Ga naar inhoud

Opleiding webdesigner


Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een opleiding tot webdesigner. Ik wil uiteindelijk als zelfstandige ingehuurd kunnen worden om sites voor bedrijven e.d. te maken. Ik heb al redelijke HTML en CSS kennis. Veel opleidingen bieden de basics aan van HTML en CSS wat voor mij dus overbodig is. Heeft iemand ervaring met een goede opleiding voor het beroep wat ik wil uitoefenen? Wat raden jullie me aan? 4 jaar studeren zie ik niet zo zitten.. (heb al een vierjarige HBO-opleiding achter de rug).
Link naar reactie
Onlangs schreef ik in een ander topic: [quote:4dc0d6770a="Ger"]--//-- Je kunt veel beter gebruik maken van online tutorials met daarnaast bijvoorbeeld webinars zoals die van [url=http://www.eduvision.nl/webinars]Eduvision[/url] (deels gratis!). Eduvision geeft ook kwalitatieve opleidingen gebaseerd op recente technieken (en blijft zich continu vernieuwen). Nadeel is dan wel weer dat ze een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld de NHA of soortgelijke thuisstudiebureaus. Lees ook vooral de stickys in dit subforum, daar staan veel links naar informatie die wel up to date is. --//-- [/quote:4dc0d6770a] Zeker als je al redelijke HTML/CSS kennis hebt, kan je met zelfstudie aan de hand van goede tutorials een heel eind komen. En zoals ik hierboven schreef: Eduvision biedt goede opleidingen aan en leuke webinars. Wat ik in die eerdere post nog vergeten was: [url=http://www.vanduurenmedia.nl/]Van Duuren media[/url]. Ik heb daar een half jaartje terug voor een andere site leuke ervaringen mee als sponsor. Ze gaven toen enkele boekenpakketten weg met daarin: - Handboek SEO - Usability - Interactieontwerp - Conversieoptimalisatie Met zulke handboeken en serieuze tijdbesteding (alleen lezen is niet genoeg; je moet er echt voor jezelf mee aan de slag) kun je een heel eind komen. Succes!
Link naar reactie
[quote:05fd332a79]Zeker als je al redelijke HTML/CSS kennis hebt, kan je met zelfstudie aan de hand van goede tutorials een heel eind komen. [/quote:05fd332a79]Helemaal mee eens. Maar wat ik desondanks veel constateer, ondanks het blijken van een gedegen vaardigheid in allerlei technieken, is een totaal gebrek aan creativiteit waardoor een site niet om aan te zien is. Je goed kunnen verplaatsen in je doelgroep is ook een vereiste. Ik zie wel eens een site waar het allemaal heel modern en "flitsend" is, maar soms is het zo flitsend dat je na een paar minuten al hoofdpijn hebt. Om over verkeerd kleurgebruik nog maar te zwijgen. Sommigen hebben m.b.t. die creativiteit een natuurtalent, maar anderen moeten toch wel op bepaalde basisprincipes worden gewezen. En daar lijkt me een goede begeleiding toch wel zinvol.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie antwoorden! Eurovision is inderdaad erg duur.. als ik echt heel goed wil worden zou ik minstens 3/4 cursussen moeten gaan nemen wat voor mij op dit moment te duur zal zijn. Heb trouwens ook een aantal slechte recensies erover gelezen dat je niet goed begeleid zou worden e.d. Ik hoorde van iemand dat de kans groter is dat je eerst voor een bedrijf zal gaan werken die websites bouwt dan dat je voor jezelf kan beginnen. Is het zo dat bedrijven bepaalde diploma's/certificaten van je willen zien of is een goed portfolio goed genoeg?
