Ga naar inhoud

ASP.NET vs PHP


Aanbevolen berichten

[quote:c1a0b02de0="Bill Gates"][quote:c1a0b02de0="Wiep Corbier"]Alles lezen Bill, ik vertelde dat ASP.NET een ontwikkelomgeving is, en PhP, net als ASP alleen maar een scripttaal.[/quote:c1a0b02de0]En toch wil ik het onderbouwd zien, ik kan ook roepen dat Perl een ferarri is en ASP.NET een mercedes. Slaat dat ergens op als er geen argumenten zijn? Lijkt mij niet...[/quote:c1a0b02de0] Tja, hoe zal ik het dan eens uitleggen... Even vooraf: ook ASP.NET-code kun je gewoon schrijven met kladblok. Werken met ASP.NET, een onderdeel van Visual Basic.NET, kun je het beste als volgt omschrijven: neem eens Frontpage, daarmee maak je heel snel een HTML pagina, een kind kan de was doen. Hoe de code er van dat soort pagina's eruit ziet, dat is bekend. Maar als iemand wel eens de ontwikkelomgeving van Visual Basic heeft gezien, dan weet hij/zij ook direct hoe ASP.NET er dan uit ziet. Je krijgt een leeg formulier en met o.a. een toolbox sleep je eenvoudig besturingselementen naar je nieuwe pagina. Uiteraard gebeurt er dan nog niet veel, maar dan ga je het echte werk doen. Je maakt tevens gebruik van asp.net besturingselementen die meer kunnen dan gewone html-elementen. Ze hebben (bijna?) net zoveel mogelijkheden als Visual Basic besturingselementen. Voorbeeldje: Inputbox.visible=false. De mogelijkheden zijn zoveel uitgebreider dan 'eerdere' versies. Ik kan nog een uurtje doorgaan. Ook moet je in ogenschouw nemen dat VS.NET is ontstaan als opvolger. Dat doen ze niet om iets minder goed te maken Laat ik mijn conclusie dan ook kort samenvatten: ik kies voor ASP.NET. Een puntje nog: ik heb een jaar met Visual Basic 6 gewerkt, en nu een jaar of 3 met asp. Het nieuwe systeem combineert beide. Toch moet ik een beetje opnieuw beginnen want het is een hele klus om het onder de knie te krijgen. Daarom ben ik het eens met een poster hiervoor; het is absoluut iets voor professionals. Een grondige studie is wel vereist. Een voormalige bezoeker van dit forum, iemand waarmee ik regelmatig overleg is nu ook in bezit van VS.NET. Ik heb hem aangeraden een voorbeeldboek te kopen, want je komt er echt niet zomaar uit. Hij grapte vandaag nog: geef mij een scripteditor en ik red me wel. Ik beweer: dat is volgens mij onmogelijk. Zie VS.NET als een fabriek: een enorme organisatie om soms een eenvoudig product te maken. Helaas, als je niets van de fabriek weet, krijg je ook geen - goed - product. Ja, dat wordt, ook voor mij, nog een hele klus. Veel mogelijkheden weet ik ook nog niet, en ik heb zelf nog vragen genoeg. Nou, dan weet je het wel: Wiep die vragen heeft.... :lol:
Link naar reactie
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heb je wel eens met PHP gewerkt? Wat je nu voornamelijk opsomt zijn features van Visual Studio en niet van .NET an sig. Met een tool als Dreamweaver kan je immers ook PHP pagina's in elkaar slepen, zo bijzonder is dat niet. Daarnaast kan het natuurlijk nooit mogelijk zijn dat een control (die uiteindelijk gewoon naar HTML converteert) uiteindelijk meer kan dan een HTML control... Laat ik de vraag gewoon eens duidelijk stellen: wat biedt de taal ASP.NET (het is geen taal etc etc, ik weet het ;)) boven PHP? Wat kan je ermee wat met PHP niet kan en wat kan makkelijker? BTW: begrijp me niet verkeerd, ik probeer een interessante discussie op te wekken, in het dagelijks leven ben ik gewoon .NET programmeur...
