment automatisch opent als je het bericht leest. Een patch voor Windows kun je [b:936f3dd34f][url=http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS01-020.asp]hier[/url][/b:936f3dd34f] downloaden. Zie ook hier: [url]http://www.virusalert.nl[/url] Als je Windows2000 hebt, kijk dan na het opstarten in 'Taakbeheer'. Veel zul je daar niet uit kunnen opmaken, maar misschien zal een simpel virus zich laten zien als het zich verspreidt; dit gebeurt namelijk direct na het opstarten van Windows.
Link naar reactie
  • 0
Ik zou me op dit moment maar niet druk maken hoe het zover is gekomen, maar heb je het systeem al gecheckt met een virusscanner? daar zou ik me meer ongerust over maken als ik jou was. Trouwens een virusscanner is iets dat je minsten moet hebben als je het internet op gaat, vooral met e-mailen. En een trojanscanner is ook wel handig tegenwoordig. Het is tegenwoordig gewoon bittere noodzaak om deze te hebben, de virussen en trojans worden steeds "slimmer" om ons het leven zuur te maken.
Link naar reactie
  • 0
[quote:b11b92a402] Op 31-01-2002 8:55, schreef oververbaasd: Ik heb de ANWB niet in mijn adresboek staan. Ik heb ze nog nooit gee-maild. Ook niet op mijn werk. Dus hoe kan dat nou, dat ik bericht krijg dat ik hen een mail heb gestuurd met een virus. Verleden week toen ik er achter kwam, kon ik niet E-mailen daar leek het op. Gisteren is het weer gelukt. Henk. [/quote:b11b92a402] Het e-emailadres hoeft ook niet in je adresboek te staan. De meeste huidige virussen halen ook e-mailadressen uit tekst documenten, temp internet files, e-mailberichten etc.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...