Link naar reactie
Ik heb geen diploma's in deze richting, ben volledig autodidact. Dat geldt voor veel mensen in deze branche denk ik. Ik ben aangenomen op basis van mijn CV en portfolio. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik al 3 jaar als zelfstandige werkte naast een andere (inhoudelijk ongerelateerde) baan, en daarvoor al enkele jaren actief was als hobbyist/vrijwilliger. Met enkel een simpel portfolio met 10 sites voor vrienden/kennissen en ook geen papieren kom je er niet zomaar ben ik bang.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik heb 2 maanden terug een uitstekende tutorial gevolgd: Introduction to Expression Web4; kost je slechts $ 28,- voor de download van bestanden. Een van de beste cursussen die ik ooit gevolgd heb. 21 lessen @ ca 30 min. www.timothytraining.net http://www.youtube.com/playlist?list=PL77A2C1E3078480DA
Link naar reactie
Een designer (de voorkant > tekenprogramma's) is wat anders als een developer (de achterkant > scripting/code programma's). Met html/css kom je niet ver meer, je zal er een beetje php/mysql naast moeten doen. En, welke van die 2 wil je zijn? Een designer, of een developer? Of beide een beetje?
Link naar reactie
Als je een officiële opleiding wilt volgen, met diplomering/certificering dan zal je een keuze moeten maken wat je wilt. Code kloppen, designs ontwerpen, structuren bouwen, database beheren, backend beheer, etc. Het zijn allemaal website gerelateerde dingen, maar ook allemaal verschillende dingen. Wil je alles zelf doen, van begin tot eind (dus; structuur ontwikkelen, database bouwen, code kloppen, design maken) dan heb je dus twee opties: 1) Je gaat al die opleidingen volgen en de diploma's halen. (Maar dat is in de praktijk uiteraard niet erg realistisch) 2) Je doet van alles een beetje. Je wordt nergens echt expert in, wordt ook nergens in gediplomeerd, maar je vangt dat op door je manier van werken. Zoals je ziet doen hier de meesten het tweede. Inclusief ik. Ik zoek tutorials op het internet om dingen te leren, ik volg relevante websites om de laatste ontwikkelingen een beetje te blijven volgen. Soms krijg je een buitenkansje en mag je een cursus gaan volgen, soms vind je het zo belangrijk dat je zelf geld neerteld voor een cursus. Of als het boeiend genoeg is schaf je er een boek van aan. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld HTML, CSS, de basis van PHP en MySQL helemaal van internet geleerd. Mijn eerste website was "Hallo, ik ben Gooly en dit is mijn website! Klik hier voor een grappige MP3" In dikke Comic Sans letters en een baksteen achtergrond. En daaronder stond dan een animated gif van een knipperende ster en eentje van een rennende muis. Daar is het begonnen. Toen kwam al snel CSS erbij (eerst alleen omdat je er de onderlijning van links mee weg kon halen, maar je bleek er nog een paar grappige dingen meer mee te kunnen) Toen zag ik een beginners tutorial PHP op internet om een tekstje van een .txt bestand te lezen en die dan boven in je website te tonen. Als je voor het eerst "PHP" zegt, zeg je net lang daarna "MySql" dus dat werd al een PHP scriptje waarmee ik iemands voor en achternaam op kon slaan in een database. Later heb ik wat boeken gekocht over de hierboven genoemde onderwerpen, en mocht ik van mijn werkenemer voor een klein budget trainingen gaan volgen. Dat wed een Magento training (e-commerce systeem waar jij op dit moment nog niet veel aan zult hebben) en jQuery. Javascript was me nooit zo goed afgegaan, maar met jQuery ging dat redelijk goed. Op een gegeven moment ontdekte ik dat ik niet alles zelf hoefde te bouwen. Dat je b.v. CMS'sen had die je kon installeren op je webserver en dan hoefde je alleen maar je eigen aanpassingen te maken. En nog later ontdekte ik dat er zelfs frameworks voor PHP bestaan die je kan gebruiken. Dus eerst weer een paar tutprials over object oriented PHP doorgewerkt, en toen bestelde ik een boek over CodeIgniter en downloadde een paar tutorials daarover (Waar ik nu, anderhalf jaar later nog steeds aan moet beginnen overigens) Zo gaan die dingen :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...