Link naar reactie
[quote:873bf99e4d="Wiep Corbier"]want je komt er echt niet zomaar uit. Hij grapte vandaag nog: geef mij een scripteditor en ik red me wel. Ik beweer: dat is volgens mij onmogelijk.[/quote:873bf99e4d]Dat ligt eraan waar je vandaan komt, ik had al een grondige kennis van Java en begon binnen 5 minuten met C# en heb eigenlijk nog niet echt hulp nodig gehad (buiten wat specifieke functies). De taal is echt een rip-off van Java, maar dat vind ik niet erg ;)
Link naar reactie
[quote:4712b4ac39="Bill Gates"]Heb je wel eens met PHP gewerkt? Wat je nu voornamelijk opsomt zijn features van Visual Studio en niet van .NET an sig. Met een tool als Dreamweaver kan je immers ook PHP pagina's in elkaar slepen, zo bijzonder is dat niet. [/quote:4712b4ac39] Nee, zo bijzonder is dat niet en ik maakte een vergelijking met Frontpage. En nu is het mooiste dat het juist heel iets anders is. En nu even moeilijk Nederlands: en het gaat er niet om wat je er mee kan, maar wat je er mee kunt. Met dreamweaver of Frontpage kun je elementen op een pagina zetten, en dan houdt het op. Met ASP.NET zet je de ASP-elementen er op, en dan ga je met allelei tools aan het werk. Net als in Visual Basic. [quote:4712b4ac39] Daarnaast kan het natuurlijk nooit mogelijk zijn dat een control (die uiteindelijk gewoon naar HTML converteert) uiteindelijk meer kan dan een HTML control...[/quote:4712b4ac39] Juist, en daarom zijn het [u:4712b4ac39]geen[/u:4712b4ac39] html-controls, maar asp-besturingselementen. Net als de elementen zoals je die in VB of C# of een dergelijke taal gebruikt. Overigens worden de acties op gebruik van die besturingselementen - onafhankelijk van elkaar- op een server afgehandeld. [quote:4712b4ac39] Laat ik de vraag gewoon eens duidelijk stellen: wat biedt de taal ASP.NET (het is geen taal etc etc, ik weet het ;)) boven PHP? Wat kan je ermee wat met PHP niet kan en wat kan makkelijker?.. BTW: begrijp me niet verkeerd, ik probeer een interessante discussie op te wekken, in het dagelijks leven ben ik gewoon .NET programmeur...[/quote:4712b4ac39] Voorbeeldje: je zet een datagrid op je formulier, met wat tools zoek je een database, een tabel, records....en klaar is Bill. Als je .NET programmeur bent dan kun je het als volgt zien: wat je met reguliere formulieren binnen VB, VB.NET, Delphi o.i.d. kunt doen, dat kan bijna allemaal ook met ASP.NET. Het is bijna gelijkwaardig aan elkaar. Het verschil is voornamelijk de grafische kant. Formulieren zijn bijvoorbeeld nou eenmaal mooier dan HTML-pagina's. En, een ASPX webformulierpagina bestaat overigens uit twee bestanden: een aspx (uiterlijk) en aspx.vb(de machinekamer) Het is blijft altijd de vraag: wat kan een auto meer dan een fiets, want immers ze hebben beide dezelfde functie: vervoer van punt a naar punt b. Tis maar waar je jezelf het liefst mee verplaatst en waarom. Of: waarom DvD uitvinden? We hadden toch videobanden? .....
Link naar reactie
[quote:ab3eb90676]Juist, en daarom zijn het [u:ab3eb90676]geen[/u:ab3eb90676] html-controls, maar asp-besturingselementen. Net als de elementen zoals je die in VB of C# of een dergelijke taal gebruikt. Overigens worden de acties op gebruik van die besturingselementen - onafhankelijk van elkaar- op een server afgehandeld.[/quote:ab3eb90676]Maar een asp textfield is in de browser toch echt gewoon een html textfield. Dat er vervolgens allerlei acties bij het submitten etc achter hangen die op de server verwerkt worden is niets bijzonders, dat kan met serverside javascript ook. Niets bijzonders dus. [quote:ab3eb90676]En, een ASPX webformulierpagina bestaat overigens uit twee bestanden: een aspx (uiterlijk) en aspx.vb(de machinekamer)[/quote:ab3eb90676]Kan bestaan ;) Het is heel goed mogelijk om geen codebehind te gebruiken en alles gewoon in één bestand te gooien. Of dat slim is is een tweede, maar iedere programmeur leert om functionaliteit te scheiden en dat kan ook in iedere taal... Daarnaast kan het natuurlijk ook "aspx.cs" zijn etc :) [quote:ab3eb90676]Het is blijft altijd de vraag: wat kan een auto meer dan een fiets, want immers ze hebben beide dezelfde functie: vervoer van punt a naar punt b. Tis maar waar je jezelf het liefst mee verplaatst en waarom. Of: waarom DvD uitvinden? We hadden toch videobanden? .....[/quote:ab3eb90676]De auto is bewezen sneller, de dvd heeft een bewezen betere kwaliteit. Ik zie nog steeds geen argumenten waarom ASP.NET beter zou zijn dan PHP... Sowieso kan en mag je daar geen mening over hebben zonder fundamenteel onderzoek dan wel gewone gebruikservaring...
