Ga naar inhoud

Probleem Excel met comma's en punten


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen Ik heb een probleempje met een Excel sheet van mij. Ik heb een Excel sheet gebouwd voor verkoop waarmee van alles en nog wat uitgerekend kan worden. De hele berekening wordt gedaan door een macro. [i:ec12515cc6]Het probleem[/i:ec12515cc6] Het probleem is dat een verkoper het voor elkaar heeft gekregen om bij een input waarde (massa) 0.5 te typen in plaats van 0,5 (nederlandse Excel). Tot mij spijt crashde het simulatiemodel niet maar ging hij gewoon rekenen als of de massa 5 kg was. Hierdoor kwam een fout antwoord uit de berekening zonder dat de verkoper dat door heeft. Dit is niet wenselijk. Hoe kan ik voorkomen dat de verkoper een comma gebruikt in plaats van een punt? Ik zat zelf al een voorwaardelijke opmaak te denken. Alleen ik kon geen voorwaarde bedenken waarmee de cel knalrood werd als de verkoper dit fout doet. Een andere oplossing is om in de macro een beveliging te programmeren waardoor op de sheet zelf een waarschuwing komt te staan omdat er iets fout is ingevuld. Wederom kon ik geen voorwaarde bedenken waaraan ik dat kan controleren. Hebben jullie nog ideeën ?
Link naar reactie
Met voorwaardelijke opmaak kun je een cel met foutieve invoer wel markeren (bv. de kleur rood geven), maar je voorkomt er foutieve invoer niet mee. Voor dat laatste kun je best valideren gebruiken (in Excel 2003 en eerder in te stellen via Data - Valideren). Je kunt daar best (als dat gelet op de aard van de gegevens mogelijk is) een minimum- en maximumwaarde instellen en er een invoerbericht aan toevoegen zodat gebruikers zien wat ze eventueel fout hebben gedaan.
Link naar reactie
[quote:ec6ed7cb40="Hans60"]Voorwaardelijke opmaak: nieuwe regel > alleen cellen opmaken met > Bepaalde tekst > bevat niet > ',' > opmaak bijv. rood. Als de cel nu geen komma bevat zal de cel rood kleuren. Probeer eens en kijk of het is wat je zoekt.[/quote:ec6ed7cb40] Is dit een functie in office 2010? Ik heb die functie volgens mij niet :( Ik kan alleen maar toetsen of hij exact voldoet aan een voorwaarde (dus niet "bevat niet"). [img:ec6ed7cb40]http://dl.dropbox.com/u/14792543/naamloos2.JPG[/img:ec6ed7cb40] [quote:ec6ed7cb40="alfa6591"]Met voorwaardelijke opmaak kun je een cel met foutieve invoer wel markeren (bv. de kleur rood geven), maar je voorkomt er foutieve invoer niet mee. Voor dat laatste kun je best valideren gebruiken (in Excel 2003 en eerder in te stellen via Data - Valideren). Je kunt daar best (als dat gelet op de aard van de gegevens mogelijk is) een minimum- en maximumwaarde instellen en er een invoerbericht aan toevoegen zodat gebruikers zien wat ze eventueel fout hebben gedaan.[/quote:ec6ed7cb40] Heey super! Dit werkt! Ik kan gewoon een minimum en maximum waarde aangeven. Minimum = -9999999999999999999999 maximum = 9999999999999999999999 Op deze manier doet deze niks, tenzij je zo onhandig bent om een punt te tikken in plaats van een comma. Dan is het geen waarde meer en voldoet hij niet aan de bovenstaande voorwaarde. Super! Dit had ik nodig. Dank u! Nu maar hopen dat het werkt op elke Excel versie. Maar dat zien we dan wel weer. Ik kan weer verder! Frank
Link naar reactie
[quote:08f371e90b="Frankyie"]Is dit een functie in office 2010? Ik heb die functie volgens mij niet :( Ik kan alleen maar toetsen of hij exact voldoet aan een voorwaarde (dus niet "bevat niet"). [img:08f371e90b]http://dl.dropbox.com/u/14792543/naamloos2.JPG[/img:08f371e90b] Frank[/quote:08f371e90b] Nee, ik gebruik hem in Excel 2007. Je hebt in het eerste gedeelte van de regel staan 'Celwaarde is', als je daar 'Bepaalde tekst' van maakt kun je ook 'bevat niet' selecteren. Maar ik zie dat je inmiddels al een betere oplossing hebt gekregen. Probleem opgelost, en daar ging het om!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...