Link naar reactie
[quote:f88802f255="Bill Gates"]Laat ik de vraag gewoon eens duidelijk stellen: wat biedt de taal ASP.NET (het is geen taal etc etc, ik weet het ;)) boven PHP? Wat kan je ermee wat met PHP niet kan en wat kan makkelijker?[/quote:f88802f255]In principe zijn .NET en PHP niet vergelijkbaar (maar dat gaven jullie ook al aan), maar ik durf wel te beweren dat alles wat ASP.NET kan PHP óók kan (leg ik uit). Of dit makkelijker kan? Soms wel, soms niet. Wat is het 'voordeel' van ASP.NET boven PHP? Het framework, de API\libary en de IDE. [b:f88802f255]Het framework:[/b:f88802f255] .NET is een framework. Een framework heeft veel voordelen en helemaal die van .NET, omdat je daarmee kan programmeren in verschillende talen (strong-typed dat wel). PHP kent ook een verscheidende frameworks, maar geen één die er écht als ultime boven uitspringt. Dit kan een voordeel zijn, men kan het framework kiezen wat men wil/nodig heeft (of er zelf een bedenken). Maar ook een nadeel, één framework zorgt voor één standaard: Iedereen kan overweg met dat ene framework. Ik zie niet dat gaat gebeuren in PHP, want dit is waarschijnlijk één van PHP zijn krachten en zorgt voor een lage instap. [b:f88802f255]API\libary[/b:f88802f255] Dit is een zeer belangrijk onderdeel van .NET. Al die controls komen hieruit en de API\libary van .NET is zeer goed. Óók hier kent PHP vele varianten maar niet écht één API\libary. Alleen PEAR wordt nu een beetje meegeleverd met PHP, maar dit vind ik een zeer slechte libary. Hier zou PHP echt aan moeten werken om een goede en solide API en libary te schrijven (wordt in veel forums ook over gediscuseerd). Een zeer goede API\libary (en velen zijn dit met mij eens) is [url=http://www.students.cs.uu.nl/people/voostind/eclipse/]Eclipse[/url] van Vincent Oostinde. Hopelijk kan met dit soort iniativen een échte goede api\libary net zoals voor .NET gebouwd worden, want dat mist PHP écht. [b:f88802f255]IDE[/b:f88802f255] De IDE is zeer belangrijk voor .NET. Zonder VS.NET zou je moeilijk gebruik kunnen maken van .NET. Een goede IDE zorgt ervoor dat een programeur snel zijn werk kan doen op een makkelijke manier. Het feit dat .NET een goede IDE heeft komt natuurlijk omdat het een framework is met een goede api\libary. PHP kent wel een aantal IDE's maar die kunnen zich niet meten met VS.NET. Jammer, maar daarom hoop ik ook dat er een goede api\libary voor PHP komt, waarom heen een goede IDE gebouwd kan worden. Mmm, zit ik allemaal voordelen voor ASP.NET op te noemen terwijl ik toch echt voor PHP ben ;-), maar zoals je ziet zijn het juist het vastellen van één framework (je bent dus gebonden hieraan dus hopelijk is er een goed framework gekozen), hetzelfde geldt voor de API\libary en doordat deze bepaald zijn kun je een goed IDE bouwen die alleen hiermee rekening hoeft te houden. Maar ja, óók .NET kent zijn beperkingen t.o.v. PHP. -Rémy
Link naar reactie
Ik werk nu met Visual Studio 2002 voor zowel het gewone programmeer werk en ik heb asp.net webpagina's ermee (Geprobeerd) te maken maar dit is ronduit #@$@# wrm? nou als ik een asp.net pagina maak in visual studio krijg je 12 bestanden met allemaal troep terwijl ut niet een werkt als je hem naar een online webserver upload en alleen op je eigen server werkt :S. Ik gebruik voor asp.net dus WebMatrix veel beter voor asp.net pagina's. [b:b208fe2863]Voordeel van asp.net:[/b:b208fe2863] Flexibiliteit: Je kan gewoon kiezen welke taal je wilt gebruiken voor asp.net (bijna alle talen dan) ben je dus een C programmeur, dan kun je dus zeer makkelijk asp.net pagina's maken :) Snelheid: Asp.net komt vooral tot zen recht bij zeer grote webpagina's het is dan een stuk sneller. Kleine webpagina's merk je niet zo'n sterk verschil. [b:b208fe2863]Voordeel van php:[/b:b208fe2863] Functie: Tja, als je enkel geinstresseerd bent in webdesign dan kun je hiervoor kiezen maar het houdt op bij webpagina's, meer kun je er niet mee. De meeste mensen die voor php kiezen zijn mensen die anti-microsoft zijn en alles wat microsoft maakt kut vinden, dit is gewoon ronduit belachelijk maarja ik ben gewoon tevreden met Asp.Net en microsoft en ut kan me geen ruk schelen als microsoft een monipolipositie (pff.. moeilijk woord :)) heeft. Ach, je moet zelf weten waar je voor kiest :), ik vindt ut gewoon makkelijk omdat ik met zowel programmeren bezig ben als webdesign.
Link naar reactie
[quote:044223b5e5="Alexander Online"]idd, die .NET gedoe lijkt mij, als je het .NET magazine heb gelezen, echt voor profesiionals met een bedrijf met orders blablabla (dus bijv iets voor Bol.com). Door het gros aan info over php op het web is php ook meer voor beginners en kleingebruikers geschikt. En voor grote bedrijven met beroeps Webdesingers en systeembeheerders is ASP .NET iets handiger[/quote:044223b5e5] Dit klopt niet , kijk microsoft magazine is ook meer voor professionals en daarom ook vrij moeilijk geschreven e.d. Echter Asp.Net is ook toegankelijk voor beginners, de taal en scripting taal zijn even makkelijk als php, misschien iets makkelijker of moeilijker maar veel verschilt ut niet. [code:1:044223b5e5]<%@ Page Language="C#" %> <script runat="server"> private void Button1_Click(object sender, System.EventArgs e) { double euro, gulden; try { if (RadioButtonList1.SelectedIndex == 0) { gulden = double.Parse(TextBox1.Text); euro = gulden / 2.20371; TextBox2.Text = euro.ToString("0.00"); Label4.Visible = false; } else if (RadioButtonList1.SelectedIndex == 1) { euro = double.Parse(TextBox1.Text); gulden = euro * 2.20371; TextBox2.Text = gulden.ToString("0.00"); Label4.Visible = false; } } catch (FormatException caught) { Label4.Text = "Helaas, u heeft een ongeldige waarde ingevuld"; Label4.Visible = true; } } </script>[/code:1:044223b5e5] Nou komt er onderaan nog een form maar die ga ik niet posten ff voorbeeld stukkie, php zal dit waarschijnlijk ook op een dergelijke manier doen, tis heel logisch :). (kan iemand een vergelijkbare php voorbeeld neerzetten ? :). In vb.net zal dit voorbeeld nog makkelijker zijn.
Link naar reactie
[quote:fa18d70afe="Chrusher"][b:fa18d70afe]Voordeel van php:[/b:fa18d70afe] Functie: Tja, als je enkel geinstresseerd bent in webdesign dan kun je hiervoor kiezen maar het houdt op bij webpagina's, meer kun je er niet mee.[/quote:fa18d70afe]Met PHP kan je ook applicaties maken: [url]http://gtk.php.net[/url]. Die zijn zelfs nog platformonafhankelijk ook...
Link naar reactie
[quote:d7acd30923="Chrusher"]De meeste mensen die voor php kiezen zijn mensen die anti-microsoft zijn en alles wat microsoft maakt kut vinden, dit is gewoon ronduit belachelijk[/quote:d7acd30923]Dit is natuurlijk absolute onzin. Ten eerste heb je de door Bill genoemde platform-onafhankelijkheid. Dat je pro-MS (of in ieder geval niet anti-MS) bent doet er niets aan af dat de meeste webservers gewoon onder Linux draaien omdat de stabiliteit van die servers nog niet is geëvenaard door MS, hoewel het wel steeds beter wordt. Daarnaast zijn de systeemeisen van Linux lager. En dan nog de kosten van de licenties... Jouw argument zal dan ook voornamelijk gelden voor mensen die de webserver op hun eigen computer draaien, en dat zijn er voor professionele sites maar bijzonder weinig. Je kan zimpelweg niet tippen aan de snelheid, kwaliteit en mogelijkheden van professionele hosting. Overigens staat dit allemaal een beetje los van de discussie, maar ik vind gewoon dat je onterecht een negatieve stempel drukt op het gebruik van PHP. - Bas
Link naar reactie
Goed, ik ontwikkel met beide en zal even mijn ervaringen posten: [b:e1dd2c6497]De code[/b:e1dd2c6497] Alleereerst is c# een [b:e1dd2c6497]gecompileerde[/b:e1dd2c6497] taal en php en taal die [b:e1dd2c6497]geintepreteerd[/b:e1dd2c6497] wordt. Verschil is dat de compiler kan controleren of jou string ook echt een string is en toevallig geen stukje shellcode, iets wat de beveiliging alleen maar ten goede komt. Een intepreter kan dat niet vast stellen, hij vertaalt alleen maar. .NET code draait in een "managed" environment. Dat betekent een beveiligde omgeving waarin de code draait. Elk stukje code wat in de managed environment draait bevat geen "unsafe" code (pointers e.d.) [b:e1dd2c6497]De IDE[/b:e1dd2c6497] .NET kent een zeer goede IDE. Als je eenmaal VS.NET onder de knie hebt is het er heerlijk mee werken. Componentje hier, componentje daar, klik klik klaar ;) Dit is een erg groot gevaar, maar het spaart wel bakken met tijd. Hoewel ik mezelf er wel op betrap dat ik heel vaak de HTML van VS.NET zelf nog aanpas. Overigens is de web-editor van Dreamweaver beter, naar mijn mening [b:e1dd2c6497]Eventmodel[/b:e1dd2c6497] Wat echt een toffe feature is, is het 'code on behind' principe. Dit kan doordat alle events op de server verwerkt worden. Daardoor kan er ook een totale scheiding van code en gui plaatsvinden, wat het werken makkelijker maakt en een stuk overzichtelijker is. Een nadeel kan zijn dat voor geavanceerde client-componenten je een deel zelf moet schrijven. Ik moet bijvoorbeeld een database-gestuurde treeview maken. Echter doordat alle events op de server verwerkt worden, zorgt dat voor een lelijke refresh op het moment dat je nieuwe nodes ophaalt, ook al heb je alle nodes al naar de client gestuur. Hij gaat dan roundtrips maken. Nu heb ik zelf een custom treeviewgemaakt die alle events echt client-side verwerkt. Dat soort dingen kun je dus tegenkomen
Link naar reactie
[quote:be2dbfaf51]Die zijn zelfs nog platformonafhankelijk ook...[/quote:be2dbfaf51] Het .NET framework is nu bijna platform onafhankelijk (ik zou het nog niet in een production enviroment gebruiken maar...). Zie: [url]http://go-mono.com/[/url] & [url]http://www.southern-storm.com.au/portable_net.html[/url] & Rotor(kan de url even niet vinden). /e
Link naar reactie
[quote:440a16203a="Eelco Osseweijer"]Het .NET framework is nu bijna platform onafhankelijk[/quote:440a16203a]Het is natuurlijk zeer sterk de vraag of je hier van platformonafhankelijkheid kan spreken, het zijn tenslotte verschillende ontwikkelingen. Als Microsoft wat aanpast, lopen dit soort projecten weer achter de feiten aan natuurlijk...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...